Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: باید توجه داشت که فضای مجازی می‌تواند به عنوان یک پتانسیل و یک موقعیت مناسب مورد بهره برداری قرار گیرد، فرصتی که می‌تواند زمینه را برای علاقه افراد به مطالعه افزایش دهد.

رحیم مخدومی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون علل پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت: پایین بودن سرانه مطالعه عوامل مختلفی دارد، از آنجا که اکثریت مردم به فضای مجازی و پیام رسان‌ها توجه می‌کنند لذا از مطالعه فاصله گرفتند و نسبت به کتاب احساس بی‌نیازی دارند، البته نمی‌توان کارکرد‌های مثبت فضای مجازی را نسبت به مطالعه در نظر نگرفت، فضای مجازی و تکنولوژی‌های جدید گروهی گاها افراد را به مطالعه علاقمند کرده‌اند، این افراد کسانی بودند که توجهی به مطالعه نداشتند، اما فضای مجازی و اطلاعات ارائه شده به آنان سبب شد تا به مطالعه رو بیاورند اگرچه اطلاعات سطحی و کم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی پیرامون فضای مجازی و افزایش سرانه مطالعه افزود: باید توجه داشت که فضای مجازی می‌تواند به عنوان یک پتانسیل و یک موقعیت مناسب مورد بهره برداری قرار گیرد، فرصتی که می‌تواند زمینه را برای علاقه افراد به مطالعه افزایش دهد در عین حال باید توجه داشت که همه افراد به مطالعه کتاب علاقمند نیستند، با تحولات تکنولوژی نسل جوان علاقمند است که مطالعات خود را از طریق فضای مجازی توسعه دهد لذا باید از این فرصت بهترین استفاده را کرده و با ارائه مطالب ارزنده در فضای مجازی این امکان را فراهم کرد که اطلاعات علاقمندان به مطالعه افزوده شود، برای این منظور شکل‌گیری تشکل‌ها و موسساتی که بتوانند مطالب جذاب، کوتاه و در عین حال ارزشمند را ارائه کند یک ضرورت محسوب می‌شود.

مخدومی ابراز کرد: جمعیت کتابخوان هرگز از کتاب خواندن دست بر نخواهند داشت، زیرا اهمیت ارتباط و تاثیر کتاب‌های کاغذی برای خود را به خوبی شناخته است، این امر برای آنان به یک رویکرد روزانه و درونی تبدیل شده است.

نویسنده کتاب «فرماندهان ورود ممنوع» به پیشینه جامعه فرهنگی ایران اشاره و تاکید کرد: جامعه فرهنگی و ادبیاتی غنی کشورمان بیانگر جایگاه و اهمیت مطالعه برای جامعه ایرانی است از سوی دیگر این کشور شاهد انقلاب بزرگ فرهنگی بوده و توانسته از تمام اتفاقات غیرفرهنگی حتی رویدادی نابهنجار همانند جنگ به بهترین شکل بهره برداری کند، نویسندگان بعد از پایان هشت سال دفاع مقدس و بعد از اتمام خشونت‌های جنگ‌ به خوبی رویداد‌ها را بیان کرده و ادبایت دفاع مقدس را پایه‌گذاری کردند.

وی شکل‌گیری ادبیات دفاع مقدس را مورد بررسی قرار داد و افزود: کشور ما توانسته از جنگ خانمان سوز به بهترین نحو بهره برداری کند افرادی که زمانی برای دفاع از میهن با به خط نبرد رفته بودند اینک در ابعاد فرهنگی به میدان پا گذاشتند و بخشی از تاریخ کشورمان که در سال‌های دفاع مقدس رقم خورده مطرح می‌کنند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

مخدومی به فعالیت ناشران اشاره و بیان کرد: تعداد ناشرانی که به صورت خصوصی برای تولید کتاب وارد حوزه نشر شده اند قابل توجه است در حالی که سایر کشور‌هایی که در یک بازه زمان دچار جنگ شده اند چنین رویکردی خوبی را در پیش نگرفتند لذا لازم و ضروری است که برای پیشبرد اهداف ادبیات دفاع مقدس بیش از پیش شرایط را فراهم کنیم.

نویسنده کتاب «نرگس» بر کیفیت کتاب‌ها تاکید و ابراز کرد: تولید کتاب با کیفیت و ترویج خوب کتاب‌ها دو عنصر مهم در حوزه نشر و تولید کتاب بشمار می‌رود و از جمله عناصر تاثیرگذار بر افزایش سرانه مطالعه محسوب می‌شوند.

وی پیرامون لزوم توجه فعالان عرصه فرهنگ به سرانه مطالعه ابراز کرد: متاسفانه مدیران فرهنگی به مطالعه توجه ندارند آن‌ها در هفته و یا در طول یک ماه مطالعه نمی‌کنند در حالی که اقتضای کاری و فعالیت‌ها ایجاب می‌کند که به مطالعه بپردازند و این را به عنوان رویکردی در زندگی خود قرار دهد در چنین شرایطی قطعاً سرانه مطالعه بالا نخواهد رفت.

مخدومی با تاکید پیرامون ترویج کتاب‌خوانی تاکید کرد: چنانچه کتاب‌خوانی ترویج نشود کتاب خوب ناشناخته باقی خواهد ماند، زیرا کتاب‌ها به خودی خود گنگ هستند و تنها معرفی آنان می‌تواند به مخاطب کمک کند تا کتاب مورد نظر خود را انتخاب کند، بار‌ها دیده شده افرادی که به نمایشگاه‌ها می‌روند، چون اطلاعات لازم در مورد کتاب‌ها را ندارند نمی‌توانند به انتخاب کتاب دست بزنند و تنها به خواندن و نگاه کردن عناوین و جلد‌های کتاب‌ها می‌پردازند، در چنین شرایطی قطعا مخاطب به خواندن کتاب علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و از کنار مطالعه کتاب‌ها به آسودگی عبور می‌کند.

وی اهمیت ترویج کتاب را مهم دانشت و بیان کرد: حلقه بین تولید و توزیع در واقع ترویج کتاب است که متاسفانه این روز‌ها بسیار کم رنگ شده چنانچه این ترویج به خوبی شکل بگیرد سرانه مطالعه نیز افزایش خواهد یافت.

مخدومی اشاره‌ای به کتاب‌فروشی‌های شهرستان‌ها داشت و خاطرنشان کرد: متاسفانه کتابفروشی‌ها خصوص کتابفروشی‌های شهرستان‌ خاموش‌ترین بخش‌های هر شهر هستند و در عین حال تعداد آن‌ها بسیار کاهش پیدا کرده و در برخی از شهرستان‌ها تعداد کتابفروشی‌ها به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد، این موضوعی مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد و اگر مطالب کتاب زیاد شود سرمایه گذاری در این زمینه نیز افزایش پیدا کرده و کتابفروشی‌ها هم از این رکود خارج خواهند شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات هفته کتاب

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات هفته کتاب کتابفروشی ها سرانه مطالعه فضای مجازی بهره برداری دفاع مقدس کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۵۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • دبیرکل کتابخانه‌ها:عدد دقیقی از سرانه مطالعه در کشور نداریم!
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • کمبود ۳۰ درصدی فضای ورزشی در کهریزک/ خانه کشتی افتتاح می‌شود
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • خبری که تیر خلاص را به سارا و نیکای پایتخت زد 
  • بازی برای کودکان خیلی مهم است اما جایگاه ادبیات هم حفظ شود