Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-07@03:57:06 GMT

علم آموزی و دانش اندوزی برای مسلمانان یک ضرورت است

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۷۶۳۷

علم آموزی و دانش اندوزی برای مسلمانان یک ضرورت است

حجت الاسلام بابائیان با اشاره به اینکه در آموزه های اسلامی علم سرچشمه ایمان و تقوا است، افزود: همچنین جهل عامل بی تقوایی خواهد بود، گفت: کسب و علم و دانش در اسلام عبادت و است و مسلمانان برای گسترش اسلام باید مجهز به علم روز باشند.

حجت الاسلام«عباس بابائیان» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، پیرامون علم و ارزش و جایگاه آن در دین مبین اسلام و سیره رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) اظهار کرد: اسلام علاوه بر طرح مسائل و مباحث توحيدی، در تأكيد بر آموزش و كسب علم، دستوراتی دارد تا مسلمان علاوه بر دستیابی به شناخت دقیق از اسلام، آموخته‌های خود را به ديگران نيز انتقال دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

امام جمعه امیرکلا با بیان اینکه مراد از دعوت به تعقل و تفكر در آيات متعدد قرآنی در حقيقت دعوت به علم و دانش است، افزود: قرآن کریم تاکید فراوان برعلم آموزی و دانش اندوزی دارد.

 

وی با بیان اینکه علم آموزی و دانش اندوزی در اسلام ، عبادت محسوب می شوند، ادامه داد: همان طور که سلام، گفتن ذکر، پاکدامنی، چشم بستن به گناه وحرام، نگاه به مومن، قرائت قرآن و ... عبادت بشمار می روند نگاه به عالم و فهم عمیق از دین نیز عبادت است. ملاقات و دیدار با علما محبوب تر از هفتاد حج مقبول است.

 

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه در اسلام، علم مرز مکانی و زمانی ندارد، تصریح کرد: در متون دینی فراوان داریم که باید برای علم آموزی تلاش کرد همانند «اُطلُبوا العِلمَ مِنَ المَهدِ إلَى اللَّحْدِ . ز گهواره تا گور، دانش بجوييد» و «اطلبوا العلم و لو بالصین. علم را طلب کنید، اگر درچین باشد» درمی یابیم که از نظر اسلام، طلب علم فریضه ای است که جا و مکان خاصی نمی شناسد و محدودیت مکانی ندارد.

 

وی با بیان اینکه ارزش انسان به علم است  و ارزشمندترین مردم کسی است که علم بیشتر داشته باشد و کم‌ارزش‌ترین مردم کسی است که دانش کمتر داشته باشد، گفت: به فرموده امام محمدباقر(ع) عالمى كه مردم از علم او بهره برند، برتر از هفتاد هزار عابد است.

 

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه رسول خدا(ص) در باب تکریم عالمان دینی فرمودند: كسي كه به ديدن علما برود، گويا به ديدن من آمده و كسي كه همنشين علما شود، گويا همنشين من شده و كسي كه همنشين من باشد، گويا همنشين خداوند و مأنوس با اوست.

 

وی با بیان اینکه علم و دانش سبب شناسی حق می شود، افزود: علم انسان را به بهشت رهنمون می کند.

 

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه در روایات اسلامی آمده علما از شفیعان روز قیامت هستند، اظهار کرد: دعوت به دین اسلام با علم آغاز شد. «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ» این آیات نخستین جرقه های وحی الهی است که برقلب نازنین رسول خدا(ص)نازل شده و حکایت از آن دارد که با معرفت به خدا ست که زندگی آغاز می شود.

 

وی با بیان اینکه هدف از بعثت انبیاء علم آموزی و تعلیم و تربیت بوده است،گفت: «وَيُزَكّيهِم وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالحِكمَةَ »با معرفت است که انسان جایگاه خود را در زندگی مشخص می کند.

 

امام جمعه امیرکلا بیان کرد: در معارف اسلامی علم از لوازم و اسباب مدیریت و رهبری است.در پذیرش مسئولیت ها داشتن علم و تخص توأمان با تعهد لازم است.

 

وی با اشاره به اینکه در آموزه های اسلامی علم سرچشمه ایمان و تقوا است، افزود: همچنین جهل عامل بی تقوایی خواهد بود.توصیه قرآن به اولیای خدا آموختن علم و دانش به عنوان یک ضرورت برای جامعه بشری، است.

 

حجت الاسلام بابائیان با تاکید براینکه همه آحاد جامعه حق بهره مندی از علم، فناوری و نوآوری را دارند، اظهار کرد: دانشگاهیان برای شکوفایی، تعالی و پیشرفت علم و صاحبان فکر و اندیشه باید شخصیت های علمی و پیشکسوتان و صاحبان نظر را شناسایی و معرفی کنند تا علاوه برتکریم آنها، زمینه الگوگیری برای نسل جوان فراهم شود.

 

وی با بیان اینکه برای بهره گیری درست از علم در عرصه های مختلف باید مهارت ها و مشاغل علمی شناسایی و به سایرین معرفی شود، اذعان کرد:خروجی همایش ها و جلسات علمی باید ایجاد زمینه هم افزایی علمی را در کشور، بین جوامع و دولت ها باشد.و گفتمان علم و فناوری گفتمان رایج کشور باشد.

 

حجت الاسلام بابائیان با بیان اینکه در دنیای امروز بشر از علم استفاده درستی ندارد و 180درجه با اهداف علم و دانش متفاوت است، خاطرنشان شد: علم برای ساخت جوامع بشری ، همدلی، رشد و تعالی بنا شده است. نه اینکه از علم برای از بین بردن نسل ها، جوانان، محروم کردند مردم منافع کشور و... بکار بسته شود. متاسفانه امروز برخی از جوامع تسلیحات نظامی که در اثر استفاده از علوم نظامی به وجود آمده را برای نسل کشی و این بین بردم بشریت بکار می گیرند تا به منافع خود دست یابند درصورتیکه علم آمده تا صلح، صفا، انسانیت برقرار باشد.

 

وی با بیان اینکه پیشرفت علم و تکنولوژی یکی از مولفه های قدرت و اقتدار نظام است، گفت: دشمن را می توان با پیشرفت علمی در عرصه های مختلف به عقب راند.  

 

امام جمعه امیرکلا به فعالیت های صلح آمیز هسته ای اشاره کرد و افزود: حرکت علمی دانشگاه ها در زمینه پزشکی دانش هسته ای و نو می تواند جلوی تحدی و سلطه دشمن را بگیرد و کشور را به اوج صلابت و اقتدار رهنمون نماید. می طلبد نخبگان دانشگاهی برای تحقق این مهم بیش از گذشته پای کار در میدان عمل باشند.

 

وی با تاکید براینکه پیشرفت علمی در تمامی عرصه ها لازم و ضروری است، اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری(مدظله العالی) كاری كنید كه در دنیا دیگران محتاج دانش شما باشند، مجبور باشند زبان شما را یاد بگیرند تا به دانش شما دست پیدا كنند؛ این كار ممكن است

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: مولفه های اقتدار نظام امام جمعه امیرکلا وحی گفتمان علمی رسول خدا ص علم آموزی دانش هسته ای زبان فارسی تسلیحات نظامی صلح رهبری علم آموزی پیشرفت علم علم و دانش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ملی سواد آبی در یزد ۳ ساله شد

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد محجوبی با اشاره به برگزاری سومین دوره طرح سواد آبی در مدارس استان، اظهار کرد: طرح ملی دانش آموزی سواد آبی ویژه دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم دوره متوسطه در ۲۲۰ مدرسه سراسر استان برگزار شد.

وی ادامه داد: در این طرح مسابقات و نوآوری های مختلفی از جمله برگزاری مناظره‌های دانش‌آموزی بین ۲۷ هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز دور دوم متوسطه برگزار شد و همچنین مسابقه "خبرنگار آب باشید" با توجه به فعالیت ۱۳ فصل اول کتاب انسان و محیط زیست در بین دانش آموزان پایه دهم و یازدهم برگزار شد.

رییس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای یزد، هدف از برگزاری طرح ملی سواد آبی را آموزش و فرهنگ‌سازی قشر آینده‌ساز و دانش آموزان در راستای استفاده صحیح از منابع آب و مدیریت مصرف آن دانست.

محجوبی بیان کرد: در طرح داناب برگزاری بازی‌های تیمی آنلاین و در طرح سواد آبی مسابقه مناظره دانش آموزی که از طرح‌های ابتکاری استان یزد هستند با موافقت شرکت مدیریت منابع آب در سال آینده به صورت ملی انجام خواهد شد.

وی افزود: همچنین در سال جاری کتاب انسان و محیط زیست از دروس مطرح در کنکور سراسری خواهد بود.

کد خبر 6097629

دیگر خبرها

  • کشتی گیر آمریکایی: بسیاری از دانشجویان آمریکایی به اسلام گرویدند
  • دنیای اسلام در تصمیم‌گیری مشترک، خلاء بزرگ دارد | حج امسال به صورت ویژه حج برائت است | جمهوری اسلامی منتظر دیگران نمی‌ماند
  • زائری از پرو
  • شکاف‌ها و دوگانگی‌های مذهبی، ممنوع!
  • طرح ملی سواد آبی در یزد ۳ ساله شد
  • مسئله فلسطین، چالش مشترک جهان اسلام است
  • دانش‌آموزی که داماد معلمش شد! | ویدئو
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است