Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین از انزلی، دکتر محمد ولی روزبهان، رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی، در همایش اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلتیک مناطق آزاد ایران در توسعه روابط منطقه ای با بیان اینکه  منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور، از نقش محوری منطقه آزاد انزلی در تسهیل مبادلات تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و با کشورهای جنوب ایران برخوردار است، اظهار داشت: با آغاز هزاره سوم و رواج تفکر جهانی شدن در حوزه­های مختلف، کشورها با بهره­گیری از اتحاد­های استراتژیک به ویژه حوزه­های اقتصادی و تجاری به یکدیگر نزدیکتر شده و مشارکت­های خود را در سطوح منطقه­ای یا جهانی ارتقاء بخشند و موافقتنامه تعرفه ترجیحی جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا،با هدف تسهیل تجارت و ایجاد بستری برای تشکیل منطقه آزاد تجاری برداشته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان اینکه با رفع موانع ومشکلات جاری در دوره آزمایشی موافقتنامه، زمینه هم افزایی و توسعه ارتباطات و همچنین اقدامات مبتنی بر سیاست های راهبردی اقتصاد مقاومتی و با بهره مندی از زیر ساخت ها و ظرفیت های ژئواکونومی کشور از جمله مناطق آزاد انزلی و چابهار و بطورکلی مجموعه بنادر شمالی و سواحل جنوبی مکران کشور در مسیر کریدور شمال و جنوب فرآهم می شود، تصریح کرد: قلمرو جمهوری اسلامی ایران کانون اصلی پیوندهای اقتصادی کشورهای همسایه و در جایگاه هارتلندی جهانی است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه همراهی ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیانگر رویکرد آینده­نگرانه کشورمان در منطقه به منظور نقش آفرینی بیش از پیش در عرصه­های جهانی است، افزود: چراکه از نقاط قوت این اتحادیه می­توان به قرار گرفتن آن در منطقه ژئواستراتژیک بسیار مهمی ‌بین شرق و غرب و در میان اتحادیه اروپا، چین، هند، آسیای میانه و خاورمیانه و قاره مورد توجه دهه کنونی یعنی کشورهای افریقایی و قابلیت دسترسی به هر چهار گوشه جهان؛ تنوع منابع و برخورداری از زیرساخت‌ها، شهرک‌های بزرگ صنعتی و نیروی انسانی ماهر، مزارع کشاورزی و مجموعه‌های صنعتی اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران می­تواند با رفع تهدیدهای رقبای بازار هدف و بهره­برداری از نقاط قوت و فرصت­های این اتحادیه و در قالب مفاد مندرج در موافقتنامه موجبات توسعه عملکرد صادرات کشور را فراهم و با ایجاد منابع ارزی، بخش قابل‌توجهی از نیازهای ضروری کشور را با قیمت پایین‌تر نسبت به دیگر کشورها در شرایط تحریمی تأمین نماید، اضافه کرد: با پیوستن کشورهای حوزه آسیای شرقی و افریقایی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، شاهد رونق کامل خط ترانزیتی کریدور شمال و جنوب خواهیم بود و این درحالی است که روسیه نیز اقدامات مهم و بزرگ توسعه بنادر جنوبی به منظور افزایش ظرفیت های حمل ونقلی خود در دست اجرا دارد.

دکترروزبهان با بیان اهمیت تکمیل زنجیره لجستیک علی الخصوص تسریع در تکمیل اتصال خط ریلی به بندر کاسپین و توسعه و نوسازی ناوگان دریایی در مسیر توسعه روابط فی مابین، افزود: با توجه به ظرفیت های متنوع ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک،و زیرساخت‌های لجستیکی موجود در این منطقه، به عنوان‌ هاب دریایی از جمله مناطقی بود که سال گذشته در کنار منطقه آزاد ارس به عنوان‌ هاب زمینی؛ منطقه آزاد چابهار به عنوان‌ هاب لجستیک پشتیبان و منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به عنوان‌ هاب لجستیک هوایی؛ از سوی شورای عالی مناطق آزاد کشور در موافقت‌نامه اوراسیا معرفی گردید.

وی با بیان به توانمندی های مجتمع بندری کاسپین به عنوان یک بندرنسل سوم که در فضای پسکرانه آن دو شهرک صنعتی فعال و سومین شهرک صنعتی نیز در حال آماده سازی و تحویل می باشند، اشاره ای به اظهارات دکتر روحانی رییس جمهور ایران در اجلاس مجازی شانگهای نمود که براساس آن اتصال این منطقه و بندر کاسپین در آینده نزدیک به خط ریل سراسری،مهمترین زیرساخت جهت افزایش ظرفیت و میزان ترانزیت کالا میان کشورهای جنوبی و شمال کشور  اسلامی است و افزود: اگرچه آمارها از افزایش نقش آفرینی و سهم منطقه آزاد انزلی در بهبود تبادلات تجاری کشور خبر می­دهند؛ اما همچنان بین وضع جاری و وضع مطلوب فاصله زیادی وجود دارد؛ در نتیجه همایش بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نقش ژئوپلیتیک مناطق آزاد در توسعه روابط منطقه­ای، با همکاری نهادهای ملی و دانشگاهی به منظور بررسی ابعاد مختلف فرصت ها و چالش های پیش روی اجرای مفاد توافقنامه همکاری با اتحادیه مزبور به صورت علمی و کارشناسانه مورد آسیب­شناسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته و راهکارهای کاربردی و عملیاتی برای آن پیشنهاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه سازمان متبوع وی از تمامی ظرفیت های علمی، سرمایه گذاری، اجرایی و قانونگذاری کشور در مسیر هم افزایی و بهره برداری حداکثری از فرصت های موجود در عضویت اتحادیه مزبور به نفع منافع ملی، استفاده می کند، اضافه کرد: براین باوریم که در قالب توسعه همکاری های منطقه ای می توان الگوی موفقی از همگرایی منطقه ای در ارتباطات اقتصادی و ترانزیتی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، جهت اجرا در نمونه های دیگری چون سازمان همکاری های اقتصادی اکو و گروه دی هشت و یا فعال سازی کریدورهای بین المللی را اجرایی نمود.

دکتر روزبهان با اشاره به اینکه سازمان با منطقه آزاد انزلی به عنوان دروازه ورود به اوراسیا، ارتقاء و تنوع بخشیدن به ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری در حوزه های دانش بنیان، فرآوری محصولات کشاورزی و شیلاتی، صنایع  High-Tech (های تک) و سایر صنایع و تولید کالاهای تأمین کننده نیازهای بازارهای منطقه ای را در اولویت کاری خود قرار داده، اضافه کرد: از تمام سرمایه گذاران جهت بهره برداری از مزیت ها و طرح های سرمایه گذاری این منطقه در ارتباط با کشورهای اوراسیا دعوت به عمل می آورد.

48

کد خبر 1456604

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مناطق آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا منطقه آزاد انزلی مناطق آزاد ظرفیت ها منطقه ای فرصت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم

به گزارش قدس آنلاین، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشورهای همسایه افریقایی، کشورهای اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشورها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشورهای عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشورها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشورها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشورها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشورهای شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمندهای طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشورهای شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازارهای جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازارهای جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشورهای منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میزهای کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشورهای هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازارهای جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارزهای محلی، توسعه بازارهای مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشورها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازارهای صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • گردش مالی اوراسیا از مرز ۸.۷ میلیارد دلار عبور کرد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ آماده تعامل هستیم
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم