Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز و بی‌بی‌سی، رسانه‌ها و مقام‌های رسمی کره شمالی در حالی به کارزار تبلیغاتی منع سیگار کشیدن در فضای باز پیوسته‌اند که تصاویر سیگار کشیدن رهبر جوان این کشور در قطار و مترو، مدارس و حتی بیمارستان کودکان بارها منتشر و در شبکه‌های اجتماعی خارج از مرزهای کره شمالی دست به دست شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۷ نشان می‌داد بیش از ۴۶ درصد مردان بزرگسال ساکن کره شمالی سیگار می‌کشند و در واقع به این ابزار تولید دود معتادند. حالا چه کسی می‌خواهد یا اصلا می‌تواند کیم جونگ-اون را به خاطر زیر پا گذاشتن قانون منع کشیدن سیگار در فضاهای باز بازخواست کند جز احتمالا همسرش، آن هم در محیط درون خانه؟ وقتی رهبر کره شمالی در جریان بازدید از بیمارستان کودکان هم عادت سیگار کشیدن را ترک نمی‌کند، شاید از همین حالا بتوان تکلیف اجرای آن قانون را روشن دانست.

بر اساس قانونی که اوایل ماه جاری میلادی در نشست سران حزب حاکم تصویب شد، تمام سازمان‌ها و نهادها و موسسه‌ها و شهروندان باید به حق داشتن هوای سالم و سلامتی مردم احترام بگذارند. بر این اساس، کشیدن سیگار در مکان‌هایی چون آموزشگاه‌ها، سالن‌های تئاتر و سینما، واحدهای دانشگاهی، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و حمل و نقل عمومی ممنوع است و کسانی که از قانون سرپیچی کنند، جریمه می‌شوند. هر چند رسانه‌های کره شمالی هنوز به شیوه و میزان جریمه اشاره نکرده‌اند.

دولت پیونگ‌یانگ از حدود ۱۵ سال پیش به کارزار مبارزه با دود سیگار پیوست و سال گذشته گام‌هایی برای کاهش ورود تنباکوی خارجی برداشت. از اوایل سال ۲۰۲۰ هم یک پایگاه آموزشی برای آگاهی‌رسانی دباره زیان‌های کشیدن سیگار راه افتاده و درباره پیامدهای ناگوار اعتیاد داشتن به دود هشدار می‌دهد اما وقتی رهبر این کشور حتی در بازدید از بیمارستان یا حضور در مراسم رونمایی از موشک‌های قاره‌پیما سیگار را کنار نمی‌گذارد، آیا می‌توان به موفقیت اجرای این قانون امیدوار بود؟

فوریه سال گذشته بود که تصاویر سفر ریلی کیم به ویتنام برای دومین دیدار با دانلد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا منتشر شد؛ تصاویری که نشان می‌داد رهبر کره شمالی دارد سیگار می‌کشد و خواهرش کیم یو-جونگ برای او زیرسیگاری آورده است. پیش‌تر رسانه‌ها از ریو سول-جو، همسر کیم جونگ-اون نقل کرده بودند او شوهرش را به ترک کردن سیگار تشویق کرده اما به نظر می‌رسد تلاش‌هایش چندان موفق نبوده و کیم همچنان در تمام برنامه‌ها با سیگاری لای انگشتان دیده می‌شود.

آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی مربوط به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد کمی بیش از ۴۶ درصد مردان بالای ۱۵ سال در کره شمالی سیگار می‌کشند. نکته عجیب و جالب اینکه حتی یک زن هم بین سیگاری‌های بخش شمالی شبه‌جزیره کره دیده نمی‌شود و این یعنی زنان نه حق دارند سیگار بکشند نه اجازه نه میل! از این رو، شاید بتوان از این میل سالم ماندن زنان برای ترک دادن مردان بهره برد و علاوه بر کاهش آمار سیگاری‌ها، میزان مرگ و میر ناشی از دود سیگار را کم کرد.

هر سال دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۰۰ نفر از پیامدهای ناشی از کشیدن سیگار جان خود را در کره شمالی از دست می‌دهند؛ آماری که در کشور استرالیا با همان جمعیت بالای ۲۵ میلیون نفر فقط ۲۲ هزار و ۲۰۰ نفر است. به نظر می‌رسد کارزارهای تازه برای آگاهی‌بخشی درباره پیامدهای ناگوار مصرف سیگار به ویژه بر جوانان تاثیر گذاشته و آمار مردان سیگاری از ۵۲ درصد سال ۲۰۰۹ به ۴۶ درصد سال ۲۰۱۹ رسیده است. حالا فقط می‌ماند رساندن این پیام به مردم کره شمالی که کیم جونگ-اون هم سیگار را کنار گذاشته است؛ آیا آن روز می‌رسد؟

کد خبر 565895 برچسب‌ها كيم جونگ اون کره شمالی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كيم جونگ اون کره شمالی کیم جونگ اون کشیدن سیگار سیگار کشیدن کره شمالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۱۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محموله سیگار قاچاق در میامی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️، سرهنگ حسین عجم  گفت: ماموران گشت یگان امداد شهرستان میامی حین گشت زنی هدفمند در یکی از محور‌های مواصلاتی به یک دستگاه وانت مزدا مظنون شدند و به راننده آن دستور ایست دادند.
وی به بازید بار خودرو و کشف ۱۲۲ هزار و ۲۰۰ نخ سیگار خارجی قاچاق اشاره کرد و گفت: تمامی سیگار‌ها ساخت کشور آمریکا بود که کارشناسان ارزش آن را ۴ میلیارد ریال برآورد کردند.
سرهنگ عجم از توقیف خودرو و دستگیری ۲ نفر در این رابطه خبر داد و افزود: پرونده تشکیل و همراه متهمان به مراجع قانونی ارسال شد.

دیگر خبرها

  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • زبانه کشیدن شعله‌های آتش حق طلبی از دانشگاه‌های کلمبیا و اوهایو
  • کشف محموله سیگار قاچاق در میامی
  • شلوار عجیب و غریب کیم جونگ اون سوژه رسانه‌های جهان شد + تصاویر
  • تصویری از در آغوش کشیدن کاظم صدیقی توسط آقای وزیـر
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شهید شیرودی موفق نبود
  • «آسمان غرب»؛ فیلمی که در به تصویرکشیدن شیرودی موفق نبود
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم
  • بایدن تیک تاک را از پرتگاه ممنوعیت یا فروش پرت کرد
  • عضو کمیسیون کشاورزی مجلس: حال کارگران در دولت سیزدهم خوب شد