Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@20:24:51 GMT

بهبود کیفیت آینده زوجین در گرو فرزندآوری است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۷۰۲۷

بهبود کیفیت آینده زوجین در گرو فرزندآوری است

یک آینده‌پژوه جمعیت گفت: در بسیاری از اوقات گفته می‌شود که تولد فرزندان برای آینده کشور و جامعه مهم است اما من به خانواده‌های "تک فرزند" می‌‌گویم در درجه اول بهبود کیفیت آینده خود و فرزندانشان در گرو تصمیم به تولد فرزندان بیشتر است. - اخبار اجتماعی -

دکتر مریم اردبیلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا با بیان اینکه زوج‌ها باید نگرششان را درباره "تک‌فرزندی" تغییر دهند، اظهار کرد: خانواده‌های تک یا دو فرزند باید بدانند که با این تصمیم، تا حدی استفاده بهینه، با نشاط و متعادل‌تری از امکانات موجود را محدود می‌کنند از طرفی مزایای فرزندآوری در میانسالی و سالمندی از نظر حمایت‌ها و کیفیت زندگی بسیار قابل توجه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: زوجین جوانی که در دهه سوم و چهارم زندگی خود بوده و تک فرزند هستند، براساس شاخص‌های امید به زندگی، نصف عمر خود را در پیش‌رو دارند در این رابطه باید گفت که در نیمه دوم زندگی، کیفیت اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

این پزشک و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: با اینکه دولت در تهیه امکانات و لوازم فرزند‌آوری عملکرد خوبی نداشته و در این زمینه عقب است اما خانواده‌ها نباید معطل این موضوع بمانند و باید سریعتر اقدام به فرزند‌آوری کنند؛ خوشخبتی، آینده خودشان و فرزندشان نباید فدای تأخیر بوروکراتیک سیاست‌های دولتی شود البته انشاءالله این سیاست‌ها به کمک می‌آیند و شرایط خانواده‌ها را تسهیل می‌کنند.

وی افزود: در بسیاری از اوقات گفته می‌شود که تولد فرزندان برای آینده کشور و جامعه مهم است اما من به خانواده‌های "تک‌فرزند" می‌‌گویم در درجه اول بهبود کیفیت آینده خود و فرزندانشان در گرو این تصمیم است.

اردبیلی تصریح کرد: براساس پیمایش‌های انجام شده از زوجین در آستانه ازدواج، در حال حاضر تمایل خانواده‌های ایرانی برای فرزند‌آوری بیشتر از نرخ جانشینی (2.1 فرزند) است؛ این پیمایش‌ها می‌گویند خانواده‌ها 2.4 تا 2.6 فرزند می‌خواهند، اگر سیاست‌های دولت به کمک بیاید، این تعداد فرزند نیز محقق می‌شود اما در عین حال زوج‌ها نباید به این تعداد هم اکتفا کنند و باید فرزندخواهی بیشتری داشته باشند.

وی افزود: هیچ چیز خوبی در دنیا بدون سعی و تلاش به دست نمی‌آید، تولد فرزندها هم از این قبیل موارد است که به شب بیداری‌ها و برنامه‌ریزی‌های زیادی نیاز دارد؛ تصمیم به این اقدام ممکن است در مقطعی خانواده‌ها را با چالش‌هایی روبرو کند اما بقیه زندگی آنها را آکنده از شیرینی خواهد کرد.

این آینده‌پژوه جمعیت متذکر شد: به نظرم باید ذهنمان را از تصور کلیشه‌ای ایده‌آل بودن "تک فرزندی" خالی کنیم و همینطور در مورد درکمان از موفقیت تجدید نظر کنیم؛ تولد فرزند و کسب موفقیت‌های دیگر با هم مخالف نیستند و باید باور کنیم که موفقیت‌های اجتماعی و اقتصادی با وجود فرزندان نیز امکان‌پذیر است؛ در این رابطه، در حال حاضر زوجین جوانی را شاهد هستیم که بعد از تجربه دو یا سه فرزندی اظهار می‌کنند باورشان نمی‌شد که زندگی‌شان اینقدر شیرین شود!

از ملاحظات ضروری طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده" غافل نشویم!پدیده نادر جمعیتی در کشور که هر 100 سال یک بار اتفاق می‌افتد!بالاخره مسئله کلیدی "جمعیت" هم متولی پیدا می‌کند!آخرین فرصت کشور برای غلبه بر "بحران جمعیت" با اجرای دقیق طرح "جوانی جمعیت و حمایت از خانواده"وقتی قانون "کودوموتیت" به کمک حل بحران جمعیت ژاپن آمد!چه سازمان‌های بین‌المللی برای "کاهش جمعیت" کشورهای مسلمان تلاش می‌کنند؟!کاهش "نرخ باروری" جمعیت کشور به 1.6 فرزند!سریال‌های تلویزیون باید پیوست جمعیتی داشته باشند/ چرا خانواده موفق را تک‌فرزند یا بی‌فرزند نشان می‌دهیم؟تصویب مشروط طرح "جمعیت و تعالی خانواده" بعد از 12 سال معطلی در مجلس!دستورالعمل‌های جمعیتی وزارت بهداشت هنوز عملیاتی نشده‌اند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: غربالگری مادران باردار سقط جنین فرزندآوری کاهش جمعیت غربالگری مادران باردار سقط جنین فرزندآوری کاهش جمعیت تولد فرزند خانواده ها تک فرزند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۷۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند

آفتاب‌‌نیوز :

برای اینکه فردی سرحال و پرانرژی از خواب بیدار شود، هر شبانه روز به چند ساعت خواب عمیق نیاز دارد. در حالی که کیفیت خواب با افزایش سن کاهش می‌یابد، اما بسیاری از جوانان نیز مشکلات خواب را گزارش می‌کنند.

داشتن خواب باکیفیت، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد، خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، از استرس می‌کاهد و خلق و خو و تمرکز را نیز بهبود می‌دهد.

همچنین برخی عادات مخرب هم بر کیفیت خواب افراد تاثیر می‌گذارند که آگاهی از آن‌ها و مدیریت صحیح این عادت‌ها می‌تواند مفید و در بهبود سلامت کلی فرد موثر باشد.

در ادامه به نقل از نشریه "هندوستان تایمز" به برخی از این عادات اشاره می‌کنیم:

* استفاده از تلفن همراه قبل از خواب

نور آبی که از صفحه نمایش تلفن همراه شما ساطع می‌شود، کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نور آبی می‌تواند تولید ملاتونین در بدن را که هورمون اصلی کنترل کننده چرخه خواب و بیداری است، مختل کند. ملاتونین ناکافی می‌تواند باعث بی خوابی، حساس شدن و خواب آلودگی در طول روز شود.

* خوردن مقدار زیادی غذا قبل از خواب

خوردن یک وعده غذایی پر حجم کمتر از یک ساعت قبل از خواب می‌تواند بر کیفیت خواب تاثیر گذاشته و به خواب رفتن را مشکل کند.

* مصرف بی رویه کافئین

مصرف بیش از اندازه قهوه منجر به اختلالات خواب می‌شود. کافئین محرکی است که می‌تواند به خواب رفتن را سخت کند.

* قرار نگرفتن در معرض نور طبیعی

زمانی که خود را از نور خورشید محروم می‌کنیم، سطح ملانین را کاهش می‌دهیم. ملانین، ملاتونین را می‌سازد که به چرخه خواب کمک می‌کند.

* بی توجهی به افزایش استرس 

سطوح بالای استرس با طولانی شدن مدت زمان به خواب رفتن و اختلالات خواب مرتبط است. کم خوابی سیستم واکنش بدن به استرس را تحریک می‌کند و منجر به افزایش هورمون‌های استرس، یعنی کورتیزول می‌شود که بر خواب تاثیر می‌گذارد.

منبع: خبرگزاری برنا

دیگر خبرها

  • نقش تاثیرگذار ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری
  • نقش ماماها در جوانی جمعیت و فرزندآوری کلیدی است
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاوره فرزندآوری دریافت کردند
  • بیش از ۱۸۷ هزار مادر همدانی مشاور فرزندآوری دریافت کردند
  • جزئیات تسیهلات ازدواج و فرزندآوری
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • دیر پدری و دیر مادری؛ خطر گسست نسلی!
  • تامین زمین ۲۰۰ مشمول جوانی جمعیت در نجف آباد
  • روایت خزعلی از جنبش تعهد به خانواده