Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@15:49:29 GMT

تحول توریستی در زندگی روستایی

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۱۰۹۸

تحول توریستی در زندگی روستایی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، به‌طوری که سود حاصل از درآمد گردشگری که روستانشینان کسب می‌کنند می‌تواند باعث ارتقای سطح درآمد و کیفیت زندگی آنها شود. از همین رو می‌توانیم با اجرایی کردن این شعار در کشور علاوه بر چنین رونقی همسو با سایر کشورهای جهان نیز حرکت کنیم.

رامتین شهرت یکی از فعالان حوزه بوم‌گردی گفت: با وجود اینکه باید در دوران کرونا بازار گردشگری داخلی را فعال نگه داریم اما باید در نظر داشته باشیم که تجهیزات پزشکی و درمانی موجود در روستاها بسیار محدود است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌طوری که اگر ساکنان روستاها مبتلا به کووید-۱۹ شوند برای درمان باید به شهرها مراجعه کنند که همین امر می‌تواند برای روستا‌نشینان بار مالی و همچنین صرف زمان قابل‌توجهی را به همراه داشته باشد. بنابراین با ورود گردشگران شهری در مناطق روستایی درآمدی که صاحبان بوم‌گردی‌ها کسب می‌کنند در مقابل هزینه و زمانی که باید برای درمان صرف کنند مقرون به صرفه نیست. در ماه‌های مهر و شهریور امسال نسبت به زمان مشابه سال گذشته ورود گردشگر داخلی به روستا و اقامت در بوم‌گردی‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است. از سوی دیگر میزان توریست‌های خارجی ماه‌های شهریور و مهر سال گذشته که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ساکن بوده‌اند ۵۰ تا ۶۰ درصد کل مسافران ورودی به روستا بوده است که امسال به علت شیوع ویروس کرونا و منع ورود گردشگر به کشور این تعداد به صفر رسیده است.

 با توجه به اینکه امکانات بهداشتی، درمانی در روستا به میزان کم و محدود وجود دارد بنابراین باید در شرایط فعلی که با موج بالای شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور مواجه هستیم تا حد امکان اغلب سفرها را به خصوص به چنین مناطقی که تجهیزات درمانی کمتری دارند لغو کنیم. اقدامات فعلی برای توسعه گردشگری روستایی نیز به منظور رونق بخشیدن به سفرهای روستایی در دوران پساکرونا یا زمانی است که میزان شیوع کرونا در کشور کاهش پیدا کرده باشد. وی افزود: با وجود اینکه در حال حاضر اقامتگاه‌های بوم‌گردی تنها مجاز به پذیرش ۵۰ درصد از ظرفیت اقامتگاه خود هستند، به علت اینکه در حال حاضر میزان شیوع و فوتی‌ها بر اثر ویروس کرونا در کشور رکورد وحشتناکی را به ثبت رسانده برای فعالان حوزه‌های مختلف در روستاها بهتر است که مسافری وارد روستاها نشود تا این ویروس در میان ساکنان این مناطق بیشتر از این شیوع پیدا نکند. زیرا گردشگران برای مقاصد سفری خود مکان‌هایی را انتخاب می‌کنند که در آنها عرضه خدمات گردشگری (رستوران، اقامتگاه، صنایع دستی، تورلیدر و...) وجود دارد. در واقع زمانی که عرضه خدمات گردشگری در مناطق روستایی افزایش پیدا می‌کند میزان گردشگران ورودی به این مناطق نیز افزایش خواهد یافت.  شهرت عنوان کرد: فعالان بازار گردشگری روستایی زمانی از ورود توریست به مناطق خود سود کسب می‌کنند که گردشگران در روستا اقامت داشته باشند. زیرا سود اصلی که صاحبان خدمات گردشگری روستایی کسب می‌کنند ناشی از اقامت توریست‌ها است. در واقع زمانی که توریست‌ها در اقامتگاه‌های روستایی اقامت می‌کنند حداقل دو وعده غذایی صرف می‌کنند یا اینکه از صنایع‌دستی یا محصولات غذایی روستاییان آن منطقه خریداری می‌کنند و از این نوع درآمدها روستانشینان سود کسب می‌‌کنند. در غیر این صورت زیان احتمالی در حوزه محیط زیست ناشی از حضور گردشگران در مناطق روستایی بیشتر از نفع اقتصادی آنها است. در واقع نباید فراموش کرد که اصل مهم ورود گردشگر به روستاها افزایش کیفیت زندگی جامعه روستایی و دریافت سود از درآمد حاصل از حضور گردشگر است که اگر زیرساخت‌های آن آماده نباشد ورود گردشگر صرفا موجب تخریب روستاها خواهد شد.

پربیننده ترین گران‌ترین بناهای جهان کدامند؟/ پیشتازی عربستان سعودی در ساخت بناهای مجلل کدام استان های کانادا مهاجر ایرانی می پذیرند؟ جریمه ۵۰۰هزار تومانی برای مسافران جزئیات تسهیلات جدید کرونا مسافرت بدون نتیجه منفی تست کرونا ممنوع!

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: درمان صنایع دستی کشورهای جهان گردشگری ویروس سهام عدالت ورود گردشگر کسب می کنند بوم گردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۱۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰۰۰۰ مشترک جدید گاز در مناطق شهری و روستایی ایلام

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان ایلام از اشتراک‌پذیری ۱۰۲۳۶ مشترک جدید در طول سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی ایلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان ایلام، مجتبی بهادری امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌_ در جمع خبرنگاران از اشتراک‌پذیری ۱۰۲۳۶ مشترک جدید در طول سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی ایلام خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۲۰۸ مورد در ایلام، ۲۰۵ مورد در چوار، ۵۲۴ مورد در ایوان، ۴۳۰ مورد در دره شهر، ۵۶۵ مورد در آبدانان، ۸۴۵ مورد در دهلران، ۲۲۲ مورد در صالح آباد، ۱۱۳ مورد در آسمان آباد، ۶۶۴ مورد در ملکشاهی، ۳۰۷ مورد در مهران، ۳۲۸ مورد در بدره، ۶۵ مورد در زرنه، ۴۷۴ مورد در لومار، ۴۹۷ مورد در موسیان، ۵۰۲ مورد در توحید، ۲۱۶ مورد در پهله و ۷۱ مورد در میمه بوده است.

وی افزود: در مجموع تعداد مشترکین گاز در مناطق شهری و روستایی استان به ۲۱۵۴۶۵ مشترک رسیده است.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اینکه شرکت گاز استان ایلام حرکت رو به رشد و پرشتابی در توسعه گازرسانی به اقصی نقاط استان دنبال کرده است، افزود: هم اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و این استان در ردیف استان‌های سبز کشور قرار گرفته است.

بهادری با بیان اینکه نقش بی‌بدیل گاز در سبد انرژی گامی مؤثر در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است، گفت: جایگزینی گاز طبیعی به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک این شرکت علاوه بر حفظ محیط زیست، در ایجاد رفاه عمومی، برقراری عدالت اجتماعی، پیشران توسعه اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت و اشتغال پایدار در روستاها تأثیر به‌سزایی دارد.

وی گفت: این شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی و کمک به اقشار نیازمند جامعه در مجموع تعداد ۳۸۵ مورد گازکشی داخلی ساختمان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در طول سال گذشته به صورت رایگان انجام داده است.

کد خبر 747609

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های مهارتی به روستاییان و عشایر خوزستان
  • مناطق گردشگری شهر بهبهان + فیلم
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰ هزار مشترک جدید در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰۰۰۰ مشترک جدید گاز در مناطق شهری و روستایی ایلام