Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@04:57:38 GMT

کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کرمانشاه

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۵۱۷۹

کاهش ۳۰ درصدی ورودی آب به مخازن سدهای کرمانشاه

بهرام درویشی پیش از ظهر امروز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه وضعیت منابع آب استان در شرایط مناسبی قرار ندارد، اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی‌ها و برداشت‌های بی رویه از سفره‌های زیر زمینی استان با مشکل کم آبی و خشکسالی مواجه هستیم.

وی با اشاره به وجود ۱۲ سد مخزنی در سطح استان، افزود: حجم مخازن این سدها بالغ بر یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب است که در حال حاضر بیش از ۸۰۳ میلیون مترمکعب آب در مخازن این سدها ذخیره سازی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه بارش‌های هفته گذشته چشمگیر نبوده، تاکید کرد: قطعاً این کاهش بارش‌ها وضعیت سدهای استان را متأثر ساخته است.

کسری ۳۰ میلیون متر مکعبی آب در مخازن شرق استان کرمانشاه

درویشی با گلایه مندی از کشت برنج در اراضی استان، تصریح کرد: متأسفانه طی سال جاری با توجه به هشدارهای لازم، در شرق استان شاهد برداشت‌های بی رویه منابع آبی برای کشت برنج بودیم که موجب کاهش حجم مخازن آبخوان‌ها و صدمه به سفره‌های زیر زمینی منطقه شده است.

وی ادامه داد: ممکن است کشت برنج در کوتاه مدت سودآور باشد اما میزان بالایی از آب برای کشت آن صرف می‌شود که در بلند مدت استان را با خطر کم آبی و خشکسالی مواجه می‌کند.

درویشی گفت: بر اساس آخرین داده‌های اخذ شده، کسری ۳۰ میلیون متر مکعبی آب در مخازن شرق استان مشهود است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه بیان کرد: تمام اطلاعات و داده‌های منابع آبی استان شامل رواناب‌ها، آب پشت سدها، حجم آب ورودی و خروجی سدها، تعداد چاه‌های مجاز و غیرمجاز و… در مرکز رصد و پایش داده‌های آبی آب منطقه‌ای کرمانشاه (دیسپاچینگ) رصد و پایش می‌شود و بر اساس تحلیل این داده‌ها هشدارها و اعلام خطر صورت می‌گیرد.

وی به سیلاب‌های سال‌های اخیر استان اشاره کرد و گفت: برخی گمان می‌کنند که مشکل آفت منابع آبی با این سیلاب‌ها رفع شده است، اما واقعیت اینست که این سیلاب به دلیل بارش شدید و سریع و ساختار برخی از زمین‌ها، از استان عبور کردند و آب زیادی جذب سفره‌های زیر زمینی نشده است.‌

 

کد خبر 5073652

منبع: مهر

کلیدواژه: کرمانشاه شرکت آب منطقه ای کرمانشاه کمبود آب ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه شهرکرد گرگان بوشهر بارش باران کتاب و کتابخوانی شهرستان کرج هفته کتاب محدودیت های کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا منابع آب داده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۵۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از مهار سیلاب‌های سامانه بارشی توسط سدهای این استان خبر داد.

عباس صدریان‌فر امروز ۱۵ اردیبهشت ماه اظهار کرد: طی ۱۰ روز گذشته و براساس هشدارهای هواشناسی و بررسی مدل‌هایی که در اختیار داشتیم، تمهیدات لازم را برای مدیریت مناسب حوضه‌های آبریز و سدها اتخاذ کردیم.

وی افزود: با توجه به عدم قطعیت این نوع سامانه‌های بارشی و همچنین قرارگیری در روزهای پایانی آبگیری سدها، مدیریت بارش‌های رخ داده از پیچیدگی‌های فنی بالایی برخوردار بود که خوشبختانه با اقدامات به موقع کنترل شد.

صدریان فر با اعلام حوضه آبریز دز به عنوان بحران‌ ترین حوضه آبریز در این سامانه بارشی عنوان کرد: در حوضه آبریز دز با توجه به میزان انباشت پشت سد دز و میزان بارش‌های احتمالی در این بخش، طی روزهای گذشته و به منظور مدیریت مناسب حوضه آبریز حجم خالی سد جهت کنترل سیلاب افزایش داده شد.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: در این سامانه بارشی دو موج قدرتمند در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت رخ داد که در روز اول با کاهش خروجی سد دز از همپوشانی فعالیت مسیل‌های پایین دست و خروجی سد و ایجاد خسارت جلوگیری شد و در روز دوم یک سیلاب با پیک دو هزار مترمکعب در ثانیه به صورت کامل مهار شد.

وی گفت: در حال حاضر ۸۱ درصد از مخازن سدهای استان آبگیری شده و مجموع ذخیره سدهای استان به ۱۷ میلیارد و ۲۵۶ میلیون مترمکعب رسیده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر پرشدگی سدهای کشور را چند درصد افزایش داد؟
  • پرشدگی سدها به ۶۵درصد رسید
  • ذخیره کنونی سدهای کرمانشاه ۸۷۳.۵ میلیون مترمکعب است
  • بیش از ۱.۷ میلیارد مترمکعب آورد سدهای استان کرمانشاه
  • آبگیری ۸۱ درصد کل مخازن سدهای خوزستان
  • سیلاب‌های خوزستان با مدیریت سدها مهار شد/ ذخیره سدها به 81 درصد رسید
  • ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد/ آخرین وضعیت سد دز
  • کاهش ۵ درصدی ذخیره آب سد یامچی اردبیل
  • افزایش ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • کاهش ۲۴ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی در شهرستان بهارستان