نگاهی بر گزینه سرودههای نو و آزاد غلامرضا رحمدل
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۷۱۹۷
رحمدل بیشتر به شعر نیمایی گرایش داشت و استعدادش کمتر از نصرالله مردانی، سیدحسن حسینی، قیصر امینپور و سلمان هراتی نبود، اما درگیر شدن رحمدل به کارهای غیرشعری و گاه حتی غیرادبی، او را از شعر و صعود شعری دور کرد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، غلامرضا رحمدلشرفشادهی از شاعرانی است که تقریبا همزمان با نصرالله مردانی به جامعه ادبی معرفی شد؛ بین سالهای ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۷.بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«بعد از تو، آهنهای تفتیده سرد شدند/ عدالت/ دیگر/ دست کسی را داغ نکرد...»
در شعرهای دیگر نیز این حماسه با اوست. نه تنها در اشعار دفاعمقدسی که طبیعت آن با حماسه سرشته شده است، بلکه در شعرهای دیگرش که اسطورهها و واژههای ملی و مذهبی را در یک بستر میآورد:
«کوه در زمین میروید/ درخت در باد، در باران/ و فریاد در گلو/ در گره گاه معراج و مناره و دار/ عشق را به تماشا نشستهاند/ و کرکسها/ در هزاره باستانی ضحاک/ به جای استخوان/ مغز جوان میخورند»
رحمدل در آغاز شاعری
- در جوانی- شعرش به سمت شاعران نوکلاسیک گرایش داشت و زیبایی این شیوه را درک کرده بود و به شناخت زیباییشناسی این نوع از شعر معاصر رفته بود:
«از باغ گیسوان تو هر دم گذر کند/ مشاطه نسیم نوازشگر بهار/ در من شکفته میشود آن دم گل خیال/ مرغ خیال من به هوای تو میپرد/ در سرزمین ساکت و رویایی شمال...»
رحمدل در ادامه شعرش، از پیش از انقلاب به بعد از انقلاب، ناگهان در تلفیق نوعی از شعر میانه انقلابی، نظیر شعرهای شفیعی کدکنی و نوگراییهای خود، به خط سومی میرسد که شعر تشخص شعر او است:
«انگیزه تراوش باران/ در نمنم نگاه تو جاری بود/ وز چشمه نجابت چشمانت/ جنگل/ فواره میکشید / و زورق رهایی و ایثار/ در ساحل تکلم سبزت/ پهلو گرفته است...»
رحمدل در رسیدن به این زبان حماسی زحمت کشید، اما فضای انقلابی و زمانه و تعهد تند او، اشعارش را به دامان شعار انداخت:
«هجرت/ از عمق زور و تزویر و زر/ تا قله ابوذر/... گفتی که عقل و عشق / میراث آدم است و / حسین وارث آدم/ گفتی شهید قلب تاریخ است/ تفسیر عشق را/ بر سطر سطر دفتر هجرت رقم زدی/ تا / بر خیل خفتگان/ درس چگونه مردن آموزی...»
رحمدل که شعرش را با شعارهای اوایل انقلاب یکی دید، همین خط را به نوعی دیگر تا پایان عمرش و البته با ظاهری مدرنتر ادامه داد، به گونهای که سلمان هراتی در نوعی مشابه:
«امسال سال رونق محصولات است/ و شاعران عزا و عروسی/ کنار حجلههای خود/ غزلهای دومنظوره میکارند/ میوهچینان/ اتیکتها را بالا کشیدهاند/ و در بازارهای آزاد/ نامهای آجری/ به نرخ روز توزیع میشود...»
آن شاعری که میتوانست به این لطیفی و ظریفی و قابلیت شعر بگوید:
«نگاهم کن/ تا من ترانههای بارانیام را/ در کرانه چشمانت/ بکارم / باران/ دلواپس نگاه توست/ و باد/ در تب و تاب آمدنت/ گیسوان علف را شانه میزند»
رحمدل نه تنها این قابلیت شاعرانه را در اشعار عاشقانه داشت، بلکه در اشعار آیینی و دینی هم توان بالایی در رسیدن به شعر ناب را بارها تجربه کرده بود:
«شیطان از جمرات گریخت/ و با لباسی از احرام/ دور قلبهامان طواف میکند/ای حاجی! / هنگام آن رسید/ تا دلهایمان را/ در طشتی پر از برف/ شستوشو دهیم...»
یا در این شعر آیینی و مذهبی:
«یک کربلا مناجات/ یک صحرا کفنپوش/ اینجا عرفات است / چادرها را با گیسوان فرشتگان بافتهاند/ و درختان را/ با رشتههای گندم/ تارهای پیشانی مردم/ خاک برهنه/ با عطر نفسهای جبرئیل مرور شده است...»
رحمدل تکلیفش را با شعر معلوم نکرده بود و تا آخر نیز با شعر اینگونه زندگی کرد؛ یک برخورد دوگانه که بخشی مربوط به شعر است و بخشی نه؛ یعنی نمیشود گفت «گور بابای شعر! من میخواهم حرفم را بزنم و تعهدی که به انسان، انقلاب یا دین دارم در شعر ادا کنم و...» اینطوری نمیشود، زیرا با زبان نثر و مقاله و کارهای پژوهشی و... هم میتوان این تعهد را عملی کرد، نه در میدان شعر، چون در میدان شعر، ابتدا باید شعرت خارج از شعر نباشد، بعد تعهد و حرف متعهدانه بیاید. این تقدم و تاخر که اول شعر و بعد تعهد، معنای ارزشگذاری ندارد و بوی اول و دومی نمیدهد، بلکه از خاصیت شعر حرف میزند و از حقیقت تعهد.
اینگونه بود که رحمدل در اغلب اشعار خوبش نیز مایههایی از شعر و شعار را با هم داشت:
«.. از شاخههای دستش/ خوشهخوشه آفتاب میبارید / خرداد/ تفسیر باستانی تاریخ است/... / او با انگشتانش/ دریا را ورق میزد/ و با اشارت ابرو/ هفت شهر عشق را/ بشارت میداد / و چشمانش/ تذکره شهیدان/ از هابیل تا همیشه تاریخ...». منبع: وطن امروز
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: شعر و ادبیات غلامرضا رحمدل شاعران معاصر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۷۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
پیگیریهای رسانهای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبانها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آیفیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختیها و نه تلویزیونیها آن را تأیید نکردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصلهای جدید سریالهای «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد.
او در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامهاش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام میشود انشاءالله در سال جدید وارد مراحل پیشتولید و تولید میشود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 میبینیم.
اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوریکه چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته میشود؟ به نوروز 1404 میرسد؟ او هم همچون مدیرانِتلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد.
همان نکتهای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کردهاند که روالِ معمول ساخت سریالها خصوصاً مجموعههای چند فصله به همین صورت است. نکتهای که سیدسلیم غفوری قائممقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفتوگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار میگیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی میکند."
اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانهزنیها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیشتولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنیهای رسانهای آمده است.
اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّیتر شده باشد.
البته خبر شروعِ پیشتولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکردهاند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکتهای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشتهاند.
«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته میشوند؟خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکههای اجتماعی، حواشیای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آیفیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانهای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیریهای مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آیفیلم پخش خواهد کرد.
فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.
باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانهزنیهای گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیریهای متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 میرسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟
انتهای پیام/