Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:34:42 GMT

جایزه جهانی کتاب سال ایران، نیازمند افق‌های جدید

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۰۵۵۶

جایزه جهانی کتاب سال ایران، نیازمند افق‌های جدید

به گزارش ایرنا احمد علی حیدری روز چهارشنبه در نشست بررسی و آسیب شناسی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سابقه این جایزه جهانی که از سال ۱۳۷۲ سال آغاز شده است، گفت: در این بیست و هشت سال هزارو ۷۵۰ کتاب داوری شد که یک هزارو ۱۳۰ کتاب در مورد مطالعات اسلامی و ۶۱۰ کتاب در حوزه مطالعات ایرانی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این مدت ۲۶۰ اثر برگزیده اعلام شد، گفت: نویسندگانی از کشورهای مختلفی همچون آمریکا، آلمان، فرانسه، لبنان، مصر و سوریه برنده این جایزه شدند، در جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی این امکان فراهم شد تا نویسندگان و دانشمندانی که در حوزه مطالعات ایران و اسلام علاقمندند، حمایت شوند.
حیدری گفت: داوران این جایزه جهانی تلاش دارند تا کتاب‌هایی که بدور از هر غرض ورزی و  شائبه ای است، منزلت و جایگاه پیدا کند.
وی در خصوص کوشش هایی که سبب ارتقاء جایزه جهانی کتاب جمهوری اسلامی می‌شود، اظهارداشت: تلاش داریم عرصه هایی را ایجاد کنیم که جایزه جهانی کتاب ایران وسعت بیشتر و جایگاه بهتر کسب کند. یکی از آنها می تواند به کارگیری و کمک از انجمن های علمی باشد که در این حوزه ها فعالیت می کنند.
وی در ادامه با اشاره به جایزه کتاب صلح در آلمان، گفت: این جایزه توانسته در طول سالیان گذشته معیارهای گسترده و متعددی را به عنوان معیارها و مولفه های جایزه در نظر بگیرد که بسیار جالب است؛ آیا زمان آن نرسیده جایزه کتاب جمهوری اسلامی نیز معیارهای بین المللی برای انتخاب کتاب برتر داشته باشد و به افق های دوردست نگاه کند.

نیازمند سایت اختصاصی برای جایزه جهانی کتاب هستیم
در ادامه سعید عدالت نژاد یکی دیگر از سخنرانان این وبینار در خصوص هدف جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: هدف این جایزه تشویق مولفانی است که در حوزه قلمرو ایرانی و اسلامی اثر خلق می کنند.

وی با بیان این که تعریف مشخصی از مولفه‌های مطلوب برای انتخاب کتاب برای ما وجود دارد، گفت: در این جایزه حمایت از مولفانی که این دانش را به نحو مطلوب جلو می برند مد نظر است البته تعریف ما از مطلوب ملاک است که ممکن است برای دیگران نباشد.

 عدالت نژاد با بیان اینکه از سال ۷۸ جزو داوران این جایزه جهانی کتاب بوده، گفت: انصافاً کتاب های انتخاب شده در این دوره قابل دفاع است و به ندرت در این مجموعه اثری غیر از این انتخاب شده است.

وی گفت: ممکن است ناشر مطرحی کتاب را منتشر کرده باشد اما به نظر ما مطلوب نباشد و یا مورد تایید نظام سیاسی کشورمان نباشد و بر اساس ملاحظات این کنار گذاشته شود.

 وی افزود: جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ملاحظاتی نیز برای انتخاب دارد ممکن است اثری که رویکرد خاصی دارد مثلاً به بنیاد گرایی شیعه پرداخته  موضوع خوبی باشد اما آنچه  مد نظر ماست که اثر بی دردسر باشد. در کل مجموعه آثار خوب که در عین حال خنثی در فهرست آثار مورد نظر ما قرار می گیرد.

عدالت نژاد با اشاره با انتقاد به نحوه انتشار اخبار جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: رسانه ها تنها به دنبال تیتر کردن حاشیه ها هستند و به صورت جدی و تخصصی نتایج را مطرح نمی کنند و تنها به اعلام نتایج کلی اکتفا می کنند.

وی درباره موضوع دیگر برای اطلاع رسانی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی گفت: این جایزه نیازمند سایت مجزا است؛ باید در این سایت فهرست افرادی که در سال‌های گذشته جایزه گرفتند مشخص و ناشران و دیگر موضوعات مرتبط نیز در این سایت معلوم شود.

این کارشناس حوزه کتاب افزود:‌ برای ارتقا این جایزه بهتر است مولفان برتر این امکان را داشته باشند که به ایران بیایند و مدتی در ایران به مطالعه و پژوهش بپردازند و همچنین برای ارتقا شان این جایزه حضور روسای جمهور هنگام اعطای جوایز اهیت زیادی دارد. همچنین تقاضا می کنیم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات این جایزه حضور پیدا کنند و اصلاحات در آیین نامه این جایز منجر به ارتقا جایگاه آن شود.

 کتاب سال جمهوری اسلامی ایران عنوان یک جایزه نیمه‌دولتی ایرانی است که هر ساله در بهمن ماه توسط خانه کتاب ایران و طی روزهای برگزاری آئین‌های بزرگداشت انقلاب سال ۱۳۵۷ در این کشور (دهه فجر)، با تأیید نهایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نویسندگان برگزیده و شایسته تقدیر در بخش‌های کلیات، فلسفه و روانشناسی، دین، علوم اجتماعی، زبان، علوم کاربردی، هنر، ادبیات و تاریخ و جغرافیا اعطا می‌شود.

سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت و تشویق مؤلفان، مترجمان، مصححان و ناشران سراسر کشور و ارتقای فرهنگ جامعه اسلامی ایران، حفظ استقلال و هویت فرهنگی در بهمن ماه ۱۳۹۹ برگزار می‌شود.

برچسب‌ها کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی جایزه کتاب سال پروندهٔ خبری هفته کتاب

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی جایزه کتاب سال کتاب طرح های ترویجی کتابخوانی جایزه کتاب سال اخبار کنکور جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی: پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام‌های جدید ارائه دادم

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: در دو روز گذشته مذاکرات مهمی با امیرعبداللهیان و علی باقری کنی داشتم.

وی افزود: بیش از یکسال قبل بیانیه‌ای صادر کردیم که سند مهمی در خصوص سطح همکاری‌های ایران و آژانس در حوزه پادمانی بود. این سند گام‌های اضافی که طرفین باید اتخاذ کنند را تعریف می‌کند. امروز توافق کردیم که این سند ادامه پیدا کند.

گروسی با تأکید بر اینکه سند ماه مارس کماکان معتبر است، بیان کرد: پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام‌های جدید ارائه دادم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • گروسی: پیشنهادی را به جمهوری اسلامی ایران برای اتخاذ گام‌های جدید ارائه دادم
  • سفیر نیوزلند در ایران: از سفر به قزوین هیجان زده شده ام
  • انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه ونیز قابل اعتنا بود
  • رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب
  • عبور موفق از پیک تابستان نیازمند همراهی مردم/ جایزه ۶۰۰ دستگاه خودرو ویژه مشترکین کم مصرف
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • بندر جدیدالاحداث بوموسی آخرین بندرگاه دریایی جمهوری اسلامی ایران
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیر گذار
  • اعلام آمادگی ارمنستان برای برگزاری دومین نشست جهانی زنان تاثیرگذار
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است