Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@22:28:34 GMT

محدودیت‌هایی که باید با همراهی مردم همراه شود

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۱۷۴۰۹

محدودیت‌هایی که باید با همراهی مردم همراه شود

ایسنا/اصفهان یک هفته از زمان اعمال محدودیت های کرونایی ویژه اصناف گذشت. حالا از حوالی ساعت ۵ و با تاریک شدن هوا، مغازه ها به تکاپو افتاده و تلاش می کنند از لحظات پایانی فعالیت شان نهایت استفاده را ببرند.

این روزها محدودیت فعالیت اصناف تا ساعت ۶ عصر، چهره متفاوتی به شهرها داده، به طوری که با تاریک شدن و سرمای هوا بسیاری از صنوف به ویژه در مرکز شهر و نقاط پرتردد ناچار به خاموش کردن چراغ و بستن مغازه هایشان هستند و ترافیک در خیابان های اصلی شهر نیز به اوج می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس مصوبه ستاد مقابله با کرونا، از ۲۰ آبان تمام فعالیت گروه‌های شغلی۲، ۳ و ۴ به جز گروه شغلی یک که مایحتاج عمومی مردم را تأمین کرده و خدمات درمانی ارائه می‌دهند، از ساعت ۱۸ در کلان‌شهر اصفهان و شهرهای خمینی‌شهر، نجف‌آباد، شاهین‌شهر، لنجان، فلاورجان، شهرضا، مبارکه، سمیرم، خوانسار، اردستان و کاشان مدت یک ماه ممنوع شد.

قرار است از اول آذر ماه محدودیت های جدید نیز اعمال شود تا شاید ترمز ارابه پرشتاب و مرگبار کرونا را در جامعه بکشد. اگرچه نمی توان اثربخشی اعمال این محدودیت ها را نادیده گرفت، اما باید دید آیا این محدودیت ها تا چه اندازه با همراهی مردم همراه شده و به کنترل شیب سرایت کرونا در جامعه منجر می شود.

تهیه پیوست اجتماعی و فرهنگی برای محدودیت ها

عباس رضایی، استاندار اصفهان در جلسه این هفته ستاد استانی مقابله با کرونا که با حضور وزیر بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: سخت است محدودیت ها را اعمال کنیم، اما مردم فهیم استان همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشته اند.

وی با بیان اینکه درست است که اصناف در این دوران ضرر می کنند ولی جان خودشان و خانواده هایشان در خطر است، افزود: اصناف نگران تعطیل شدن و زیان اقتصادی هستند، به همین دلیل باید پیوست اجتماعی و فرهنگی برای محدودیت ها تهیه شود تا مردم همکاری بیشتری داشته باشند.

استرس و نگرانی کسبه و خطر شیوع بیشتر بیماری

علی اصفهانی، دادستان اصفهان هم در این جلسه گفت: برای ما محرز است که در تعارض سلامت و معیشت، اولویت سلامتی است ولی اگر بتوانیم بین این‌ها جمع کنیم بهتر است.

وی با اشاره به اینکه تعطیلی ساعت ۶ اصناف باعث انتقال تجمع به قبل از ساعت ۶ و تجمع بیشتر و شیوع بیماری می شود، خاطرنشان کرد: ضمن اینکه بیشتر کسبه مستاجر هستند و تعطیلی باعث می شود نتوانند کرایه های خود را به موقع بپردازند و همه اینها باعث استرس و نگرانی شده که می تواند خطر شیوع بیماری را بیشتر کند.

گام به گام تا همراهی کامل اصناف

سید مهدی میرجهانیان، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، پایبندی اصناف به محدودیت های جدید را متغیر دانست و اظهار کرد: این موضوع در نقاط مختلف شهر، شهرستان ها و همچنین صنوف نوسانات زیادی داشته است، البته درحال حاضر وضعیت نسبت به شب اول و دوم شروع محدودیت ها بسیار بهتر شده است.

وی افزود: روز جمعه این هفته تا حدود ۷۰ درصد رعایت محدودیت ها در شهر اصفهان را داشتیم، درحالی که روز قبل آن یعنی پنجشنبه حدود ۵۰ درصد این محدودیت ها رعایت شد، اما خوشبختانه هرچه زمان گذشت شاهد افزایش همکاری مردم بودیم.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه برنامه های ویژه بازرسی مشترک از سوی مرکز بهداشت استان، بازرسی اصناف، بسیج اصناف و اداره اماکن نیروی انتظامی و در برخی شهرها از جمله اصفهان با همکاری شهرداری درحال انجام است، گفت: از ساعت ۵ عصر به بعد گشت های کنترل فعالیت خود را در سطح شهر آغاز می کنند. در این راستا تاکنون واحدهای زیادی اخطاریه کتبی و شفاهی گرفته و یا پلمب شده اند، که مجموع اقدامات باعث شده وضعیت بهتری نسبت به شب های اول اجرای طرح داشته باشیم.

بیشتر شدن پایبندی صنوف و اثرگذاری برخوردها و اقدامات

میرجهانیان با بیان اینکه همکاری صنوف مختلف در اجرای این طرح متفاوت بوده، تصریح کرد: نمی توان گفت کدام مشاغل بیشتر و کدام مشاغل کمتر همکاری کرده اند. برخی صنوف اصرار بر ادامه فعالیت داشتند، به ویژه در خیابان هایی که بیشترین تردد و حضور مردم را داریم مقاومت هایی وجود داشت، ولی در حال حاضر وضعیت خیلی بهتر شده است و هم پایبندی بیشتر می شود و هم برخوردها و اقدامات تاثیر می گذارد.

وی با اشاره به اینکه تنها در یک روز جمعه در سپاهان شهر ۱۴ واحد صنفی پلمب شد، گفت: حتی یکی از این واحدها که نیم ساعت دیرتر مغازه را بسته بود پلمب شد. واقعیت این است که شرایط خاصی است و مردم باید همکاری کنند.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان با اعلام اینکه در روز جمعه در کل استان بیش از ۴۰۰ واحد صنفی اخطار شفاهی گرفته، ۶۵ واحد اخطار کتبی گرفته و  ۴۸ واحد پلمب شد، خاطرنشان کرد: واحدهایی که پلمب می شود از نظر قانونی تا پایان محدودیت ها پلمب می مانند و به همین خاطر باید به خاطر حفظ سلامت جامعه همراهی بیشتری در اجرای محدودیت ها داشته باشند.

وضعیتی که با کل ۹ ماهه گذشته قابل مقایسه نیست

وی با تاکید براینکه تا جایی که امکان دارد باید تجمعات و حضور مردم بیرون از منزل محدود شود، تصریح کرد: در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که با کل ۹ ماهه گذشته قابل مقایسه نیست، فقط در یک روز ۵۰ فوتی در اصفهان داشتیم و شرایط بسیار بدی را تجربه می کنیم، بنابراین هر اقدامی برای کاهش تجمعات و حضور در سطح شهر مطمئنا تاثیر دارد، اما برای کنترل بیماری در جامعه نیاز به قطع زنجیره انتقال آن داریم.

میرجهانیان با بیان اینکه اعمال محدودیت های جدید به فاصله یک هفته تا ۱۰ روز بعد تاثیر خود را نشان می دهد، تاکید کرد: درخواست سیستم بهداشتی و درمانی این است که مردم بیشتر به فکر سلامتی خود و خانواده شان باشند، کرونا با هیچ کسی شوخی ندارد و پیر و جوان و کودک را درگیر کرده و مرگ و میر در همه گروه های سنی داشته ایم.

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان بار دیگر بر خودداری از هرگونه حضور در  محیط های تجمع غیرضروری، میهمانی ها، مراسم جشن و عزاداری تاکید کرد و گفت: هم اکنون در وضعیتی نیستیم که هرکسی بتواند آزادانه در هر محیطی رفت و آمد کند و از خطر ابتلای خود و خانواده اش به ویروس کرونا در امان بماند.

گشت مستمر و مشترک در سطح شهرها

منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تصویب محدودیت های یک ماهه فعالیت اصناف در کشور، اظهار کرد: از زمان اعمال محدودیت های جدید تیمی متشکل از کارشناسان مرکز بهداشت، اصناف و نیروی انتظامی با گشت های مستمر در سطح شهرهایی که شامل این محدودیت ها شده اند، چگونگی اجرای محدودیت ها را رصد و پیگیری می کنند.

وی گفت: اجرای پروتکل های بهداشتی و پایبندی به محدودیت ها به صورت دوره ای توسط اصناف بررسی شده و گزارش های آن در ستاد استانی مقابله با کرونا ارائه می شود، ضمن اینکه مسائل و مشکلات موجود نیز به صورت تخصصی در کمیته های ستاد کرونا پیگیری می شود.

با میهمانی های خانوادگی و دورهمی از اهداف مان دور نشویم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: این محدودیت ها به منظور کاهش سفرهای غیرضروری و تراکم و ازدحام جمعیت اعمال می شود، نه اینکه تبدیل به میهمانی های خانوادگی و دورهمی شود و دوباره از اهداف مان دور شویم، بنابراین ضرورت دارد در راستای کنترل بیماری مردم همکاری بیشتری داشته باشند.

وی همچنین به ارسال بخش نامه مجدد به دستگاه ها برای استفاده از زیرساخت ها و ظرفیت دولت الکترونیک برای ارائه خدمات غیرحضوری به مردم اشاره و اضافه کرد: دورکاری کارمندان ادارات، پیش بینی میز سلامت و عدم ارائه خدمات به مراجعان بدون ماسک، محدودیت ناوگان حمل و نقل عمومی و خاموشی ۴۰ درصدی در پارک ها و محدودیت در تفرجگاه های شهر از دیگر اقدامات در دست اجرا برای کنترل بیماری است.

شیشه فروش با بیان اینکه تاکنون همکاری مردم با اجرای محدودیت های کرونایی قابل قبول بوده است، گفت: نیاز به یک جهاد ملی داریم تا با همکاری مردم و تدابیر پیش بینی شده بتوانیم بیماری را کنترل کنیم.

نمی توان تنها به محدودیت ها دل خوش بود

رضا فدایی، مسئول بیماری واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان نیز پیش از این در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا اعلام محدودیت های تجمعی در اصفهان برای کاهش زنجیره انتقال ویروس کووید ۱۹ موثر است؟ گفت: این محدودیت ها مفید بوده، اما واقعیت این است که باید خود مردم به این نتیجه برسند که از دور هم جمع شدن در هر نقطه ای خودداری کنند، یعنی از مهمانی های خانوادگی گرفته تا فروشگاه ها و مراکز خرید بزرگ و مراسم عزا و عروسی، به عبارت دیگر افراد در هیچ شرایطی نباید در مکان های عمومی حتی روباز دور هم جمع شوند، تا روند انتقال این ویروس کند شود و شرایط بهبود پیدا کند.

وی با اشاره به این که در زمان تصویب و اعمال محدودیت ها، مسئولان همه جوانب را در نظر می گیرند، افزود: از خسارات اقتصادی گرفته تا اثربخشی در کنترل کرونا برای اعمال محدودیت ها در نظر گرفته می شود، پس به محدودیت های الزامی مثل تعطیل کردن ها نمی توان به تنهایی دل خوش بود.

فصل دورهمی های خانوادگی و تهدید تشدید انتقال ویروس

وی از راه رسیدن فصل دورهمی های خانوادگی را تهدیدی برای تشدید انتقال ویروس حاد تنفسی در اصفهان دانست و گفت: با این شرایط فکر می کنم حتی اگر مختصری بحران بیماری تخفیف پیدا کند، موقتی خواهد بود و تا آخر فصل سرما شرایط سختی در پیش داریم، از جمله به این دلیل که شب ها طولانی و پنجره ها بسته می شود و افراد در خانه دور هم برای گفت و گو در محفل های خانوادگی جمع می شوند، در این شرایط به خصوص سالمندان در معرض خطر هستند.

فدایی با پیش بینی این که همچنان ماه های سختی را در پیش داریم، یادآور شد: شروع ماه ربیع الاول که فصل برنامه ریزی بسیاری از خانواده ها برای عروسی ها و جشن ها است و باید باز هم توصیه کنیم که تا جای ممکن محفلی تشکیل نشود، چون رویارویی افراد دور هم حتی در فضای باز و حتی با زدن ماسک خطرناک است و باید از دور هم جمع شدن خودداری کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس همه باهم علیه کرونا محدودیت کرونایی مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اعمال محدودیت ها محدودیت های جدید محدودیت ها محدودیت ها سطح شهر پلمب شد دور هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۷۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز

آفتاب‌‌نیوز :

بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: کلا در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری‌ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند باعث کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است؛ بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • جلوی بی‌حجابی را با همراهی مردم می‌توان گرفت
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • عبور موفق از پیک تابستان امسال نیازمند همراهی مردم کردستان
  • آب چاه بخوریم یا آب معدنی؟ / ضدعفونی آب لوله کشی با اشعه ماورای بنفش
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکیِ اجتماع طرح عفاف و حجاب
  • بارش بهاری و وقوع طوفان‌های لحظه‌ای همراه با صاعقه آسمان اصفهان را در بر می‌گیرد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • فصل پنجم «نون‌خ» برای سلمان همراه با چاشنی ماه عسل بود
  • (ویدئو) حضور اکرم خدابنده به همراه رسول خادم، در کمک‌رسانی به مردم سیستان و بلوچستان