Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا  به نقل از نیو اطلس، اگرچه گربه‌ماهی زبان انعطاف‌پذیری ندارد اما می‌تواند طعمه را با زبان خود شکار کند. درک این که گربه‌ماهی چگونه این کار را انجام می‌دهد، می‌تواند به ابداع ربات‌های زیردریایی و یا پیشرفت فناوری‌های دیگر منجر شود.

پژوهشگران "دانشگاه براون" آمریکا هنگامی که گربه‌ماهی مشغول شکار طعمه و بلعیدن آن است، به فیلمبرداری از آن پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها برای این کار از یک روش ثبت حرکت موسوم به "XROMM" استفاده کردند که به آنها امکان می‌دهد درون جمجمه حیوانات را هنگام غذا خوردن آنها ببینند.

در حالی که انسان فقط یک استخوان فک متحرک دارد، تعداد استخوان‌های فک در گربه‌ماهی، بیش از ۱۰ مورد است. این استخوان‌های سفت و سخت، توسط مفاصل یا پیوندهای انعطاف پذیر به یکدیگر متصل می‌شوند. جمجمه گربه‌ماهی، مانند مکانیسمی شامل ۱۷ پیوند عمل می‌کند که می‌تواند آب و طعمه شکار شده را به واسطه کارهایی مانند باز کردن قسمت جلوی دهان، گسترش گلو به صورت عمودی و گسترش قسمت میانی دهان به صورت افقی حرکت دهد.

ابداع ربات سوسکی برای کاربردهای پزشکی

گربه‌ماهی می‌تواند با توجه به این که کدام یک از این اقدامات مورد استفاده قرار می‌گیرند، آب را از قسمت جلوی دهان به عقب ببرد و طعمه را به داخل بکشد. همچنین می‌تواند طعمه را از قسمت عقب دهان به طرف جلو هل دهد. این کار می‌تواند یک موج فشار ایجاد کند که تعیین دقیق‌تر موقعیت طعمه به کار می‌رود.

ماهی‌ها در بیشتر موارد، به استفاده از هفت حرکت اصلی پایبند هستند. "آرون اولسن"، سرپرست این پژوهش گفت: در حالی که انسان، تعداد مشابهی از حرکات بازو را برای دستیابی به اشیا و برداشتن آنها به کار می‌برد، ابزارهای مشابه دهان که برای ماهی‌های رباتیک زیردریایی ساخته می‌شوند، می‌توانند کارهایی را انجام دهند که بازوهای رباتیک از عهده آنها برنمی‌آیند.

وی افزود: ممکن است ابزارهای رباتیک زیرآبی، یک بازوی رباتیک داشته باشند که برای کنترل وسایل سنگین‌تر به خوبی کار می‌کنند اما قادر به برداشتن یا خرد کردن یک وسیله شناور نیستند.

ممکن است که این ابزارهای رباتیک، یک دستگاه مکش داشته باشند که می‌تواند اشیای شناور را به سمت خود بکشد اما نمی‌تواند آنها را با دقت زیاد حرکت دهد و بچرخاند. طراحی چیزی که به ساختار دهان ماهی نزدیک‌تر باشد، می‌تواند مزیت‌هایی را به همراه بیاورد.

این پژوهش، در "Integrative Organismal Biology" به چاپ رسید.

کد خبر 565781 برچسب‌ها علم

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: علم گربه ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۸۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • فناوری هشدار دهنده بلعیده شدن باتری ابداع شد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • اولین زیردریایی نظامی ساخت چین تحویل پاکستان شد
  • (تصاویر) این عنکبوت بی‌رحم و خطرناک است
  • کرونوس؛ نخستین زیردریایی رادارگریز جهان با قابلیت چرخش 180 درجه در سرعت کامل(+فیلم و عکس)
  • وعده صادق الهام‌بخش بودن خون شهیدان مقاومت را در به میدان آمدن دانشجویان ده‌ها دانشگاه آمریکا و اروپا می‌بینیم
  • ابداع جوراب‌هایی الکترونیکی برای رهایی‌بخشی بیماران دیابتی از زخم پا
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد