Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:08:35 GMT

بندرعباس در محاصره زباله و کرونا

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۲۳۷۴

بندرعباس در محاصره زباله و کرونا

به هر گوشه از بندرعباس که در سالهای اخیر بدون توجه به فراهم بودن زیرساخت های اصلی توسعه، گسترش یافته و کم کم به جرگه کلان شهرها پیوسته، نگاه کنیم ، پراکندگی زباله و تلنبار آن در مناطق مختلف را می توانیم مشاهده کنیم.

انباشت زباله و نخاله‌های ساختمانی در تمام مناطق به ویژه منطقه یک بندرعباس کاملا نمایان بوده و اهالی این مناطق با گله مندی از این وضعیت اظهار می دارند روزانه هنگام خروج از منازل با سطل های بزرگ زباله که مملو از زباله می باشند روبرو می شویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس آمارهای اعلام شده از سوی مسوولان شهرداری بندرعباس، روزانه ۴۰۰ تن زباله و نخاله ساختمانی در این شهر تولید می شود که برای جمع آوری آن در ماه بیش از ۸۰ میلیارد ریال هزینه می گردد که به گفته مسوولان این مبلغ براساس تناژ زباله تولیدی بسیار بالا است.

انباشت زباله‌های شهری در سطل های زباله علاوه بر اینکه موجب انتشار بوی نامطبوع در فضای شهر شده ، از سوی دیگر به محلی برای زایش و تکثیر موجوداتی موذی همچون موش نیز تبدیل شده و از طرفی این انباشت موجب شده تا با وزش باد زباله ها در محیط شهری پراکنده شوند که آلودگی زیست محیطی را به دنبال دارد.

آری ، امروز مردم بندرعباس علاوه بر کرونا با آلودگی ناشی از زباله نیز درگیر هستند و گویی وسعت این درگیری تا بدانجا رسیده که برخی از مسوولان شهرداری و شورای شهر بندرعباس به دلداری مردم آمده و از آنها عذرخواهی می کنند ،اما گویی لازم است به این دوستان یادآوری شود که آلودگی با یک یا هزار بار عذرخواهی شما هم رخت از این شهر نخواهد بست و باید فکری اساسی برای آن کرد.

البته وجود معضلی به نام زباله در بندرعباس تنها منوط به این بازه زمانی و یا هفته و ماه اخیر و این شورا و آن شورا نمی باشد و همیشه مردم این منطقه با این موضوع درگیر بودند و نسبت به عملکرد ضعیف مسوولان شهرداری در این خصوص اعتراض داشتند اما در چند وقت اخیر شدت این معضل دوچندان شده و به نوعی گوشه گوشه بندرعباس گرفتار آن شده است.

  معضلی که علت آن استقبال نکردن بخش خصوصی برای قبول پیمانکاری جمع آوری زباله به دلیل هزینه بالای آن عنوان می شود و گویا هیچ شرکت ، شخص و یا نهادی حاضر به قبول این مسوولیت نیست که البته این موضوع جای سوال و تعجب بسیار دارد ، زیرا که گرانی، هزینه بالای انجام کار و دیگر موضوع های مربوط به این مساله تنها مربوط به کلان شهر بندرعباس نیست و در همه جا این شرایط حاکم است؛ حال چگونه است که مسوولان دیگر کلان شهرها این معضل را به نوعی حل و فصل کرده اما مسوولان شهری بندرعباس همچنان درگیر حل و فصل آن هستند.  

 مسوولان شهرداری بندرعباس اذعان دارند که چندین بار اقدام به برگزاری مناقصه برای این موضوع کرده اند، اما استقبالی از آن صورت نگرفته است.

ناگفته نماند که طبق اعلام مسوولان شهرداری بندرعباس ، یک پیمانکار هم اکنون حاضر به قبول این مسوولیت شده و قرار است تا از اول آذرماه فعالیت خود را شروع کند.

حال باید منتظر ماند و دید که آیا دو دو تا چهار تای این پیمانکار تا اول آذرماه به هم نخواهد خورد و کار خود را شروع خواهد کرد یا خیر. اما در این میان لازم است به مسوولان شهرداری و شورای شهر بندرعباس یادآوری شود که موضوع سلامت مردم، مساله ای بسیار مهم بوده و بسیار پیشتر از اینها باید به فکر انتخاب پیمانکار می بودند تا این شهر تا به این اندازه غوطه ور در زباله نشود و جان مردم در این روزهای کرونایی بیشتر از این در خطر قرار نگیرد.

بندرعباس با فقر پیمانکار کارآمد برای جمع آوری زباله مواجه است

همانگونه که در ابتدای این گزارش عنوان شد، معضل زباله آنقدر در بندرعباس گسترش یافته که اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم از تریبون های مختلف نسبت به این موضوع اظهار تاسف و عذرخواهی کرده اند و در خصوص علت آن توضیحاتی داده اند.

 یک عضو شورای شهر بندرعباس در این خصوص گفت: تمام تلاش خود را بکار خواهیم گرفت تا در اولین فرصت در روزهای آینده این مشکل حل شود و بابت معضل جمع آوری زباله های شهر بندرعباس از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم .

آبتین امیری در نشست اخیر شورای شهر بندرعباس افزود: افزایش سرسام آور قیمت‌ها سبب شده که هیچ پیمانکاری که دارای شرایط لازم باشد، رغبت لازم را برای اخذ قرارداد و همکاری با شهرداری نداشته باشد، اکنون ما با فقر پیمانکار آماده و کارآمد مواجه هستیم.

وی ادامه داد: بحران مالی و نبود منابع درآمدی پایدار به معضل شهرداری ها تبدیل شده بطوریکه بسیاری از شهرداری های استان را ورشکسته شده وبطور حتم ورشکسته شدن شهرداری ها نتیجه مشکلات اقتصادی بوده که با مذاکره و توصیه و نصیحت قابل حل نیست.

 عضو کمیسیون عمران شورای شهر بندرعباس اظهارداشت: بطور مدام به شهرداری ها فشار می آورند که دنبال منابع جدید باشید، ایجاد منابع درآمدی جدید، مستلزم رونق اقتصادی است، بیشتراز این نمی شود که به مردم و اصناف برای اخذ عوارض فشار آورد.

امیری تصریح کرد: اعضای شورا نمایندگان مردم هستند و برای پیگیری امور مردم قرار نیست که مدام عوارض تصویب کنند و حرف من این است که با شعار خودگرانی شهرداری‌ها، مردم را به جان هم نیندازیم.

وی یاد آور شد: پیمانکاران ورشکسته شده اند و شهرداری ها به لحاظ زیر ساخت و ماشین آلات دچار مشکل هستند و بدون حمایت شفاف دولتی، امکان نوسازی این امکانات وجود ندارد لذا پیشنهاد می شود که از محل درآمد نفتی به برخی پروژه های بزرگ شهرداری ها کمک شود .

امتناع پیمانکار از جمع آوری زباله های بندرعباس به دلیل مشکلات مالی

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس ضمن عذرخواهی از شهروندان و تقدیر از زحمات پاکبانان عزیز بابت مسائل پیش آمده در جمع‌آوری زباله‌های سطح منطقه یک شهری ، از تعیین تکلیف پیمانکار تنظیف در محدوده منطقه یک شهری خبر داد.

اسماعیل موحدی نژاد افزود: متاسفانه از اوایل آبان ماه جاری، شرکت پیمانکار تنظیف منطقه یک با اعلام وجود مشکلات مالی از ادامه خدمات‌دهی امتناع کرده است.

وی ادامه داد: پس از این مساله مدیریت شهرداری منطقه با استفاده از ماشین‌آلات روباز و تهیه وسایل و لوازم مورد نیاز انفرادی کارگران مانند دستکش، بیل و غیره اقدام به جمع آوری زباله‌ها کرده است.

اموحدی نژاد ظهار داشت: با وقوع این مساله، یک مرحله فراخوان مناقصه تعیین شرکت پیمانکاری تنظیف برگزار شد که متاسفانه هیچ شرکتی در این مناقصه شرکت نکرد و مناقصه به مرحله دوم رسید.

معاون خدمات شهری شهرداری بندرعباس ادامه داد: در مرحله دوم، یک شرکت برنده مناقصه شده و اکنون در مرحله عقد قرارداد است.

وی با بیان اینکه تعداد مناطق مدیریتی شهرداری بندرعباس به چهار منطقه افزایش یافته است، گفت: شهرداری هم‌اکنون در حال انجام تغییرات، تشریفات اداری و ساختارسازی بر اساس چارت جدید بوده و همین موضوع موجب بروز مسائل جدید شده است.

 معاون خدمت شهری شهرداری بندرعباس تاکید کرد: با انجام تشریفات و مسائل حقوقی مربوط به شرکت جدید تنظیف در این منطقه، کار جمع آوری زباله‌ها از ابتدای آذرماه به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

کلام آخر

در این گزارش به نقل از مسوولان شهرداری بندرعباس اعلام شد که پیمانکار جمع آوری زباله از ابتدای آذرماه فعالیت خود را شروع خواهد کرد که امیدواریم این موضوع به مرحله عمل برسد و این پیمانکار ما پیمانکار قبلی رفیق نیمه راه نباشد؛ اما یک نکته را در این میان باید به خودمان یادآوری کنیم و آن اینکه چه مسوولان به فکر باشند و یا نباشند، وظیفه هر یک از ما به عنوان شهروند ، اهتمام در حفظ پاکیزگی شهری است که البته لازمه آن فرهنگسازی هر چه بیشتر می باشد.

نباید فراموش کنیم که هر چه قدر مسوولان برای نظافت شهری برنامه ریزی کنند ، اگر از سوی مردم همکاری لازم وجود نداشته باشد، این برنامه ها ره به جایی نخواهد برد و لازمه موفقیت در اینگونه موضوع های شهری فرهنگسازی و حساسیت زایی در میان مردم برای رعایت بهداشت و حفظ پاکیزگی محل زندگی است.

مسوولان نیز نباید فراموش کنند که زباله‌ها طلای کثیفی هستند که در صورت مدیریت صحیح و اصولی می توان از آن برای کسب درآمد و ثروت در استان هرمزگان استفاده کرد و به نوعی تهدید را به فرصت تبدیل کرد.

امروز که ما با معضل زباله، البته بهتر است بگوییم جمع آوری زباله در گام اول در شهر بندرعباس روبه رو هستیم، در بسیاری از جاها با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا از زباله برای تولید برق، سوخت و کود و دیگر موارد استفاده می‌شود و بهتر است مسوولان استان این موضوع را نیز مورد توجه قرار داده و برای آن برنامه ریزی کنند.

برچسب‌ها شهرداری بندرعباس دفع زباله هرمزگان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری بندرعباس دفع زباله هرمزگان شهرداری بندرعباس دفع زباله هرمزگان اخبار کنکور شورای شهر بندرعباس جمع آوری زباله ها شهرداری ها منطقه یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۲۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قراردادهای بسته شده تعیین شده و پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رضا محمدی در حاشیه مراسم تکریم 800 نفر از پاکبانان شهر تهران که به مناسبت روز جهانی کارگر برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بی‌تردید امروز شهر تهران از پاریس تمیز‌تر است. در حال حاضر نظرسنجی درخصوص نظافت شهر تهران از مردم انجام نشده است اما سامانه 137 که سامانه‌ای نظارتی است نظرات مردم را منعکس می‌کند. از این منظر شاهد کاهش 65 درصدی شکایت‌ها در حوزه پسماند هستیم.

وی افزود: از نگاه میدانی نیز با توجه به بهبود عوامل مؤثر در نظافت شهر شاهد بهبود وضعیت هستیم. یکی از مشکلات ما در حوزه جمع‌آوری پسماند معدل مدل ماشین‌آلات بود که از 91 تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری به 1400 خواهد رسید. این موضوع می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت جمع‌آوری زباله داشته باشد. از سوی دیگر کف حقوق پاکبانان از 8 میلیون و 700 هزار تومان به 12 میلیون تومان افزایش پیدا کرد تا به این ترتیب قدر این زحمتکشان بیشتر دیده شود.

محمدی تصریح کرد:‌ بر اساس ابلاغیه وزارت کار سطح حقوق پاکبانان را افزایش دادیم و افزایش بیشتر نیز در دستور کار قرار گرفته است که اثرات آن را می‌توانیم در کف خیابان مشاهده کنیم. وضعیت شهر تهران در حوزه پسماند بهبود یافته ولی ما همچنان راضی به این مقدار نیستیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر بالاترین امتیاز پیمانکاران در سطح مناطق 75 از 100 است که نشان می‌دهد همچنان جای کار وجود دارد البته پیمانکاری هم داریم که 40 امتیاز کسب کرده است.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درخصوص وضعیت مخازن در سطح شهر گفت: سال گذشته 33 درصد کل مخازن سطح شهر نوسازی شد. 17 هزار مخزن جدید در سال گذشته در میان مناطق توزیع شد و در موضوع شستشو و نگه‌داشت مخازن با توجه به تبدیل شدن قراردادها به قراردادهای حجمی، قطعا از این پس وضعیت شستشوی مخازن بهتر خواهد شد.

محمدی در پاسخ به سؤالی درخصوص قیمت خرید زباله خشک در اپلیکیشن نوماند گفت: قیمت خرید زباله خشک در نوماند توسط پیمانکاران در دل قراردادهای بسته شده تعیین شده است پیمانکاران با توجه به هزینه‌های جمع‌آوری و حمل به این قیمت‌ها رسیده‌اند. بی‌تردید این پیمانکاران هزینه‌هایی دارند که افرادی که به صورت غیرمجاز خریداری می‌کنند بالاتر باشد اما غیر از پیمانکار شهرداری هر کسی نسبت به خرید زباله ارزشمند اقدام کند جرم است.

وی درباره زباله‌سوز 6 هزار تنی تهران نیز گفت: با توجه به اینکه انعقاد چنین قراردادی در کشور در این سطح برای اولین بار است شرکت‌های مشاور برای انعقاد این قرارداد نیاز به بررسی‌های بیشتر و اخذ مشاوره‌های فنی بیشتر داشتند لذا مقرر شد از مجموعه‌های دانشگاهی و همچنین کارشناسان وزارت کشور استفاده کنیم. در این مسیر یک مشاور بین‌المللی نیز استخدام کردیم تا این قراردادها تنظیم شود. امیدواریم تا دو هفته‌ آینده پیش‌نویس این قرارداد تنظیم شود.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در خصوص شیرابه و انتشار آن در هنگام حمل پسماند و در مجموعه آرادکوه، اظهار کرد:‌ بیش از هفتاد سال است که در مجموعه آرادکوه زباله دفن می‌شود طبیعتا بوی نامطبوع در آنجا وجود دارد لذا برنامه‌ریزی شده که به عنوان تنها راه حل آلودگی زیست محیطی و گاز متان موجود در آنجا استحصال این گاز انجام شود که منابع و اعتبارات در طرح جامع دیده شده و مقرر بود تا اسفندماه سال گذشته برای جذب سرمایه‌گذار اقدام شود که با یک ماه و نیم تاخیر در اردیبهشت‌ماه فراخوان جذب سرمایه‌گذار انجام خواهد شد. هر چند که این موضوع برای شهرداری تهران پرهزینه است اما آن را به عنوان یک راه حل تمام کننده و حلقه پایانی مدیریت پسماند پذیرفته است. اما موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد و خوشبختانه دریاچه شیرابه‌ای که در گذشته وجود داشته امروز خشک شده و دیگر وجود ندارد.

محمدی درخصوص تعداد کاربران اپلیکیشن نوماند گفت: هدف‌گذاری که دنبال کردیم این بود که روزانه 1900 نفر در این اپلیکیشن ثبت‌نام کنند که در مجموع حدود 42 هزار نفر می‌شد که در حال حاضر 45 درصد از هدف‌گذاری ما محقق شده است و تبلیغات مویرگی برای افزایش تعداد کاربران نیز به صورت جدی دنبال می‌شود.

وی در خصوص شیرابه‌ای که از خودروهای حمل پسماند بعضا جاری می‌شود نیز تصریح کرد: تمام تلاش این است که بویژه در فصول گرم با نوسازی ناوگان که بخشی از آن مربوط به سیم‌تریلرها می‌شود بتوانیم این موضوع را مدیریت کنیم. تعدادی از این خودروها در سال گذشته نوسازی و اورهال شدند و نظارت بر پیمانکار نیز در این حوزه به صورت جدی افزایش پیدا کرده است. اگر این موضوع در سطح شهر دیده می‌شود تخلف است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران ادامه داد: مرکز تحقیق و پژوهشی به صورت مشترک با شهاب‌خودرو احداث کردیم که ماشین‌هایی طراحی کنند که به صورت وکیوم شده به هیچ عنوان شیرابه از آن خارج نشود و به این ترتیب وضعیت بهبود پیدا کند.

بازیافت پسماند زباله توسط دانش‌بنیان‌ها و تبدیل به سوخت پاک

محمدی درخصوص به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در حوزه مدیریت پسماند گفت: به‌کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد اما از افراد زیر 18 سال و اتباع غیرقانونی پیمانکاران نباید استفاده کنند و در صورت انجام این کار تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آیین تحلیل از ۲۵۰۰ کارگر شهرداری بندرعباس
  • آیین تجلیل از کارگران شهرداری بندرعباس
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • حقوق و بیمه کارگران شهرداری بندرعباس به روز شد
  • تجلیل از کارگران شهرداری بندرعباس + فیلم
  • نشان «همیار بازیافت» در کرمان رونمایی شد
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌دهند
  • درددل‌هایی از جنس کارگری؛ دستانی که پاکیزگی را به شهر هدیه می‌کنند
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند