Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، دومین روز همایش جامعه شناسی ایران و روسیه به بررسی مسائل اجتماعی و جمعیتی دو کشور اختصاص داشت و جامعه شناسان و محققان جوان مقاله های خود را در این عرصه ها اکثرا از طریق وبیناری یا حضور در محل برگزاری همایش در آکادمی علوم روسیه در مسکو ارائه کردند.

«تامارا راستوفسکایا» معاون انستیتو جمعیت شناسی روسیه، در سخنانی با بیان این که همایش جامعه شناسی ایران و روسیه رویداد بی نظیر است، اظهار داشت: تاکنون چنین همایش مشترک بین ایران و روسیه در عرصه جامعه شناسی برگزار نشده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ما به شناخت متقابل ملت های ایران و روسیه از یکدیگر نیاز داریم. این همایش برای شناخت دو ملت از یکدیگر برگزار می شود و محققان جوان، امروز نتایج تحقیقات خود را معرفی می کنند.

   «مارینا خرامووا» دستیار امور علمی رئیس انستیتو جامعه شناسی روسیه نیز گفت که شیوع همه گیر کرونا باعث بروز مشکلاتی در عرصه مهاجرتی شده و محدودیت های بوجود آمده برای مهاجران مشکل آفرین شده است.

وی افزود: مهاجران از برخی کشورهای آسیای مرکزی در روسیه بخش قابل توجهی از منابع پولی این کشورها را تامین و پول به خانواده های خود ارسال می کنند.

به گفته خرامووا، روسیه به جذب مهاجران خارجی نیاز دارد و سیاست مهاجرتی این کشور، برای حل مسائل و سازماندهی در عرصه مهاجرتی هدف گیری شده است.

«سرگئی ریازانتسف» رئیس انستیتو جمعیت شناسی آکادمی علوم روسیه، با اشاره به روند کاهش جمعیت روسیه خاطرنشان کرد که با ملحق شدن شبه جزیره کریمه به روسیه جمعیت این کشور تا حدودی افزایش یافت و در زمان حاضر به ۱۴۶ میلیون نفر رسیده است.

وی افزود: در سال های اخیر بار دیگر جمعیت روسیه رو به کاهش گذاشته است و پدیده مهاجرت برای روسیه یک راه مهم برای غلبه بر کاهش جمعیت است. اما نکته مهم که در پذیرش مهاجران از کشورهای همسود این است که جذب بی نهایت منابع انسانی این کشورها نیز پیامدهایی خواهد داشت و باید از زیاده روی در این عرصه پرهیز کرد.

مقام علمی روس با اشاره به اینکه ایران در بین کشورهایی است که برای سفر اتباع آن به روسیه به روادید نیاز وجود دارد، اظهار کرد: این مساله نشان می دهد که منافع ژئوپلیتیکی گاهش اوقات با سیاست های مهاجرتی بین دو کشور مطابقت نمی کند.

وی با بیان اینکه ما به مهاجرت به عنوان عامل مهم جمعیتی نگاه می کنیم، اظهار کرد: یکی از اهداف سیاست مهاجرتی روسیه، جذب مهاجران با تحصیلات عالی است و باید دانست کدام یک از بخش های اقتصادی کشور به مهاجران کاری خارجی نیاز دارند.

«ایرینا شوشپانووا» کارشناس انستیتو مطالعات جمعیتی و سیاسی روسیه نیز با اشاره به توزیع نابرابر ثروت در روسیه گفت: در روسیه ۳ درصد بسیار ثروتمند زندگی می کنند و ۵۴ درصد مردم کشور در کسب منابع مالی در مضیقه هستند.

وی افزود: شیوع همه گیر ویروس کووید-۱۹ باعث توقف رشد منابع مالی بسیاری در روسیه شد.

کارشناس روس در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ثبات سیاسی کشور روسیه خاطرنشان کرد که ثبات سیاسی در روسیه از ماه ژوئن به این طرف افزایش یافته است.

«مهدی افضلی» محقق ایرانی انستیتو جمعیت شناسی آکادمی علوم روسیه نیز با اشاره به تبادل علمی ایران با روسیه گفت: در سالهای اخیر همکاری های بین دانشگاهی بین دانشگاههای ایران و روسیه بیشتر انجام می شود.

 وی افزود: امروز دانشگاههایی از روسیه با دانشگاه هایی از ایران مثلا دانشگاه شریف، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه فردوسی و غیره توافق نامه های همکاری امضا کرده اند. هر چند ما کانالهای مهاجرتی دانشجویی متفاوتی داریم، بیشتر مهاجرتهای دانشجویی از ایران توسط خانواده ها حمایت مالی می شوند و یا خود دانشجو از سطح فوق لیسانس به بالا به دنبال بورسیه های دانشگاه های خارج از کشور هستند.

 افضلی گفت: اگر در گذشته مهاجرت های دانشجو از ایران بیشتر در سطح بالای دانشگاهی بود، امروز این شکل این مهاجرت تغییر کرده و دانش آموزان به محض اتمام دوره تحصیلی به فکر مهاجرت از ایران می افتند که بیشتر به خاطر فرار از کنکور، خدمت  سربازی، و ازاین قبیل مشکلات  هست.

وی ادامه داد: خیلی از این دانشجویان متاسفانه در دانشگاههایی قبول می شوند که سطح خیلی بالایی ندارند و فقط به خاطر راحت بودن پذیرش، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی، و راحت بودن گرفتن ویزا بوده است. و بسیاری ازین مهاجران حتی به مقدار کافی انگلیسی صحبت نمی کنند و سطح علمی قابل قبولی ندارند.

«ورا اسکوراباگاتووا» کارشناس ارشد پژوهشگاه جامعه شناسی روسیه هم به توجه دولت روسیه به آموزش در دانشگاههای این کشور اشاره کرد.

وی به اختصاص بورس تحصیلی به دانشجویان روس برای تحصیل در دانشگاههای کشورهای دیگر اشاره کرد که در چارچوب برنامه آموزش گلوبال انجام می گیرد و بیش از ۷۴۰ دانشجوی روسی از این بورسیه برخوردار می شوند. از ۱۵ هزار بورسیه برای دانشجویان خارجی در روسیه، ۹۰ نفر به ایران اختصاص دارد.

«نادژدا اسیپووا» کارشناس امور جمعیتی دانشگاه دولتی مسکو ام. گ. او هم به نابرابری اجتماعی به عنوان یکی از معضل های فراروی روسیه اشاره و خاطرنشان کرد: در سطح جهان هم چنین نابرابری دیده می شود که شرایط اقتصاد کلان از عوامل اصلی بروز این مساله است.

وی خاطرنشان کرد که نابرابر اجتماعی به این صورت بر سلامتی انسان تاثیر می گذارد که انسانی که در رفاه باشد به وضع سلامتی خود بیشتر توجه می کند.

کارشناس روس گفت که شیوع همه گیر کرونا، نابرابری های اجتماعی را هم تشدید کرد.

«سرگئی اوستینکین» رئیس پژوهشگاه جمعیت شناسی منطقه ولگای روسیه در شهر نیژنی نووگراد به همکاری این منطقه با ایران اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۲۰۱۱ کنگره ایرانی زبانان منطقه نیژنی نووگراد روسیه فعالیت می کند، اظهار داشت: ایرانیان، تاجیک ها، پشتوها و سایر اقوام از خانواده ایرانی در این کنگره عضویت دارند که هدف انسجام و پیشرفت اقوام ایرانی در این منطقه روسیه را دنبال می کند.

وی خاطرنشان کرد که کنگره ایرانی زبانان منطقه نیژنی نووگراد با سازمان های دیگر ازجمله انستیتو شرق شناسی و بنیاد ایرانشناسی همکاری می کند و با انتشار ایده های افراط گرایانه در بین مهاجران خارجی نیز مبارزه می کند.

 مقاله هایی که پژوهشگران جوان امروز ارائه کردند در قالب مجموعه ای علمی جمع آوری و منتشر خواهد شد.

نخستین همایش جامعه شناسی ایران و روسیه روز گذشته آغاز بکار کرد و فردا چهارشنبه نیز ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها روسیه انجمن جمعیت شناسی ایران ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روسیه انجمن جمعیت شناسی ایران ایران روسیه انجمن جمعیت شناسی ایران ایران اخبار کنکور همایش جامعه شناسی ایران و روسیه جمعیت شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۱۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، احمد وحیدی، بعد از ظهر سه شنبه در شورای اداری استان تهران طی سخنانی با بیان اینکه تهران یک پنجم جمعیت کشور را در خود جا داده است، گفت: تقسیمات کشوری یک ابزار برای اداره بهتر و رسیدگی بهتر به این جمعیت است.

وی گفت: در استان تهران توازن خوبی نداریم، در بعضی شهرهای استان وضع خوب است و در برخی شهرها وضعیت مناسبی نداریم.

وزیر کشور با بیان اینکه بحث تقسیم استان تهران مدتی است، مطرح شده است، گفت: هدف از تقسیمات استان تهران جلوگیری از تمرکززدایی و امکان رسیدگی بهتر به شهرهای کمتر توسعه یافته و اداره بهتر است.

وی اضافه کرد: سیاست دولت در راستای ایجاد عدالت و بهبود رفاه برای شهروندان است و برای بهتر اداره شدن، تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران را در برنامه داریم.

وحیدی جمعیت شهرستان‌های غرب تهران را سه میلیون نفر عنوان کرد و گفت: این جمعیت از میزان جمعیت بسیاری از استان‌های کشور بیشتر است لذا به منظور ابزار اداره، توسعه، توازن و عدالت بهتر استان‌های جدید در غرب و شرق تهران تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه تقسیم تهران توسط دولت در دست بررسی است، گفت: برای این امر مصوبه مجلس را لازم دارد که باید توسط مجلس بعدی بررسی و تصویب شود.

وحیدی به انتقال پایتخت نیز اشاره کرد و گفت: این امر ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه دارد.

دیگر خبرها

  • بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
  • چرا کاربست‌های پژوهشی در جامعۀ ایران زمینه زدوده هستند؟
  • مسائل جامعه ایران ساختاری است و نیاز به تلاش گسترده برای حل آن است
  • بررسی مسائل زیست محیطی اصفهان در جلسه شورای عالی حفاظت محیط زیست با حضور رئیس جمهور
  • تأملاتی در بومی‌نبودن نظریه‌های جامعه‌شناسی کشور
  • تأملاتی درباب بومی نبودن نظریه‌ها در میدان جامعه‌شناسی کشور
  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • جزئیات جایزه ملی جوانی جمعیت تشریح شد؛ ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها
  • وحیدی: تقسیم استانی تهران نیازمند مصوبه مجلس است
  • برگزاری بیست و دومین نشست شورای عالی اتحادیه دانشگاه ها و مراکز پژوهشی ساحلی و دریایی