Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: گران شدن نهاده‌، مانع افزایش جمعیت گاومیش‌ها و تشویق روستاییان برای پرورش این دام ارزشمند شده است.

احمد پادیاب در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه ضومعه سرا یکی از قطب‌های پرورش دهنده گاومیش گیلان است اظهار کرد: در حال حاضر ۶۰۰ راس گاومیش در صومعه سرا وجود دارد که سالیانه ۶۵ تن گوشت و ۲۱ تن شیر از آنها به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه گاومیش دامی بسیار اقتصادی است و امروز از آن به عنوان دام هزاره سوم یاد می‌شود، افزود: گاومیش اغلب در روستاهای حاشیه تالاب زندگی می‌کنند و بالغ بر ۱۱۰ نفر از روستاییان شهرستان ضومعه سرا گاومیش دارند.

پادیاب ادامه داد: گاومیش‌ها در زمین‌های باتلاقی زندگی می‌کنند و روستاهایی نظیر باقلاکش، گازگیشه، نوخاله‌اکبری، صوفیانده و... شرایط مناسب‌تری برای سکونت این دام دارند.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا گفت: اغلب روستاییان این شهرستان متقاضی پرورش گاومیش هستند، اما گران شدن نهاده‌ها موجب شده است که انگیزه برخی از متقاضیان برای نگهداری از دام کم شود.

وی افزود: گاومیش دامی است که غذای زیادی می‌خورد و اگر همچنان نهاده‌ها گران شوند، شاهد انقراض نسل گاومیش‌های صومعه‌سرا خواهیم بود.

پادیاب تصریح کرد: همه تلاش ما در حال حاضر این است که جمعیت گاومیش‌های موجود را حفظ و از رو به افول رفتن جمعیت این دام‌های ارزشمند جلوگیری کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی صومعه‌سرا ادامه داد: جوانان روستایی تمایل زیاد به پرورش گاومیش دارند چون شیر و گوشت این حیوان از بازارپسندی بالایی برخوردار است.

وی گفت: تسهیلات کم بهره و ارایه نهاده‌های ارزان قیمت مستمر می تواند منجر به تشویق روستاییان برای افزایش پرورش گاومیش در صومعه‌سرا شود و تحقق این امر برای نجات نسل این دام ضروری است.

به گزارش ایسنا، تولید شیر و گوشت از گاومیش می‌تواند در افزایش تولید این محصولات در استان کمک شایانی کند. تولید و مصرف شیر تازه، ماست، کره و روغن حاصل از شیر گاومیش نیز از دیگر مزایای پرورش این دام برای روستاییان است.

چربی و پروتئین بالا از ویژگی های بارز شیر گاومیش است و مقادیر هر یک از این دو در مقایسه با شیر گاو بیشتر است. به نظرمی‌رسد با حمایت دستگاه‌های ذیربط و اخذ تدابیر ویژه برای تامین نهاده‌های ارزان می‌توان گام‌های موثری در جهت افزایش دام‌های صومعه‌سرا برداشت.

انتهای پیام ش

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی گاوميش جمعیت صومعه سرا گاومیش ها نهاده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۹۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یک گزارش درباره درصد تغییرات قیمت اقلام خوراکی منتشر شد.

طبق گزارش موسسه بامداد، براساس داده‌های مرکز آمار نسبت به فروردین ۱۳۹۶ پیاز با رشد قیمت ۱۵۹۸ درصدی بیشترین افزایش قیمت را داشته و گوشت قرمز (گوسفند و گوساله) با ۱۵۴۰ درصد افزایش در رده بعدی قرار داد.

بنا به این گزارش، انواع روغن خوراکی که در سال ۱۴۰۱ با آزادسازی قیمت‌ها بیشترین جهش قیمت را داشتند حالا با کاهش قیمت‌های جهانی، حتی کاهش قیمت نیز داشته‌اند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899721

دیگر خبرها

  • قصه دو زار و ده شاهی کرایه تاکسی‌ها به تاریخ پیوست
  • طرز پخت ۵۰ کیلو چلو خورشت زبان گاومیش توسط آشپز هندی (فیلم)
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • پیاز این‌گونه ۱۵۹۸ درصد گران شد/ تغییر ۱۵۴۰ درصدی قیمت گوشت در ۷ سال گذشته
  • نقش موثر آموزش و پرورش در فرهنگ سازی برای جوانی جمعیت 
  • پیگیری و اجرای طرح های جوانی جمعیت در آموزش و پرورش
  • معامله گران گاز از حالا نگران زمستان آینده اروپا شدند
  • تغییر باورهای ۳۰ سال گذشته درباره فرزندآوری، به عهده آموزش و پرورش است