Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد جامع رزکان، قریب چندسالی است که بنای محوری ساخت مسجد جامع رزکان نو را از یک کتابخانه مسجد محور پنج ضلعی که به عهد صفوی می رسید، آغاز کردند.

خبرگزاری شبستان - البرز؛ فاطمه دانایی: همت انسان مومن به رفع مشکلات است هرچند واقعیت های ممکن این اجازه را ندهد و سنگ های متعدد انسان را از رسیدن به هدف اصلی خود باز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد جامع رزکان، قریب چندسالی است که بنای محوری ساخت مسجد جامع رزکان نو را از یک کتابخانه مسجد محور پنج ضلعی که به عهد صفوی می رسید، آغاز کردند.

 

همتی که امروز از آن مسجد پنج ضلعی 100 متری، شاهد ساخت بنای مسجدی شاخص، استاندارد در چند طبقه هستیم و این مهم با همت همراهی فعالان کانون فرهنگی هنری مسجد با امام مسجد مقدر شد.

 

برنامه ریزی و سند چشم انداز

 

آنچه مسجد جامع رزکان نو را امروز به عنوان یکی از مسجدهای برجسته در منطقه قرار دهد، سند چشم اندازی بود که با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت حاصل شد و امروز همان کتابخانه مسجد بستر هم اندیشی و همفکری بیشتر و بهتر برای تعالی روند فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد است.

 

رزکان نو از مناطق اصیل و هویتی کلانشهر کرج است، که برای رسیدن به آن باید در مسیر جاده مشکین دشت پیش رویم تا به حدفاصل شهرستان فردیس برسیم.

 

کانون فرهنگی هنری شهید مطهری از جمله کانون های فرهنگی شاخص استان البرز است که به منظور احیاء کارکردهای مسجد نسبت به ارتقاء سطح کمی و کیفی ویژه برنامه های مسجد محور اهتمام ویژه ای از خود نشان داد.

 

« مریم شورمیج» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز در خصوص اهمیت کتاب و کتابخوانی و نقش محوری کانون فرهنگی هنری شهید مطهری گفت: کانون فرهنگی هنری مسجد جامع رزکان نو فعالیت خود را با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی آغاز کرد.

 

مدیر برگزیده طرح ملی رویداد فهما در استان البرز افزود: مدیریت فرهنگی مطلوب و اثرگذار برگرفته از دانش های مطالعاتی و پیش زمینه ای است.

 

وی ادامه داد: زمانی که بنای ساخت و توسعه مسجد جامع رزکان نو را گذاشتیم، آنچه به ما روحیه می داد و ما را نسبت به این مهم ترغیب و تشویق می کند، مسجد با محوریت کتابخانه بود.

 

شورمیج خاطرنشان کرد: انگیزه مضاعف از مطالعه و تقویت باورهای ایمانی و الهی به نیروهای کانون فرهنگی هنری انگیزه حرکت و فعالیت بخشید.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری شهید مطهری اظهار کرد: کتاب ظرفیت های بالقوه وجود ما را وسعت داد و آن را بالفعل کرد و همین امر در فصل های بعدی فعالیت کانون فرهنگی زمینه کارآفرینی و اشتغالزایی برای بانوان و نوجوانان مسجدی را فراهم ساخت.

 

رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مسجد جامع رزکان نو مصداق جهاد فرهنگی است

 

« حجت الاسلام علی عالم فرح رود» نیز در همین رابطه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز گفت: رونق فرهنگ کتاب و کتابخوانی در مسجد جامع رزکان نو مصداق جهاد فرهنگی است.

 

امام مسجد جامع رزکان نو افزود: امروز یکی از اصلی ترین و شاخص ترین فعالیت های حاکم در مسجد جامع رزکان نو کتاب و کتابخوانی است.

 

وی خاطرنشان کرد: شرایط کرونا و اهمیت فاصله گذاری اجتماعی و دیگر مقررات بهداشتی، باعث شد تا با محدودیت های معینی جریان کتاب و کتابخوانی در فضای مسجد محقق شود.

 

حجت الاسلام عالم فرح رود بیان کرد: طرح شنبه های با کتاب از جمله طرح هایی است که با همت کانون فرهنگی هنری مسجد و در راستای تقویت باورهای ایمانی و الهی با هدف معرفی کتاب خوب، هم اندیشی و هم فکری همچنین ظرفیت سازی های فرهنگی اجرا می شود.

 

کتاب زمینه بلوغ فکری و آگاهی است

 

سید شهاب الدین انوری از نوجوانان فعال در مسجد جامع رزکان نو است که در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در البرز گفت: بسیاری از معارف اجتماعی، دینی و ... را در فضای کتابخانه کانون فرهنگی هنری شهید مطهری آموختم.

 

این نوجوان مسجدی افزود: حضور دیگر نوجوانان در مسجد انگیزه فعالیت ام را در محیط مسجد بیش از همیشه می کند همچنین ایجاد انگیزه و نشاط برای فعالیت بیشتر و بهتر می دهد.

 

وی ادامه داد: حضور کتابخانه در فضای مسجد زمینه نشاط و‌ پویایی مسجد را فراهم می کند و می تواند انگیزه مطالعه را فراهم کند.

 

روحیه پرنشاط نوجوانان و جوانان بسیجی و کانون های فرهنگی هنری مسجد با محوریت کتاب و کتابخوانی همواره یکی از ارکان احیاء کارکردهای مسجد تراز اسلامی است. 

 

 

 

 

پایان پیام/564

منبع: شبستان

کلیدواژه: ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد البرز مسجد جامع رزکان نو عهد صفوی کتابخانه مسجدی کتابخانه مسجد کانون فرهنگی هنری شهید مطهری کانون فرهنگی هنری مسجد مسجد جامع رزکان نو مسجد جامع رزکان نو کتاب و کتابخوانی خبرگزاری شبستان کتابخانه مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۳۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، احتمال می‌رود مواد شیمیایی که برای ایجاد رنگ در جلدهای سبز زمردی کتاب‌های قرن نوزدهمی استفاده شده‌اند، حاوی مواد سمی باشد و کتابخانه ملی فرانسه با شناسایی این کتاب‌ها، آن‌ها را قرنطینه کرده است.

به این منظور کتابخانه ملی فرانسه ۴ عنوان کتاب قرن نوزدهمی را که تصور می‌شود روی جلد سبز زمردی آنها با آرسنیک پوشانده شده باشد، از قفسه‌های خود حذف کرد.

این کتابخانه روز پنجشنبه خبر داد دست زدن به این کتاب‌ها که چاپ بریتانیا هستند، احتمالاً فقط آسیب جزیی ایجاد می‌کند؛ اما برای بررسی بیشتر از رده کتاب‌های در دسترس خارج می‌شوند. متصدیان کتابخانه گفته‌اند این آثار را در قرنطینه قرار داده‌اند تا در یک آزمایشگاه خارجی تجزیه و تحلیل شوند و میزان آرسنیک موجود در هر جلد تعیین شود.

مؤسسه پاریس پس از اینکه محققان آمریکایی دریافتند ناشران در دوره ویکتوریا از آرسنیک برای رنگ‌آمیزی صحافی‌های کتاب استفاده می‌کردند، نسخه‌های دربردارنده آن‌ها را شناسایی کرد. رنگدانه‌های سبز حاوی آرسنیک به نام یک شیمیدان آلمانی‌الاصل با عنوان سبز پاریسی، سبز زمردی یا سبز شِل نامیده می‌شدند.

محققان دانشگاه دلاوِر از سال ۲۰۱۹ با آزمایش صدها جلد کتاب برای تعیین میزان فلزات سنگین به کار رفته در آن‌ها، فهرستی از کتاب‌های بالقوه خطرناک را تهیه کرده‌اند.

کتابخانه ملی فرانسوی در بیش از ۱۶ میلیون عنوان خود، ۴ نسخه از کتاب‌های موجود در این فهرست را یافت که شامل ۲ جلد از «تصنیف‌های ایرلند» اثر ادوارد هیز که در سال ۱۸۵۵ منتشر شد، یک گلچین دو زبانه از شعر رومانیایی توسط هنری استنلی در سال ۱۸۵۶ و کتاب «انجمن سلطنتی باغبانی ۶۳-۱۸۶۲» است.

کتابخانه ملی فرانسه اعلام کرد که دیگر کتاب‌های دارای جلد سبز را که در فهرست پروژه کتاب سمی جای ندارند نیز بررسی خواهد کرد.

سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آرسنیک و بیشتر استفاده از آب آشامیدنی و غذای آلوده، می‌تواند منجر به ایجاد زخم‌های پوستی و سرطان پوست شود. درباره کاربرد اشیای حاوی آرسنیک چیزی گفته نشده است.

برمبنای نتایج به دست آمده از «پروژه کتاب سمی» صحافی‌های سبزی که با آرسنیک پوشیده شده برای کتابداران، کتاب‌فروشان، گردآورندگان و محققان خطرات سلامتی ایجاد می‌کنند و باید در استفاده از آن‌ها جانب احتیاط را رعایت کرد.

کد خبر 6089030

دیگر خبرها

  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی
  • بازگشت جوانان به مسجد با میانبر ورزشی یک روحانی
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی
  • کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • قرنطینه‌شدن کتاب‌های مشکوک به آرسنیک در کتابخانه ملی فرانسه
  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند