Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، این نشریه افزود: امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، سه روز پیش طی سخنانی که در کنفرانس گفت وگوهای امنیتی هرات ایراد کرد، گفت که افغانستان نه توافق صلح میان آمریکا و طالبان را به رسمیت می‌شناسد و نه از آن استقبال می‌کند.

او همچنین با اشاره به اینکه دولت افغانستان متوجه توافق صلح امریکا با طالبان است، گفت که دولت افغانستان خطرات زیادی از جمله آزادسازی خطرناک ترین جنایت کاران را از زندان‌ها به جان خرید تا خشونت‌ها در افغانستان کاهش پیدا کند که این کار هم صورت نگرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس این گزارش، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در اظهاراتی در این خصوص گفته بود که مذاکرات صلح هیچ‌گونه پیشرفتی نداشته است و طالبان فقط به افزایش خشونت و جنگ باور دارند.

حتی به تازگی هربرت مک مستر مشاور سابق شورای امنیت آمریکا در یک مصاحبه با بی‌بی‌سی انگلیسی گفته است که افغانستان بزرگ‌ترین ناکامی سیاست دونالد ترامپ به شمار می‌رود.

وی در این خصوص گفت: ما چنان در امر خروج از افغانستان شتاب کردیم و اولویت دادیم که با طالبان علیه دولت منتخب افغانستان همدست شدیم.

مک مستر می‌گوید او نگران است که افغانستان بار دیگر به دوران سیاه دهه ۹۰ میلادی برگردد، تجارت مواد مخدر بیشتر شود و طالبان و مجاهدین قدرت را دو باره در این کشور به دست گیرند و تهدیدی برای جهان شوند.

به نوشته این نشریه انگلیسی، اظهارات متواتر مقام‌های آمریکایی و افغان نشان می‌دهد که توافق صلح بیشتر از این که زمینه ساز گفت‌وگوهای صلح شود، تنها امتیازهایی را به طالبان داد و طالبان با استفاده از این امتیازها، جنگ را در افغانستان افزایش داد.

در حال حاضر از مجموع ۳۴ ولایت افغانستان در ۲۷ ولایت عملا جنگ میان دولت و طالبان جریان دارد.

بر اساس گزارش اخیر روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، از آغاز ماه نوامبر به مدت ۱۵ روز ۱۵۴ غیر نظامی و ۱۰۰ نظامی افغان در درگیری‌ها کشته شده اند. این وضعیت در حالی شکل گرفته است که هیچ گونه دورنمای روشنی از مذاکرات دوحه در دست نیست. بن بست مذاکرات همچنان پا بر جا است و در ۲ ماه گذشته کوچکترین پیشرفتی نداشته است.

براساس نتیجه‌گیری ایندیپندنت در چنین حالتی دولت افغانستان کم کم ‌می‌خواهد از دایره توافق صلح خود را بیرون بکشد. چون به این نتیجه رسیده است که این توافق هزینه بسیار زیادی را بر دولت افغانستان تحمیل کرده است.

دولت معتقد است که آزاد سازی ۵ هزار طالب از زندان‌های دولت افغانستان، باعث شده است تا گستره جنگ تقریبا در سراسر افغانستان پراکنده شود و خشونت‌ها به حد چشمگیری افزایش یابد. چون گفته ‌می‌شود یک تعداد از زندانیان آزاد شده از زندان‌های دولت افغانستان عملا فرماندهی جنگ علیه دولت را به دست گرفته‌اند.

از سوی دیگر پیروزی جو بایدن نامزد حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، این امید را به وجود آورده است که فشارها بر دولت افغانستان کمتر خواهد شد.

به اعتقاد نویسنده، از آنجایی که تمام تلاش طالبان گرفتن تمام قدرت است، به همین دلیل مک مستر نیز تاکید دارد چنانچه طالبان قدرت را در افغانستان قبضه کند، به احتمال زیاد این کشور به وضعیت نگران کننده دهه ۹۰ میلادی بر می‌گردد.

به همین دلایل است که دولت افغانستان با فاصله گرفتن از توافق صلح امریکا-طالبان ‌می‌خواهد ابتکار عمل بیشتر را در مذاکرات صلح به دست گیرد و نگذارد همه خواسته‌های طالبان عملی شود.

برچسب‌ها افغانستان کابل طالبان ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان کابل طالبان ایالات متحده آمریکا افغانستان کابل طالبان ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور دولت افغانستان توافق صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۸۷۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه

عبدالغنی برادر معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در مراسمی با حضور والی هرات، والی غور، فرمانده سپاه 207 الفاروق و مسئولین حکومتی و نظامی غور و هرات پروژه ساخت جاده هرات-غور را افتتاح کرد.

ملا برادر در این مراسم گفت: بخش حمل و نقل نقش مهمی در رشد اقتصادی افغانستان دارد و با توجه به این اهمیت، امارت اسلامی این بخش را در اولویت‌های خود قرار داده است که نشست‌های پی‌درپی با کشورهای همسایه و منطقه به منظور توسعه و سازندگی اساسی آن ادامه دارد.

وی افزود: این جاده یکی از پروژه‌های مهم و ملی افغانستان است که ولایت‌های هرات، غور، بامیان، دایکندی و میدان وردک را از طریق حمل و نقل زمینی به کابل وصل می‌کند.

معاون نخست‌وزیر طالبان پیش از این گفته بود جاده‌‎ای در شهرستان «واخان» ولایت بدخشان در شمال شرق افغانستان درحال ساخت است که با تکمیل آن مسیر جدیدی میان افغانستان و چین ایجاد می‌شود.

وی افزود این جاده که افغانستان و چین را به هم وصل می‌کند، می‌تواند مسیری برای تردد و انتقال کالاهای تجاری دو کشور باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تاکید طالبان بر توسعه ارتباط افغانستان و منطقه
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • کابل خطاب به مسکو: حکومت افغانستان فراگیر است
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • دیدار رایزن فرهنگی ایران با معاون سیاسی طالبان