Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین زمانی با تشریح فعالیت کمیته های ده گانه ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، گفت: ۱۰ هزار طلبه خواهر و برادر در موج سوم کرونا در قالب گروه های جهادی به خدمت رسانی به مردم می پردازند.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، شیوع ویروس کرونا زندگی فردی و اجتماعی خانواده های زیادی را این روزها تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تعطیلی برخی مشاغل، تحمیل هزینه های تامین اقلام بهداشتی، مواد ضدعفونی و ماسک بر سبد خانوارها، اعمال محدودیت های تعاملی باعث شده است تا معیشت خانواده های کم بضاعت و اقشار آسیب پذیر جامعه بیش از گذشته تحت تاثیر مسائل اقتصادی قرار گیرد. 

 

در این میان گروه های جهادی، خیران، فعالان مسجدی و فرهنگی جامعه، بچه های بسیج، روحانیون و طلاب همه و همه دست به دست هم برای کمک به خانواده های کم بضاعت وارد میدان شده اند. تاکیدات رهبر معظم انقلاب نیز شرایطی فراهم کرده است تا گروه های جهادی بیش از گذشته پای کار بیایند و برای خدمت به هموطنان مان همدل و همراه شوند. 


ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه یکی از مجموعه هایی است که در طول چهار سال از آغاز فعالیت جهادی اش، در حوادث و بحران های مختلفی نظیر سیل و زلزله در کنار اقشار مختلف به مردم حادثه دیده خدمت رسانی کرده است. ساماندهی فعالیت ها جهادی طلاب و روحانیون سراسر کشور یکی از برنامه های اصلی این ستاد است. ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه امروز و در شرایط سخت کرونایی بار دیگر با حضور جهادی به میدان آمده است تا بخشی از رنج حاصل از شیوع کووید ۱۹ را بکاهد و با اقدامات جهادی به حمایت مادی و معنوی از هموطنان مان بپردازد. 

 

با توجه به اهمیت موضوع حضور طلاب و روحانیون در فعالیت های جهادی به ویژه فعالیت جهادی حوزه های علمیه و روحانیون از آغازین روزهای شیوع ویروس کرونا در بخش های مختلف، خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام والمسلمین «محمدحسن زمانی» دبیر ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه گفتگو کرده است که در ادامه می خوانیم:

 

فلسفه تشکیل ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه چه بود؟ 

حوزه های علمیه به دلیل تعهدی که نسبت به جامعه دارند به مجرد اینکه حادثه ای در کشور رخ می دهد، پای کار می آیند و به مردم کمک می کنند. علما منشأ و مسئول هدایت گری جامعه و طیف های آسیب دیده را بر عهده دارند. حدود چهار سال پیش با وقوع سیل در استان های گلستان، خوزستان و لرستان و وقوع زلزله در کرمانشاه حوزه های علمیه و طلاب احساس مسئولیت کردند؛ بنابراین ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه با رویکرد کمک به افراد حادثه دیده چهار سال پیش تشکیل شد و 14 هزار طلبه در ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه فعالیت خود را آغاز کردند.

 

ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه در جریان شیوع ویروس کرونا چگونه وارد عمل شد؟ چه اقدامات اجرایی برای ساماندهی فعالیت جهادی طلاب در ایام کرونا انجام داده است؟

با شیوع ویروس کرونا ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه بر آن شد تا ستادی برای ساماندهی فعالیت های جهادی تشکیل دهد که این ستاد هفت نهاد عالی حوزوی شامل حوزه های علمیه برادران، حوزه های علمیه خواهران، جامعه الزهرا، جامعه المصطفی، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی  و مرکز خدمات حوزه های علمیه می باشد که خدمات رسانی را به صورت همزمان برنامه ریزی می کند.

ستاد حوزوی بحران و حوادی غیر مترقبه فعالیت های جهادی را به شکل استانی در همه کشور تشکیل داده ایم تا در صورت وقوع حادثه به صورت همزمان فعالیت کنیم. آیت الله «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در جریان تشکیل کمیته های تخصصی ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه، عنایت ویژه ای داشته اند و این کمیته ها با حمایت های معنوی ایشان در سراسر کشور تشکیل و راه اندازی شد.

از زمان شیوع کویید 19 در کشور با توجه به اینکه قم اولین استانی بود که ویروس کرونا را شناسایی کرد و رسانه ای شد، ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه با حضور دکتر وکیلی نیا، پزشکی که کویید 19 را در ایران تشخیص داد و مدیر کل هلال احمر استان قم جلسه تشکیل داد.

در موج اول شیوع ویروس کرونا طلاب جهادی خواهر و برادر در قالب 10 کمیته تخصصی وارد عرصه خدمات رسانی به مردم شدند و در این مرحله 20 هزار طلبه خواهر در بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی به خدمت رسانی در جامعه پرداختند.

 

درخصوص فعالیت کمیته های ده گانه ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه برای مقابله با کرونا توضیح دهید؟

کمیته های تخصصی که ذیل ستاد حوزوی بحران حوادث غیر مترقبه تشکیل شد، شامل کمیته عیادت از بیماران کرونایی در بیمارستان ها، کمیته تجهیز فوتی ها در آرامستان ها، کمیته علمی اقتصادی سیاسی، کمیته پیشگیری، کمیته بین الملل، کمیته تولید محتوای علمی، کمیته رسانه، کمیته پشتیبانی و کمیته طب می باشد.

اعضای کمیته عیادت از بیماران کرونایی در بیمارستان ها حضور پیدا می کنند و به جای همراه خدمات به بیماران ارایه می کنند. همچنین مشاوره روانشناسی بیماران کرونایی که دچار بحران روانی شده بودند نیز از جمله وظایف این کمیته است.

کمیته پیشگیری نیز در خصوص پیشگیری از انتقال ویروس کرونا، ضد عفونی معابر، توزیع محصولات بهداشتی، ماسک و مواسات مومنانه فعالیت می کنند. در کمیته علمی اقتصادی سیاسی زمینه ای فراهم کرده ایم تا اقتصاددانان و سیاستمداران برای حل بحران گرانی ها و ویرانی های اقتصادی ناشی از کرونا برای دولت و نظام را بررسی کنند و راهکارهای بهبود وضعیت اقتصادی ارایه کنند.

ارسال نامه منشور جامعه اسلامی و تحلیل الهیاتی از کرونا به 500 متفکر اسلامی دنیا آموزش و خدمت رسانی به طلاب خارجی از برنامه های کمیته بین الملل ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه است.

نگارش و چاپ 15 جلد کتاب با محوریت پاسخ به سوالات مربوط به کرونا و نحوه مواجهه با بلایای طبیعی در کمیته تولید محتوای علمی انجام شده است. کمیته رسانه نیز مسئولیت اطلاع رسانی و پاسخگویی به شبهات را بر عهده دارد. بیمه کردن طلاب فعال در بیمارستان ها و آرامستان ها و حمایت مادی و معنوی از این طلاب نیز بر عهده کمیته پشتیبانی می باشد.

در ادامه فعالیت کمیته های ده گانه ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه کمیته طب، اطبای متخصص عفونی دانشگاه علوم پزشکی و اطبای متخصص در طب سنتی و طب اسلامی دارای مدرک پزشکی دانشگاهی را گرد هم آورده است تا در خصوص راهکارهای پیشگیری، مقابله و قطع زنجیره پاندومی کرونا هم اندیشی کنند و راهکارها و برنامه های اجرایی در این زمینه ارایه دهند.

 

ستاد حوزوی بحران و حوادث غیرمترقبه و کمیته های ده گانه اش برای مقابله با موج سوم ویروس کرونا چه برنامه های دارد؟

ستاد حوزوی بحران و حوادث غیر مترقبه در موج سوم شیوع ویروس کرونا حدود 10 هزار طلبه خواهر و برادر را در سطح کشور و در قالب این کمیته های ده گانه ساماندهی کرده است و طلاب به صورت جهادی در بخش های مختلف به خدمت رسانی می پردازند. هفته گذشته نیز وبینار مجازی با حضور مسئولان گروه های طلاب و جهادی برگزار کردیم و در این وبینار در خصوص نحوه فعالیت ها و شرایط فعالیت در استان های مختلف بحث و تبادل نظر شد.

با توجه به ظرفیت های موجود در هر استان ممکن است تعداد کمیته های 10 گانه افزایش پیدا کند که این امر را به خود استان ها واگذار کرده ایم تا با توجه به ظرفیت و پتانسیل های موجود در این خصوص برنامه ریزی کنند.

فعالیت جهادی طلاب و روحانیت در مقابله با ویروس کرونا چه بازتابی در جامعه و عموم مردم داشته است؟

یک طلبه وقتی برای خدمت به جامعه آسیب دیده می رود، هدف اش باید رضای خدا و انجام تکلیف شرعی باشد نه نشان دادن خود و معرفی صنف خود باشد. انگیزه خدایی است که به عمل انسان ارزش می دهد؛ به عنوان نمونه در جریان وقوع سیل و زلزله در استان های مختلف کشور وقتی برای ساماندهی نیروها به استان سفر می کردم، صحنه های زیادی از همدلی و حضور خالصانه طلاب و روحانیون در عرصه خدمت رسانی به مردم مشاهده کردم. در روستای سیل زده ای که برای ساماندهی نیروها به آنجا سفر کرده بودم، 40 نفر برای کمک به مردم روستا آمده بودند تا خانه های پر از گل و لای را پاک سازی کنند، از بین آنها فقط دو نفر معمم بودند، آن دو نفر برای آنکه مسئولیت گروه را به عهده داشتند، ملبس بودند تا مردم با دیدن آنها به گروه امدادرسانی اعتماد کنند. پس از بررسی متوجه شدم تمام آن 40 نفر طلبه هستند اما برای خدمت رسانی ملبس نیامده اند و این اخلاص در خدمت رسانی به مردم خیلی برای من زیبا بود.

در شرایط مختلف بحرانی اکثریت روحانیون بدون لباس برای خدمت رسانی به مردم حضور پیدا می کنند و تعدادی هم به دلایل التزام به لباس با همان لباس روحانیت برای خدمت رسانی حضور پیدا می کنند و مهم نیت و اخلاصی است که در خدمت به مردم وجود دارد. در شرایط سیل، طلبه ها، استاد حوزه، محقق و نویسنده همه در کنار هم برای خدمت به مناطق روستایی حضور پیدا کرده اند و بیل به دست گرفته اند تا خانه و زندگی مردم را که مملو از گل بود، لایروبی کنند. این تاثیر درونی زیادی بر روی مردم دارد.

در شرایط شیوع ویروس کرونا نیز طلبه ها در بیمارستان ها حضور پیدا کردند تا در کنار بیماران کرونایی به خدمت رسانی بپردازند و در مواردی حتی به عنوان همراه بیمار کرونایی در بیمارستان حضور داشتند به ویژه در موج اول شیوع ویروس کرونا تعدادی از روحانیون معمم در بیمارستان ها حضور پیدا می کردند تا به بیماران و بستگان شان آرامش روانی بدهند.

امیدواریم روحانیت بتواند در بحران های اجتماعی وظیفه خود را ادا کند و در مباحث علمی نیز حضور فعال و ثمربخشی همچون گذشته داشته باشد.

 

 

پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: فعالیت جهادی ویروس کرونا خدمت رسانی به مردم شیوع ویروس کرونا بیماران کرونایی بیمارستان ها حوزه های علمیه برای ساماندهی خدمت رسانی فعالیت جهادی حضور پیدا هزار طلبه برای خدمت فعالیت ها استان ها موج سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۵۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

ایسنا/کرمانشاه استاندار کرمانشاه اعتبار مورد نیاز برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده استان و نیز حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه همچون رودخانه آبشوران را حدود چهار هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

محمد طیب صحرایی در نشست امروز(هشتم اردیبهشت) ستاد مدیریت بحران استان کرمانشاه، که با حضور رییس سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، کرمانشاه را از استان‌های حادثه‌خیز کشور دانست و اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی این استان، مجموعه‌ای از حوادث طبیعی در آن رخ می‌دهد. 

وی افزود: زلزله، سیلاب، حوادث کوهستان، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، پدیده ریزگردها و ... از جمله حوادث طبیعی در کرمانشاه است که زلزله سال ۱۳۹۶ و سیلاب سال ۱۳۹۸ از جمله مهمترین این حوادث بود. 

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: علیرغم اینکه کوه‌های کرمانشاه زیبایی‌ها و جذابیت‌های زیادی دارند، اما در حال حاضر رتبه دوم حوادث کوهستان را در کشور داریم که البته طبق هدفگذاری صورت گرفته آمار حوادث کوهستان در استان تا پایان سال باید به شکل محسوسی کاهش پیدا کند. 

وی گفت: با توجه به بالا بودن آمار حوادث کوهستان در استان، انتظار می‌رود طبق توافقات صورت گرفته بزودی راه‌اندازی مرکز تخصصی امداد و نجات کوهستان در کرمانشاه به مرحله اجرایی برسد. 

وی اضافه کرد: از طرفی بارندگی‌های مناسب در فصل زمستان و بهار باعث شده تا تراکم پوشش گیاهی را در مراتع استان داشته باشیم که با گرم شدن هوا این پوشش گیاهی خشک شده و احتمال حریق در آنها بسیار بالا می‌رود. 

صحرایی تاکید کرد: کرمانشاه مناطق کوهستانی و صعب العبور زیادی دارد که در زمان آتش‌سوزی کار را برای اطفای حریق سخت می‌کند، با این‌حال از طریق مجموعه‌ای از اقدامات صورت گرفته، آمار حریق در استان به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش پیدا کرده است. 

وی ورود ریزگردها از خارج از مرزها به داخل استان کرمانشاه در فصل گرم را نیز به عنوان یکی از بحران‌های طبیعی در این استان نام برد و افزود: طی یکی دو دهه اخیر با پدیده‌ای به نام ریزگردها مواجه شده‌ایم که در بازه‌های زمانی مختلف شدت و ضعف داشته و مشکلاتی را برای شهروندان ما بوجود آورده است. 

استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به تردد سالانه میلیون‌ها زائر اربعین از محورهای کرمانشاه، عنوان کرد: پدیده زیبای اربعین هرسال در حال گسترش است و مزیت‌های فراوانی برای استان به همراه دارد. در عین حال به واسطه تردد میلیونی زائرین از محورهای استان باید زمینه‌ای فراهم کنیم که ترددی ایمن داشته باشند که در این رابطه هم اقداماتی در استان اجرایی شده، اما حمایت و همراهی مسئولین کشوری را نیز نیازمندیم. 

وی ادامه داد: در کنار همه مخاطرات و بحران‌هایی که باید برای مقابله با آنها در استان برنامه‌ریزی شود، ما وارث برخی از مشکلات در استان هستیم که در گذشته به درستی مدیریت نشده و به سرانجام نرسیده‌اند و امروز با آنها مواجهیم.

صحرایی از بازسازی مناطق زلزله‌زده غرب استان به عنوان یکی از مشکلات نام برد و گفت: علیرغم اینکه در سالهای گذشته جشن پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده گرفته شد، اما هنوز ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه زیادی هستند که بازسازی نشده‌اند و قابلیت استفاده هم ندارند. برخی از این ساختمان‌ها ۶۰ تا ۸۵ درصد هم پیشرفت فیزیکی دارند، اما نیمه کاره مانده‌اند. 

صحرایی خواستار اختصاص بودجه‌ای برای بازسازی ساختمان‌های دولتی، عمومی، مذهبی و عام‌المنفعه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه شد و گفت: اولویت برای بازسازی این ساختمان با واحدهایی خواهد بود که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند. 

وی تصریح کرد: از طرفی پروژه راه آهن کرمانشاه را داریم که با وجود اینکه مراسم افتتاح آن برگزار شده، اما هنوز تکمیل نیست و هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است. 

وی از رودخانه آبشوران به عنوان یک فرصت برای گردشگری و در عین حال تهدیدی برای امنیت شهروندان کرمانشاه نام برد و عنوان کرد: اگر این رودخانه ساماندهی و رفع بحران شود، علاوه بر اینکه تهدیدی برای امنیت شهروندان نیست، به یک جاذبه گردشگری تبدیل می‌شود. 

استاندار کرمانشاه یادآورشد: این رودخانه در حال حاضر از نظر بهداشتی، منظر شهری، ساخت و ساز ساختمان‌های اطراف و تردد شهروندان از کنار آن یک تهدید است و به یک دغدغه برای کرمانشاه تبدیل شده است. 

وی احداث خط انتقال پساب شهر کرمانشاه به صنایع و واحدهای تولیدی را از دیگر اقدامات ضروری برای شهر کرمانشاه عنوان کرد و افزود: در حال حاضر در بسیاری از استانهای برخودار، پساب شهری پس از تصفیه به شهرک‌های صنعتی انتقال داده می‌شود که انتظار می‌رود با اختصاص اعتبار مورد نیاز، این اقدام در کرمانشاه نیز صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه طبق برآوردهای انجام شده برای عبور از این بحران‌ها و ایمن‌سازی کرمانشاه حدود چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، عنوان کرد: برای تکمیل ساختمان‌های نیمه کاره مناطق زلزله زده حدود ۲۷۰۰ میلیارد تومان و سایر مشکلات استان حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که امیدواریم سازمان مدیریت بحران کشور از محل منابع خود این اعتبارات را به استان بدهد. 

استاندار کرمانشاه همچنین تبدیل کرمانشاه به قطب امداد و نجات منطقه غرب کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: امیدواریم بزودی کرمانشاه به عنوان قطب امداد و نجات منطقه‌ای در کشور معرفی شود.

هر سال ۲۰ درصد از بافت فرسوده کرمانشاه بازسازی می‌شود

در ادامه این نشست، نادر نوروزی شهردار کرمانشاه گفت: در سطح شهر کرمانشاه ۱۲۲۸ هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه نامناسب وجود دارد که در بافت مرکزی و حاشیه شهر قرار گرفته‌اند که بازسازی آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم. 

شهردار کرمانشاه تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده هر ساله حدود ۲۰ درصد از بافت فرسوده شهر کرمانشاه را بازسازی خواهیم کرد. 

نوروزی در خصوص جمع‌آوری آبهای سطحی در شهر کرمانشاه هم گفت: سال گذشته ۴۶ نقطه آبگیر در سطح شهر کرمانشاه شناسایی شد که رفع آنها به اعتبارات بسیار بالایی نیاز دارد. 

کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده دارد

 رامین الماسی مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه نیز در گزارشی با بیان اینکه در سطح استان کرمانشاه ۲۰۸۴ هکتار بافت فرسوده وجود دارد، عنوان کرد: ۱۲۲۸ هکتار از این آمار مربوط به شهر کرمانشاه است که حدود ۳۴۰ هکتار آن بافت تاریخی است و محدودیت‌های میراثی برای بازسازی آنها وجود دارد. 

وی افزود: با این‌حال برای سایر بافت‌های فرسوده شهر کرمانشاه ۱۹ بسته تشویقی در نظر گرفته شده تا مردم منازل و واحدهای مسکونی خود را بازسازی کنند. 

وی  خواستار افزایش سهم استان برای پرداخت تسهیلات بازسازی واحدهای مسکونی فرسوده و کاهش میزان نرخ سود این تسهیلات شد تا مردم برای بازسازی واحدهای خود ترغیب شوند.  

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • افزایش حضور روانشناسان در بخش‌های مختلف پلیس
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد
  • (تصاویر) حضور شخصیت‌های حوزوی در منزل سید حسین خمینی
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه