Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@04:53:46 GMT

خسارت سرقت در اکران آنلاین چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۴۰۱۰

خسارت سرقت در اکران آنلاین چقدر است؟

سرقت و قاچاق آثار تصویری مهم‌ترین دلیل در عدم رضایت بسیاری از سینماگرها برای اکران آنلاین فیلم‌هایشان است و حالا که این نوع اکران به موجودی نسبتا نوپا در سینمای ایران تبدیل شده، این سوال مطرح است که آیا به راستی هیچ راهی برای جلوگیری از کپی و انتشار غیرقانونی فیلم‌ها نیست؟

به گزارش ایسنا، در شرایطی که هیچ چشم‌انداز روشنی از بازگشایی سینماها و تمایل مردم برای رفتن به سینما وجود ندارد، وقتی از برخی فیلمسازانی که فیلمی آماده نمایش دارند این سوال را بپرسید که چرا آن را اکران آنلاین نمی‌کنند، می‌گویند «با کدام ضمانت برای جلوگیری از قاچاق، فیلم را در اختیار اکران آنلاین قرار دهیم؟» 

این پرسشی است که برخی دیگر از اهالی سینما آن را بدون ‌پاسخ، پذیرفته‌ و تن به اکران آنلاین فیلم خود و به‌تبع کپی‌ غیرقانونی آن دادند، آن هم بنا به توجیه و منطقی که برای خود داشتند از جمله اینکه دیده شدن فیلم برایشان اهمیت بیشتری داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما به هرحال، به دلیل آنکه نمایش آنلاین جای خود را در سینمای ایران باز کرده، این پرسش را باید خیلی جدی مطرح کرد که آیا واقعا امکانی برای کپی نشدن محصولات سینمای ایران و پخش غیرقانونی آن در فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد؟

یکی از مراکزی که احتمالا باید در این مسیر راهگشا باشد ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. پیگیری ایسنا از این ستاد نشان می‌دهد که بیشترین فعالیت این ستاد در بخش قاچاق نسخه‌های فیزیکی آثار سمعی و بصری است و در بخش آنلاین تنها در مواردی می‌توانند کاری انجام دهند که مثلا فیلمی در یک سایت‌ از طریق سرورهای داخلی منتشر شده باشد، البته آن هم با کمک پلیس فتا، در غیراینصورت برای هرآنچه از طریق سرورهای خارجی قاچاق می‌شود عملا کاری از عهده این ستاد برنمی‌آید. 

از آنجا که ایران کنوانسیون بِرن را نپذیرفته و متعهد به حفظ قانون کپی‌رایت نیست، در خارج از کشور راهی برای تحت تعقیب قرار دادن سایت‌ها و شبکه‌هایی که به سرقت و پخش غیرقانونی آثار سمعی و بصری ایران اقدام می‌کنند، وجود ندارد. البته این به معنای آن نیست که اصلا راهی نباشد بلکه طبق پرس‌وجو از ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری، از طریق یک وکیل یا شرکت حقوقی در خارج از کشور می‌توان سارق‌های این آثار را دنبال کرد منتها گویا به این شرط که نزدیک به نیمی از مالکیت اثر در اختیار آن شرکت حقوقی باشد تا بتواند روال قانونی برای پیگیری را انجام دهد و این نکته‌ای است که احتمالا کمتر سینماگر ایرانی حاضر به پذیرش آن است.     

این در حالی است که از سوی پلتفرم‌های داخلی هم که مشغول پخش آنلاین و خانگی فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی هسستند، تاکنون اقدامی برای جلوگیری از قاچاق سریع فیلم‌های اکران آنلاین انجام نشده یا اگر هم شده هیچ اطلاع‌رسانی صورت نگرفته است. هر چند برخی معتقدند پلتفرم‌هایی که بخش اعظمی از آثار نمایش‌دهنده‌شان از دانلود غیرمجاز آثار سینمایی کشورهای دیگر است، هیچ‌گاه به سمت پیگیری و صیانت از آثار داخلی نمی‌روند.

به این ترتیب فقط همان ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری باقی می‌ماند که باید پرسید، با تمام این تفاسیر چه کارایی ویژه‌ای در دوران نمایش‌های آنلاین سینما دارد؟ 

پرس‌وجوی ایسنا از مسولان این ستاد به این توضیح‌ها ختم شد که، « مراقبت از فیلم‌های سینمای در نمایش‌های آنلاین تقریبا در هیچ کشوری به طور قطعی اتفاق نیفتاده است. در ایران هم خیلی از آثار سینمایی که سرقت می‌شوند قابل پیگیری حقوقی نیستند، یعنی اگر در سرورهای داخلی بارگذاری شوند بلافاصله پیگیری‌ها از طرف ستاد صیانت و پلیس فتا انجام شده و فیلم‌ها از روی سایت‌ها حذف می‌شوند. برهمین اساس در حال حاضر کمتر این اتفاق می‌افتد و اگر هم رخ دهد به سرعت فیلم برداشته می‌شود. اما غالباً آنچه سرقت می‌شود از طریق سرورهای خارجی است که نه ستاد صیانت و نه پلیس فتا به آن‌ها دسترسی ندارند. یعنی می‌توان گفت صددرصد آنچه در فضای مجازی اتفاق می‌افتد از طریق سرورهای خارجی است و ستاد نمی‌تواند کاری انجام دهد.»

طبق نظر این کارشناس‌ها درباره سرقت‌ آثار سینمایی ایرانی در اکران‌های آنلاین دو مسئله وجود دارد؛ « نخست اینکه متوجه شویم سرقت از طرف چه کسی انجام شده که این کار از طریق یک کد مخفی در اکانت هر کاربر در پلتفرم‌ها قابل رصد شدن است، منتها کاری بسیار پرخرج است و در شرکت‌های بزرگ هم چندان انجام نشده است چرا که اساساً سرقت آثار سینمایی و مقابله با آن یک امر فرهنگی است و باید آنقدر دسترسی فراهم باشد که کپی و غیرقانونی صَرف نکند.»

اما مسئله دوم و شاید نکته مثبتی که مسئولان ستاد صیانت از آثار سمعی و بصری از آن یاد می‌کنند این است که «در گذشته وقتی فیلمی سرقت می‌شد تمام شانس‌های فروش خود را از دست می‌داد، اما الان دیگر اینطور نیست و طبق آمار و مطالعات انجام شده در این ستاد - براساس معیارهایی خاص مثل امکان فروش فیلم و سقف مخاطب - کمتر از ۱۵ درصد و حداکثر تا ۲۰ درصد به آثار سینمایی سرقت شده خسارت وارد شده است. چرا که مردم به تماشای قانونی آثار بیشتر علاقه‌مند شده و آن‌هایی هم که مشترک یک پلتفرم هستند و پول اشتراک داده‌اند دیدن فیلم را در همان پلتفرم ترجیح می‌دهند.»

رکورد بازدید از اکران آنلاین چقدر است؟

این کارشناس‌ها معتقدند، «آنچه در اکران آنلاین خسارت ناشی از سرقت یک فیلم را می‌تواند کاهش دهد رکورد بازید است. طبق آماری که از سوی این ستاد در اختیار ایسنا قرار گرفته، تا مدتی قبل بازدید فیلم‌های آنلاین اکران شده، حدود ۲۰۰ هزار (کاربر) بوده و این رکورد برای یکی از فیلم‌های پرفروش ابتدای شروع اکران آنلاین ثبت شده است. حال اگر این ۲۰۰ هزار به یک میلیون برسد آن وقت با احتساب ۳۰ درصد درآمد برای پلتفرم، رقمی که از فروش فیلم در اکران آنلاین برای صاحب فیلم حاصل می‌شود. تقریبا اندازه یک فیلم پرفروش در اکران سینماهاست. اما برای این که بتوان آمار را تا پنج برابر افزایش داد، لازم است تعداد کاربران در سامانه‌های نمایش درخواستی از یک و نیم میلیون فعلی به بیش از پنج میلیون برسد. افزایش مخاطب ثابت و مشترک در پلتفرم‌های vod تاثیر مستقیم  بر تماشای فیلم‌های آنلاین خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود که در سه سال آینده اگر بعضی متغیرها صحنه بازی را به هم نزنند، تا دو سه سال دیگر تعداد کاربرهای سامانه‌های درخواستی کشور از مرز پنج میلیون نفر عبور کند.»

با وجود این‌ها یکی از فیلسازهایی که چند ماه قبل فیلم خود را در اکران آنلاین به نمایش گذاشت و مثل بقیه در کمتر از یکی دو ساعت نسخه کپی شده فیلم را در کانال‌های تلگرامی دید، به ایسنا می‌گوید: حالا که قانون کپی رایت را در کشور نپذیرفته‌ایم باید به یک اتحاد جمعی در سینما برسیم تا بتوانیم از ادامه این روند جلوگیری کنیم. بخصوص آنکه اخیرا صحبت‌هایی با یک وکیل در این‌باره داشته‌ام و امکان پیگیری و وگذاری حتی صوری بخشی از مالکیت فیلم وجود دارد. 

در این باره علی سرتیپی هم که به تازگی اعلام کرده قصد تاسیس یک vod را دارد، از ممکن بودن پیگیری‌های حقوقی برای فیلم‌های سرقت شده گفته است، ولی اینکه آیا واقعا چنین کاری عملی باشد یا خیر را باید به زمانی موکول کرد که یک نفر یا شاید یک گروه از سینماگرها در این راه پیشقدم شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: قاچاق فیلم کروناویروس ستاد صیانت از آثار آثار سمعی و بصری اکران آنلاین طریق سرورهای آثار سینمایی پلتفرم ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۴۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد

مستند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیه‌کنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان بعد از موفقیت در جشنواره‌های داخلی و خارجی از زمستان ۱۴۰۲ در سینماهای منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی درآمد و بر اساس آمار سامانه فروش فیلم‌های سینمای ایران «سمفا»، با بیش از ده هزار مخاطب اکنون عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم این گروه را از آن خود کرده و رضایت مخاطبان و منتقدان را همراه دارد.

«مسعود فروتن» این فیلم را با فیلم «باد صبا» مقایسه کرد و کارگردانی این فیلم را ستود. «دکتر اصغر دادبه» چهره ماندگار ادبیات و فلسفه محتوای مطرح شده از فیلم را از جمله موارد مهم در لیست نجات فرهنگ ایران در طول تاریخ دانستند. «دکتر جوادیان» رییس مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی به عنوان مرجع معتبر در موضوع روایت شده در فیلم از تحقیق این فیلم و مستندات آن اعلام رضایت کردند. «رضا صائمی» منتقد سینما و فعال فرهنگی در فصلنامه سینما حقیقت به بررسی نوع روایت فیلم پرداخته و به استفاده از المان‌های آب، باد، خاک و آتش برای روایت داستان اشاره کرده است و تلاش فیلمساز را در معرفی یک شهر توسط این فیلم را پلی برای معرفی جهان دانسته است. مجله فیلم در یادداشتی به ترکیب تیم سازنده فیلم اشاره کرده است و نویسنده، اعتبار، سابقه و تبحر این گروه و انتخاب صحیح کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را از نکات مهم و قابل توجه این مستند دانسته است.

«ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده است و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شده است. این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

موفقیت مهم و ارزشمند این فیلم اکران موفق و پرمخاطب در شهرستان‌هاست که بعد از موفقیت مستندهایی مانند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان‌پور و همچنین فیلم‌های سینمایی «مقیمان ناکجا» به کارگردانی شهاب حسینی، «پوست» به کارگردانی بهمن و بهرام ارک و مجموعه فیلم‌های کوتاه «اتاق فرار»، «یک سانس چند رویا» و «فیلم کوتاه ژانر وحشت» نوید موفقیت و گسترش سینمای متفکر ایران را در سراسر کشور و برای مخاطبان گسترده‌ای در شهرهای مختلف به ارمغان می‌آورد.

امکان اکران برابر و عدالت در نمایش‌های سینمایی در تهران و استان‌ها باعث افزایش آمار مخاطبان فیلم‌های سینمای هنر و تجربه شده است که مانند نمونه‌های مشابه در سینمای جهان با وجود آمار کمتر مخاطب نسبت به سینمای بدنه وظیفه تأمین محتوا برای مخاطبان حرفه‌ای و علاقه‌مندان جدی سینما را دارد و در زمان اکران تمرکز بر تبلیغات گسترده و بازاریابی‌های رایج را ندارد.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است. تدوین این فیلم توسط «بهمن کیارستمی» و «پویا پارسامقام» صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده «مهدی آزادی» از فیلمبرداران نام آشنا و برنده جایزه معتبر و مهم «قورباغه طلایی» جشنواره کمرایمیج بوده است. داستان فیلم با صدای روان و آشنای «ابوالحسن تهامی‌نژاد»، «نصرالله مدقالچی»، «زهره شکوفنده» و «مریم شیرزاد» روایت می‌شود.

گروه سینمایی هنر و تجربه در سال‌های اخیر موفق به گسترش دامنه مخاطبان خود در سراسر ایران شده است. این گروه در حال حاضر دارای سانس‌های ثابت و مستمر در شهرستان‌هاست و کلیه فیلم‌های نمایش داده شده این گروه روزهای چهارشنبه به صورت متمرکز و در طی هفته به شکل تک سانس به نمایش در می‌آیند. همچنین تمام فیلم ها امکان اکران در سانس‌های ویژه و تک سانس در شهرهایی که توسط مخاطبین و علاقه‌مندان و عوامل فیلم و سینماها درخواست داده شود را خواهد داشت.

برای دسترسی به برنامه نمایش فیلم مستند ایساتیس و دیگر فیلم‌های هنر و تجربه و همچنین اطلاع از برنامه‌های جنبی به سایت این گروه به آدرس هنر و تجربه و صفحه‌های هنر و تجربه در شبکه‌های اجتماعی مراجعه کنید.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر

دیگر خبرها

  • «فسیل» در نمایش برخط هم رکورد زد
  • دستگیری شاهرخ‌خان در تهران | ناگفته های شاهرخ خان در گفت و گو با همشهری آنلاین
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • جزئیات مست عشق؛ مولانا و شمس در پرده سینما
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «مدیر مدرسه» به اکران آنلاین رسید
  • «میان ستاره‌ای» نولان اکران مجدد می‌شود
  • اکران طرح فرهنگی《همه مدیون شما هستیم》 در پایتخت
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • «همه مدیون شما هستیم» برای روز معلم در شهر اکران شد