Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ دبیر انجمن واردکنندگان برنج از موافقت رئیس جمهور برای واردات برنج پرمحصول از سایر کشورها برای تنظیم بازار و تأمین نیاز ۶ دهک آسیب پذیر جامعه خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، برنج یکی از اقلام اساسی در سبد غذایی مردم کشور است که اخیرا به علل مختلف مخصوصا رسوب این کالا در گمرکات کشور مورد توجه زیادی قرار گرفته و افکار عمومی بر روی آن حساس‌تر شده‌ است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که از ابتدای سال جاری سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و عدم ترخیص برنج‌های وارداتی به کشور سبب شد قیمت این کالای مصرفی با افزایش بی‌سابقه رو به رو شود و حتی ترخیص چندین هزار تن از این محصول با دستور مقامات قضایی هم نتوانست مانع رشد قیمت‌ها شود.

برهمین اساس نگرانی در میان اقشار کم درآمد ایجاد شد که برای تأمین سبد کالایی مورد نیازشان حتی قادر به خرید برنج‌های خارجی وارداتی که اکنون هر کیسه 10 کیلوگرمی بیشتر 200 هزار تومان شده؛ نیستند.

راهکار بخش خصوصی برای مدیریت شرایط و همچنین بهبود اوضاع بازار برنج به دلیل افزایش نرخ ارز و حذف ارز بانک مرکزی برای واردات این کالا واردات برنج‌های پرمحصول خارجی که عمدتا ارزان‌تر از نمونه‌های کیفی وارداتی حال حاضر‌ند؛ بود. از این رو انجمن واردکنندگان برنج با فرض مدیریت بازار و کمک به اقشار آسیب پذیر به فکر وارد کردن برنج پرمحصول از سایر کشورها افتاده و در نامه‌ای به رئیس جمهور این درخواست را مطرح کرده است.

مسیح کشاورز دبیر انجمن وارد کنندگان برنج در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:  با توجه به افزایش قابل توجه قیمت برنج‌های وارداتی فعلی که عمدتا از نوع کیفی بودند برآورد شد بخش عمده‌ای از سه دهک آسیب‌پذیر جامعه که عمدتا نیازشان را با این برنج‌ها تامین می‌کردند قدرت خرید ندارند.

کشاورز در ادامه افزود: برهمین اساس با اطلاعاتی که از بازارهای تولیدی در اختیار داشتیم تصمیم به واردات برنج پرمحصول خارجی که قیمت پایین‌تری نسبت به محصولات فعلی داشت گرفته شد ولی برای انجام این کار نیاز به دریافت مجوز از مقامات بود و برهمین اساس اخیرا انجمن واردکنندگان برنج به رئیس جمهور در نامه‌ای پیشنهادی مبنی بر واردات برنج پر محصول - ارزان‌تر  - ارائه داده است. 

ترخیص و بارگیری بیش از 12 هزار تن برنج دپو شده در گمرکات هرمزگان با ورود دستگاه قضایی کشف بیش از 103هزار کیلوگرم گوشت و 1300 تن برنج احتکارشده در جنوب تهران ابلاغ رئیس قوه قضائیه برای برخورد جدی با گرانی‌های بی‌مبنا /‌ترخیص محموله 6500 تنی برنج پس از 284 روز بلاتکلیفی‌

وی تصریح کرد: وصول این نامه به دفتر رئیس جمهور و همچنین پیگیری‌های انجمن در بخش‌های مدیریتی پایین‌تر باعث شد تا رئیس جمهور خوشبختانه ضمن موافقت با این پیشنهاد؛ به وزارتخانه‌های صمت و بهداشت دستور بررسی تخصصی این پیشنهاد را دادند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ضمن تاکید بر کیفیت مناسب و سلامت این نوع برنج گفت: برنج‌های پرمحصول خارجی قیمت مناسب‌تری دارند و اقشار مختلف می‌توانند نیاز خود به برنج را تأمین کنند. 

کشاورز تصریح کرد: با وارد کردن برنج‌های پرمحصول، کسری مورد نیاز شش دهک که قشر آسیب پذیر جامعه هستند، تأمین خواهد شد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج ادامه داد: کاهش خرید برنج وارداتی به دلیل افزایش قیمت حاکی از خارج شدن این نوع برنج از سفره‌های مردم است.

وی خاطر نشان کرد: اگر مجوزهای لازم خرید برنج پر محصول صادر و بانک مرکزی نیز همکاری لازم جهت تأمین ارز ما را داشته باشد، این امکان برای کشور به وجود خواهد آمد که از محل برنج‌های پرمحصول هند، پاکستان، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی نیاز کشور رفع شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج تصریح کرد: متأسفانه تنها علت ممنوعیت این نوع برنج به کشور شباهت فیزیکی آن به برنج ایرانی بوده است که البته برای جلوگیری از هرگونه تخلف در این زمینه برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته که احتمال تخلف را به حداقل خود خواهد رساند. 

به گزارش تسنیم، امیدواریم این برنج‌های پرمحصول با رعایت اصل دقیق نظارتی بدون اینکه با برنج پرمحصول داخلی مخلوط شوند به دست مصرف کننده نهایی برسند. 

انتهای پیام/872/ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: دبیر انجمن واردکنندگان برنج برنج های پرمحصول آسیب پذیر جامعه برنج پرمحصول واردات برنج رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۱۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، رئیس جمهور در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون تفسیر ماده (۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی» را که ۱۹ فروردین ۱۴۰۳ در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ به تأیید شورای نگهبان رسید، جهت اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

بیشتر بخوانید: قراردادهای موقت کارگران ۵ ساله می‌شود؟

قانون بیمه کارگران ساختمانی در خصوص تغییرات ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مبنی بر تغییر وضعیت منابع درآمدی سازمان تامین اجتماعی به مجلس ارائه شد و مجلس فروردین ماه امسال با تصویب کلیات و جزییات طرح استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، سازوکاری برای پرداخت بیمه کارگران ساختمانی تعیین کرد.

کارگر ساختمانی جزو مشاغل سخت و زیان‌آور به شمار می‌رود و طبق آمارها بیشترین حوادث ناشی از کار مربوط به فعالیت در کارگاه‌های ساختمانی و بخش ساختمان است.

برابر آمارها ۵۰ درصد حوادث کشور مربوط به کارگران ساختمانی و ۵۰ درصد مابقی حوادث، مربوط به بیمه‌شدگان دیگر مشاغل است که این مساله اهمیت بیمه کارگران ساختمانی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

روز گذشته در گردهمایی جشنواره امتنان که با حضور رئیس جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کارگران منتخب برگزار شد، حل مسأله بیمه کارگران ساختمانی و تامین مسکن کارگران مورد تاکید قرار گرفت.

علیرضا محجوب - دبیرکل خانه کارگر از رئیس جمهور خواست تا موضوع بیمه کارگران ساختمانی را رسیدگی کند و گفت: بیمه کارگران ساختمانی مدام به محاق می‌رود و کم اهمیت‌تر نزد مسئولین می‌شود. از شما خواهش می‌کنیم که به این موضوع رسیدگی کنید.

وی با بیان اینکه حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی به بن بست رسیده است، توجه به بیمه کارگران ساختمانی و کمک به این قشر از کارگران را توجه به شریف‌ترین بخش کارگران کشور دانست.

بر اساس استفساریه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی، مقرر شد که ۲۵ درصد از عوارض شهرداری به سازمان تامین اجتماعی به منظور بیمه کارگران ساختمانی اختصاص پیدا کند تا کارگر ساختمانی مورد حمایت قرار گیرد. همچنین از محل مواد ۹۹ و ۱۰۰ قانون شهرداری حق بیمه کارگران ساختمانی به جهت اینکه ساخت و ساز به واسطه آنها صورت می گیرد، پرداخت شود. با تعیین این ساز و کار دیگر مشکلی برای بیمه کارگران ساختمانی وجود ندارد چون هم منافع تامین اجتماعی از محل بیمه کارگران ساختمانی تامین شده و هم منابع بیمه کارگران مشخص شده است.

با ابلاغ قانون تفسیر ماده(۵) قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی توسط رئیس جمهور، سازمان تامین اجتماعی موظف است به تعهد قطعی خود در خصوص بیمه کارگران ساختمانی عمل کند و به آرزوی دیرینه کارگران ساختمانی که سال‌ها در انتظار بهره مندی از مزایای بیمه اجتماعی لحظه شماری می کردند، جامه عمل بپوشاند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229104 برچسب‌ها کارگران

دیگر خبرها

  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • انجمن واردکنندگان برنج : چرا برنامه دولت برای تخصیص ارز برنج رسما اعلام نمی‌شود؟
  • درخواست ایران برای انتشار بیانیه ایپس آسیا درمحکومیت اسرائیل
  • دیدار مردمی مدیرکل ارتباطات مردمی قوه قضائیه در بندرعباس
  • قیمت سیب زمینی در تهران به کیلویی ۵۵ هزار تومان رسید
  • مشکل بیمه کارگران ساختمانی حل شد؟
  • سیب‌زمینی کیلویی چند؟
  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو | درخواست علی آبادی از شرکت های خودروساز چه بود؟
  • توزیع روزانه ۱۰۰۰ تن کود کشاورزی برای کشت برنج در مازندران