Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@14:09:00 GMT

یک تیر و دو نشان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۶۶۰۸

یک تیر و دو نشان رعایت پروتکل‌های بهداشتی

میثم یوسفی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: آنفلوانزا جزو ویروس‌های تنفسی شناخته شده است و سالهاست که در فصول سرد افراد را درگیر می‌کند.

وی ادامه داد: ویروس آنفلوانزا ممکن است علاوه بر اینکه دستگاه تنفس را درگیر می‌کند، ایجاد علائم سیستمیک کرده و سایر ارگان‌های بدن را هم مورد هدف قرار دهد.

یوسفی بیان کرد: تاکنون چندین پاندمی (همه گیری جهانی) و اپیدمی آنفلوانزا در سطح منطقه و استان کرمان هم سراغ داریم که متأسفانه طی سال‌های گذشته باعث مرگ و میر افراد زیادی هم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پزشک تخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: ویروس آنفلوانزا هر ساله هزاران نفر را به کام مرگ می‌کشاند و یکی از دغدغه‌های بزرگ سیستم‌های بهداشتی دنیا در فصول سرد سال می‌باشد.

یوسفی اظهار کرد: ویروس آنفلوانزا اغلب بیماری تنفسی ایجاد می‌کند و معمولاً علائم آن با تب، بدن درد، سر درد و گلو درد شروع می‌شود و علائم این بیماری معمولاً خیلی مشخص آغاز می‌شود به گونه‌ای که افراد می‌توانند حتی ساعت شروع علائمشان را هم ذکر کنند.

وی ادامه داد: اگر ویروس به قسمت تحتانی‌تر دستگاه تنفس نفوذ کند طبیعتاً علائم تنفسی تشدید می‌شود و سرفه، تنگی نفس را مشاهده می‌کنیم. این ویروس می‌تواند قلب را درگیر کرده و علائم گوارشی به ویژه در سنین پایین (کودکان) شایع است.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا علائم متنوعی دارد، افزود: این ویروس از طریق ذرات بسیار ریز هوایی منتقل می‌شود و فرد بیمار می‌تواند در محیط اطرافش هزاران ویروس رو منتشر کند و هر کسی که در این محیط باشد با تنفس این ذرات آلوده به ویروس، مبتلا می‌شود.

وی راه دیگر انتقال ویروس آنفلوانزا را از طریق تماس دست با سطوح آلوده به ترشحات تنفسی فرد بیمار ذکر کرد و افزود: چنانچه فرد با دست آلوده مخاط تنفسی اش را لمس کند به این بیماری مبتلا می‌شود.

کاهش آمار آنفلوانزا با رعایت شیونامه های کرونایی

یوسفی در پاسخ به این پرسش که آیا با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی آمار آنفلوانزا کاهش یافته است یا خیر؟ گفت: فصول نیم کره شمالی و جنوبی متضاد و متفاوت است و زمانی که می‌خواهیم در خصوص نیم کره شمالی صحبت کنیم باید آمار نیم کره جنوبی را هم مورد بررسی قرار دهیم.

وی ادامه داد: امسال آمار آنفلوانزا در نیم کره جنوبی (فصل سرد آن قبل از نیم کره شمالی است) بسیار پایین بوده است؛ یکی از علت‌های این مساله رعایت پروتکل‌های بهداشتی به منظور جلوگیری از شیوع کرونا است.

یوسفی با اشاره به اینکه راه انتقال هر دو ویروس کرونا و آنفلوانزا یکسان و از طریق تنفس است، افزود: انجام راه‌های جلوگیری از ابتلاء به کرونا تا حد زیادی منجر به جلوگیری از ابتلاء به آنفلوانزا هم می‌شود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: وقتی پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنیم در واقع با یک تیر دو نشان می زنیم.

مدارس هسته اولیه شیوع آنفلوانزا

وی با اشاره به اینکه یکی از مراکز مهم و هسته اولیه شیوع آنفلوانزا در جامعه مدارس و کودکان هستند، افزود: با توجه به اینکه امسال دانش آموزان در مدارس حضور پیدا نمی‌کنند و کلاس‌ها به صورت آنلاین برگزار می‌شود به نظر می‌رسد شیوع آنفلوانزا مقداری نسبت به سال‌های قبل کمتر شود که البته این موضوع باید رصد شده و آمار آن به صورت دقیق مشخص شود.

یوسفی در خصوص تفاوت‌های آنفلوانزا و کرونا بیان کرد: این دو ویروس تقریباً علائم مشابه‌ای ایجاد می‌کنند با این تفاوت که بدن ما نسبت به آنفلوانزا یک سابقه ایمنی نسبی دارد و شاید در طول عمر چندین بار به این ویروس مبتلا شده باشیم.

وی ادامه داد: سیستم ایمنی ما تقریباً ویروس آنفلوانزا را می‌شناسد مگر اینکه تغییرات زیادی در این ویروس رخ دهد و سیستم ایمنی قادر به کنترل آن نباشد.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: کرونا، ویروسی جدید است و سیستم ایمنی چندان شناختی از آن ندارد در نتیجه ویروس این فرصت را پیدا می‌کند که به صورت تهاجمی‌تر عمل کند.

یوسفی در خصوص تفاوت‌های رفتاری این ویروس بیان کرد: ویروس آنفلوانزا در فصل گرم شیوع ندارد اما امسال مشاهده کردیم یکی از پیک‌های کووید ۱۹ در فصل گرم سال رخ داد.

میزان مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ بیشتر از آنفلوانزاست

وی تصریح کرد: تقریباً علائم این دو بیماری مشابه با هم شروع می‌شود اما میزان درگیری دستگاه تنفس و ریه در کووید ۱۹ بسیار بالاتر است و ارگان‌های متنوع‌تری را درگیر می‌کند از جمله اینکه در افراد دیابتی می‌تواند باعث از کنترل خارج شدن قند آنها شود که معمولاً این مورد را در آنفلوانزا مشاهده نمی‌کنیم.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی گفت: میزان مرگ و میر ناشی از کووید در سطح دنیا بالاتر از آنفلوانزاست، همچنین میزان شیوع و سرعت شیوع کرونا نسبت به آنفلوانزا بالاتر است.

هر زمان واکسن آنفلوانزا موجود بود، تزریق کنید

یوسفی در خصوص واکسن آنفلوانزا بیان کرد: واکسن حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال ابتلاء به آنفلوانزا در مواجه با ویروس را کاهش می‌دهد و افرادی هم که بعد از مواجه با ویروس مبتلا می‌شوند (چناچه واکسن تزریق کرده باشند) با شدت بسیار کمتری بیماری را تجربه خواهند کرد.

وی گفت: در خصوص ابتلای گروه‌های خاصی به ویروس آنفلوانزا نگران هستیم و ممکن است این بیماری در این افراد عوارض بیشتری داشته باشد.

یوسفی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود هر سال واکسن آنفلوانزا به این افراد تزریق شود، افزود: افراد مسن بالای ۵۰ سال، کودکان کمتر از پنج سال، خانم‌های باردار، افراد دارای بیماری‌های متابولیک مزمن نظیر دیابت، افرادی که دیالیز می‌شود، افراد دارای سابقه بیماری قلبی یا تنفسی مزمن، کسانی که به هر نوعی دارای نقص ایمنی هستند جزو این گروه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه در این خصوص تاکید ویژه ای در خصوص خانم‌های باردار داریم، بیان کرد: در هر ماهی از بارداری که واکسن موجود باشد باید واکسیناسیون برای آنها انجام شود.

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی در خصوص زمان مناسب تزریق واکسن آنفلوانزا هم گفت: بهترین زمان تزریق واکسن قبل از شیوع آنفلوانزاست که معمولاً با فرا رسیدن فصل سرد اتفاق می‌افتد در نتیجه توصیه همیشه بر این است که واکسن در شهریور و مهرماه تزریق شود.

وی بیان کرد: واکسن آنفلوانزا هر زمانی در طول فصل سرد و حتی تا پایان زمستان هم تزریق شود، مفید است و افراد حتماً از تزریق آن سود می‌برند. اینگونه نیست که اگر تزریق واکسن از مهر به آبان موکول شد دیگر واکسن بی فایده باشد.

کد خبر 5074529

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی کرمان ویروس کرونا ویروس آنفلوانزا واکسن آنفلوانزا ویروس کرونا شیراز شیوع کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان شهرکرد محدودیت های کرونایی بوشهر شهرستان کرج کتاب و کتابخوانی ستاد ملی مقابله با کرونا بارش باران هفته بسیج پزشک متخصص بیماری های عفونی واکسن آنفلوانزا ویروس آنفلوانزا شیوع آنفلوانزا آمار آن نیم کره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۶۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

 عرشی رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرد  که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • رعایت نکات بهداشتی در استفاده از حشره کش‌های خانگی
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است
  • قدردانی از متصدیان سه واحد نمونهٔ بهداشتی در مه ولات
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • بیش از سه هزار و ۵۰۰ دوز واکسن سرخک در خراسان رضوی تزریق شد