Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در مورد تفاوت رپید تست‌ها (تست‌های سریع کرونا) با تست‌های PCR، گفت: نمونه مورد استفاده برای انجام آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹ همان نمونه دستگاه تنفسی فوقانی یعنی نمونه انتهای بینی (نازوفارنکس) است که با سواب مخصوص و توسط نمونه‌برداران ماهر که از پوشش حفاظت فردی کامل استفاده می کنند، گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این همان نمونه‌ای است که برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی یا PCR هم مورد استفاه قرار می‌گیرد.

دکتر سمیعی افزود: آزمایش تشخیص آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹ با استفاده از وسایل تشخیص سریع، از نظر عملیاتی بر آزمایش تشخیص مولکولی ویروس از چند جهت برتری دارد.

وی گفت: آزمایش به روش مولکولی اگرچه همچنان روش استاندارد طلایی و مرجع تشخیص قطعی بیماری محسوب می‌شود، اما نیازمند رعایت استانداردهای ویژه، آزمایشگاه‌های تخصصی، تجهیزات پیچیده و گران‌قیمت و از همه مهمتر کارکنان فنی ماهر و با تجربه در انجام آزمایش‌های تشخیص مولکولی است. اما آزمایش آنتی‌ژن ویروس کووید-۱۹ به تجهیزات و امکانات ساده و ارزانتری نیاز دارد و برای انجام آن رعایت همان استانداردهای مرکز نمونه‌برداری کافی است.

این مسئول اظهار کرد: برای انجام آزمایش تشخیص آنتی‌ژن ویروس نیاز به تجربه و مهارتی که برای آزمایش تشخیص مولکولی واجب است، وجود ندارد. برای انجام آزمایش تشخیص مولکولی نمونه دستگاه تنفسی باید به آزمایشگاه‌های معینی که تعداد آنها زیاد نیست، منتقل شود و بسته به بارِ کاری و تعداد نمونه‌ای که آزمایشگاه دریافت می‌کند و می‌تواند با افزایش مراجعات در هنگام شدت گرفتن موج بیماری افزایش یابد، نتایج حتی دیرتر از ۴۸ تا ۷۲ ساعت در دسترس قرار گیرد.

ارائه نتیجه هر آزمایش پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت ادامه داد: در مراکزی که امکان انجام آزمایش آنتی‌ژن ویروس به روش تشخیص سریع را خواهند داشت، نیازی به ارسال نمونه به محل دیگر نیست و نتیجه هر آزمایش معمولا پس از ۱۵ تا ۳۰ دقیقه قابل گزارش خواهد بود. از نقاط ضعف روش تشخیص آنتی‌ژن با استفاده از وسایل تشخیص سریع، حساسیت نسبی کمتر آن در مقایسه با روش تشخیص مولکولی است که آن را با محدود کردن استفاده از این روش به افراد علامت‌دار تا حد زیادی جبران می‌کنند. بنابراین از وسایل تشخیص سریع اساسا باید در افراد علامت‌دار برای تشخیص بیماری استفاده کرد و موارد استفاده از آن در افراد بی‌علامت بسیار محدود است. چون این انتظار وجود دارد که به دلیل تعداد ویروس کمتر در افراد بدون علامت، موارد منفی کاذب بیشتری مشاهده شود.

سمیعی تاکید کرد: وسایل تشخیص سریع آنتی‌ژن زمانی برای تشخیص مورد استفاده قرار می‌گیرند که حساسیت آنها در مقایسه با روش تشخیص مولکولی بهتر از ۸۰ درصد و ویژگی آن بهتر از ۹۷ درصد باشد. ضمنا ظرفیت انجام آزمایش آنتی‌ژن با استفاده از وسایل تشخیص سریع، چون این آزمایش معمولا یکجا و همزمان برای تعداد زیادی از بیماران انجام نمی‌شود، محدودتر از آزمایش تشخیص مولکولی است. در آزمایشگاه تشخیص مولکولی ممکن است برای ده‌ها و یا صدها نمونه بیمار به طور همزمان آزمایش انجام شوند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل لزوم نمونه‌گیری از دستگاه تنفسی فوقانی که کار ساده‌ای نیست و همچنین دشواری نسبی مراحل انجام آزمایش و رعایت استانداردهای ایمنی، انجام آزمایش به صورت خودآزمون مجاز نیست. بنابراین این وسیله تشخیصی کاربرد حرفه‌ای دارد و تا زمانی که کار با آن ساده‌تر شود فقط باید توسط افراد آموزش دیده و ماهر گروه پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

هزینه تست سریع کرونا

این مسئول در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که قیمت تمام‌شده اخذ تست با استفاده از رپید تست‌ها کاهش پیدا کند، اظهار کرد: هزینه آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن ویروس ارزانتر از آزمایش تشخیص مولکولی است و مطابق دستور وزیر بهداشت، در صورتیکه این آزمایش در فرآیندهای تشخیصی و بر اساس پروتکل‌ها و اولویت‌های ابلاغی، در مراکز بهداشتی_ درمانی منتخب ارائه شوند، هزینه‌ای برای بیماران و گیرندگان خدمت نخواهد داشت و دولت و بیمه‌های پایه هزیه آن را متقبل می‌شوند. البته هنوز هزینه تمام‌شده آزمایش تشخیص سریع آنتی ژن تعیین نشده است اما فعلا قیمت کیت وارداتی آن کمتر از ۵ دلار نخواهد بود.   

میزان خطا در تست‌های سریع

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در خصوص میزان اطمینان و خطای رپید تست‌ها، تصریح کرد: آزمایش تشخیص سریع آنتی ژن ویروس مثل هر آزمایش دیگری منابع خطای خاص خودش را دارد. مهمترین علت نتایج منفی کاذب در آزمایش تشخیص مولکولی، فاصله بین زمان ورود ویروس به بدن و زمان نمونه گیری برای انجام آزمایش است. در واقع اعتبار و صحت نتایج آزمایشگاهی با تعداد ویروس در بدن رابطه دارد.

سمیعی افزود: تجربیات و منابع علمی می گویند هیچکدام از روش‌های تشخیص آزمایشگاهی مرسوم، از جمله روش تشخیص مولکولی قادر نیستند در روز اول مواجه شدن با یک فرد مبتلا و آلوده شده به ویروس، آن را شناسایی کنند. اما زمان آزمایش هر چه به زمان بروز علائم یا شدت گرفتن آنها نزدیکتر شود، شانس به دست آوردن یک نتیجه مثبت بیشتر می‌شود و درواقع موارد منفی کاذب کاهش پیدا می‌کند.

زمان ایده‌آل برای انجام تست سریع آنتی‌ژن

سمیعی تاکید کرد: در روش تشخیص مولکولی میزان نتیجه منفی کاذب در روز ظهور علائم ممکن است حدود ۳۵ درصد باشد ولی با پیشرفت بیماری این میزان کمتر می‌شود. بنابراین زمان نمونه‌گیری برای انجام آزمایش یکی از مهمترین عوامل صحت و اعتبار، نتیجه آزمایش است. در مورد آزمایش تشخیص سریع آنتی‌ژن، ۵ تا ۷ روز پس از بروز علائم زمان ایده‌آل برای آن است. در این دوره زمانی معمولا تعداد ویروس موجود در ترشحات تنفسی برای تشخیص کافی است. سایر عوامل مهم که می‌توانند از نتایج نادرست پیشگیری کنند، در دسترس بودن کیت‌های با کیفیت، معتبر سالم و کارکنان آموزش دیده و متبحر است.     

مدیرکل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان داخلی در حال طراحی و تولید کیت‌هایی هستند که با معیارهای کمی و کیفی و استانداردهای وزارت بهداشت، برای استفاده وسیع در کشور، منطبق باشند، بیان کرد:  خوشبختانه نمونه‌هایی که از برخی تولید کنندگان برای ارزیابی آزمایشگاهی در اختیارمان قرار گرفته، بیشتر این ویژگی‌ها را داشته‌اند. تا زمانی که در تامین کیت‌های تشخیص سریع آنتی ژن ویروس عامل کووید-۱۹ به وضعیتی مشابه کیت‌های تشخیص مولکولی تولید داخل برسیم، مجبور هستیم برای افزایش سریع تعداد آزمایش‌ها از کیت‌های وارداتی استفاده کنیم و برای انتخاب آنها به فهرست کیت‌های مورد تائید سازمان جهانی بهداشت مراجعه خواهیم کرد.

وی گفت: با توجه به دانش و مهارت و توانایی‌های فنی کارکنان مراکز خدمات جامع سلامت منتخب که مراکز مراجعه سرپایی بیماران کووید-۱۹ هستند و همچنین تجربه‌ای که از به کارگیری کیت‌های تشخیص سریع اچ آی وی در شبکه بهداشت کشور وجود دارد، به نظر نمی‌رسد برای استفاده از این وسایل تشخیصی نیاز به کارآزمایی باشد و با برگزاری آموزش‌های فوری به سرعت می‌توان استفاده از وسایل تشخیص سریع آنتی‌ژن کووید-۱۹ را در این مراکز عملیاتی کرد و به دنبال آن مراکز بهداشتی درمانی دیگری که ارائه این خدمت در آنها می‌تواند مفید و کارگشا باشد مشخص و انجام آزمایش را به آنها توسعه داد.

کد خبر 565722 برچسب‌ها وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت بهداشت و درمان كرونا در ايران برای انجام آزمایش تشخیص آزمایش تشخیص مولکولی تشخیص مولکولی روش تشخیص مولکولی منفی کاذب کووید ۱۹ تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۴۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت

به گزارش خبرآنلاین از انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران، شهروز همتی رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و این که توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آن ها می تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود : آزمایشگاه های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه های استان ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی آیتم های را که در انجام آزمایش ها دخیل هستند مانند پذیرش، جوابدهی، قیمت های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش های کنترل کیفیت در بخش های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه ها ثبت می شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه های پایه نیز همزمان ثبت می گردد. بنابراین امکان صدور جواب هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده اند. بدین صورت که آزمایشگاه ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می دهند.

همتی بیان داشت: علیرغم این که سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه های کشور صادر می گردد، آزمایشگاه های تشخیص طبی در بین گروه های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملا قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که علیرغم تحریم ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تاثیر دارد، آزمایشگاه ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تاثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه های کشور با آن دست و پنجه نرم می کنند، صحبت هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه ها می شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه های کشور و بیمه ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران گفت: در شرایط سختی که آزمایشگاه ها با آن ها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می دهند که آزمایشگاه های خود را تعطیل کنند تا به کارهای خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه ها ارائه می دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900204

دیگر خبرها

  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ترجیح آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به تعطیلی مراکز تا ادامه فعالیت
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه‌های تشخیص طبی دارای کمترین شکایت هستند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در بین حرف پزشکی دارند