Web Analytics Made Easy - Statcounter

همشهری‌آنلاین- محمد بیاتی: طرح تامین کالاهای اساسی یا همان یارانه ۱۲۰ هزار تومانی از سوی مجلس با بحث‌های فراوانی همراه  بوده است. کارشناسان اقتصادی معتقدند این طرح عوام فریبانه است و اجرایی نیست چون محلی برای تامین بودجه این طرح وجود ندارد. چند روز پیش نیز اعلام شد که شورای نگهبان به همین دلیل این طرح را رد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این در حالی است که محسن زنگنه نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با همشهری‌آنلاین می‌گوید شورای نگهبان این طرح را رد نکرده است و فقط در مورد مصادیق و معین بودن تامین بودجه طرح بحث دارد.  زنگنه معتقد است که بعد از معین شدن منابع که همان فروش دارایی های دولت است، شورای نگهبان طرح را تایید خواهد کرد. 

طرح تامین کالاهای اساسی در شورای نگهبان رد شد. آنطور که آقای قالیباف مطرح کردند، قرار است منابع جدیدی از جمله از گمرک و تراکنش ها برای تامین منابع مالی این طرح در نظر گرفته شود. نظر شما در این زمینه چیست؟  

شورای نگهبان منابع در نظر گرفته شده توسط مجلس را رد نکرده است. در استعلامی که گرفتیم شورای نگهبان معتقد است که منابع باید مشخص و معین باشد ولی کلیات طرح را رد نکرده است. بنابراین منبع معرفی شده موهوم نیست و همان فروش دارایی‌های دولت است. اما بنده فکر می‌کنم که اگر جزئیات منبع مطرح شده را معین کنیم حتما شورای نگهبان این طرح را تصویب می‌کند.

 ایراد شورای نگهبان را برطرف کردید؟

بله دیروز (۲۶ آبان) جلسه‌ای را در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار کردیم و به نتایجی رسیدیم که به احتمال زیاد امروز (۲۷ آبان) نهایی می شود و برای شورای نگهبان ارسال می شود.

منابعی که قرار است نهایی شود ارتباطی با منابعی که آقای قالیباف مطرح کردند، دارد یعنی همان بحث کمرگ و تراکنش‌ها؟

خیر. ارتباطی ندارد. ببینید منبع اولیه ما از محل فروش دارایی‌های دولت بود و این منبع را شورای نگهبان رد نکرده است. همانطور که گفتم بحث شورای نگهبان معین و مشخص بودن این منابع است.

پس این مواردی که امروز رئیس مجلس مطرح کردند برای چه کاری است؟

بحث آقای قالیباف به طور صحیح تبیین نشده است. بحث آقای قالیباف این است که اگر ما نتوانستیم با شورای نگهبان برای فروش املاک دولت به توافق برسیم، منابع دیگری هم هست. اما نظر ایشان و کمیسیون برنامه بودجه همان منبع اولیه  است.

پس شما معتقدید که این طرح در نهایت در شورای نگهبان تصویب می‌شود ؟
بله. من معتقدم رد نمی‌شود. چون شورای نگهبان اصل فروش دارایی‌های دولت را رد نکرده است. 

آقای جهانگیری بعد از سخنان رئیس مجلس تلویحا اجرای این طرح را برای دولت ناممکن توصیف کردند و گفتند طرح‌هایی مثل تامین بودجه از گمرک کارشناسی نشده است و اگر حق گمرک افزایش پیدا کند،‌ قیمت‌ خیلی کالاها چند برابر افزایش پیدا می‌کند؟ نظر شما در این باره چیست؟

قیمت‌ها که چند برابر نمی‌شود. اولا که اینجا یک ظلمی دارد اتفاق می افتد آن هم این است که تعرفه ورود برخی کالاها بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود در حالی که آن کالا ارز نیمایی مصرف می‌کند. یک وقتی هست کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می‌شود که هیچ اما کالایی با ارز نیمایی وارد می‌شود و با ارز نیمایی فروش می رود اما حق گمرکش با ارز ۴۲۰۰ تومان محاسبه می شود که عادلانه نیست.

این طرح مجلس باعث افزایش چندبرابری کالا نمی‌شود بلکه بین ۵ تا ۱۵ درصد باعث افزایش قیمت می‌شود. آن هم نه در کالاهای اساسی، بلکه کالاهایی که با ارز نیمایی وارد می‌شود. ضمن اینکه باید تاکید می‌کنم که تامین بودجه از کمرگ پیشنهاد مجلس نیست بلکه آقای قالیباف این موضوع را به عنوان راه جایگزین و در صورت تامین نشدن منابع اولیه مطرح کرده است. حال آنکه من معتقدم فروش دارایی‌های دولت برای تامین بودجه تامین کالاهای اساسی امکانپذیر است و آثار تورمی ندارد. اگر دولت سهام شرکت‌های مطرح و بزرگش را به صورت عرضه اولیه ارائه کند منبع مناسبی برای تامین بودجه این طرح است. ضمن اینکه باعث ایجاد سیگنال مثبت هم به بازار سرمایه می‌ شود.

به نظر شما این یارانه ۱۲۰ هزار تومانی تاثیر مثبتی روی زندگی مردم دارد؟

حتما تاثیر دارد. مثلا یک خانواده ۴ نفره در نظر بگیرید که ۲ میلیون تومان درآمد دارد. با اجرای این طرح، ۶۰۰ هزار تومان به درآمد خانواده اضافه می‌شود و تاثیر مناسبی برای تامین کالاهای اساسی خانوارها ایجاد می شود. ضمن اینکه دولت‌ها در اکثر کشورها در دوران کرونا به مردم کمک مالی کرده‌اند و ما هم نباید مردم را تنها بگذاریم.

آقای زنگنه مدت اجرای این طرح چقدر است. در واقع قرار است چند ماه این یارانه پرداخت شود و برآورد بودجه آن چقدر است؟

این طرح برای ۶ ماه دوم سال در نظر گرفته شده و به ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

کد خبر 565689 برچسب‌ها محمد باقر قالیباف دولت دوازدهم یارانه مجلس شورای اسلامی اسحاق جهانگیری

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محمد باقر قالیباف دولت دوازدهم یارانه مجلس شورای اسلامی اسحاق جهانگیری فروش دارایی های دولت تامین کالاهای اساسی رد نکرده آقای قالیباف شورای نگهبان تامین بودجه ارز نیمایی برای تامین هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۱۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران خبر داد. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی  از تایید لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان

 

طحان نظیف نوشت: "لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران" در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • تامین بیش از یک میلیارد دلار ارز برای کالاهای اساسی
  • تامین ۴.۲ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، صنایع و خدمات
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان؛ دولت برنده است یا مجلس؟
  • کشمکش بر سر سه هزار میلیارد تومان / دولت برنده است یا مجلس؟
  • دولت و بذرپاش، نمایندگان مجلس را دور می‌زنند؟