Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@23:35:48 GMT

آیا پرو پس از یک هفته بحرانی آرام می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۰۸۰۷

آیا پرو پس از یک هفته بحرانی آرام می‌شود؟

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از شبکه چندملیتی تله سور آمریکای لاتین، «فرانسیسکو ساگاستی» رئیس جمهور موقت پرو، سه‌شنبه (دیروز) در اولین سخنرانی خود در برابر مجلس، در ابتدا از افراد کشته شده در ناآرامی های هفته اخیر یاد کرد و گفت: ما نمی‌توانیم زندگی را به آنها بازگردانیم، اما می‌توانیم پس از این، از بروز چنین حوادثی جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دوشنبه هفته گذشته، به دنبال برکناری «مارتین ویسکارا» رئیس جمهوری سابق پرو، به اتهام فساد و رشوه خواری توسط اعضای کنگره و جایگزینی «مانوئل مرینو» رئیس مجلس، معترضان علیه اقدام پارلمان به خیابان های این کشور آمدند.

رئیس جمهوری سابق پرو که به دلیل تمایل به اصلاحات اقتصادی تا حدی از پشتیبانی مردمی برخوردار بود، قبل از برکناری در نطق تلویزیونی اعلام کرده بود در برابر فشار پارلمان استعفا نخواهد داد،  اما وی که همواره اتهام‌های وارده را رد می‌کرد در نهایت مجبور به پذیرش اتهامات و استعفا شد.

به دنبال آن، لیما (پایتخت پرو) و بسیاری از شهرهای این کشور از روز دوشنبه گذشته شاهد تجمع های اعتراض آمیز به دولت موقت و تصمیم کنگره بوده است.

اعتراضات گسترده با دخالت و سرکوب پلیس به خشونت کشیده شد و در جریان ناآرامی های اوج گرفته، دو نفر کشته و ده ها نفر مجروح شدند.

مرینو روز یکشنبه کمتر از گذشت یک هفته از تشکیل دولت موقت پرو، در بحبوحه اعتراض های علیه  وی و به دنبال کناره‌گیری اکثریت اعضای کابینه خود، از سمت ریاست جمهوری استعفا کرد.

در پی استعفای مرینو، مجلس به صورت فوق العاده و مجازی تشکیل جلسه داد و در رای گیری صورت گرفته به دلیل رد صلاحیت لیست های پیشنهادی از سوی کنگره، پرو تا روز سه شنبه بدون رئیس جمهور ماند.

پس از گذشت یک هفته از تظاهرات خیابانی و بحران سیاسی در این کشور آمریکای لاتین، سرانجام «فرانسیسکو ساگاستی» به عنوان رئیس‌جمهوری موقت این کشور انتخاب شد.

به نوشته خبرگزاری اسپانیایی افه، پس از گذشت بحران سیاسی همزمان با معضل شیوع گسترده کرونا در پرو، این نخستین گام به سوی حل و فصل تنش سیاسی در مسیر انتقال دموکراتیک و مسالمت آمیز قدرت به شمار می رود.

رئیس جمهوری جدید برنامه های آتی را ارائه داد

فرانسیسکو ساگاستی در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، ضمن عذرخواهی از افراد آسیب دیده برای احیای دموکراسی و به ویژه از خانواده های جان باختگان، متعهد شد قوانین پرو را اجرا کند.

رئیس جمهور جدید پرو با بیان اینکه در حال حاضر با وجود تضادها، ترس و تهدیدها و رنجش های موجود ناشی از بحران هفته اخیر، کشور "در شرایط دشواری برای جهت گیری" قرار دارد مردم را به همدلی و همبستگی فراخواند.

رئیس دولت موقت اذعان کرد البته دولت به خوبی به خواسته های به حق مردم برای برخورداری از عزت، مساوات و پیشرفت جامعه گوش نسپرده و پاسخ متناسب را ارائه نداده است.

ساگاستی سپس با «نسل دویست ساله» خواندن جامعه پرو، خاطرنشان کرد سیاست دموکراتیک باید پاسخگوی تلاش های انجام شده در جهت یافتن راه حل های مشترک باشد تا با مشارکت همگانی سرزمینی بهتر بسازیم که به ارزش ها و استعدادها و فراهم آوردن فرصت های عام احترام بگذارد. بنابراین برای به رسمیت شناختن سهم جوانان در تایید دوباره دموکراسی، نام «بورسیه رئیس جمهوری» را به «بورسیه نسل دویست ساله» تغییر داد.

رئیس دولت جدید همچنین تاکید کرد که برنامه های مدنظر وی در آینده مربوط به علم و فناوری و نوآوری در کشور خواهد بود.

ساگاستی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع امنیت شهروندی اشاره کرد و گفت: اولین اقدامات من در جهت یافتن هموطنانی است که ظاهراً ناپدید شده اند و تاکید بر وزارت کشور برای تحقیق درباره اقدامات خشونت آمیز در طی تظاهرات خواهد بود و هیچ کسی از آن مصون نخواهد ماند.

رئیس جدید دولت پرو در پایان تصریح کرد که اصلی ترین مسئله برگرداندن اعتماد به شهروندان است که این امر مستلزم آمادگی برای شنیدن حرف یکدیگر و انتقال تجربیات متقابل است. درب های ورودی کاخ دولتی به روی عموم مردم باز است تا به بازرسی کل کشور دست یابیم.

پلیس پرو اتهامات مربوط به سرکوب اعتراضات را رد کرد

ساعاتی پس از برگزاری تظاهرات علیه انتصاب مانوئل مرینو به عنوان رئیس جمهور موقت پرو، برخی نهادهای این کشور از جمله انجمن دفتر دادستانی، از مفقود شدن بیش از ۴۰ نفر خبر دادند که این رقم تا روز دوشنبه به دو نفر کاهش یافت!

در مقابل، پلیس ملی پرو روز دوشنبه طی بیانیه ای اعلام کرد که ماموران صرفاً از گلوله های لاستیکی غیرکشنده ای استفاده کرده اند که برای آرام کردن موارد آشوب و خشونت به کار می رود.

مقامات پلیس همچنین روز سه شنبه (دیروز) به دنبال اتهامات واردشده بر نیروی امنیتی این کشور در استفاده از ابزار خشونت آمیز برای سرکوب مردم، ضمن رد اتهامات وارده اعلام کردند که پلیس هیچ گونه گلوله سربی یا بازداشت خودسرانه ای علیه تظاهرات اخیر پرو که به کشته شدن دو جوان و زخمی شدن ده ها نفر انجامید، به کار نبرده است. ژنرال «ویکتور زانابریا» با بیان این اظهارات تصریح کرد: گفته می شود که خشونت پلیس در میان بوده است در حالی که ما ثابت کرده ایم که نه بازداشت خودسرانه ای صورت گرفته و نه مفقودی ای داشته ایم.

در کنار اتهامات داخلی، برخی نهادهای بین المللی نیز به سرکوب تظاهرکنندگان توسط نیروی پلیس پرو واکنش نشان دادند. از جمله در گزارشی از نشریه ال پائیس مادرید عنوان شد که عفو بین الملل از دولت اسپانیا درخواست کرده صادرات تجهیزات ضد شورش به کشور پرو را متوقف کند. به گفته سازمان عفو بین الملل، اسپانیا در پنج سال اخیر، مجوز صادرات تجهیزات ضدشورش به ارزشی بالغ بر ۲۳ میلیون یورو را صادر کرده است که تا کنون فقط صادرات سه محموله از آن محقق شده است.

برچسب‌ها لیما استعفا اعتراض های خیابانی پرسش از خبر آمریکای لاتین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: لیما استعفا اعتراض های خیابانی پرسش از خبر آمریکای لاتین لیما استعفا اعتراض های خیابانی پرسش از خبر آمریکای لاتین اخبار کنکور رئیس جمهوری رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۰۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد

معاونت حقوقی ریاست جمهوری از تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت خبر داد.

به گزارش ایسنا، با حضور وزرای دادگستری، ارتباطات و معاون حقوقی، برخی معاونان رئیس‌جمهوری، اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی دولت و با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و برگزاری ٨ جلسه سه‌ساعته در روزهای تعطیل رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است. این لایحه بعد از تصویب در هیئت دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تصویب شد
  • رهبر شیعیان کشور مالی با رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد
  • آسمان کشور روز یکشنبه آرام می‌ شود
  • وضعیت بحرانی رزیدنت‌ها و پزشکان طرحی/ شرایط را سخت‌تر کرده ایم
  • مقام امنیتی اوکراین در فهرست افراد تحت تعقیب روسیه
  • افتتاح ۲,۹۵۰ پروژه محرومیت‌زدایی در خراسان‌ رضوی
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد