Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین  استان سمنان، مراسم گرامیداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در استان سمنان به‌صورت مجازی با حضور مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حبیب‌الله خجسته پور، معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان؛ امیر بینایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان؛ مهسا شاه‌حسینی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری سمنان؛ سعید دهقانلو، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان سمنان؛ فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان و ابوالفضل صادقی نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 مهدی توکلیان، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن تبریک هفته کتاب و روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: خوشبختانه کتابداران سراسر کشور فعالیت‌های فرهنگی باکیفیتی را در شبکه‌های مجازی برگزار می‌کنند.
وی با اشاره به این مطلب که مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پیگیر قانون نهاد و ردیف بودجه هستند اظهار داشت: علیرغم تلاش‌های صورت گرفته‌شده نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ردیف بودجه با مشکلات بسیاری مواجه است.
توکلیان‌ تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری و همفکری مسئولان کشوری و استانی در سال ۱۴۰۰ مشکلات این نهاد فرهنگی برطرف شود.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به بخشنامه معاون توسعه و ترویج کتابخانه‌های عمومی گفت: در این بخشنامه به رویکرد فرهنگی و اجتماعی کتابخانه‌های عمومی توجه ویژه‌ای شده است و امیدواریم کتابداران با اجرای این بخشنامه موجب توسعه فعالیت‌های فرهنگی در کتابخانه‌ها شوند.
توکلیان با تأکید بر اینکه کتابخانه‌های عمومی به پایگاه فرهنگی و اجتماعی تبدیل‌شده‌اند خواستار تلاش کتابداران در زمینه اخلاق حرفه‌ای و فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شد.
در ادامه حبیب‌الله خجسته پور، معاون‌ سیاسی،‌ امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان گفت: کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با توجه به پیشرفت فناوری نوین در عرصه اطلاع‌رسانی و دانش‌افزایی بایستی با سنت‌شکنی و تغییر رویه‌ به پاتوق اهالی فرهنگ و کتاب تبدیل شود.
وی افزود: امروز بیشتر مردم برای آگاهی و دانش‌افزایی از رویدادهای مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... با پیشرفت فناوری، از فضای مجازی بهره‌مند می‌شوند که لازم است کتابخانه‌های عمومی از این فضای نوین برای ترویج کتابخوانی نهایت بهره را ببرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان ادامه داد: به‌عنوان‌مثال اگر از قرائت‌خانه کتاب‌خانه‌های عمومی در سطح استان استقبال نمی‌شود این‌ اماکن به محلی برای حضور اهالی فرهنگ و هنر و برگزاری مراسم‌های نقد و بررسی کتاب شود.
وی اضافه کرد: اقداماتی برای معرفی سمنان به‌عنوان پایتخت کتاب در سال ۱۴۰۰ از سوی فرمانداری، شهرداری، شورای اسلامی و دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در حال انجام است به‌یقین برنامه‌های در دست انجام در ترویج فرهنگ‌ مطالعه و کتاب در استان بسیار تأثیرگذار است.
خجسته پور گفت: باید بپذیریم بخشی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از کاهش سرانه مطالعه در جامعه است و اگر سرانه مطالعه در بین آحاد مردم افزایش یابد، آمار بزهکاری‌های اجتماعی‌ کاهش خواهد یافت.
در ادامه سعید دهقانلو، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان سمنان با اشاره به این مطلب که کتابداران تأثیرگذارترین قشر فرهنگی برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی هستند گفت: در یک سال گذشته هفت هزار و ۴۰۰ فعالیت فرهنگی در سطح کتابخانه‌های عمومی استان سمنان برگزارشده است و از ابتدای آبان ماه سال جاری تاکنون ۷۳۰ برنامه فرهنگی در بستر فضای مجازی اجراشده است.
دهقانلو با تأکید بر اینکه در سال جاری به دلیل شیوع کرونا جشنواره در بخش رضوی فقط در بستر مجازی برگزار شد، ابراز کرد: بااین‌حال ۳۲ هزار و ۴۸۶ نفر در این جشنواره کتابخوانی شرکت کردند که پویش مجازی و نقاشی استان سمنان توانست حائز رتبه‌های برتر شود که در همین راستا ۱۲۶ نفر از استان سمنان در جشنواره کتابخوانی رضوی سال ۹۹ برگزیده و موردتقدیر قرار گرفتند.
دهقانلو تصریح کرد: بیش از ۲۰ انجمن در سراسر استان در زمینه کتاب در حال فعالیت هستند که در سال جاری این انجمن‌ها توانسته‌اند ۵۷ جلسه با ۳۳۰ مصوبه برگزار کنند.
وی بابیان اینکه از آبان ماه سال گذشته تا هفته کتاب سال جاری ۱۱۵ هزار و ۳۰۷ جلد کتاب توسط مردم و دستگاه‌های اجرایی به کتابخانه اهداشده که در نوع خود بی‌نظیر است، گفت: ۲۸ هزار جلد از این میزان کتاب، مستقیم وارد کتابخانه‌های عمومی شده و مابقی آن‌ها یا در کتابخانه‌ها موجود بوده که به دستگاه‌های اجرایی هدیه شده و یا بلااستفاده محسوب می‌شد که با هزینه خمیر کردن آن‌ها توانستیم کتاب‌های موردنیاز کتابخانه‌ها را خریداری و جایگزین کنیم.
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان سمنان از فعالیت ۵۴ باب کتابخانه‌های نهادی در استان سمنان خبر داد و گفت: قریب به ۴۷ هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی نهادی در سراسر استان هستند.
 وی با اشاره به این مطلب که در کتاب‌های عمومی قریب به یک‌میلیون جلد کتاب وجود دارد افزود: تلاش داریم با کمک شهروندان و دستگاه‌های اجرایی این میزان را ارتقا دهیم.
دهقانلو افزود: در یک سال اخیر چهار برگزیده کشوری کتابخانه‌های عمومی از استان سمنان معرفی‌شده‌اند که انجمن کتابخانه‌های عمومی شاهرود و سه کتابدار فعال در استان جزء برگزیدگان است.
وی بابیان اینکه در سال جاری به دلیل شیوع کرونا جشنواره رضوی فقط در بستر مجازی برگزار شد، ابراز کرد: بااین‌حال ۳۲ هزار و ۴۸۶ نفر در این جشنواره کتابخوانی شرکت کردند که پویش مجازی و نقاشی استان سمنان توانست رتبه برتر را کسب کند.
گفتنی است، در پایان از برترین‌های حوزه کتابخانه‌های عمومی و برگزیدگان جشنواره کتاب‌خوانی رضوی استان سمنان تقدیر شد. سکینه بهرامی نسب از شهرستان شاهرود و ساناز پیوندی از شهرستان سمنان به‌عنوان کتابداران برتر در حوزه فعالیت‌های ترویجی؛ مرضیه بهادری از شهرستان میامی و حنیفه صفری از کتابخانه مرکزی استان سمنان به‌عنوان کتابدار برتر در فضای مجازی؛ سید حسین شمسی‌پور از شهرستان دامغان به‌عنوان مسئول کتابخانه شاخص و زهرا حسینی به‌عنوان پیشکسوت برتر معرفی و قدردانی شدند. در حوزه کتاب‌خوانان برتر نیز از زهرا عجمی از شهرستان شاهرود در رده سنی نوجوان؛ حسین ابراهیمیان از کتابخانه مرکزی استان سمنان در رده سنی بزرگ‌سالان و حدیث لک‌زایی از شهرستان دامغان رده سنی کودک و در حوزه خدمتگزار برتر از فاطمه عزیزی از شهرستان شاهرود تجلیل شد.
همچنین انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان گرمسار به ریاست سعید متقی، فرماندار و رئیس انجمن و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان میامی به ریاست احمد ملایری، فرماندار و رئیس انجمن، انجمن‌های برتر کتابخانه‌های عمومی استان سمنان شناخته شدند.

48

کد خبر 1456611

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان سمنان کتابخانه های عمومی استان سمنان نهاد کتابخانه های عمومی کشور دستگاه های اجرایی جشنواره کتاب سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۷۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا علافی بابیان اینکه این دوره در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی برگزار می‌شود افزود: جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان از جمله اقدامات و برنامه‌هایی است که از سوی وزارت ارشاد در راستای گسترش و ترویج کتابخوانی برای کودکان و نوجوانان شهری و روستایی سراسر ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده است و کمک به افزایش مهارت‌های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، تقویت کتاب فروشی‌ها از مسیر نوسازی و بهسازی رابطه کودکان و نوجوانان با کتابفروشی‌ها شهر و روستا، برقراری ارتباط بین اهالی قلم و کودکان و نوجوانان کتابخوان، کمک به گسترش، تبلیغ و معرفی کتاب‌های خوب و مفید، حمایت و توانمندسازی مربیان باشگاه‌ها با ارائه آموزش‌های مهارتی و ایجاد رقابتی سازنده و تشویق کتابخوانان و باشگاه‌های برتر از مهم‌ترین اهداف تشکیل باشگاه‌های کتابخوانی است.. وی تصریح کرد: مربیان باشگاه‌های کتابخوانی در این کارگاه‌ها علاوه بر آشنایی با روش‌های استاندارد و نوین ترویج کتابخوانی با معیار‌های انتخاب کتاب مناسب برای کودکان و نوجوانان، شیوه‌های مختلف خواندن جمعی و گفتگو درباره کتاب و استفاده از شیوه کارگاهی، بر چگونگی راه‌اندازی و اداره باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان نیز مسلط می‌شوند.

براساس این گزارش: این دوره‌ها مطابق شیوه‌نامه شبکه‌های اجتماعی و به صورت مجازی برگزار خواهد شد و شرکت در ششمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان طی چند مرحله و به صورت مجازی امکان‌پذیر است و در مرحله نخست مربیان متقاضی ثبت و راه‌اندازی باشگاه کتابخوانی باید با مراجعه به سامانه جشنواره به نشانی http://www.tarvijeketab.ir ثبت‌نام اولیه خود را انجام دهند.

گفتنی است، آخرین مهلت ثبت نام مربیان متقاضی شرکت در جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان در سامانه مذکور تا ۲۰ اردیبهشت تمدید شده است.

دیگر خبرها

  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • رشد ۱۵۳ درصدی امانت کتاب در آذربایجان شرقی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه
  • جریان حکمت عراق ۲هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا کرد
  • مهلت ثبت ششمین دوره جام باشگاههای کتابخوانی تمدید شد
  • نهاد کتابخانه‌های عمومی زمینه‌ساز ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی