Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان گفت: عبور ایستگاه فضایی بین المللی در مقایسه با دیگر سیارات، بسیار پرنور و چشم نواز بوده و عبور آن در محدوده مقارنه ماه، مشتری و زحل قابل مشاهده است.

مرتضی بارونی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پنج شنبه بعد از غروب آفتاب مردم ایران می‌توانند شاهد کنار هم قرار گرفتن سه جرم آسمان یعنی ماه، سیاره زحل و سیاره مشتری باشند که دیدن آن برای هر بیننده‌ای می‌تواند بسیار جذاب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مقارنه از کلمه قرین می‌آید و به معنای نزدیک بودن به هم است، افزود: در فارسی به آن عبارت هم نشینی نیز اطلاق می‌شود و به پدیده‌ای اشاره دارد که به صورت ظاهری اجرامی در آسمان از دید ناظران زمینی در کنار یکدیگر دیده می‌شوند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: شهروندان می‌توانند بعد از غروب آفتاب، ماه را در قسمت جنوبی آسمان مشاهده کنند. ماه به اندازه کافی بزرگ و پرنور است و زمانی که افراد ماه را دیدند در قسمت بالایی آن دو نقطه پرنور قابل مشاهده است.

بارونی ادامه داد: نقطه سمت راست سیاره مشتری و نقطه سمت چپ سیاره زحل است؛ دو سیاره گازی بزرگ که به ترتیب پنجمین و ششمین سیاره منظومه شمسی و اولین و دومین سیارات بزرگ این منظومه هستند. این دو سیاره به دلیل اینکه جنس گازی دارند سنگین نبوده و به آن‌ها غول‌های گازی نیز گفته می‌شود

وی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند این پدیده را با چشم غیر مسلح و بدون نیاز به هیچ وسیله‌ای ببینند و از دیدن آن لذت ببرند.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تاکید کرد: یک شگفتانه جذاب در کنار پدیده مقارنه برای آخر هفته پیش بینی شده است که توصیه می‌شود شهروندان حتماً نظاره‌گر آن باشند و آن عبور ایستگاه فضایی بین المللی از بالای آسمان ایران است.

بارونی با بیان اینکه ایستگاه فضایی بین المللی از مناطق مختلف زمین عبور می‌کند، عنوان کرد: روز پنج شنبه نیز این ایستگاه یکی از عبورهای خوب خود را خواهد داشت، بدین صورت که در این روز و همان قسمت که افراد می‌توانند ماه را مشاهده کنند، ساعت ۱۸ و ۱۳ دقیقه بعد از ظهر باید منتظر پیدا شدن ایستگاه فضایی بین المللی و شروع عبور آن از بالای سر آسمان اصفهان باشند.

وی ادامه داد: ایستگاه فضایی بین المللی از مناطق مختلف ایران در نقاط مختلف آسمان قابل رصد است، اما این ساعت مشخص و مختصات ذکر شده برای مردم اصفهان است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان تصریح کرد: برای دیدن این ایستگاه چنانچه افراد دست خود را مشت کرده و به حالت کشیده قرار دهند، به اندازه دو مشت یعنی حدود ۲۰ درجه سمت راست ماه، مشتری و زحل و حدوداً در ساعت ۱۸، ۱۳ دقیقه بعد از ظهر پنج شنبه می‌توانند منتظر پیدا شدن نوری درخشان باشند.

بارونی افزود: در این زمان ایستگاه فضایی بین المللی مثل یک ستاره پر نور نمایان می‌شود، از افق بالا می‌آید و حدود پنج دقیقه مسیر خود را در آسمان پی می‌گیرد و جلو می‌رود تا اینکه نور محو شود.

ایستگاه فضایی بین المللی چیست و رصد آن چگونه ممکن می‌شود؟

وی بیان کرد: ایستگاه فضایی بین المللی حدود ۴۰۰ کیلومتر از زمین ارتفاع دارد و در مدار ۴۰۰ کیلومتری زمین است. در مواقعی که آفتاب به تازگی غروب کرده باشد و یا قبل از طلوع، این امکان وجود دارد که ما به عنوان ناظر از زمین، عبور ماهواره‌ها و اجرامی را که به دور زمین در گردش هستند، مشاهده کنیم.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان با بیان اینکه ماهواره‌ها ارتفاع بسیار زیادی دارند، گفت: درست است که ساعت ۱۸ و ۱۶ پنج شنبه دقیقه آفتاب برای مردم اصفهان غروب کرده، شب از راه رسیده است و آنان دیگر نمی‌توانند آفتاب را ببینند اما نور آفتاب هنوز هم به ایستگاه فضایی بین المللی که در مداری به دور زمین گردش می‌کند، برخورد کرده و مانند یک آینه به ماه بازتابیده می‌شود و افراد می‌توانند نور آن را مشاهده کنند.

بارونی با تاکید بر اینکه عبور ایستگاه بین المللی فضایی در مقایسه با سیارات، بسیار پر نور و چشم‌نواز است، اظهار کرد: ایستگاه بین المللی فضایی گران‌ترین سازه دست بشر بوده و محصول همکاری مشترک کشورهای مختلفی است که این سازه را ساخته‌اند.

وی ادامه داد: این ایستگاه یک ماهواره بسیار بزرگ است که شامل محفظه‌هایی برای آزمایشگاه و اقامت انسان، وسایل آزمایشگاهی و پنل‌های خورشیدی می‌شود و مجموعه مساحت و بزرگی آن حدوداً به اندازه یک زمین فوتبال است.

کارشناس مرکز آموزش نجوم ادیب اصفهان خاطرنشان کرد: همواره سه تا ۶ فضانورد در داخل ایستگاه بین المللی فضایی مستقر هستند. البته ایستگاه‌های دیگری نیز وجود دارد اما ایستگاه فضایی بین المللی، بزرگترین ایستگاه و مکانی برای انجام آزمایشات فضایی محسوب می‌شود.

کد خبر 456021

منبع: ایمنا

کلیدواژه: نجوم مرکز نجوم ادیب علم و فناوری ایستگاه فضایی بین المللی منظومه شمسی رصد آسمان رصد ماهواره زمین عبور ایستگاه فضایی بین المللی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ایستگاه فضایی بین المللی پنج شنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۵۸۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت

سازمان هواشناسی کشور وضعیت هوای تعدادی از استان‌های کشور را برای امروز، یازدهم اردیبهشت اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سازمان هواشناسی وضعیت هوای تعدادی از استان‌های کشور را در ۲۴ ساعت آینده به شرح زیر اعلام کرد:

اصفهان: آسمان قسمتی ابری به تدریج افزایش ابر گاهی وزش باد شدید / ‏‏ بیشینه دما: ۲۸ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ‬ ۱۳ درجه سانتی‌گراد

اردبیل: آسمان صاف تا قسمتی ابری و وزش باد / بیشینه دما: ۲۳ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۴ درجه سانتی‌گراد

اهواز: آسمان قسمتی ابری تا ابری گاهی بارش پراکنده / بیشینه دما: ۳۲ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲۳ درجه سانتی‌گراد

بوشهر: آسمان نیمه ابری تا ابری گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۳۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲۱ درجه سانتی‌گراد

تهران: آسمان کمی ابری به تدریج افزایش ابر و وزش باد / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۹ درجه سانتی‌گراد

رشت: آسمان صاف تا نیمه ابری و مه آلود / بیشینه دما: ۲۷ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۴ درجه سانتی‌گراد

شیراز: آسمان کمی ابری گاهی افزایش ابر با احتمال بارش پراکنده / بیشینه دما: ۲۵ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۱ درجه سانتی‌گراد

کیش: آسمان صاف در بعدازظهر قسمتی ابری همراه با افزایش با د / بیشینه دما: ۳۴ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۲۶ درجه سانتی‌گراد

مشهد: آسمان صاف گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۲۳ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۰ درجه سانتی‌گراد

ساری: آسمان صاف تا قسمتی ابری گاهی وزش باد / بیشینه دما: ۲۹ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۵ درجه سانتی‌گراد

یزد: آسمان قسمتی ابری تا نیمه ابری گاهی افزایش باد / بیشینه دما: ۳۱ درجه سانتی‌گراد / کمینه دما: ۱۸ درجه سانتی‌گراد

کد خبر 749424

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی وضع آب و هوای استان‌های کشور در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • پیش‌بینی آب و هوای اصفهان در ۲۴ ساعت آینده؛ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • نمای حیرت‌انگیز اسب سیاه آسمان از نگاه تلسکوپ فضایی جیمز وب / عکس و فیلم
  • گذرهای پرنور ایستگاه‌های فضایی از آسمان ایران- دهه دوم اردیبهشت
  • (ویدئو) خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • خلیج فارس از نگاه فضانوردان ساکن ایستگاه فضایی بین‌المللی (فیلم)
  • دراگون از ایستگاه فضایی جدا می‌شود
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد