Web Analytics Made Easy - Statcounter

 پس از آنکه هفته گذشته اخبار خوشایندی از موفقیت چشمگیر واکسن تولیدی شرکت بیوان‌تک و عزم جزم شریک تجاری اش، فایزر منتشر شد، موجی از شادی جهانیان را فراگرفت که شاید بزرگترین شادی جمعی ساکنان کره خاکی در یک سال اخیر باشد. در سالی که کرونا بر همه چیز سایه سنگینی افکنده و رهایی از آن، آرزوی چندین میلیارد نفر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



درباره واکسنی سخن می‌گوییم که محصول یک کمپانی زیست فناوری آلمانی است که از چندین سال پیش با شریک آمریکایی اش، پای در مسیر تولید نوعی جدید از واکسن‌ها گذارده که بر خلاف واکسن‌های قبلی، تکیه شان بر استفاده از عناصر عفونی نیست و واکسناسیون را با تکیه بر نسخه‌ای از رشته‌های وراثتی به نام mRNA به انجام می‌رسانند.

البته واکسن یاد شده، تنها نسخه‌ای از واکسن ساخته شده برای مقابله با بلای مصیبت بار این روز‌ها نیست و ساعاتی پیش خبری منتشر شده که حکایت از موفقیت چشم گیر‌تر واکسن تولیدی شرکتی دیگر در ایالات متحده برای رهایی از هراس کووید ۱۹ دارد. محصول شرکت مُدرنا که آن هم به روش mRNA تهیه شده و داده‌های اولیه نشان می‌دهد که تنها روی ۵ درصد از آن‌هایی که در آزمایش این واکسن شرکت کرده اند، بی اثر بوده است.

اما منظور از «ام آر‌ان‌ای» چیست؟ بیایید پیش از تعریف این اصطلاح، ابتدا واکسن را تعریف کنیم؛ واکسن یک فرآورده‌ی بیولوژیک است که در بدنِ فرد گیرنده نوعی ایمنی فعال در برابر یک بیماری میکروبی مشخص ایجاد می‌کند. به این صورت که به بدن فرد، ذراتی از آن میکروب (لاشه میکروب یا محتویاتش) یا نسخه‌هایی ضعیف شده از آن میکروب را وارد می‌کنند (اغلب به صورت تزریق و در مواردی با خوراندن) تا مکانیزم دفاعی بدن وی، برای مقابله با بیماری وارد عمل شده و «پادتن» تولید کند.

البته این تعریف کاملا دقیق نیست، اما به طور کلی می‌توان گفت که واکسن، راهی میان بر برای تولید پادتن در بدن افراد برای مقابله با بیماری‌های مشخص است تا در صورت ورود عامل آن بیماری به بدن ایشان، پادتنِ تولید شده به سرعت تکثیر شود و با آنتی ژنِ میکروبی که عامل بیماری است (چه باکتری باشد و چه ویروس) مقابله کند و مانع از بروز بیماری شود یا بیماری را به سرعت مهار کند و از بین ببرد.

به عبارت ساده تر، افراد با واکسیناسیون خود را به بیماری خفیف مبتلا می‌کنند تا در مقابل بیماری واقعی و جدی ایمنی کسب کنند. اتفاقی که حالا با نسل جدید واکسن‌ها به شیوه‌ای متفاوت رقم می‌خورد، به این صورت که به جای ذرات میکروب یا میکروب‌های ضعیف شده، نسخه خاصی از «آر‌ان‌ای» آن میکروب یا «آر‌ان‌ای پیام‌رسان» به بدن فرد وارد می‌شود که پیامش برای بدن فرد، ورود آنتی ژن میکروب به بدن و شروع دستور ساخت پادتن برای مقابله با آن در بدن است.

به زبان ساده تر، گویی زنگ هشداری به بدن فرد وارد می‌شود که سیستم دفاعی بدن صدایش را می‌شنود و برای مقابله با آن تولید پادتن ویژه‌ی مقابله با آن هشدار را شروع می‌کند و در نتیجه وقتی میکروب اصلی وارد بدن فرد شود، پادتن مقابله با آن در بدن وجود دارد و در نتیجه یا بیماری بروز نمی‌کند یا خیلی زود و در مراحل اولیه با آن مقابله می‌شود و نابودی اش رقم می‌خورد؛ شیوه‌ای که به نسبت واکسن‌های قبلی ایمن‌تر و کم دردسر‌تر است.

البته استفاده از آران‌ای‌های پیام رسان برای مقابله با بیماری‌های مختلف از چندین سال پیش در دستور کار قرار گرفته و از همان روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا در جهان و اعلام همه گیری (همان پاندمی) آن هم، امثال مدرنا و بیوان تک کوشیدند تا این شیوه را برای مقابله با کووید ۱۹ به کار گیرند، اما حصول نتیجه آن تا به امروز به درازا کشیده و آن گونه که خبر می‌رسد، هنوز آزمایش‌های بالینی این واکسن‌ها به پایان نرسیده است.

اتفاقی که احتمالا چند ماه دیگر رقم خواهد خورد تا تولید انبوه این واکسن‌ها در دستور کار قرار گیرد؛ تولیداتی که از هم اکنون حجم بزرگی از آن‌ها توسط برخی کشور‌ها پیش خریداری شده و به تاکید کارشناسان، خوشبینانه‌ترین زمان برای عرضه شان به خریداران و بازار، نوامبر یا دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی خواهد بود؛ بیش از یک سال بعد! مدت زمانی که اگر مثل روز‌های اخیر در کشورمان طی شود و آمار رسمی فوتی‌های کرونا حدود ۵۰۰ تن در روز باشد، طی کردنش به عمر حدود ۲۰ هزار ایرانی قد نخواهد داد!

این در حالی است که می‌دانیم تحریم‌های وسیع علیه کشورمان چه تاثیرات شومی بر امور مختلف از جمله خرید تجهیزات مرتبط با دارو و درمان گذاشته و افزون بر آنها، شرکت‌های تولید کننده این واکسن‌ها از دشواری‌های فراوان در مسیر تولید و عرضه شان خبر می‌دهند که از جمله آن‌ها ضرورت نگهداری واکسن در دمای منفی ۷۰ درجه و طول عمر کوتاه آنهاست؛ چالش‌هایی که ممکن است رفعشان ساده نباشد.

به این موارد، بی اطلاعی از میزان ایمنی افرادی که تحت این واکسیناسیون‌ها قرار می‌گیرند را هم باید افزود که نکته‌ای کلیدی در مسیر ریشه کنی این ویروس از جهان است؛ ریشه کنی بلایی که تا در سراسر جهان از بین نرود، احتمال همه گیری اش از بین نرفته و در نتیجه می‌توان امیدوار بود که عزمی جهانی برای عرضه واکسنش به همه ساکنان کره خاکی شکل گیرد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: واکسن کووید 19 پارسی خبر کووید19 کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۳۷۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، بنابر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشور‌هایی که زائران آن‌ها عازم سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آنها مناسک را انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

براساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از دارو‌هایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند، علاوه بر این، در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها / زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌های بهداشتی حج ۱۴۰۳ را ابلاغ کرد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • وزارت حج عربستان دستورالعمل‌ های بهداشتی حج 1403 را ابلاغ کرد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور