Web Analytics Made Easy - Statcounter

چهارمین همایش «بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» با موضوع «آسیب‌های خانه‌نشینی کودکان و نقش تخیل» از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک با حضور دکتر احمدرضا آذربایجانی، مجید راستی و دکتر فرزانه شهرتاش به صورت آنلاین از صفحه اینستاگرام انجمن طی دو نشست امروز پایان یافت.

یکی از آسیب های کرونا گرفتن خلوت از کودکان است

دکتر احمدرضا آذربایجانی؛ پژوهشگر حوزه کتاب و عضو کارگروه ترویج مطالعه مفید در این نشست با بیان اینکه کرونا ناخواسته ما را زندانی کرده است، گفت: این زندانی شدن هم فرصت است و هم تهدید و بستگی به افراد مختلف دارد، در این میان یکی از آسیب های جدی در عصر کرونایی نداشتن خلوت برای کودکان و والدین شان است که اگر به درستی مدیریت شود تهدید به فرصت تبدیل میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: مساله دیگر این که انتشار اخبار کرونا نوعی وسواس و اضطراب در میان کودکان ایجاد می‌کند که با وجود نبود خلوت مناسب امکان تربیتی و یادگیری عمیق را از آنها گرفته است.

وی عنوان کرد: پژوهشگران اعلام کرده اند تماشای تلویزیون مستمر و بدون تفکر به مرور موجب آلزایمر در افراد می‌شود در حالی که گوش دادن به رادیو اینگونه نیست و مغز را جوان نگه می‌دارد، در این زمینه کتاب هم چنین فرایندی را در مغز ایجاد می کند. به گفته وی، قصه ها در کتاب خیال افراد را تقویت و کودکان با خوندن کتاب سفر خیالی می کنند.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان گفت: یکی از آسیب های خانه نشینی در کرونا این است که یادگیری های ملموس قبلا در مدرسه بود و خانه فضای استراحت بود. همچنین فضای مجازی یک سرگرمی برای کودکان بود اما عصر کرونا همه اینها را تغییر داده و می توان به عنوان فرصتی برای رشد و توسعه یادگیری می توان از آن استفاده کرد.

از فرصت کرونا به راحتی عبور نکنیم

فرزانه شهرتاش مدیر انتشارات شهرتاش و نویسنده حوزه کودک نیز درباره اوضاع کتابخوانی قبل و بعد کرونا گفت: ان دوران را دورانی طلایی برای معلم ها، و خانواده و ناشران می دانم، البته معتقدم نباید عجول بود و زود قضاوت کرد چون در دوره انتقال و در حال پیدا کردن خود هستیم و این فرصتی است که نباید به راحتی از آن عبور کنیم.
وی ادامه داد: از سوی دیگر باید بدانیم بچه ها، معلم ها، پدرها و مادرها به گذشته برنمی گردند چون از مزایای زندگی جدید آگاه شده اند و حتی اگر زمانی هم برگشتند قطعا در سطح بالاتری خواهد بود.
شهرتاش با اشاره به نقش کتاب در عصر کرونا برای کودکان و نوجوان نیز عنوان کرد: ما از مدت ها قبل سایت آنلاین خرید کتاب داشتیم اما هیچ خریداری برای کتاب ها نبود اما بعد از شیوع بیماری کرونا خریدها آغاز شد و این موضوع نشان می دهد وقتی برای کاری برنامه ریزی می کنیم و زمینه ها را آماده می کنیم در زمان مناسب می توانیم از آن ها بهره مند شویم. باید فرصت و تغییر وسیله را دنبال کنیم و به خانواده ها و بچه ها فرصت بدهیم با روش های جدید آشنا شوند.

 شهرتاش عنوان کرد: در کشورهای توسعه یافته نظام آموزشی موظف است کتاب را برای خانواده ها تامین کند، به عنوان مثال برای درس ادبیات کتاب ادبیات انگلیسی ندارند بلکه کتاب یک نویسنده یا شاعر را برای آموزش ادبیات در نظر می گیرند و طی قراردادی کتاب را به تعداد بالا از ناشر خریداری می کنند.
وی ادامه داد: این کتاب ها هر سال در اختیار مدارس و بچه ها قرار می دهد و خیلی زود تیراژ کتاب ها رشد زیادی پیدا می کند و وقتی نظام آموزشی اینکار را می کند خانواده و دانش آموز به خواندن کتاب هایی از این دست عادت می کند و این موضوع نشان می دهد که در آنجا نویسنده خط شکن است اما در ایران ناشر خط شکن است.
شهرتاش درباره اینکه چگونه می توان کاری کرد که خانواده اهمیت یک کتاب را درک کند و شیرینی و لذت حقیقی فهمیدن ایجاد کنیم، گفت: باید داستان بخوانیم تا مهارت گوش کردن، صحبت کردن، خواندن، درک مطلب کودک و نوشتن کودک تقویت شود و بتواند فکر کند، حل مساله یاد یگیرد و مهارت زندگی کردن را یاد بگیرد.

شهرتاش توصیه کرد: ناشران یک خلاصه موجزی از داستان و درون مایه داستان، طیف سنی کتاب همچنین حوزه و موضوع کتاب به صورت شفاف در سایت خود قرار دهند تا خانواده ها و معلم ها بر اساس این اطلاعت کتاب را انتخاب کنند، مساله اینجا است هرچه اطلاعات بدهیم تا والدین راحت تر این انتخاب ها را انجام دهند بهتر است.
به گفته این ناشر، در این زمینه مخاطب باید بداند وقتی از ناشر خریداری کرد بهتر است زیرا اگر کتاب خراب باشد یا مشکلی داشته باشد به راحتی تعویض می کند اما  ناشران باید در نحوه معرفی کتاب ها تجدید نظر کرده و رویکرد جدیدی داشته باشند واین معرفی ها استاندارد باشد.
شهرتاش در ادامه خاطرنشان کرد: مثل کتابخانه ملی که اطلاعات در ابتدای کتاب ها می دهد ناشران باید اطلاعات خود را بر اساس صفحه اول کتابخانه ملی و حتی دقیق تر اطلاعات بدهند تا مخاطبان با استفاده از این اطلاعات کتاب های خود را برگزینند.

دنیای واقعی بچه ها تخیل است

مجید راستی نویسنده کتاب های کودک نیز با اشاره به رابطه خلوت و خیال گفت: والدین در این روزها فرصت بودن در کنار فرزندانشان را دارند و همانطور که بچه ها از آنها یاد میگیرند آنها هم میتوانند برای رشد خود ساعت هایی را با بچه هایشان سپری کنند.

وی ادامه داد: تخیل در دنیای بچه ها نقش زیادی دارد، زیرا تخیل دنیای واقعی بچه هاست و گاهی دنیای بزرگترها دنیای خیالی بچه ها است. در این میان هر میزان که بچه ها را در دنیای سالم، بی ریا و بدون تجربیات دورریختنی نگه داریم بهتر است.

راستی با اشاره به نتایج قصه‌گویی و کتاب‌خواندن برای کودکان توضیح داد: بچه‌ها با کمک قصه‌ها به دنیاها و جهان‌هایی که مجموعه‌ای از لذت‌ها، شادی‌ها و یادگرفتن‌های غیرمستقیم هستند قدم می‌گذارند و می‌آموزند و یادگیری یکی از ملزومات اصلی قصه در دنیای کودکان است.
 

برچسب‌ها کرونا هفته کتاب ادبیات کودک و نوجوان پروندهٔ خبری هفته کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا هفته کتاب ادبیات کودک و نوجوان کرونا هفته کتاب ادبیات کودک و نوجوان اخبار کنکور برای کودکان کتاب ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۰۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش روز جهانی اتیسم در رشت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای گیلان ؛ داوود قیصر نژاد رییس هیات مدیره انجمن حامیان اتیسم گیلان در این مراسم با اشاره به اینکه ۳۵۰ کودک اتیسیمی تحت پوشش این انجمن هستند گفت: به این کودکان در ۲۰ رشته ورزشی، هنری و آموزشی خدمات ارائه می‌شود.
وی بیشترین چالش خانواده‌های اتیسمی را کمبود امکانات آموزشی برای کودکان اتیسم و نبود مجتمع نگهداری از این کودکان و مشاغل برای بزرگسالان اتیسمی عنوان کرد.
اتیسم یا اختلال خود درماندگی نوعی اختلال روانی – ذهنی است که بعد از ۱۲ ماهگی قابل تشخیص است.
اگرچه عوامل ژنتیکی، ازدواج خانوادگی، سن بالای مادر و مشکلات دوران بارداری در ابتلا به اتیسم موثر است، اما هنوز علت اصلی ابتلا به اتیسم مشخص نیست.
در گیلان بیش از ۷۰۰ کودک و بزرگسال مبتلا به بیماری اتیسم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • چرا شعر نوجوان مورد توجه نیست؟
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • تحریر زندگی شهدای کودک و نوجوان حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • مرتضی اشراقی در مراسم رونمایی از کتاب «چالش‌های تاریخی» چه گفت؟!
  • عکس/ مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی
  • نمایشگاه کتاب تهران «گردشگری ادبی» را ترویج می‌کند/ تهران می‌تواند «شهر خلاق ادبی» شود
  • نخستین دور گفتگوهای روسیه و اوکراین با میانجیگری قطر انجام شد
  • مراسم رونمایی از کتاب چالش های تاریخی