Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی ضرابی مدیرعامل خون بند ناف ایران در نشست خبری روز جهانی خون بند ناف درباره اهمیت این موضوع اظهار کرد: خون بند ناف به عنوان یک زباله تلقی نمی‌شود بلکه یک سرمایه ارزشمند برای کشور است، که می‌توان با استفاده از آن‌ها اقدامات زیادی در درمان بیماری‌ها انجام داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان سال ۱۳۸۴ با هدف تامین سلول‌های بنیادی برای مراکز درمانی و پیوند به منظور درمان بیماری‌های قابل درمان با سلول‌های بنیادی راه اندازی شد.

ضرابی بیان کرد: خون بند ناف به عنوان یکی از منابع سلول‌های بنیادی جمع آوری شده و سلول‌های بنیادی آن جداسازی و در قالب بانک خون بند ناف مورد استفاده مراکز پیوند قرار می‌گیرد.

او گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان موفق شد علاوه بر خون بند ناف سایر منابع سلول‌های بنیادی را هم تامین کند. این شرکت جمع آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون محیطی، مغز استخوان و همچنین سلول‌های بنیادی بافت بند ناف را تحت عنوان سلول‌های مزانشیمی در حال حاضر انجام می‌دهد که دستاورد‌ مهمی محسوب می‌شود.

اهمیت بانک خون محیطی

او در ادامه افزود: بانک خون محیطی از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و تاکنون بخش قابل توجهی از نمونه‌های دریافتی، فریز و بخش زیادی از آن در پیوند استفاده شده است. تاکنون بیش از ۳ هزار نمونه خون محیطی جمع آوری و ذخیره سازی شده که از این تعداد ۵۰۰ پیوند انجام شده است. خوشبختانه میزان موفقیت این پیوند‌ها بالا بوده و جان بیماران را نجات داده است.

ضرابی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۳۰ هزار نمونه خون بند ناف را ذخیره سازی کرده ایم. با توجه به این که امکان درمان برخی بیماری‌ها با سلول‌های بنیادی در حال فراهم شدن است، قصد داریم وضعیت سلامت کودکانی که عضو بانک خون بند ناف هستند را پیگیری کنیم. بانک خون بند ناف رویان شامل بانک عمومی و خصوصی است و اصطلاحا یک بانک هایبرید هستیم. اگر نمونه‌ای از بانک خصوصی برای یک فرد بیمار استفاده شود، باید نظر صاحبان نمونه حتما گرفته شده و با رضایت آن‌ها برای پیوند ارسال شود.

آیا سلول‌های بنیادی در درمان بیماران کرونایی هم کاربرد دارد؟

ضرابی گفت: جدیدترین کارآزمایی بالینی که از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بهره گرفته ایم استفاده از آن در بیماری کووید۱۹ است. برای کسانی که دچار عوارض ریوی کرونا بودند سلول‌های بنیادی در دو تا سه نوبت تزریق شد که فاز یک و دو این کارآزمایی بالینی انجام شده است، امیدواریم بتوانیم نتایج آن را به زودی ارائه کنیم.

انتهای پیام /

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بند ناف ویروس کرونا سلول های بنیادی خون بند ناف ذخیره سازی خون محیطی بانک خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد

وضع پدافند غیرعامل مرکز ذخیره‌سازی گاز سراجه با حضور معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز و تیمی متشکل از مدیران و مسئولان اچ‌اس‌ئی و اجرایی وزارت نفت، شرکت ملی گاز، انتقال گاز و مهندسی و توسعه گاز و گروه نفت مرکزی بررسی شد.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت انتقال گاز ایران، مهدی زارع، مدیر منطقه ۳ عملیات انتقال گاز، در ‏این بازدید با ارائه گزارشی از اقدام‌های انجام‌شده در حوزه پدافند غیرعامل و ایمنی در تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه، با توجه به موقعیت حساس و راهبردی آن گفت: این تأسیسات در فصل‌های سرد سال بخشی از گاز مصرفی استان تهران و شهرهای شمال و شمال شرقی کشور را تأمین می‌کند و در پایداری شبکه انتقال گاز نقشی بسزا دارد.

وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی ‏برای کارکنان، نصب سیستم کولینگ و فومینگ روی مخازن ذخیره‌سازی، روزآمدکردن سیستم‌های اطفا و اعلان حریق و تجهیز دو دستگاه ‏ماشین اطفای حریق، نصب دوربین مداربسته، ارزیابی ریسک امنیتی SVE، مطالعات HAZOP و برگزاری نشست با ‏سازمان‌های متولی استان در این زمینه، ازجمله این ‏اقدام‌هاست.‏

عبدالرحمن کشوری، معاون انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور، با ارزیابی و بررسی این اقدام‌ها به‌لحاظ رعایت الزام‌های پدافند غیرعامل در مخازن و تأسیسات ذخیره‌سازی و محیط‌های پیرامونی، از زحمات کارکنان منطقه ۳ عملیات انتقال گاز در ایجاد زیرساخت‌های حوزه ایمنی و پدافند ‏غیرعامل قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • ۶ میلیون متر مکعب روان آب در استان سمنان ذخیره سازی شد
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • سرور ابری و آشنایی با ویژگی های آن
  • وضع پدافند غیرعامل تأسیسات ذخیره‌سازی گاز سراجه بررسی شد
  • رونمایی بریتانیا از سیستم ذخیره‌سازی انرژی آبی جدید
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود