Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@12:21:28 GMT

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۶۹۵۷

دامنه سطح بالا یا TLD چیست؟

یکی از آنها TLD است که به قسمت آخر نام دامنه شما اشاره دارد. این مولفه پس از آخرین دات قرار دارد. از آنجایی که در انتها واقع شده، به عنوان یک پسوندِ دامنه نیز شناخته می شود.

قبل از اینکه ادامه بدیم، باید متوجه باشید که یک نام دامنه به سه سطح تقسیم بندی می شود – دامنه فرعی یا زیر دامنه که در قسمت جلو یا سمت چپ نام دامنه واقع شده، دامنه سطح دوم یا برچسب در وسط نامه دامنه واقع شده و دامنه سطح بالا که در قسمت عقب یا سمت راست نام دامنه واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که دامنه خود را انتخاب می کنید، باید ترکیبی منحصر به فرد از قبل از دات (دامنه سطح دوم) و بعد از دات (دامنه سطح بالا) پیدا کنید.

انواع مختلف دامنه سطح بالا

بنیاد آیانا دامنه سطح بالا را بر اساس هدف، صاحب و موقعیت جغرافیایی به سه دسته اصلی تقسیم بندی می کند:

gTLD - دامنه سطح بالای عمومی sTLD - دامنه سطح بالای تضمین شده ccTLD - دامنه سطح بالای مبتنی بر کد کشور

در گذشته انتخاب دامنه سطح بالا بسیار محدود بود. اما به لطف تغییرات اعمال شده در سیاست های مربوطه، در حال حاضر بیش از 1000 دامنه سطح بالا وجود دارد که می توان از این سه مقوله ذکر شده در بالا دست به انتخاب زد.

1. gTLD - دامنه سطح بالای عمومی

دامنه سطح بالای عمومی شامل کلیه دامنه های سطح بالای قابل شناسایی است. دامنه سطح بالای عمومی متداول ترین دامنه ای است که به همه طیف کاربران اجازه می دهد آن را ثبت کنند. معروف ترین نمونه های این نوع دامنه سطح بالا عبارتند از:

.com برای وب سایت های تجاری .net برای شبکه ها .org برای سازمان ها

نمونه ای از gTLD

فراتر از اسامی های شناخته شده ی بالا، سایر گزینه های عمومی نسبتاً محبوب دیگر را نیز پیدا خواهید کرد:

.xyz برای استفاده عمومی .name برای افراد .biz برای کسب و کارها .info برای پلتفرم های اطلاعاتی

گرچه این فرض بر این است که دامنه های عمومی به طور مستقیم با هدف یک وب سایت گره خورده است - به عنوان مثال .org بیشتر برای سازمان ها استفاده می شود – اما هر کسی می تواند اکثر این نام دامنه ها را ثبت کند.

شرایط به گونه ای تغییر کرده که شرکت ها و سازمان ها این امکان را دارند تا دامنه سطح بالای عمومی خاص خود را به ثبت برسانند که تا حد زیادی فهرست دامنه های سطح بالای عمومی را توسعه می دهد به گونه ای که با موارد این چنینی برخورد می کنیم:

oldnavy. google. oracle.

علاوه بر ثبت gTLD­ها برای اسامی تجاری، برخی از سازمان ها gTLD عمومی تری را ثبت کرده اند:

.mom .money .republican .democrat

همچنین می توان یک نوع از­­ دامنه سطح بالای عمومی را مشاهده کرد که متعلق به نواحی جغرافیایی خاص است. گاهی اوقات به اینها gTLD جغرافیایی هم می گویند. هرچند که اینها زیر مجموعه ای از gTLD­ها قلمداد می شوند. نمونه هایی از این دست عبارتند از:

.nyc تنها برای ساکنین شهر نیویورک در دسترس است .berlin .Istanbul

با این حال، gTLD­هایی وجود دارند که به کاربران خاص محدود می شود: به آنها sTLD  یا دامنه سطح بالای تضمین شده گفته می شود.

2. sTLD - دامنه سطح بالای تضمین شده

دامنه سطح بالای تضمین شده نوعی از دامنه سطح بالای عمومی است که توسط سازمان های خصوصی استفاده می شود. کاربرانی که می خواهند سایت خود را تحت این دامنه ثبت کنند باید از قوانین خاصی پیروی کنند. گروه sTLD حاوی دامنه های سطح بالای هستند که یک نهاد خاص حمایت مالی آن را بر عهده دارد که می تواند یک کسب و کار، سازمان یا هر گروه دیگر باشد. برخی از نمونه های از این قرار است:

نمونه ای از sTLD .gov برای سازمان های دولتی .edu برای موسسات آموزشی .int برای سازمان های بین المللی که معاهده یا میثاقی را امضاء کرده اند .mil مخصوص ارتش .mobi برای وب سایت های ارائه دهنده خدمات و محصولات سیار .jobs مخصوص سازمان های یا شرکت های حقوقی .tel مخصوص وب سایت های ارائه دهنده خدمات ارتباط اینترنتی

برخلاف تعداد زیاد gTLD­ها، تعداد sTLD­ها چندان زیاد نیست و افراد انتخاب های زیادی ندارند.

3. ccTLD - دامنه سطح بالای مبتنی بر کد کشور

دامنه سطح بالای مبتنی بر کد کشور به موقعیت یا قلمروی کد ISO اشاره دارد. کد ISO یک کد دو حرفی است که نام فلان منطقه یا کشور را نمایندگی می کند. نمونه های رایج این نوع دامنه سطح بالا از این قرار است:

es. - اسپانیا ru. - روسیه us. - ایالات متحده ca. - کانادا nl. - هلند de. - آلمان fr. - فرانسه .nl - هلند ch. - سوئیس jp. - ژاپن cn. - چین br. - برزیل id. - اندونزی .Ir - ایران .eu - اتحادیه اروپا نمونه ای از ccTLD

تعدادی از ccTLD­ها محدودیت های اقامتی را برای خرید دامنه در آن منطقه اعمال می کنند، در حالی که برخی دیگر عمومی اند و هر فردی از هر نقطه از دنیا می تواند آنها را ثبت کند. دامنه سطح بالای مبتنی بر کد کشور علاوه بر اینکه می تواند به بازدیدکننده های وب سایت شما بگوید که شما در کدام کشور در حال خدمت رسانی هستند، گوگل می تواند از دامنه های سطح بالای مبتنی بر کد کشور برای هدف گذاری جغرافیایی وب سایت شما استفاده کند. بر این اساس، بسیاری از برندهای معروف را می بینید که از ccTLD­ها برای محلی کردن وب سایت خود در بازارهای مختلف استفاده می کنند. برای نمونه:

ir de com.cn

هدف از دامنه های سطح بالا چیست؟

از آنجا که دامنه سطح بالا براساس میزان ارتباط آن با وب سایت دسته بندی می شود، می توان از آن برای شناسایی هدف از راه اندازی و ب سایت، مالک وب سایت یا موقعیت جغرافیایی وب سایت استفاده کرد - حتی بدون دیدن محتوای وب سایت.

به عنوان مثال، دامنه سطح بالای edu. نشان می دهد که وب سایت برای اهداف آموزشی استفاده می شود یا متعلق به موسسات آموزشی است.

نکته ای که باید به آن توجه شود این است که چندین وب سایت می توانند از یک نام، اما دامنه های سطح بالای متفاوت برخوردار باشند. بنابراین، می توان گفت که "Iranserver.com" با "iranserver.edu" یکسان نیست. باید توجه داشت که "WordPress.org" نیز با "WordPress.com" متفاوت است، حتی اگر دامنه سطح دوم آنها یکسان باشد.

هنگام ثبت نام دامنه باید دامنه میانی را دو دفعه چک کنید تا از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید که دامنه سطح بالا مناسب را برای وب سایت خود انتخاب کرده اید.

دامنه از کجا خریداری کنیم؟

همانطور که ملاحظه کردید، یک دامنه سطح بالا پسوند نام دامنه شما است. دامنه سطح بالا می تواند به هدف از راه اندازی وب سایت پی ببرد و حتی موقعیت جغرافیایی آن را شناسایی کند. سه نوع اصلی دامنه سطح بالا وجود دارد که توسط نهاد آیانا طبقه بندی شده است و هر یک از دسته ها توسط آنچه وب سایت با آن مرتبط است تعریف می شود. دامنه سطح بالای عمومی، دامنه سطح بالای تضمین شده، دامنه سطح بالای مبتنی بر کد کشور. بسیار مهم است که بدانید دامنه سطح بالا چیست تا بتوانید مناسب ترین مورد را برای وب سایت خود انتخاب کنید و شروع به ثبت دامنه مد نظر برای وب سایتتان کنید. یکی از وب سایت هایی که می توانید برای خرید هاست و دامین به آن مراجعه کنید، وب سایت ایران سرور می باشد که با بیش از 18 سال سابقه در ارائه خدمات میزبانی وب و ثبت دامنه، یکی از وب سایت های ثبت کننده دامنه در کشورمان می باشد.

2121

کد خبر 1456533

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: برای سازمان ها برای وب سایت وب سایت نام دامنه واقع شده سایت خود دامنه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۶۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان

به گزارش جام جم آنلاین،معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت:پوکی استخوان یا استئوپروز به کاهش توده استخوانی، ضعیف و سست شدن بافت استخوان گفته می‌شود، این حالت به شکستگی استخوان منتهی خواهد شد وشکستگی ناشی از آن از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال یک زن را درگیر می کند.
 دکتر مهدی زنگنه، افزود: این برنامه در سه مرکز خدمات جامع سلامت شهری حضرت فاطمه (س)، حضرت زینب (س) و حضرت معصومه شهرستان زاهدان به صورت پایلوت در حال اجراست و تمامی زنان ۵۰ سال و بالاتر می‌توانند با مراجعه به این مراکز از خدمات آموزشی و غربالگری پیشگیری از این بیماری بهره‌مند شوند.

دیگر خبرها

  • امیر الهامی: پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • پدافند هوایی ارتش در آمادگی بالای رزمی قرار دارد
  • اجرای طرح کنترل پوکی استخوان برای زنان بالای ۵۰ سال در زاهدان
  • قیمت طلا به ۲۳۳۱ دلار رسید
  • شهرکرد و بلداجی خنک‌ترین نقاط چهارمحال و بختیاری
  • داشتن مردمانی آشنا به علوم جدید می‌تواند در دامنه وقف قرار گیرند
  • دلار آزاد به دامنه ۵۰ هزار تومان سقوط کرد
  • آغاز اجرای طرح بانوی توانا در یزد
  • افزایش دمای هوا در همدان
  • افزایش دمای هوا در همدان