Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-05-01@05:13:17 GMT

ترخیص ۹۰ درصدی کالای اساسی مشروط شد

تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۹۹۸۶۵۵

به گزارش اکوفارس، مهرداد جمال ارونقی در گفت‌وگو با ایسنا، جزئیات تکالیف گمرک بر اساس جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار در رابطه با ترخیص کالاهای اساسی و غیراساسی طبق مصوبه اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را تشریح کرد.

وی در رابطه با ترخیص درصدی کالاهای اساسی توضیح داد: این کالاها شامل روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو و ذرت، قابل ترخیص به صورت درصدی تا سقف ۹۰ درصد بدون الزام به کد رهگیری را دارا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون فنی گمرک با اشاره شرایط تعیین شده برای صاحبان این کالاهای اساسی بدون کد رهگیری بانک تاکید کرد: ترخیص درصدی کالاهای اساسی با درخواست و اخذ تعهد از صاحب کالا مبنی بر عرضه این کالاها با نرخ مصوب و یا عرضه در سامانه‌ها  از جمله بازارگاه و شبکه‌های توزیع تعیین شده انجام می‌شود.

وی این را هم گفت که ترخیص قطعی کل کالا نیز مشروط به اخذ و ارائه‌ی اعلامیه تامین ارز یا کد رهگیری بانکی است. این در حالی است که کالاهای اساسی دارای اولویت کالایی (۲۱ ) نیز مشمول این تسهیلات خواهند بود.

نامه بانک لازم نیست

ارونقی یادآور شد: برای ترخیص درصدی کلیه کالاهای اساسی در صف تخصیص یا تامین ارز بانکی نیاز به صدور نامه از سوی بانک‌های عامل نیست ولی برای ترخیص قطعی کالاهای اساسی اخذ و ارائه‌ی کد رهگیری الزامی است.

تکلیف گمرک در ترخیص مواد اولیه تولید
این مقام مسئول در گمرک ایران در ادامه با اشاره به این‌که گمرک در رابطه با کلیه مواد اولیه و قطعات و ملزومات مرتبط با تولید با تشخیص و تایید وزارتخانه اقدام به ترخیص کالاها تا سقف ۹۰ درصد بدون کد رهگیری بانک می‌کند ،افزود؛ اخذ کلیه مجوزهای قانونی لازم برای ترخیص درصدی کالاها مانند مجوزهای سازمان ملی استاندارد، بهداشت، جهاد کشاورزی قبل از خروج کالا تا سقف اعلام شده در سامانه الزامی است.

نیاز به ویرایش ثبت سفارش نیست

ارونقی اضافه کرد: ترخیص کالاهای اساسی در صورت تغییر رویه ارزی ، از بانکی به واردات در مقابل صادرات یا ارز متقاضی نیاز به ویرایش ثبت سفارش از نظر تغییر نوع رویه نخواهد داشت و کالاها با رعایت سایر مقررات و یا همان ثبت سفارش اولیه ترخیص می‌شود.

وی این را هم گفت که لیست اقلام مشمول استفاده از تسهیلات مصوبه ستاد اقتصادی دولت از سوی وزارت جهاد کشاورزی راسا به گمرک ایران ارائه و گمرک نیز مکلف است با قید فوریت اقدامات لازم را در خصوص لیست‌های دریافتی اعمال کند.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کالاهای اساسی ترخیص درصدی کد رهگیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۹۹۸۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، امیرجمشیدی گفت: در فروردین ماه ۱۴۰۳، ۴۳۵ هزار و ۲۲۹ تن کالا به ارزش۱۵۵میلیون و ۶۲۴ هزار دلار از طریق گمرکات مازندران وارد کشور شد.

وی اظهار داشت: ذرت دامی با ارزش ۹۶ میلیون دلار، جو دامی با ارزش ۲۰ میلیون دلار، چربی‌ها و روغن‌های حیوانی و نباتی با ۲۵ میلیون دلار، کک نفتی با ارزش ۳ میلیون دلار و چوب با۳ میلیون دلار مهم‌ترین اقلام عمده وارداتی به گمرکات مازندران در مدت یادشده هستند.

جمشیدی بیان داشت: امارات حدودا ۲۲۶ هزار تن کالا به ارزش ۷۸ میلیون دلار، روسیه ۷۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۴ دلارمیلیون، ترکیه با ۱۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۱ میلیون دلار، انگلستان با سه هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیون و ۵۹۱ هزار دلار و سنگاپور با ۸ هزار تن کالا به ارزش ۲میلیون دلار پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به گمرکات مازندران بودند که در مجموع ۴۱۵ هزار تن از وزن و ۱۴۹ میلیون دلار از ارزش کالا‌های وارداتی گمرکات مازندران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشور‌ها است.

وی افزود: واردات کالا از این پنج کشور ۹۵ درصد از کل وزن و ۹۶درصد از کل ارزش واردات گمرکات مازندران را دربرمی‌گیرد.

جمشیدی با اشاره به واردات کالا‌های اساسی از گمرکات مازندران اظهار داشت طی این مدت ۴۱۳ هزارتن کالای اساسی شامل ذرت دامی، جو دامی، چربی‌ها وروغن‌های حیوانی و نباتی و خوراک آماده دام به ارزش ۱۴۲ میلیون و ۶۶۶ هزار دلار از طریق کمرکات نوشهر، امیرآباد و فریدونکنار وارد کشور شده که از نظر وزنی ۶۳ درصد و از نظر ارزشی ۲۷درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهند.

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صادرات ۶ هزارتن کالای غیرنفتی در بندر جاسک
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟