Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید محمد حسین دانا، عضو هیأت مدیره اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی که ۲۸ آبان ۹۸ در محضر رهبری از توانمندی بخش خصوصی برای تولید ۱ میلیون بشکه نفت رونمایی کرده بود، از فراز و نشیب پیگیری این طرح طی یک سال اخیر در بیت رهبری و وزارت نفت سخن گفت. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، 28 آبان سال 98 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با 2500 نفر از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به اهمیت ثروت ملی و گسترش رفاه عمومی در نظام اسلامی و ضرورت امید نبستن به خارج از کشور، تأکید کرده اند: تولید بایستی در کشور پیشرفت پیدا کند؛علاج کار این است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کار و راهبرد اساسی «مصون‌سازی اقتصاد از آسیب تحریمها از طریق تقویت و رونق تولید داخلی» است و بنده پشت این قضیه ایستاده‌ام و از مسیر پیشرفت حقیقی کشور کاملاً دفاع میکنم.

رهبر انقلاب در این جلسه تولیدکنندگان را فرماندهان، پیشروان، خط‌شکنان و صفوف مقدم عرصه حیاتی «تولید داخلی، رونق اقتصادی و گسترش رفاه عمومی» خواندند و خاطرنشان کردند: این میدان خطیر، میدان یک جنگ واقعی است.

در این دیدار چند تن از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود برای بهبود فضای کسب و کار پرداختند که یکی از این کارآفرینان، سید محمد حسین دانا، عضو هیأت مدیره اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی بود.

گروه اقتصادی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت سالگرد این جلسه مهم و استراتژیک که حاوی نکات بسیار مهم در راستای حمایت از رونق تولید در کشور بوده است، تلاش کرده تا با برخی سخنرانان آن جلسه در محضر رهبر انقلاب گفتگو کند و درباره آنچه طی یک سال گذشته بر صنعت خودشان و کل تولید گذشته است، مصاحبه ای داشته باشد، بر همین اساس سراغ سید محمد حسین دانا، عضو هیأت مدیره اکتشاف و تولید تأسیسات دریایی رفتیم و با وی گفتگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

تسنیم: آبان 98 درحضور مقام معظم رهبری چه نکاتی را مطرح کردید؟

سید محمد حسین دانا: در فرصتی که در جلسه مورد اشاره در خدمت مقام معظم رهبری در اختیار اینجانب به نمایندگی از مجمع شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید قرار گرفت، در خصوص الزام حمایت از بخش خصوصی در زمینه ورود به پروژه های بالادستی اکتشاف، توسعه و تولید از میادین نفت و گاز کشور و نیاز به یک پارادایم شیفت بزرگ در صنعت نفت کشور، طرح موضوع داشتم.

در این جلسه ضمن معرفی کوتاهی از دلایل و شرح نیاز تقویت شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید، نکته ای که مطرح شد لزوم تغییر نگرش در بخش دولت و حاکمیت نسبت به بخش خصوصی و بدنبال آن تغییر رویکرد در الگوی رفتاری دولت بعنوان کارفرما در تعامل با این بخش بود، بنحوی که به بخش خصوصی نه بعنوان رقیب دولت بلکه بعنوان یک بازوی توانمند و متحد (یار و همکار) استراتژیک و بلندمدت در کنار و همراه دولت نگاه شود و بویژه در بخش هایی از صنعت که دست دولت بواسطه محدودیتهای موجود و ناکارآمدی، در تحقق اهداف کلان و چشم انداز کوتاه است، فضای بیشتری در اختیار بخش خصوصی و غیردولتی توانمند قرار گیرد.

بعبارت دیگر، در بسیاری موارد همین نگاه رقابتی دولت به بخش خصوصی موجب ترس از رشد و توانمندسازی شرکتها می شود. البته در بسیاری موارد هم این نقیصه بیش از اینکه یک نگاه سیستمی هدفمند از سمت دولت باشد، بیشتر مربوط به نحوه تفکر و عملکرد مدیران دولتی می شود، بگونه ای که در بسیاری از موارد، مدیران و کارکنان دولتی قادر به پذیرش ریسک های متناظر با مسئولیت های خود و تصمیم گیری های مرتبط با نیازهای توسعه ای کشور بدلائل مختلف از جمله ترس و واهمه از دردسرها و بازخواست های متعدد از سمت سازمانهای نظارتی و حوزه های غیرتخصصی ارزیابی کننده، نیستند. بعضا هم برخی مدیران و کارکنان دولت ورود و عرض اندام بخش خصوصی در برخی زمینه ها که همواره حیاط خلوت دولت بوده است را معارض منافع اداره تحت مدیریت خویش می دانند.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته در حوزه های اقتصاد و صنعت، دولت در بسیاری از بخش ها در حوزه سیاست گذاری، حمایت و نظارت بر بخش های اقتصادی که اکثر آنها را شرکتهای خصوصی و غیردولتی تشکیل می دهند، نقش آفرینی نموده و تصدی گری را به بنگاههای کسب و کار توانمند در بخش های غیردولتی واگذار می کند. حتی حوزه هایی نظیر استانداردسازی و تنظیم گری یا رگولاتوری را نیز به سازمان های بیطرف غیردولتی واگذار می کنند.

در صنعت نفت و گاز کشورمان هم علیرغم گذشت صدسال از عمر این صنعت، بخش بالادستی اکتشاف و تولید نفت و گاز بطور کامل بومی سازی نشده و این امر بعنوان حلقه مفقوده ای بدنبال متولی و صاحب عله می گردد تا با ساختار و ابزار متناسب بتواند از گذرگاهها و مقاطع حساس تاریخی همچون امروز خلاصی یافته و گرفتار محدودیت ها و تحریم های خارجی، تنگ نظری ها و مقاومت های داخلی و پیچیدگی های نظام اداری نشده و بصورت چابک و روان با بهره گیری از شرکت های بهره برداری و تجاری مبتنی بر دانش و فن آور و رویکرد اقتصاد مقاومتی بتواند تامین کننده ای پرقدرت و بی نظیر برای افزایش ذخائر ارزی و تقویت کننده خزانه ملی نقش آفرینی کند. لذا در جلسه خدمت مقام معظم رهبری تلاش کردیم نتیجه فعالیت‌های فنی تخصصی که در دل کارگروه های خبرگان زیرمجموعه شرکتهای بزرگ نفتی ایران تهیه شده بود را در قالب نقشه راهی منعکس کنیم و تقاضا کردیم این نقشه راه و برنامه های عملیاتی مربوط به آنرا ذیل یک کمیته سه جانبه فیمابین دولت، نماینده بیت معظم و مجمع شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید بعنوان نماینده بخش خصوصی، پیگیری و اجرایی کنیم.

تسنیم: بعد از این جلسه آیا جلسات پیگیری از سوی دفتر بیت،‌ یا دولت یا سازمانی برگزار شد؟

سید محمد حسین دانا: بله، جلسات مرتبط با این موضوع که در واقع از 18 ماه قبل و همزمان با نمایشگاه نفت و گاز سال 98 آغاز شده بود، پس از جلسه در حضور مقام معظم رهبری،‌ مشخصا"‌و با هدف به نتیجه رساندن طرح تولید روزانه یک میلیون بشکه نفت توسط بخش خصوصی،‌ شتاب گرفت و دفتر رهبری تعامل سازنده با مجمع شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید برقرار کرد و از طرف دیگر با دیگر سازمان های دولتی و ارگان های پشتیبانی از جمله وزارت نفت، سازمان بورس و بانکها،‌ دانشگاه ها و انجمن سازندگان کالا جلسات متعدد مکرری را هماهنگی و برگزار نمود.

در واقع در این جلسات سعی شد ابعاد و اجزاء طرح تولید یک میلیون بشکه نفت بررسی بیشتر شود و الزامات شکل گیری موفقیت آمیز این حرکت ملی و نقش ارکان مختلف نظیر دولت، شرکتهای اکتشاف و تولید و سایر اعضای زنجیره ارزش شامل پیمانکاران، سازندگان تجهیزات، بانکها و بیمه ها و نهادهای مالی، و حتی دانشگاه ها تصویر شد، چنانچه طراحی بنحوی باشد که با حمایت از بخش بالادست صنعت نفت که همان صنعت اکتشاف و تولید می‌شود و نقش لوکوموتیو صنعت نفت را دارد، تمام زنجیره ارزش حمایت و منتفع شود.

برای انجام این مهم،‌ دفتر رهبری با انواع ذینفعان از جمله مجمع اکتشاف و تولید، انجمن سازندگان، بانکها، بورس و ... جلساتی برگزار و موضوع تدقیق شد.

از طرف دیگر بمنظور مشارکت دادن مردم در منافع اقتصادی طرح در جهت استفاده از ظرفیتها و تعمیق بازار سرمایه، تاسیس یک شرکت مشترک سرمایه گذاری بعنوان یکی از ابزارهای لازم برای جذب منابع مالی طراحی و پایه گذاری شد.

با تدقیق موارد فوق و مشخص شدن اینکه حجم و محدوده کار چگونه است، موضوع به وزارت نفت تفویض و از انتهای سال گذشته جلسات مداومی با ورود وزارت نفت برگزار و موضوعات مختلف از جمله انتخاب میدان دارای اولویت با قابلیت واگذاری، بهبود شاخصهای فنی و اقتصادی قرارداد و شرح کار پروژه بررسی شده است.

تسنیم: تعامل دولت با فعالان اقتصادی جهت رفع موانع تولید و بهبود شرایط کسب و کار را چگونه ارزیابی می کنید؟

سید محمد حسین دانا:وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران به نمایندگی از دولت در این قضیه با نمایندگان بخش خصوصی و غیردولتی مذاکرات و پیگیری مستمر داشته اند و موضوعات و پیشنهادات شرکتهای اکتشاف و تولید در جلسات با تیم های تخصصی و کارشناسی وزارت نفت مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند معهذا همچنان نتیجه مشخصی حاصل نشده است.

بهرحال بخش بالادستی و انحصار دولت در تولید از میادین نفت و گاز کشور همواره طی چند دهه گذشته در انحصار دولت بوده و حال که قرار است قسمتی از آن از پوسته دولتی خارج شود و در چارچوب سیاستهای اقتصاد مقاومتی تجدید ساختار و فعال شود، طبیعتا" مقاومت هایی وجود دارد که اگر هدف ما مصالح کل کشور باشد می بایست علاوه بر دولت، سایر ارکان این نظام کمک کنند و برای بثمر رسیدن این دوره گذار،‌ تمامی ذینفعان کلیدی باید آستین همت بالا بزنند و آنها هم در راستای همین هدف، تنظیم برنامه و استراتژی کنند چرا که بهبود فضای کسب و کار حاصل تعامل همه تصمیم گیرندگان تاثیرگذاران خواهد بود.

تسنیم: درحال حاضر وضعیت تولید داخل و میزان استفاده از ظرفیت های ساخت داخل را چگونه می بینید؟

سید محمد حسین دانا: بایستی عرض کنم علیرغم پیشرفت های خوب در بخش های مختلف پیمانکاری عمومی و نیز ساخت تجهیزات و قطعات مورد نیاز در صنعت نفت، لیکن در حوزه بالادست شامل واگذاری پروژه های مدیریت مخازن نفتی، سرمایه گذاری، توسعه و تولید از میادین به بخش خصوصی، همچنان تردیدها و مقاومت هایی وجود دارد.

اما باتوجه به اینکه یکی از پایه های اصلی طرح تولید یک میلیون بشکه، موضوع ساخت داخل بوده، به همین سبب با انجمن سازندگان صنعت نفت تعامل نزدیک برقرار و برای همکاری جهت تعریف طرحهای مشترک هماهنگی هایی صورت گرفته است. از طرف دیگر، مجموعه 16 شرکت عضو مجمع شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید، خود سهم و بخش مهمی از ظرفیتهای پیمانکاری این حوزه را در اختیار دارند و لذا برنامه ما استفاده حداکثری از ظرفیت‌های فنی و اجرایی و مالی پیمانکاران و سازندگان داخلی در این طرح ملی است.

تفاوت مهم پروژه های اکتشاف و تولید در مقایسه با پروژه های پیمانکاری معمول در کشور، در پذیرش ریسک های تامین مالی و سرمایه گذاری همراه با ریسک فنی تولید و بهره برداری از میادین توسط شرکتهای بخش خصوصی و غیردولتی است، لذا نیاز است که علاوه بر توسعه های مثبتی که در حوزه مدیریت و اجرای پروژه ها و ساخت داخل توسط بخش خصوصی صورت گرفته است، ظرفیت های جدید مدیریت پورتفوی سرمایه گذاری و مدیریت ریسک، همراه با دانش روز مدیریت مخازن و تولید از میادین نفت و گاز نیز بومی سازی شود. سابقه پذیرش ریسک سرمایه گذاری و تولید توسط بخش غیردولتی ایران محدود به چند پروژه در سالهای اخیر است که بخش مهمی از تامین مالی آن پروژه ها هم همواره از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین شده بوده است، معهذا در این حرکت جدید که افق سرمایه گذاری و بهره برداری طولانی مدت‌تر با ریسک ها و پیچیدگی های بیشتری متصور است، نیاز به ارتقای ظرفیتهای بخش خصوصی در چتر حمایت‌های دولتی و با هماهنگی سایر ارکان سیاست گذار و تصمیم گیر اقتصادی کشور وجود دارد.

تسنیم: راهکارهای شما برای حل مشکلات تولید و ارتقاء فضای کسب و کار چیست؟

سید محمد حسین دانا:طی جلسات متعددی که خبرگان صنعت از طرف مجمع شرکتهای ایرانی اکتشاف و تولید با دولت، وزارت نفت و مشاورین و مسئولین اقتصادی دفتر رهبری داشتند، بسته واقع بینانه اجرایی با برنامه های عملیاتی ترسیم شده است که برنامه اقدام آن نیز جهت حصول نتایج موردنظر مورد موافقت اولیه قرار گرفته لیکن به نتیجه رسیدن آن نیاز به یک پارادایم شیفت در تفکر بنگاه داری دولتی و جهاد شرکت های خصوصی توانمند کشور و همچنین حمایت حاکمیت از بخش خصوصی و دولت برای تصمیم گیری مدیران میانی و ارشد دارد.

اتفاقی که افتاده این است که بخش خصوصی توانمند با سالها تجربه موفق و ایفای نقش در بخشهای پیمانکاری پایین دست و بالادست صنعت نفت، آمادگی دارد ریسکهای عملیاتی و سرمایه گذاری و تولید نفت و گاز را علیرغم پیچیدگی های فنی و غیرفنی موجود بپذیرد، معهذا چنانچه اشاره شد نیاز است اولا" نگاه کارفرمایی دولت به بخش خصوصی از رقابت به حمایت و همکاری بلندمدت ارتقاء یابد، و ثانیا"‌شرایط محیط کسب و کار اکتشاف و تولید متناسب با ریسک های موجود صنعت و ظرفیت های مالی و اقتصادی کشور بصورت واقع بینانه بازنگری و اصلاح شوند؛ بنحوی که با تعریف بسته های حمایتی، سیاسی و اقتصادی نظیر آنچه تجربه بکارگیری آن برای سایر بخشهای مهم صنعت و اقتصاد وجود دارد، گام مهمی به سوی بومی سازی این حلقه مهم و مفقوده در صنعت انرژی کشور برداریم. تجربه نشان داده است در صورتیکه ثبات در سیاست گذاری و تصمیمات حاکمیتی و دولتی برقرار باشد و شرایط محیط کسب و کار مهیا گردد، بخش خصوصی خود با نگاه سرمایه گذاری بلندمدت ورود کرده و ابزارها و تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و دانش و تکنولوژی مربوطه را بومی سازی می کند.

یکی از اهداف مهم این طرح این است که با مشارکت دهی عموم مردم در کنار سرمایه گذاران تخصصی، بخشی از نقدینگی افسار گسیخته در اقتصاد کشور را بسمت بخش اقتصادی مولد و واقعی بویژه در صنعت نفت سوق دهد که هم در بعد اقتصاد پروژه اهمیت داشته و هم در بعد اقتصاد کلان و کنترل نقدینگی تاثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ایرانی اکتشاف و تولید خصوصی و غیردولتی مقام معظم رهبری تولید از میادین میلیون بشکه نفت سرمایه گذاری بخش خصوصی بخش خصوصی صنعت نفت طرح تولید مجمع شرکت وزارت نفت بومی سازی کسب و کار نفت و گاز توسط بخش پروژه ها ریسک ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۰۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند

استاندار قم گفت: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در صورتی که قم را هدف فعالیت اقتصادی خود قرار دهند، مورد حمایت مدیریت استان بوده و می‌توانند از بسته‌های تشویقی بهره‌مند شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سید محمدآقامیری در اولین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در سال جاری گفت: گشایش اقتصادی، تسریع چرخه اقتصادی کشور، حمایت از بخش تولید جزو مسائل مهم و اهداف دولت سیزدهم بوده که در طول این مدت محقق شده است.‌ 

وی افزود: سرمایه‌گذار و تولیدکننده افسران جنگ اقتصادی کشور هستند که در این وضعیت با وجود تحریم‌های ظالمانه مستکبرین همه سرمایه و زندگی خود را پای تولید آورده‌اند. 

آقامیری تصریح کرد: حمایت از تولیدکننده و تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری جزو برنامه‌های اصلی ما در مدیریت استان بوده است؛ لذا در این راستا جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جزو جلساتی بوده که هر هفته به صورت مرتب به ریاست بنده از ابتدای حضورم در استان برگزار شده‌ است.

استاندار قم گفت: بخش خصوصی توانمندی‌ بالایی در مسائل اقتصادی دارد و بنده به این توانایی اعتقاد ویژه‌ای داشته و حمایت از آنان را جزو برنامه‌های خود می‌دانم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی
  • سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم
  • صداو سیما در کنار تولید کنندگان
  • افشاگری سلیمی نمین علیه مهدی نصیری
  • بهادری جهرمی: جهش تولید با مشارکت مردم از طریق چاره‌اندیشی محقق می‌شود
  • افزایش جذابیت صنعت نیروگاهی کشور برای بخش خصوصی/عرضه برق در بورس
  • رویکرد مجموعه مدیریتی قم حمایت تولیدکنندگان و تسهیل سرمایه گذاری
  • حمایت از بخش خصوصی سیاست استان است
  • سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مورد حمایت مدیریت استان قم هستند