Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کینوا یا کینوآ (Quinoa) یا خاویار گیاهی، یک گیاه پرخاصیت و مغزی است که از آن برای تهیه غذا‌های مختلف و یا ترکیب در انواع سالاد استفاده می‌شود. این گیاه پر از فایده در بسیاری از کشور‌ها به عنوان جایگزینی برای گندم استفاده می‌شود و به خاطر کالری پایین و پروتئین بالایی که دارد در میان گیاه‌خواران و ورزشکاران محبوبیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرز تهیه کتلت کینوا بسیار ساده است. طعم لذیذ آن می‌تواند جایگزین مناسبی برای کتلت‌های گوشتی باشد. شما با اضافه کردن این غذای خوشمزه و مقوی به سبد غذایی‌تان، مقادیر زیادی ویتامین، فیبر، ویتامین و آنتی اکسیدان وارد بدنتان می‌کنید که همگی برای سلامت ما بسیار لازم و ضروری هستند. جالب است بدانید که کینوا علی‌رغم شباهتی که به گروه غلات دارد، فاقد گلوتن است و در دسته غلات جای ندارد. در این مقاله می‌توانید طرز تهیه کتلت کینوا و خواص کینوا را در مجله ادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه ۲۳ عدد کتلت کینوا

کینوا: یک لیوان دسته‌دار فرانسوی

روغن: ۳ قاشق غذاخوری

پیاز متوسط: ۲/۱

ادویه گرام ماسالا (اختیاری): ۲/۱ قاشق چایخوری

زردچوبه: ۲/۱ قاشق چایخوری

پاپریکا: ۱ قاشق چایخوری

هویج کوچک: ۲ عدد

لوبیا سفید پخته شده: ۶ عدد

سیب زمینی آب پز له شده: ۱ عدد

نمک و فلفل: به مقدار لازم

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

تخم مرغ (اختیاری): ۱ عدد

نشاسته ذرت: ۲/۱ قاشق غذاخوری

آب: نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن برای سرخ کردن: به مقدار لازم

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی؛ از ساندویچ تناملت و نان کالزونه خانگی تا بورانی کدو حلوایی به ۲ روش مازندرانی و تبریزی + تصاویر


طرز تهیه

یکی از بهترین انواع روش پخت کینوا درست کردن آن به صورت کتلت است. ابتدا به مقداری که مشخص شد کینوا را درون یک ظرف بریزید و به خوبی بشویید. سپس آن را درون یک قابلمه بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید تا خوب پخته شود. ۱ قاشق چای خوری نمک به آب اضافه کنید و حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید کینوا برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد.

بعد از پخت کینوا آب اضافی را از ظرف خارج کنید و آن را کنار بگذارید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و پیاز رنده شده را داخل آن بریزید و کمی تفت دهید. ادویه گرام ماسالا، پودر زردچوبه، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و سپس هویج و لوبیا را داخل ماهیتابه بریزید. مواد را کمی هم بزنید تا آب آن بخار شود و روی حرارت متوسط پخته شوند.

 

در این مرحله از طرز تهیه کتلت کینوا سیب زمینی پخته شده را کاملاً له کنید و به همراه کینوا به مواد اضافه کنید و خوب مخلوط کنید. مقداری از مواد را بچشید و نمک و ادویه غذا را امتحان کنید. حال به اندازه یک توپ کوچک از مواد را بردارید و آن را صاف کنید و درست مثل کتلت گوشت حالت دهید.

 

در ظرفی یک عدد تخم مرغ را خوب بزنید تا منسجم شود. سپس کتلت را ابتدا داخل تخم مرغ بزنید و بعد داخل پودر سوخاری بپوشانید. برای درست کردن آرد سوخاری می‌توانید مقداری آرد سفید را با نشاسته ذرت و آب ترکیب کنید و یک خمیر غلیظ آماده کنید. سپس کتلت‌ها را به این خمیر آغشته کنید. مقداری روغن در ماهیتابه بریزید و بعد از داغ شدن روغن کتلت‌ها را با حرارت ملایم سرخ کنید تا رنگ آن‌ها قهوه‌ای شود. برای اینکه از روغن کمتری استفاده کنید، می‌توانید کتلت‌ها را سینی فر قرار دهید تا بدون روغن پخته شوند.



می‌توانید این کتلت خوشمزه را به همراه کاهو، خیار شور و گوجه فرنگی سرو کنید. برای نگهداری این غذا می‌توانید کتلت‌ها را آماده کنید و در یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل فریزر نگهداری کنید. هر بار برای درست کردن کتلت اجازه دهید ۴ تا ۵ ساعت بیرون یخچال بماند و بعد آن را سرخ کنید. طرز تهیه برگر و دلمه و انواع سالاد و کوکو با کینوا هم بسیار محبوب و به خصوص در میان افراد وگان و گیاهخوار پرطرفدارند. اگر گیاهخوار هستید و تخم مرغ نمی‌خورید طرز تهیه وگان کتلت کینوا را امتحان کنید و تخم مرغ را حذف کنید.


خواص کینوا

هر پیمانه کینوا دارای مقادیر زیادی ویتامین و مواد مغذی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

 

انرژی: ۲۲۲ کالری

کربوهیدرات: ۳۹ گرم

پروتئین: ۸ گرم

فیبر: ۵ گرم

قند: ۱ گرم

آهن: ۸/۲ میلی گرم

کلسیم: ۵/۳۱ میلی گرم

فسفر:۲/۲۸۱ گرم

اسید‌های چرب: ۶/۳ گرم

پتاسیم: ۲/۳۱۸ میلی گرم

منیزیم: ۴/۱۱۸ میلی گرم

روی: ۲ میلی گرم

 

خواص کینوا برای لاغری و کاهش وزن، دیابت، تیروئید، درمان کم خونی، ریزش مو و شوره سر، یبوست و بواسیر، قلب و فشار خون و … در رژیم غذایی کودکان و بزرگسالان بی‌نظیر است. انواع طرز پخت خوشمزه کینوا را یاد بگیرید تا انواع و اقسام غذای خوشمزه را با کینوا تهیه کنید. کینوا را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و هایپر استار‌ها تهیه کنید.

 

منبع: مجله کوروش

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش آشپزی طرز تهیه اضافه کنید کتلت ها میلی گرم تخم مرغ ۱ قاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۰۳۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!

ایسنا/همدان یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی از شادی و نشاط ایجاد شده بعد از خوردن فست‌فودها و در نهایت عوارض بی‌شمار استفاده از این خوشمزه‌های مضر سخن گفت.

آرزو کاوه‌ئی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه فست‌فودها گروهی از غذاها هستند که مشخصات خاصی دارند که متأسفانه اکثراً دارای ویژگی‌هایی به ضرر انسان است، اظهار کرد: معمولاً به علت قند و چربی بسیار زیاد، فست‌فودها کالری زیادی دارند و این امر سبب چاقی و اضافه‌وزن خواهد شد.

وی با اشاره بیماری فشارخون که به علت زیاد بودن سدیم و نمک بالای فست‌فودها در فرد ایجاد می‌شود، مطرح کرد: متأسفانه فست‌فودها فیبر بسیار کمی دارند در حالی‌که فیبر برای دستگاه مفید بوده و از چاقی و اضافه‌وزن پیشگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه فست‌فودها به نسبت غذاهای سنتی و خانگی حجم بیشتری دارند و این امر سبب می‌شود انرژی بیشتری به نسبت نیاز شخص دریافت شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه معمولاً فست‌فودها به علت کالری زیادی که دارند و در کنار نوشابه و سس مورد استفاده قرار می‌گیرند، سبب چاقی و اضافه‌وزن می‌شوند.

وی تصریح کرد: چهار ماده غذایی نمک، شکر، کافئین و چربی که در فست‌فودها مورد استفاده قرار می‌گیرد، باعث ترشح دوپامین شده و همین امر سبب خوشحالی و رضایت در فرد می‌شود؛ در واقع شخص بعد از خوردن فست‌فود لذت و رضایتی کسب می‌کند که این امر سبب افزایش تمایل استفاده از این نوع موادغذایی می‌شود.

کاوه‌ئی با بیان اینکه استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها سبب بیماری‌های گوارشی می‌شود، مطرح کرد: نوشابه‌ای که در کنار فست‌فود استفاده می‌شود به علت داشتن گاز، موجب تشدید بیماری گوارشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از اندازه از فست‌فود موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری دیابت و کبد چرب به علت نبود فیبر و سبوس و زیاد بودن قند و کالری می‌شود، مشکلات قلبی- عروقی را از دیگر مضرات استفاده بیش از اندازه از فست‌فودها دانست و یادآور شد: به مرور کمبود مواد مغذی در بدن به علت افزایش بیش از اندازه فست‌فودها ایجاد می‌شود.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی بیان کرد: مصرف بیش از اندازه فست‌فودها سبب می‌شود تا ذائقه افراد به شوری عادت کند و در دیگر وعده‌های غذایی خود نیز نمک بیشتری مصرف کنند و همین زیاده‌روی در مصرف نمک، فشارخون افراد را افزایش می‌دهد و در نتیجه زمینه ابتلا به امراض قلبی- عروقی را فراهم می‌آورد.

وی با بیان اینکه در غذاهای آماده و فست‌فودها اغلب کلسیم و املاح معدنی اندکی وجود دارد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: کمبود املاح در کودکان، رشد آنها را مختل می‌کند، از طرفی نوشابه‌ای مصرفی در کنار فست‌فود، سبب کمبود کلسیم می‌شود.

کاوه‌ئی با اشاره به اینکه به علت آن‌که اغلب از مواد نگهدارنده در مواد اصلی فست‌فودها استفاده می‌شود، ویتامین C نمی‌تواند جذب بدن شود، گفت: برای جلوگیری از رشد کپک در سوسیس، کالباس و سایر مواد غذایی موجود در فست‌فودها، از مواد نگهدارنده و مواد افزودنی استفاده می‌شود که این امر موجب ایجاد حساسیت و ابتلا به انواع سرطان‌ها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فست‌فودی که در منزل تهیه و طبخ می‌شود نیز به اندازه فست‌فودهای رستورانی مضر است؟ خاطرنشان کرد: این امر بستگی به نوع مواد مصرفی در تهیه فست‌فود خانگی دارد؛ به عنوان مثال اگر از مواد گیاهی، نان سبوس‌دار، گوشت سفید، گوشت کبابی و سیب‌زمینی تنوری استفاده شود، مضرات کمتری خواهد داشت.

این کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی در پایان توصیه کرد: افراد بهتر است در کنار فست‌فودها از آبمیوه طبیعی، سالاد کاهو  و کلم، سبزیجات و ... استفاده کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ماهی کبابی را با این روش خاص بپزید و لذت ببرید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز
  • اگر می‌خواهید لاغر شوید این ۵ صبحانه کم کالری معجزه می‌کند
  • 17 درمان سریع خانگی التهاب معده
  • این سالاد پروتئینی خوشمزه با سس پستو را از دست ندهید
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • گیاهی که برای جلوگیری از ریزش مو معجزه می‌کند
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • خوشمزه‌های مضر را با نوشابه نخورید!
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!