Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@16:09:29 GMT

هندبوک «مداخلات دانشجویی در بحران» نهایی می شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۵۶۴۳

هندبوک «مداخلات دانشجویی در بحران» نهایی می شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت بهداشت، نشست هم‌اندیشی «هندبوک مداخلات دانشجویی در بحران» برگزار شد.

در این نشست دکتر حسن زائری‌لطف مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت، دکتر محمدعلی امام‌هادی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر حسن اسفندیار مدیرکل ارتباطات بین‌الملل جمعیت هلال احمر، دکتر کتایون جهانگیری مدیر گروه آموزش سلامت در بلایا و فوریت‌های دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه شهید بهشتی و سایر صاحبنظران حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت درباره بروز بحران‌های مختلف در کشور اظهار داشت: کشور ما هر ساله با بحران‌های مختلفی از جمله سیل و زلزله دست به گریبان است. در این بین دانشجویان به عنوان افرادی که دغدغه کار فرهنگی و اجتماعی دارند جزو اولین گروه‌هایی هستند که برای کمک داوطلبانه به مناطق بحران‌زده اعزام می‌شوند و کمک‌های تخصصی و عمومی مختلفی ارائه می‌دهند اما باید توجه داشته باشیم که این گروه باید از نظر آموزشی تقویت شوند تا در زمان بحران بتوانند بدون فوت وقت حداکثر کارآیی را داشته باشند.

حسن زائری‌لطف اضافه کرد: با توجه به رسالت دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه بهداشت و سلامت بر آن شدیم که تجربه دانشجویان در عرصه‌ها و مراحل مقابله با آسیب‌ها را به صورت نظام‌مند درآوریم. تلاش داریم این تجارب دانشجویی را به صورت علمی و آکادمیک تدوین و در قالب یک هندبوک مدون کنیم. ما متن‌های مختلفی در ارتباط با حضور گروه‌های داوطلب در مناطق بحرانی داریم که هیچ‌گاه به صورت یکپارچه و نظام‌یافته و در قالب یک مجموعه درنیامده است.

وی آموزش را جز جدایی‌ناپذیر فعالیت در جهت مقابله با بحران دانست و اشاره کرد: اردوهای جهادی یکی از فعالیت‌هایی است که در معاونت فرهنگی و دانشجویی به صورت داوطلبانه دنبال شده و به نوعی موضوع مداخله در بحران محسوب می‌شود. چرا که در نقطه‌ای از کشور احساس نیاز شده و در قالب اردوهای جهادی یک‌روزه یا چندروزه به آن پرداخته می‌شود.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت همکاری‌ دستگاه‌های مختلف را در زمینه مداخله در بحران ضروری دانست و یادآور شد: این هندبوک می‌تواند چالش‌های مختلفی را مرتفع کند. به عنوان مثال بحران‌ها در مناطق مختلفی از کشور اتفاق می‌افتند که از نظر آداب و رسوم و اقلیم با همدیگر متفاوت هستند.

وی افزود: در مواقعی ضرورت دارد که افراد، متناسب با شرایط و ویژگی‌های آن اقلیم خاص در منطقه حضور داشته باشند. حتی گاهی آشنایی با گویش و زبان‌های محلی می‌تواند منجر به برقراری ارتباط مفیدتری شود که چه بسا برای همه میسر نباشد و شاید افراد بحران دیده نیز چنین افرادی را راحت‌تر پذیرفته و به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

در ادامه این نشست مسلم سارانی گزارشی از کارگاه‌های مجازی «مدیریت بحران» ارائه داد و گفت: تلاش ما این است که از طریق کارگاه‌های آموزشی اصول کلی مقابله با بحران را منتقل کنیم. به عنوان مثال شخصی که در منطقه بلادیده و محروم حضور پیدا می‌کند باید ظاهرش طوری باشد که افراد بومی بتوانند از او کمک بگیرند و با او احساس بیگانگی نکنند.

وی گفت: نگاه ما این است که با توجه به بحران باید اقدامات مناسب را انجام داد و به مدیران و دانشجویان آموزش بدهیم که برای حضور در بحران باید چه نیروهای داوطلبی را به منطقه اعزام کنند. در بحران‌های مختلف دستورالعمل یکسان و واحدی وجود ندارد. در سطح استراتژیک و ملی دستورالعمل واحدی به چشم نمی‌خورد و در این بخش دچار مشکل هستیم.
 
اولین دوره سلسله وبینارهای تخصصی با محوریت بحران‌ها و مداخلات دانشجویی  در چهار جلسه «ارزیابی نیازهای اساسی سلامت در بحران»، «مبانی مدیریت بحران»، «هماهنگی در خدمات بشر دوستانه در بحران‌ها» و «وظایف تیم داوطلب سلامت در منطقه حادثه دیده» برگزار شد.

دومین دوره سلسله وبینارهای تخصصی با محوریت بحران‌ها و مداخلات دانشجویی در شش جلسه برگزار می‌شود.

«بررسی ابعاد زلزله ازمیر، لزوم بازنگری به مدیریت خطر بلایا در عصر کووید ۱۹»، «مدیریت اجساد در بحران»، «حداقل استانداردهای امدادرسانی آب»، «حداقل استانداردهای امدادرسانی بهداشت»، «حداقل استانداردهای امدادرسانی غذا» و «حداقل استانداردهای امدادرسانی اسکان و پناهگاه» موضوعاتی هستند که در این جلسات به آن‌ها پرداخته می‌شود.

کد خبر 5074422

منبع: مهر

کلیدواژه: اردوی جهادی دانشجویان مدیریت بحران دانشگاه های علوم پزشکی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی کنکور دانشگاه علوم پزشکی تهران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت آموزش پزشکی آموزش مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۵۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین تکریم و معارفه معاونان قدیم و جدید فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برگزار و بر تحقق تمدن‌سازی نوین اسلامی تأکید و مقرر شد این مهم در اولویت کاری حوزه معاونت جدید قرار گیرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در این آیین با تأکید بر تقویت و توسعه حرکت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه، گفت: تمدن‌سازی نوین اسلامی در گروه یکپارچگی و حرکت به سمت تقویت سرمایه‌های فرهنگی و احیای باور‌های دینی و آموزه‌های اسلامی است که باید مورد اهتمام ویژه قرار گیرد.

محمدحسین رنجبر، حرکت در مسیر منویات مقام معظم رهبری و تأکید بر تحقق شعار سال، با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم را نوعی فصل‌الخطاب فرهنگی خواند و بیان کرد: دانشگاه‌ها در این مسیر، وظیفه سنگینی را بر عهده دارند و باید در تحقق این شعار، با برنامه ریزی و حرکت منسجم، اقشار جامعه را در این راستا رهنمون باشند.

وی از حوزه فرهنگی و دانشجویی به‌عنوان مهم‌ترین و تأثیرگذارترین حوزه در امر تربیت و انسان‌سازی نام برد و افزود: رسالت حوزه فرهنگی و دانشجویی، رسالتی خطیر و حیاتی است و دانشگاه باید برای تمام فعالیت خود یک پیوست فرهنگی ارائه دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با تأکید بر اشاعه فرهنگ اسلامی و انقلابی در دانشگاه به حفظ و تقویت روحیه خودباوری در جوانان تقویت تشکل‌های دانشجویی، ارتقای مهارت‌آموزی جمعی و انجام کار تیمی، توسعه ورزش‌های حرفه‌ای و همگانی، توسعه نشریات دانشجویی، برگزاری مستمر کرسی‌های آزاداندیشی و ... از وظایف حوزه معاونت فرهنگی و دانشجویی است.

رنجبر اضافه کرد: باید همه بدانیم و بپذیریم که کار فرهنگی مختص متولیان فرهنگی نیست؛ بلکه همه وظیفه داریم با امر به معروف و نهی از منکر و با استدلال و منطق در روشنگری و اقناع سازی افکار عمومی جامعه سهیم باشیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، تقویت اخلاق اسلامی در جوانان، ارتقای توانایی‌های فکری و چگونگی عبور از لغزش‌ها و مراحل سخت زندگی را مستلزم چگونگی عملکرد دانشگاه‌ها در اجرا و عملیاتی کردن برنامه‌های فرهنگی دانست و با معرفی احسان محمدی‌نژاد به عنوان معاون جدید فرهنگی و دانشجویی از خدمات محمد حیدری نارمندی قدردانی کرد.

مسئول دفتر نهاد معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز در این نشست، خدامحوری، قرارگرفتن در مسیر اهل‌بیت، صبر و استقامت را سه مؤلفه اصلی در عبور از شرایط سخت دانست و متذکر شد: کار باید با نیت و هدف پاک برای رضای خداوند با بهره‌مندی از سیره امامان معصوم علیه‌السلام با استقامت و بردباری انجام شود و در آن خدمت به خلق خدا هدف و نیت اصلی انجام کار باشد.

حجت الاسلام اسماعیل پاک‌نژاد با قدردانی از تلاش‌های متولیان عرصه فرهنگی در دانشگاه عنوان کرد: اقدامات و فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان رضایت‌بخش و ستودنی است و نیاز است برای تحقق محور‌های گام دوم انقلاب و عملیاتی کردن شعار سال با استفاده از همه ظرفیت‌های دانشگاه پیش رفت.

در این آیین احسان محمدی‌‌نژاد، معاون جدید حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نیز با اشاره به برنامه‌های خود در توسعه حوزه فرهنگی ودانشجویی گفت: حوزه فرهنگی و دانشجویی به منزله دوبال پرواز دانشجوست و باید با انجام یک برنامه ریزی منسجم، مشارکت همگانی و کار تیمی همگی در تقویت اهداف دانشگاه سهیم باشیم.

وی در پایان از دانشگاهیان و بخش‌های دانشگاه خواست تا در توسعه و پیشرفت این حوزه او را همراهی و از ارائه مشورت‌های به موقع و حیاتی دریغ نورزند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، ورزشی بومی -محلی در دانشگاه آزاد بجنورد
  • لزوم تلفیق نظام‌های تربیتی و فناوری در دانشگاه‌ها
  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • جشنواره «اتاق نمونه دانشجویی» دانشگاه علامه‌ طباطبائی برگزار می‌شود
  • جشنواره اتاق نمونه دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبایی برگزار می‌شود
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • اعطای «گرنت» به تشکلهای دانشجویی تصویب شد
  • آماده باش سازمان مدیریت بحران در مناطق درگیر مداخلات جوی