Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@03:11:38 GMT

ذخیره یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد در قزوین

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۸۸۳۱

ذخیره یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزاد در قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی استان قزوین: فاطمه دولت‌خواه روز سه شنبه با اشاره به فرارسیدن روز جهانی خون بند ناف، اظهار داشت: خون بند ناف به‌عنوان خون جفتی شناخته شده و سرشار از سلول‌های بنیادی خون‌ساز است که متأسفانه پس از تولد نوزاد، به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان هستند و نیز در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی‌شوند، به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن مناطق کمک کنیم.

مدیر بانک خون بند ناف استان قزوین گفت: به‌دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماری‌های لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگه‌داری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت، به‌گونه‌ای که امروزه بانک‌های متعددی به‌صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره‌سازی خون بند ناف در سراسر جهان راه‌اندازی شده است.

دولت خواه اضافه کرد: در کشور ایران سال ۱۳۸۴ به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی، فعالیت‌ها در زمینه ذخیره سازی خون بند ناف آغاز شد.

وی اظهار کرد: نمایندگی خون بند ناف استان از بهمن سال ۹۲ آغاز به کار کرده که از این زمان تاکنون یک هزار و ۲۰۰ نمونه خون بند ناف نوزادان قزوینی را ذخیره‌سازی کرده است.

این مسؤول افزود: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به‌منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب‌دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

دولت خواه گفت: هم اکنون تحقیق در حوزه ترمیم لوزالمعده، ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف و سایر سلول‌های بنیادی یک فرد بالغ درحال انجام است.

وی اضافه کرد: به طور مشخص قابلیت استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف برای درمان بیماری‌هایی نظیر انواع سرطان خون، انواع کم‌خونی‌های مادرزادی، انواع سرطان غدد لنفاوی، تالاسمی، کم‌‎خونی داسی شکل، نقص‌های پلاکتی، نقص‌های مادرزادی سیستم ایمنی، اختلالات پلاسماسل، بیماری‌های ارثی مانند سندروم لش نیهان، هیپوپلازی غضروف و اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی ثابت شده است.

مدیر بانک خون بند ناف استان قزوین اظهار داشت: شهروندان قزوینی می‌توانند جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره‌های ۰۹۱۰۴۶۹۸۶۹۵ و ۳۳۲۴۲۳۳۴ تماس بگیرند.

کد خبر 5073983

منبع: مهر

کلیدواژه: بانک خون بند ناف قزوین جهاد دانشگاهی انسولین ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان شهرکرد بوشهر محدودیت های کرونایی کتاب و کتابخوانی شهرستان کرج هفته کتاب ستاد ملی مقابله با کرونا بارش باران استفاده از سلول های بنیادی خون بند ناف آسیب دیده بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۸۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور اعلام شد

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در رابطه با ترمیم معدل داوطلبان کنکور، گفت: این موضوع جزو اختیارات آموزش و پرورش است و ما به این ارگان کمک می‌کنیم. 

وی افزود: از ابتدای هفته سازمان سنجش سامانه الکترونیکی را باز کرده و وزارت آموزش و پرورش هم از روز گذشته این درگاه را باز کرده تا داوطلبان را تایید و برای ثبت‌نام به سمت آموزش و پرورش هدایت کنیم. 

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبان برای ترمیم معدل یکبار بیشتر فرصت ندارند که خرداد ماه همزمان با آزمون‌های پایه‌های تحصیلی برگزار می‌شود. 

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • از چند ماهگی به نوزاد ماست بدهیم ؟
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • طرح «دختران حاج قاسم» نمونه یک کار فرهنگی موثر است
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور اعلام شد
  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • نمونه‌های دریایی ایران در مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران ذخیره می‌شود
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک