Web Analytics Made Easy - Statcounter

باراک اوباما در کتاب تازه منتشر شده‌اش یک تصویر جدید از بهار عربی در خاورمیانه را به نمایش گذاشته است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در کتاب خاطراتش، "یک سرزمین موعود"، به انتقادهایی درباره ترغیب حسنی مبارک، رئیس جمهوری فقید مصر به کناره گیری در مواجهه با اعتراضات ۲۰۱۱ و داشتن موضع ملایم در قبال دولت بحرین در حالیکه به سرکوب معترضان دست می‌زد، می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوباما نوشت: من هیچ روش مناسبی برای توضیح دادن این ناهماهنگی آشکار ندارم بجز اینکه اذعان کنم که جهان جایی آشفته است. در مورد سیاست خارجی من باید در منافع رقابتی به طرز مداوم توازن ایجاد می‌کردم. فقط به این دلیل که نمی‌توانستم در هر مورد دستور کار حقوق بشر خود را نسبت به ملاحظات دیگر ارتقا دهم، به این معنی نبود که نباید سعی کنم آنچه را که می‌توانم انجام دهم تا بالاترین ارزش‌های آمریکا را مدنظر قرار دهم.

اوباما توضیح می‌دهد که چطور به وی هشدار دادند که محمد بن زاید آل نهیان، حاکم ابوظبی را تحت فشار قرار ندهد که به گفته خود اوباما، شاید باهوش‌ترین رهبر در کشورهای حوزه خلیج فارس بود.

اوباما پس از دیدار با حسنی مبارک در ۲۰۰۹ در قاهره، می‌نویسد که چنین ملاقاتی برایش بسیار آشنا بوده چون یادآور دیدارهایش با مستبدان سالخورده بوده است: تمامی این افراد خودشان را در کاخ‌هایشان منزوی و حبس می‌کنند و راه‌های تبادل با آنها، میانجی‌گری ماموران و کارمندان خشک و چاپلوس است که آنها را احاطه کرده‌اند و نمی‌توانند بین منافع شخصی و ملی تمییز قایل شوند.

اوباما در سفری به عربستان نیز برداشتی مشابه داشت و در بخشی از این کتاب می‌نویسد که در این کشور هم با اختلاف و تمایز شدید جنسیتی و قوانین مذهبی روبرو بوده و گفت: دولت عربستان تلاش کرد تا به من جواهرات دندان گیر و گرانبهایی هدیه دهد.

اوباما همچنین نوشته است، از خطرات ترغیب علنی مبارک به کناره گیری واقف بوده اما این باور را داشته که اگر یک جوان مصری بود، احتمالا برای شرکت در اعتراضات به خیابان‌ها می‌آمد.

نخسین رئیس جمهوری رنگین پوست آمریکا همچنین نوشت: شاید نتوانستم چین یا روسیه را از سرکوب مخالفانشان برحذر دارم. اما رژیم مبارک میلیاردها دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی را دریافت می‌کرد. ما برای مصر تسلیحات می‌فرستادیم، به تبادل اطلاعات می‌پرداختیم و به آموزش افسران نظامی این کشور کمک می‌کردیم و این به من اجازه داد تا برای گیرنده آن کمک یعنی حسنی مبارک و کسی که ما او را یک متحد می‌دانستیم و کسی که علیه معترضان صلح طلب دست به خشونت می‌زد، خط مشی تعیین کنم البته این مسیری بود که من تمایلی به عبور از آن نداشتم.

اوباما در بخشی دیگر از این کتاب درباره روابط نه چندان خوبش با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌نویسد و او را یک "اپراتور نرم" می‌داند که پس از ورود اوباما به سنای آمریکا در ۲۰۰۴ به دنبال او بود: اما تصور او از خود به عنوان مدافع ارشد مردم یهود در برابر بلایا به وی اجازه می‌داد تقریبا هر چیزی را که او را در قدرت نگهدارد، توجیه کند - و آشنایی وی با سیاست و رسانه‌های آمریکایی به او اطمینان داد که می‌تواند در برابر فشارهای یک دولت دموکرات مانند من مقاومت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اوباما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۲۵۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیداری دنیا در قبال مسئله فلسطین مرهون جبهه مقاومت است

به گزارش خبرگزاری مهر، سالار آبنوش که ظهر امروز به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در دیدار شورای فرماندهی سپاه استان قزوین با آیت الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان به عنوان منتخب مجلس دوازدهم حضور داشت اظهار کرد: بسیجی بودن و پاسدار بودن یک افتخار است که به آن می بالم و همیشه خود را سرباز ولایت می دانم.

وی با اشاره به عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرد: امروز رژیم صهیونیستی به برکت وجود جبهه مقاومت و عملیات وعده صادق رسوای جهان شده است.

منتخب مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی واکنش دانشجویان و اساتید دانشگاه های آمریکا را برآمده از اراده خداوند دانست و خاطرنشان کرد: هیچ اراده ای نمی توانست افکار عمومی جهانیان و وجدان های آنها را به این سمت دفاع از حق رهنمون کند مگر اراده خداوند که به برکت وجود جمهوری اسلامی ایران و جبهه مقاومت این اتفاق امروز رخ داده و صدای جبهه مقاومت از قلب آمریکا فریاد زده می شود.

آبنوش تحولات دنیا و واکنش های ملت ها در
قبال جنایات صهیونیست ها و حمایت از مردم غزه و فلسطینی ها را در تاریخ چند دهه گذشته بی نظیر دانست و یادآور شد: همه این رخدادها و تحولات جهانی مرهون رهبری امامین انقلاب و جان فشانی خون شهداست.

کد خبر 6093441

دیگر خبرها

  • وقت آن نرسیده آمریکا به رفتار دوگانه در قبال غزه و اوکراین پایان دهد؟
  • اذعان صهیونیست‌ها به شکست آمریکا در مقابله با موشک‌های ایران
  • بیداری دنیا در قبال مسئله فلسطین مرهون جبهه مقاومت است
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • غزه چگونه جهان را ضد استکبار و اشغالگری متحد کرد؟
  • سال ۲۰۲۴ هر لحظه دیوانه‌تر می‌شود!
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • نارضایتی مردم آمریکا از سیاست‌های بایدن در قبال جنگ غزه
  • جایزه بوکر عربی ۲۰۲۴ به اسیر فلسطینی رسید
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد