روایت فساد «یقه سفیدها» در «به نام قانون» / بازخوانی پروندههای فساد اقتصادی در شبکه مستند
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۱۷۸۳
به گزارش خبرگزاری فارس، «به نام قانون» به کارگردانی محسن اسلامزاده مجموعه مستند جدید شبکه مستندسیماست که با همکاری موسسه شهید آوینی در 8 قسمت تولید شده است.
اسلامزاده با اشاره به سوژه این مستند گفت: نزدیک به دو سال پیش مجموعهای به نام «سرطان اجتماع» را آغاز کردم که نام فعلی آن «به نام قانون» است و قرار است از تلویزیون به نمایش دربیاید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: دشمنان تلاش میکنند با آدرس غلط به افکار عمومی چنین القا کنند که جمهوری اسلامی در برخورد با مفاسد اقتصادی فقط برخوردهای سنگین قهری و قضایی بلد است در حالی که عدهای از ضابطین زحمت فراوانی میکشند و سعی کردیم تلاششان را به تصویر بکشیم. البته برخورد قضایی هم لازم است. در این مستند میخواهیم ضمن نمایش گلوگاههای فساد نشان بدهیم که چه فعالیتهایی باید انجام شود تا بتوان به صورت ریشهای با فساد مبارزه کرد.
وی اضافه کرد: در این مجموعه مستند به موضوعی که به «فساد یقه سفیدها» شهرت پیدا کرده است، میپردازیم.
این کارگردان و مستندساز درباره جزئیات این مجموعه مستند توضیح داد و گفت: این مجموعه موضوع محور است و در هر قسمت ضمن پرداخت به آن موضوع، یک پرونده خاص که نمود بیرونی دارد را بررسی میکنیم. به عبارت دیگر، اینگونه نیست که فقط درباره خصوصیسازی صحبت کنیم بلکه در کنار صحبت درباره آن به یکی از پروندههای خصوصیسازی که در سالیان اخیر سر و صدای زیادی نیز به پا کرده است میپردازیم. در موضوع قاچاق و زمینخواری نیز سراغ چند پرونده مهم و کلان میرویم که در سالهای اخیر پرحاشیه بوده است. البته در کنار این بررسیها دنبال راهکار اصلاح هم هستیم.
وی اضافه کرد: در مستند «به نام قانون» به موضوعات مهم اقتصادی نظیر خصوصیسازی، قاچاق، زمینخواری، تخصیص ارز، قاچاق سوخت، بورس کالا و پتروشیمی و ... پرداختهایم.
اسلامزاده درباره روند تحقیق و پژوهش این مستند گفت: گروههای پژوهشی زیادی وجود داشته که در مورد گلوگاههای فساد کار کردند و نتایج تحقیقاتشان قابل استناد است. بر همین اساس با همکاری شبکه تحلیلگران «ایتان» و قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی پژوهش این مجموعه مستند را آغاز کرده و آن را گسترش دادیم.
او درباره تفاوت این مجموعه با دیگر مستندهایی که با سوژههای مشابه ساخته شده است، گفت: در این مجموعه به صورت هدفمند و دارای نظم موضوعات را بررسی کردیم. بارها این موضوعات را اولویتبندی کردیم تا بدانیم به چه موضوعی زودتر از بقیه باید پرداخت. طبیعتا ساخت یک مجموعه مستند، تاثیرگذارتر از مستندهای تک قسمتی است. علاوه بر این، به پروندههای عینی که پیش از این رخ داده است، پرداختیم و راهکارهای اصلاح این گلوگاههای فساد را نشان دادیم. دقت کنید که در این مجموعه مستند قرار نیست افشاگری بیهوده کنیم بلکه قرار است شیوههای حل مشکل را با استفاده از تجربه کارشناسان نمایش دهیم.
وی تاکید کرد: برای ساخت این مستند شیوه متفاوتی را انتخاب کردیم، مثلاً تا جایی که میتوانستیم از تصاویر آرشیوی اجتناب کردیم و بیش از 90 درصد فیلم، تولیدی است. جالب است بدانید در یکی از صحنهها برای نمایش گمرک میرجاوه میتوانستیم از تصاویر آرشیوی استفاده کنیم اما یک تصویربردار به مرز میرجاوه فرستادیم تا از آنجا تصویربرداری کند. همچنین دوست داشتیم فرم جدیدتری را تجربه کنیم؛ به همین دلیل یاسر قدسی که راوی، محقق و پژوهشگر و نریتور است را انتخاب کردیم. با حضور او روایت اول شخص ارائه کردیم. شاید صدای یاسر قدسی قابل مقایسه با صدای کسانی که بیشتر صدایشان را روی مستندها میشنویم نباشد اما تلاش کردیم تکنیک جدیدی را انتخاب کنیم.
قسمت اول مجموعه مستند به نام قانون با موضوع خصوصی سازی و با مرور پرونده ماشین سازی تبریز آماده پخش شد.
این مجموعه چهارشنبه ها ساعت ۲۱ شبکه مستند سیما پخش می شود و بازپخش آن روز بعد ساعت 9 خواهد بود.
مجری طرح «به نام قانون» مرکز فرهنگی میثاق است و از دیگر عوامل آن می توان به تهیه کننده و کارگردان: محسن اسلام زاده، نویسنده و راوی: یاسرقدسی، تصویربرداران: سیدمصطفی سیدالحسینی، محمدامین صدیقی مقدم، علی تک روستا، تدوین: علی مومن علایی و گرافیک تصویری: آرمین به امیدحق اشاره کرد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: فساد مستند روایت کارگردان مجموعه مستند گلوگاه های فساد نام قانون خصوصی سازی اسلام زاده
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۱۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچهدار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
امیرحسین اسیوند کارگردان مستند «کر کوهستان» از مجموعه مستند «پا به ماه» درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: «کر کوهستان» اولین سوژه و اولین قسمت از فصل دوم مجموعه «پا به ماه» است. این مستند روایتگر قصه زوجی از عشایر است که در انتظار تولد فرزند خود، با مسایل و مشکلاتی مواجه هستند.
این کارگردان مطرح کرد: از آنجایی که من پیش از این چند مستند در منطقه بازُفت استان چهار محال بختیاری ساخته بودم، از طریق ارتباطاتی که داشتم و آدمهای محلی که میشناختم، با زوج سوژه «کر کوهستان» آشنا شدم. در آن مقطع مادری که سوژه این مستند بود، قرار بود ۱۰ روز دیگر زایمان کند، به همین دلیل ما زودتر راهی محل زندگی آنها شدیم تا با این خانواده آشنا شویم. روزی که به آنجا رسیدم، حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر بود که متوجه شدیم درد زایمان این خانم آغاز شده است. در همین شرایط کار ساخت مستند را آغاز کردیم و توانستیم مقداری تصویر بگیریم. البته از این دست موارد پیشبینی نشده در همه قسمتهای این مجموعه مستند داشتهایم.
اسیوند ادامه داد: در «کر کوهستان» مسیر رسیدن به محل زندگی این زوج بسیار سخت بود؛ مسیری که در طی آن ما باید از رودخانه عبور و در ادامه یازده کیلومتر در دامنه کوه حرکت میکردیم تا به محل زندگی آنها برسیم چون سوژه ما جزو عشایر بودند. ضمن اینکه محل استقرار آنها حتی برق نداشت و ما امکاناتی برای کپی کردن راشها نداشتیم. همین موضوع فرایند ساخت اثر را سخت میکرد اما خداراشکر زن و شوهری که سوژه «کر کوهستان» بودند همکاری خوبی با ما داشتند.
این کارگردان با اشاره به اتفاقات پیشبینینشده در طول ساخت این مستند بیان کرد: ما یک شب مشغول فیلمبرداری بودیم که یکی از آشنایان این زوج وارد محل فیلمبرداری شد و به ما گفت اجازه کار ندارید. با توجه به اینکه این زن و شوهر آدمهای سادهای بودند این شخص مدام به آنها میگفت چرا اجازه میدهید از زندگی شما تصویر بگیرند. آن شب بسیار سخت بود. ما کار را رها کردیم. فردای آن روز اما توانستیم از طریق بهیار و افرادی که میشناختیم مسأله را به صورت رفاقتی حل کنیم. این خانواده با آنکه راضی بودند اما گویا نمیتوانستند جلوی آن شخص چیزی بگویند. مسایل این چنینی زیاد داشتیم و «پا به ماه» جزو مجموعه مستندهایی است که تولید سختی داشت.
این کارگردان عنوان کرد: هرچند محل زندگی این زوج یک راه سخت و صعبالعبور داشت اما این موضوع برای این خانواده مسأله خیلی غریب و پیچیدهای نبود یعنی برای این زن عشایر، اینکه بخواهد یک مسیر خیلی طولانی را برای زایمان طی کند، سخت نبود. چون به طور کلی ماهیت زندگی عشایری همین است و بر اساس همین سختیها پیش میرود. با این حال حضور گروه فیلمسازی هم باعث میشد آنها احساس تنهایی نکنند و به آنها قوت قلب میداد. البته بر اساس آنچه شنیدیم، متوجه شدیم به دلیل همین راه سخت و برای انتقال یک زن دیگر به بیمارستان به منظور زایمان، یکبار بالگرد آمده بود اما این خانواده نخواستند این اتفاق بیفتد و سوژه ما خودش خواست تا این مسیر سخت را طی کند و به بیمارستان برسد.
اسیوند با اشاره به مسأله فرزندآوری اظهار کرد: در این مستند ما نمیخواستیم درباره فرزندآوری سفیدنمایی کنیم و بگوییم همه چیز خیلی عالی است، پس به زودی صاحب فرزند شوید! ما همه میدانیم شرایط اقتصادی خوب نیست اما به هر حال فرزندآوری وجه مهمی از امید به زندگی است. یعنی اینکه انسان به نسل خود ادامه دهد و فرزندی به دنیا بیاورد بارقهای از امید و روشنی را در زندگی ایجاد میکند.
وی افزود: ما در طول ساخت این مجموعه مستند تولد بیست بچه را از نزدیک دیدیم؛ لحظهای که پدر و مادر برای اولین بار بچه را میدیدند یا آن لحظهای که پدر برای اولین بار با بچه روبهرو میشد، ما با دیدن ذوق و احوال خوب والدین متوجه میشدیم چقدر حس جذابی دارند. باید بگویم وقتی مستند «همیشه با هم» بهعنوان یکی از قسمتهای این مستند پخش شد علیرغم اینکه فکرش را هم نمیکردم، اما پیامها و کامنتهای بسیاری مبنیبر این داشتم که میگفتند چقدر این لحظات جذاب و شیرین است. آنهایی که نمیتوانستند صاحب فرزندی شوند، میگفتند کاش ما هم میتوانستیم این لحظات را تجربه کنیم.
این مستدساز در ادامه تأکید کرد: ما نمیخواستیم نسخهای بپیچیم و به مردم بگوییم بروید و صاحب فرزند شوید بلکه ما با یک درام و بر اساس واقعیتی که در زندگی وجود دارد، خواستیم لحظاتی را که خیلیها در زندگی از نزدیک ندیدهاند، به تصویر بکشیم تا شاید برایشان ملموس شود.
اسیوند در پایان درباره فرم ساده این مستند اظهار کرد: قصه و سوژه «کر کوهستان» آنقدر جذاب و شیرین بود که نخواستیم چیز پیچیدهای به ماجرا اضافه کنیم، ما فقط سعی کردیم گروه، داستان و سوژه را هدایت کنیم، کناری بایستیم و اتفاقات را مشاهده کنیم. مثلاً آن سکانسی که این مادر با بچه خود با کلک (نوعی قایق) به روستا و آن زندگی عشایری برمیگردد برای من بینظیر بود، چون خانوادهای را میدیدم که به اصالت خود و جایی که به آن تعلق داشتند به همراه یک کودک برمیگشت؛ کودکی که قرار بود یک زندگی دیگر را در آنجا آغاز کند.
این مستند که به تازگی روی آنتن شبکه دو سیما رفته در جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» نیز حضور داشته است.
کد خبر 6090646 عطیه موذن