Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب،آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی بحران کرونا و مسئولیت‌های حقوقی و اخلاقی مربوط به رعایت سلامت همگانی که از طریق ویدئو کنفرانس در خصوص موضوع بهداشت، سلامت و درمان نظریه جامعی ارائه داد و گفت: اسلام در باب مقوله سلامت نظریه‌های بسیار دقیقی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به نظریه‌های «کلامی – فلسفی»، «فقهی – حقوقی» و «اخلاقی – ارزشی» اسلام در رابطه با مسأله سلامت، ادامه داد: نظریه جامع اسلام در حوزه سلامت چه در بعد بهداشت و چه در بعد درمان مرکب از دیدگاه‌های کلامی - فلسفی، فقهی - حقوقی و اخلاقی - ارزشی است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه در حوزه گرایش‌های فقه مضاف نیازمند فلسفه سلامت، بهداشت، درمان و پزشکی هستیم، بیان کرد: امروز در حوزه فقه نیز باید به قلمروهای تخصصی و فقه‌های نو و معاصر ورود داشته باشیم و در منظومه فقه معاصر و نوین باید به صورت مستقل به فقه سلامت، طب و پزشکی بپردازیم.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکیدات فقه و مبانی اسلام به مسأله سلامت را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: موضوعاتی که در فقه در باب سلامت وجود دارد مقداری پراکنده است و کافی نیست، از این رو باید با اتکا به منابع اصلی خودمان پردازش جدیدی به حوزه سلامت داشته باشیم و سوال‌های جدیدی را طرح کرده تا قلمروهای جدیدی به روی ما گشوده شود.

وی با اشاره به اینکه باید مرزهای دانش فقه را با ورود در قلمرو سلامت توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه اخلاق و مبانی ارزشی اسلام نیازمند اخلاق سلامت هستیم؛ در حوزه اخلاق و تربیت در قلمرو سلامت نظامات بسیار مهمی در مبانی اسلام وجود دارد، اما با این حال باید آن حوزه‌ها را توسعه ببخشیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سلامت از منظر اسلام یک مقوله دامنه دار، فراساحتی و چند ضلعی است، تأکید کرد: امروز در دنیا نیز گرایش‌هایی پیدا شده است که قلمرو سلامت را از بعد سلامت جسمانی به بخش‌های دیگری همچون سلامت معنوی، فرهنگی و اجتماعی سوق داده اند.

مدیر حوزه‌های علمیه در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس مبانی اسلامی، وظیفه همه ما صیانت از سلامت است، اضافه کرد: اقوال مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما باید دانست سلامت یک وظیفه شرعی است که بر دوش ما قرار دارد و حق نداریم آن را به خطر بیاندازیم.

وی با بیان اینکه بر اساس قاعده‌هایی همچون قاعده «لاضرر»، صیانت از سلامت دیگران و ضرورت نگهبانی از سلامت و آسایش دیگران در مبانی اسلامی مورد تأکید بسیاری قرار گرفته است، اظهار کرد: گزاره‌های دین، سلامت فردی و خویشتن و سلامت دیگران را مورد تأکید قرار داده و آن را یک وظیفه تلقی کرده است.

آیت الله اعرافی با تأکید بر اینکه صیانت از سلامت دیگران امری واجب بوده و ضرر رساندن به آن حرام محسوب می‌شود، ادامه داد: اگر کسی سلامت دیگران را مورد خطر قرار داده و به آن آسیب برساند، ضامن است و در برخی موارد مستحق قصاص و دیه می‌شود، بنابراین مقوله قصاص، دیه و ضمان سه بعد از ابعاد فقهی صیانت از سلامت است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه اسلام نسبت به سلامت برای همه چیز اعم از خانواده و جامعه جهانی برنامه دارد، ابراز کرد: اسلام برای صیانت از سلامت جامعه بشری احکام ویژه ای دارد و تأکید می‌کند باید جلوی بلایایی که سلامت جامعه بشری را تهدید می‌کند، گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس دیدگاه‌های فقهی، فسلفی و اخلاقی اسلام یک نظام جامع سلامت بشری، عام و بین المللی داریم، خاطرنشان کرد: ما یک نظام جامع داریم که در آن وظایف آحاد بشری، دولت‌ها، حاکمیت‌ها و بخش‌های عمومی مشخص می‌شود.

آیت الله اعرافی کرد: بلایای عامه، حوادث فراگیر، امراض مسری، بلایای طبیعی و اپیدمی‌های گسترده یا عالم‌گیر در میان مبانی اسلامی جایگاه ویژه ای دارد که باید به آن توجه شود؛ اسلام در این زمینه به موضوعی می‌پردازد که «درمانگری جامع» نام دارد که شامل همه اقدامات لازم درباره درمان می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه در پایان به روحیه همیاری اجتماعی، احسان، رزمایش همدلی و مواسات و فریادرسی های شجاعانه مردم در بحران کرونا اشاره و اضافه کرد: این موارد تنها گوشه‌ای از مبانی و نظریات اسلام در هنگام رخ دادن بلایای گسترده است که آن را به وضوح در کشور خود مشاهده کردیم؛ این در حالی بود که آمریکا و ترامپ (که شکست مفتضحانه ای هم خورد) برخلاف قواعد و حقوق بین الملل و ارزش‌های انسانی نسبت به دارو و درمان و کمک‌هایی که باید به سایر کشورها می‌کردند بی توجه بودند و قاعده متمدنانه ای که انتظار می‌رفت حداقل میان خودشان رعایت کنند را نیز مشاهده کردیم.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: آیت الله اعرافی صیانت از سلامت سلامت دیگران مبانی اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۵۴۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی

   

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری شهید مطهری را مجاهد عرصه جهاد تبیین دانست و گفت: این شهید والامقام شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

آیت‌الله علی عباسی در همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا به ویژه استاد شهید مطهری گفت: انقلاب اسلامی هنوز هم مدیون اندیشه‌های این شخصیت است.

رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه افزود: شهید مطهری مجاهد عرصه جهاد تبیین و آگاه به زمان و مسلط بر دسیسه‌های دشمنان اسلام بود.

آیت‌الله عباسی گفت: شهید مطهری با تبیین اسلام ناب، ماهیت اندیشه‌های انحرافی و خطرات اسلام التقاطی را برملا کرد. این شهید والامقام شخصیت عظیمی بود که توانست دیانت و معنویت را همراه با سیاست الهی مبتنی بر عقلانیت به خوبی تفسیر نماید و با زبان روز، معارف مکتبی اسلام ناب را به جامعه خصوصاً جوانان بشناساند.

او پاسخ شهید مطهری به اندیشه ماتریالیستی روشنفکرنما‌های زمان را قوی‌ترین جواب عنوان کرد و افزود: کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم منشوری شد به دست نیرو‌های مسلمان و مومن مبارز برای پاسخگویی در مقابل جریانی که مدعی معرفت و مبارزه که اذعن داشت مبارزه با عدالتخواهی در جهان به دست مارکسیسم و ماتریالیست است. او از توان علمی و قلم خود برای تبیین و دفاع از آموزه‌های اسلام ناب و بالاخص مسئله حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب استفاده و ایفای نقش کرد.

آیت‌الله عباسی با بیان اینکه شرایط امروز جامعه ما نیز به گونه‌ای است که برخی جوانان به اندیشه لیبرال دموکراسی شیفتگی نشان می‌دهند بدون اینکه شناختی از آن داشته باشند، گفت: در شرایطی که حق و باطل در جامعه، دارای چهره‌هایی همسان‌اند و تشخیص حقایق برای مردم دشوار است، افزون بر وظایفی که بر عهده عموم طبقات است، نیاز به جهاد فکری و معنوی وجود دارد. ما بایستی این شعار‌ها را تحلیل و نشان دهیم که بی‌محتوا هستند.

او با اشاره به اینکه در مسئله نظام زن هنوز هم با تمدن امروز چالش داریم؛ افزود: در مسئله حجاب مقام معظم رهبری فرمودند حجاب فی نفسه چالش نبود و دست‌هایی از بیرون تلاش دارد تا آن را به یک چالش تبدیل کند. شهید مطهری برای دفاع از اسلام با تمام وجود در صحنه بود و امروز هم میدان نزاع ادامه دارد و ما باید در صحنه باشیم.

این عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: شهید مطهری به عنوان مدافع سنگر فکری و عقیدتی به خوبی احساس مسئولیت کرد و به آن عمل کرد؛ اقدامات شایسته این شهید والامقام در عرصه‌های مختلف انقلاب و تفکرات ارزشمند آن برای حل مشکلات از دلایل اصلی ترور این شهید به دست گروه‌های تروریستی بود.

آیت‌الله عباسی انقلاب اسلامی را نقطه عطف تاریخ دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران یک نعمت بزرگ الهی است که روح جدیدی بر جهان دمید.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • ضرورت تقویت زیرساخت های سلامت در کشور
  • توجه ویژه به آموزش و فرهنگسازی در حوزه ترافیک ضروری است
  • پوستر ویژه سالروز شهادت استاد مرتضی مطهری (ره)
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • نگاه اسلام به جامعه کارگری همراه با رأفت و احترام است
  • آسیب‌های موجود در جامعه به واسطه فقدان اقامه نماز است
  • همایش عقیدتی سیاسی سپاه روح‌الله استان مرکزی
  • طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه ایثارگران اعلام وصول شد
  • تبریک ویژه سپاهانی‌ها به ژوزه مورایس | عکس
  • آینده جامعه بشری به تلاش امروز معلمان و اساتید بستگی دارد