Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساشا کشوادی کارگردان و نویسنده تئاتر، درباره فعالیت جدید هنری خود به خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مستند تئاتری به نام «عجز» را کار می‌کنیم به تهیه کنندگی رویا عظیمی که کار بسیار سنگینی است؛ از لحاظ پشتوانه مالی مشکلی وجود ندارد، اما نمی‌توانیم ریسک کنیم که کار را در این شرایط برای اجرا آماده کنیم؛ باید تمرین و تلاش بسیار کرد تا نمایش «عجز» به ثبات برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشوادی افزود: سالن «ایرانشهر» را برای به اجرا بردن این نمایش در نظر داریم و صحبت‌های اولیه انجام شده است. با وجود آماده بودن متن مجبوریم تمرینات را به تعویق اندازیم؛ زمانی می‌توانیم تمرین را آغار کنیم که از وضعیت قرمز کرونا خارج شده باشیم. در غیر این صورت با وجود بازیگران و عوامل زیاد این کار، ریسک بالایی را باید قبول کنیم که این اتفاق نخواهد افتاد. داستان‌هایی که برای نوشتن این نمایش از آن‌ها استفاده شده کاملا بر اساس واقعیت است.

او درباره موضوع نمایش «عجز» گفت:  «عجز» از داستان زندگی تعدادی خانم که درگیر بیماری اعتیاد هستند و ماجرا‌های بعد از ترک کردن آن‌ها صحبت می‌کند. چند تن از بازیگران «عجز» از بازیگران مطرح تئاتر و سینما هستند که متعاقباً اسامی این عزیزان اعلام خواهد شد. متن مستند نمایش «عجز» را به همراه بهنام سرلک نوشته ام که تحقیقات فراوانی برای جمع آوری اطلاعات انجام شده است.

او همچنین درباره نمایش «مرگ مشکوک» بیان کرد: بعد از اینکه نمایش «مرگ مشکوک» حین کار به دلیل تعطیلات کرونایی متوقف شد، تمرین ها را ادامه می‌دهیم تا در زمان بازگشایی سالن‌ها ادامه اجرا‌ها را به صحنه ببریم. در ۹ شب اول اجرا رکورد فروش را در سال ۹۹ کسب کردیم و به همین دلیل بر ادامه‌ اجرای آن اصرار داریم. باید از لحاظ مالی و هزینه تمرین به فکر باشیم هرچند که تهیه کننده «مرگ مشکوک» کم و کسری برای گروه نگذاشته است. پرونده «مرگ مشکوک» همچنان باز است اما تعطیلات ناشی از شیوع ویروس کرونا برنامه گروه‌های تئاتری را به تعویق انداخت.

این کارگردان تئاتر در پایان با اشاره به وضعیت معیشتی هنرمندان، درباره اجرای آنلاین نمایش‌ها بیان کرد: وضعیت تئاتر غیر قابل پیش بینی، آزار دهنده و زجر آور است. با وجود اینکه عادت به گلایه ندارم، اما شرایط واقعاً دشوار و تأمین مخارج زندگی دشوار‌تر است. من به اجرای آنلاین نمایش‌ها هم اعتقاد ندارم؛ اجرای آنلاین مثال بارز خیانت به تئاتر و صحنه آن است هر چند که خیال مدیران و مسئولان را راحت کرده است! قطعاً اجرای آنلاین به بدنه تئاتر آسیب خواهد زد.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تئاتر انلاین تعطیلی تئاتر تئاتر خیابانی اجرای آنلاین مرگ مشکوک اجرای آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۱۸۹۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی

به گزارش خبرنگار مهر، نمایشنامه «دارشکنه» از جمله آثار حاضر در هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی است که به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه‌مردی از ۱۷ تا ۲۱ اردیبهشت در سالن لایق شهر شیراز روی صحنه خواهد رفت.

شاه‌مردی درباره موضوع نمایش «دارشکنه» توضیح داد: این نمایش در واقع بازخوانی و قرائتی از برخی اتفاقات است که در دهه ۶۰ توسط منافقان رقم خورد. گروهی از زنان منافق در صدد بمب‌گذاری در مجلس روضه امام رضا (ع) هستند که برای خودشان تحولات روحی و معنوی رقم می‌خورد.

وی معتقد است «دارشکنه» سعی بر این دارد که به مخاطب متذکر شود تجلی صفات خوب و حسنه در آدمی نیاز به تکرار و تمرین و مراقبت دارد که الگوی کامل همه این صفات اهل‌بیت (ع) هستند.

نویسنده و کارگردان «دارشکنه» با بیان اینکه همیشه نمایش و نمایشنامه‌نویسی به عنوان موضوع فنی و تکنیکی برایش مطرح بوده است، یادآور شد: زمانی که دغدغه یا موضوعی برایم اولویت پیدا کرده یا ذهنم را به خود مشغول کند، تمام تلاشم بر پیاده‌سازی آن معطوف می‌شود و تمام اصول و قواعد تکنیکی را برای اجرای آن به کار می‌بندم. عموم این دغدغه‌ها مربوط به حوزه مقاومت و نمایش‌های دینی و آیینی است.

شاه‌مردی با اشاره به سابقه حضورش در دوره‌های قبلی جشنواره رضوی، تاکید کرد: وجود یک جشنواره فنی و تکنیکی مثل تئاتر رضوی باعث شده که موضوعات دینی و سیره رضوی از حوزه مسایل کلیشه‌ای چون زیارت و صرف شفا گرفتن خارج و به موضوعات و ایده‌های مختلف بیش از پیش پرداخته شود. در واقع جشنواره رضوی فرصتی را برای هنرمندان عرصه تئاتر فراهم کرده است تا برای خلق آثار هنری شاخص و منحصر به‌فرد در این حوزه به رقابت بپردازند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: برای تولید آثار فاخر در حوزه رضوی علاوه بر پرهیز از کلیشه باید سیره و زندگی سراسر درس این امام همام را مورد توجه و مداقه قرار داد.

وی در پایان اظهار کرد: اینکه امسال هر گروه در شهر خود چند شب به اجرای عموم بپردازد اتفاق بسیار مبارک و خوبی است که امیدوارم این روند در حمایت از گروه‌ها مستمر باشد و سبب شود که بیش از پیش از زبان تئاتر به عنوان ابزاری هدفمند برای ترویج سیره رضوی و مباحث فرهنگ دینی بهره گرفته شود.

کد خبر 6093289 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • «عشق به دیکتاتور‌ها کمکی نمی‌کند» روی صحنه رفت/ تئاتر نیازمند حمایت
  • عملیات وعده صادق، مصداق بارز اقتدار ایران است
  • اضافه‌شدن ۶ نمایش به جشنواره تئاتر رضوی برای اجرا در دهه کرامت
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • تحقق مدیریت هماهنگ شهری در شرکت توسعه شهرداری اصفهان/ شوراها مصداق بارز مردم سالاری است
  • حضور فرهاد ناظرزاده‌کرمانی در اجرای نمایش «نظامِ ابن عربی»
  • تقدیم اجرای «نظامِ ابن عربی» به فرهاد ناظرزاده‌کرمانی
  • مراسم نکوداشت اکبر زنجان‌پور با حضور استادش
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده