Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  در شرایطی که قیمت پایه شمش در معاملات دیروز نسبت به عرضه هفته قبل کاهش ۵۰۰ تومانی داشت، اما همچنان تقاضا در این بازار محدود بود و خریداران شمش فولاد تقاضای بسیار کمتری نسبت به عرضه و حتی کمتر از تقاضاهای قبلی خود در بازار به ثبت رساندند. برای معاملات امروز مقاطع فولادی در بورس کالا نیز نرخ پایه کاهش یافته است که نکته قابل‌توجهی به‌شمار می‌رود، با این وجود برخی فعالان بازار بر این باورند که تقاضا برای مقاطع فولادی در معاملات امروز بورس کالا نیز به رونق گذشته نخواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انباشت محصول در انبار تجار و تولیدکنندگان، نبود تقاضای مصرفی و ترس از احتمال کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته‌های آتی مهم‌ترین دلایل رخت بربستن رونق از این بازارها هستند. 

  کاهش بهای میلگرد به رونق معاملات بورس می‌انجامد؟

در معاملات امروز میلگرد در بازار فیزیکی بورس کالا نرخ پایه کاهش پیدا کرده است. این افت نرخ از سوی بورس کالا و با کاهش درصد ضریب جهانی انجام شده است. به گفته یکی از فعالان بازار؛ در حالی که میزان ثبت تقاضا برای خرید انواع مقاطع طویل فولادی و به‌خصوص میلگرد در معاملات هفته گذشته در بازار فیزیکی بورس کالا به حداقل رسیده بود، بورس کالا اقدام به کاهش هزار و ۱۰۰ تومانی بهای پایه عرضه میلگرد کرد تا به این ترتیب زمینه حضور فعال‌تر خریداران را در بازار فراهم کند. 

با توجه به قیمت پایه ۹ هزار و ۹۷۰ تومانی درنظر گرفته شده برای هر کیلوگرم میلگرد در بورس کالا، با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد، نرخ پایه هر کیلوگرم از این محصول به ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان می‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه‌های حمل و سود عمده‌فروشی قیمت پایه عرضه میلگرد در بورس کالا با نرخ روز این محصول در بازار آزاد برابری می‌کند. 

اگرچه کاهش بهای پایه ایجاد شده در معاملات هفتگی میلگرد قابل توجه بوده اما همچنان برخی فعالان این بازار معتقدند که نرخ پایه تعیین شده برای عرضه در بورس فراتر از انتظار خریداران عمده است و این موضوع می‌تواند به تکرار تجربه هفته قبل در این بازار یعنی تقاضای اندک منجر شود. 

با توجه به فصل سرما و آرامش نسبی ایجاد شده در بازار طلا و ارز هیچ‌گونه تمایلی به خرید در بازار مقاطع فولادی کشور دیده نمی‌شود، در عین حال انبار تجار و حتی کارخانه‌های نوردی با انباشت محصول روبه‌رو است و این موضوع نیز سیگنال مهمی برای استمرار روند کاهشی در این بازار تلقی می‌شود و این احتمال وجود دارد که فعالان بازار مقاطع با در نظر گرفتن این سیگنال‌ها به امید کاهش بیشتر نرخ، خریدهای خود را تا هفته‌های بعد به تعویق بیندازند. 

  بورس کالا میزبان حضور فعال خریداران شمش نبود

دیروز رینگ معاملاتی بورس کالا میزبان عرضه ۱۳۵ هزار تن شمش فولاد با نرخ پایه ۹ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم بود که این رقم نیز نسبت به قیمت پایه هفته قبل کاهش ۴۵۰ تومانی داشت. در روند معاملات تقاضایی برابر ۴۵ هزار تن در این بازار به ثبت رسید و در نهایت ۴۰ هزار تن شمش با قیمت پایه معامله شد. با وجود کاهش نرخ پایه همچنان تقاضا در این بازار به نسبت عرضه و نسبت به تقاضاهای چند هفته قبل بسیار کمتر بوده و خریداران اندکی در بازار حضور دارند. برخی فعالان بازار می‌گویند در حال حاضر شمش در بازار آزاد با نرخی کمتر از قیمت پایه بورس کالا وجود داشته و معامله می‌شود؛ از همین رو و با توجه به نبود تقاضا در بخش مصرف؛ انتظار دارند که بهای شمش فولاد ظرف هفته‌های آتی کاهش بیشتری داشته باشد و با این امید خریدهای خود را به تعویق می‌‌اندازند.

پربیننده ترین زمان اعطای کارت اعتباری سهام عدالت مشخص شد سقوط آزاد ارزش پالایش یکم/ گرفتاری خریداران پالایش یکم در منجلاب ناهماهنگی‌ها اوضاع بورس از این بدتر می‌شد؟ ارزش سهام عدالت من (۱۴ آبان ماه) برگزاری جلسه فوق العاده شورای عالی بورس برای بررسی افت شاخص‌ها‌ / زمینه عرضه شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی در بورس فراهم است

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا فولاد فولاد خام معاملات بورس شمش فولاد عرضه فولاد در بورس سهام عدالت مقاطع فولادی فعالان بازار بورس کالا قیمت پایه هفته قبل نرخ پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۸۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا

معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته در بورس کالا انجام شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته‌ای که گذشت 400 شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله 3 میلیون و 281 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش 36.1 هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات 10 شرکت برتر 15.9 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بر این اساس بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به 7 اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد که جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله 6 هزار و 400 تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش 2 هزار و 805 میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش 138 هزار و 400 تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد تومان، دوم شد.

. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش 85 هزار و 500 تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان، سوم شد.

. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله 11 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و 821 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش 104 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و 486 میلیارد تومان پنجم شد.

. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله 55 هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و 298 میلیارد تومان، ششم شد.

. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش 245 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و 53 میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.

. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله 190 هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد.

. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) 64 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش 962 میلیارد تومان فروخت نهم شد.

. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش 162 هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش 816 میلیارد تومان دهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • بررسی معاملات بورس کالا
  • احتمال کاهش عرضه لپ تاپ؛ بازار راکد و متقاضی بلاتکلیف است
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معامله ۴.۸ میلیون تن سیمان در بورس کالا در نخستین ماه امسال
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا
  • کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر
  • کاهش چشمگیر بهای سکه و طلا در یک هفته اخیر