Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@07:29:11 GMT

آغاز برداشت زعفران از سطح ۱۶۰ هکتار از مزارع خرم‌آباد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۰۹۹۰۴

آغاز برداشت زعفران از سطح ۱۶۰ هکتار از مزارع خرم‌آباد

به گزارش خبرنگار مهر، مراد بیرانوند امروز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برداشت زعفران در سطح ۱۶۰ هکتار از مزارع شهرستان خرم آباد از دهه سوم آبان ماه سال زراعی جاری آغاز شده است.

وی تصریح کرد: ۱۳۲ هکتار مزارع زعفران با دوره کشت دو سال به بالا در خرم آباد وجود دارد که در سال جاری با توجه به حمایت‌های آموزشی، تسهیلاتی و مشاوره کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی، ۳۰ هکتار به این سطح کشت نسبت به سال قبل اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد یادآور شد: با توجه به میانگین سال کاشت اینگونه مزارع (از یک تا هفت سال) در خرم آباد و میانگین برداشت زعفران که حدود سه کیلو گرم در هکتار است پیش بینی می‌شود نزدیک به نیمی از تولید استان که بالغ بر ۵۵۰ کیلو گرم است در شهرستان خرم آباد تولید، برداشت، بسته بندی و به بازار تقاصا عرضه شود.

بیرانوند ادامه داد: بیش از ۴۰۰ خانوار روستایی بهره بردار در خرم آباد در زمینه کشت زعفران مشغول به فعالیت بوده که بخشی از عملیات برداشت، پاک کردن و فرآوری را به صورت خانوادگی انجام می‌دهند و در این راستا نیز بیش از ۱۰۰۰ نفر کارگر ماهر مزارع زعفران در قالب تعاونی‌های خرد زنان با حمایت و برنامه ریزی جهاد کشاورزی، ساماندهی و آموزش لازم را طی کرده‌اند.

وی افزود: در طول فصل برداشت در هر هکتار مزرعه زعفران حدود ۱۰۰ کارگر فصلی در ارتباط با عملیات برداشت، پاکنی، خشک و بسته بندی به مدت دو ماه نیز مشغول به کار هستند.

مدیر جهاد کشاورزی خرم‌آباد تصریح کرد: گردش مالی زعفران در خرم آباد سالانه بالغ بر ١١ میلیارد تومان است که نقش بسزایی در اشتغال، بالا بردن توان معیشت و مهاجرت معکوس منطقه ایفا می‌کند.

بیرانوند یادآور شد: مدیریت صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی به اکثر قریب به اتفاق زعفران کاران مجوز بسته بندی خانگی داده و زعفران کاران عمده در حال برند سازی و افزایش کیفیت بسته بندی‌های خود هستند که امیدواریم با تمهیدات در نظر گرفته شده بتوانیم زعفران استان را در سطح کشور و دنیا معرفی کنیم.

وی گفت: تشکل زعفران کاران شهرستان به همت زعفران کاران در دست تشکیل است و در همین راستا نیز به جهت حمایت از زعفران کاران، وزارت جهاد کشاورزی خرید تضمینی زعفران را توسط سازمان تعاون روستایی در صورت نیاز و بروز مشکل فروش بازار در دستور کار قرار داده و سازمان تعاون روستایی نیز دستورالعمل‌های لازم را در این زمینه تهیه و تدارک دیده که برحسب نیاز و ضرورت عملیات خرید تضمینی محصول زعفران را اجرایی خواهد کرد.

کد خبر 5074039

منبع: مهر

کلیدواژه: کشت زعفران خرم آباد سازمان جهاد کشاورزی لرستان ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان شهرکرد بوشهر شهرستان کرج محدودیت های کرونایی ستاد ملی مقابله با کرونا هفته کتاب کتاب و کتابخوانی بارش باران زعفران کاران جهاد کشاورزی خرم آباد بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۰۹۹۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مبارزه با آفت سن غلات در مزارع

کیومرث اکبری، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه با بیان اینکه یک سن مادر در هر مترمربع می‌تواند ۸۰ کیلو کاهش تولید در واحد سطح را ایجاد کند، گفت : گندم‌ها با ۲ درصد سن‌زدگی خاصیت نانوایی خود را از دست خواهند داد.

وی ادامه داد: از آنجایی که در مواقع بارندگی امکان سمپاشی و محلول پاشی وجود ندارد و همواره منجر به تأخیر می‌شود، بنابراین تا قبل از تبدیل آفت سن به پوره باید مبارزه به موقع صورت بگیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق پیش‌بینی‌های جهانی از حدود ۲۰ اردیبهشت‌ماه به بعد هوا بین ۲ تا سه درجه گرم‌تر از وضعیت معمول می‌شود و مراحل پورگی آفت که سبب سن‌زدگی می‌شود سریع‌تر طی می‌شود، لذا زمان واکنش برای برخی از مناطق از دست خواهد رفت.

وی از کشاورزان درخواست کرد؛ به محض اینکه کارشناسان جهاد کشاورزی اعلام کردند بلافاصله نسبت به مبارزه اقدام کنند هرگونه تأخیر در انجام مبارزه سبب سن‌زدگی و خسارت به گندم می‌شود.

اکبری تصریح کرد: سطح زیر کشت گندم آبی و دیم است، اظهارداشت: مبارزه با سن غلات در سطح استان در سطح زیر کشت کندم دیم و آبی از بهمن‌ماه سال گذشته با دستورالعمل مبارزه جدی آغاز شده و تا به‌امروز به خوبی جلوی خسارت این آفت کلیدی و اصلی گندم گرفته شده است .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برداشت ۱۴۰ تن گل محمدی از باغات گناباد
  • برداشت کلزا در مزارع میاندورود
  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • خسارت ۴۸ هزار میلیارد ریالی سیل به بخش کشاورزی فارس
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • صادرات سیر پارس‌آباد به روسیه و آذربایجان
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • سیل و تگرگ، جان مزارع کازرون را گرفت + تصاویر
  • ۴۰ درصد مزارع گندم سیستان و بلوچستان برداشت شد