Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی فردا: محمدجواد ظریف به‌تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه ایران گفته است که بایدن بعد از آنکه دولت را از ترامپ تحویل گرفت به راحتی و با صدور سه فرمان می‌تواند تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران را رفع کند و به برجام برگردد تا در آن صورت ایران هم به تعهدات برجامی‌اش پایبند باشد. اما پرسش این است که این نگاه تا چه حد واقعی است؟ و آیا در چنین چراغ‌سبز نشان ندادنی رنگ و بوی اعتماد زودهنگام و بیش از انداره به آمریکا مشاهده نمی‌شود؟

محمدحسن قدیری ابیانه، استراتژیست و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا درباره موضع اخیر ظریف به «فردا» گفت: «بایدن می‌تواند تحریم‌ها را رفع کند و در اینجا حق با آقای ظریف است اما بایدن این کار نخواهد کرد بلکه سعی می‌کند از اهرم فشاری که ترامپ به وسیله تحریم‌ها ایجاد کرده است شروط جدیدی به ایران تحمیل کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظریف اشتباه می‌کند که بین بایدن و ترامپ تفاوت قائل می‌شود زیرا آنها در دشمنی با انقلاب اسلامی، تلاش برای سرنگونی نظام، تصاحب نفت ایران و ضربه زدن به معیشت مردم هم‌سو و هم‌هدف هستند اما در تاکتیک‌ها تفاوت دارند؛ یعنی دموکرات‌ها معتقدند راه‌های بهتری برای ضربه‌زدن به معیشت ایران و تسلیم ایران وجود دارد. این نوع استقبال از پیروزی بایدن و نشان‌دادن اشتیاق برای مذاکره با آمریکا نشان می‌دهد آقای ظریف از خباثت‌هایی که چه در دوران دموکرات‌ها به ریاست‌جمهوری اوباما و چه در دوران ترامپ علیه ایران اِعمال شد درس عبرت نگرفته‌ است و نمی‌خواهد یا نمی‌تواند ماهیت آمریکا را بشناسد و کسی که ماهیت دشمن، اهداف و استراتژی‌های دشمن را نشناسد، فرد مناسبی برای نمایندگی ایران در مذاکره با دشمن نیست. وقتی او می‌گوید بایدن با ترامپ فرق دارد مخاطب را به یاد جمله‌ای که گفته بود امضای کری تضمین است، می‌اندازد. او با صدای بلند می‌گفت هر توافقی بهتر از بی‌توافقی است و با ذکر این عبارت سعی می‌کرد به دشمن پیام دهد ما ما مایل یا مجبوریم به توافقیم حتی ذلیلانه‌ترین توافق و این در حالی است که جان‌کری می‌گفت عدم توافق بهتر از توافق بد است».

او ادامه داد: «ذوق‌زدگی ظریف، دولت و اصلاح‌طلبان حتی اگر بنا به مذاکرات باشد به ضرر ماست. این ذوق‌زدگی مثل اثر مخرب پایکوبی عده‌ای برای توافقات اولیه قبل از برجام است. این پایکوبی‌ها و این اشتیاق‌ نشان‌دادن‌ها اثر بسیار منفی بر مذاکرات داشت. اولا بایدن اگر حسن نیست دارد که ندارد باید تمام تحریم‌های اِعمالی خلاف برجام و خلاف قطعنامه‌های سازمان ملل را ملغی کند و برای این کار مذاکره لازم نیست؛ از طرفی آمریکا ضمن ملغی‌کردن این تحریم‌ها باید عذرخواهی هم بکند و خسارات وارده را جبران هم بکند. در ایران هم نباید بدون حذف امکان استفاده آمریکا از مکانیزم ماشه عضویت مجدد این کشور در برجام پذیرفته شود زیرا برای بازگشت آمریکا به برجام نیاز به موافقت ایران است».

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره ضرورت عدم مذاکره در دولت روحانی اظهار کرد: «دولت نباید تعهداتی را بپذیرد که دولت بعد هم درگیر آن شود زیرا مدت کوتاهی تا پایان دوره آقای روحانی مانده است و نباید برای دولت بعدی تعهد ایجاد شود لذا باید در این مدت تلاش صورت گیرد تا بدون مذاکره با آمریکا تحریم‌های آمریکا ملغی شود و همان‌طور که گفتم لغو تحریم‌های غیرقانونی آمریکا نیاز به مذاکره ندارد. دولت می‌داند که هیچ محبوبیتی در بین ملت ندارد و عمده کسانی که به آقای روحانی رأی داده‌اند خود را برای رأی به روحانی لعن می‌کنند و لذا این دولت فاقد پایگاه مردمی است».

قدیری‌ابیانه درباره رویکرد شخص ظریف تصریح کرد: «شخص ظریف نشان داده‌ است که از بده‌بستان مذاکرات فقط دادن امتیاز را یاد گرفته و موضع اخیرش نشان می‌دهد که هنوز درس عبرت نگرفته است و نمی‌تواند کدخدابودن آمریکا را از ذهن خود پاک کند و ما هنوز یادمان نرفته است که ظریف در ملاقات با البرادعی، مدیر کل وقت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فیلم‌برداری مخفی آن از رسانه‌ها پخش شد، خواسته بود که او یعنی البرادعی کمک کند تا اصلاح‌طلبان در انتخابات داخلی ایران پیروز شوند که این یک جرم قابل محاکمه است و می‌دانیم دعوت از بیگانگان برای اثرگذاری در انتخابات داخلی یک جرم مشهود و برخلاف استقلال کشور است. حالا هم ظریف و اصلاح‌طلبان می‌کوشند تا از مذاکره با آمریکا امتیازاتی برای جناح خود در انتخابات1400 به وجود آورند. البته بایدن نیز ترجیح می دهد که دولتی تسلیم، واداده، مرعوب و مدهوش و مجذوب غرب سر کار بیاید. اگر بر فرض بر این باشد که اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات شوند، آنگاه تحریم‌های هوشمندانه‌ای که بایدن وعده آن را داده است آغاز خواهد شد؛ به نحوی که فشارهای ترامپ در برابر آن ناچیز جلوه کند. متاسفانه وادادگی تحت عنوان بهانه‌زدایی بخشی از ذهنیت ظریف و همفکرانش در دولت است. در نهایت باید دعا کنیم مملکت به سلامت از این چندماه باقی‌مانده دولت آقای روحانی عبور کند تا انشالله مردم رئیس‌جمهوری جهادی، دشمن‌شناس، باورمند نسبت به توانایی‌های ملت، انقلابی و ولایت‌مدار را انتخاب کنندکه در پی آن کسانی در صدر دستگاه دیپلماسی ما قرار بگیرند که سیاست خارجی ایران را از انفعال بیرون آورند».

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران آمریکا ظریف اصلاح طلبان تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۲۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن

به گزارش همشهری آنلاین، رامین مهمانپرست؛ سخنگوی سابق وزارت امورخارجه،در روزنامه همشهری نوشت، دولت‌های غربی و آمریکا در قبال سیاست خارجی خود، قبل از هر چیزی دست به فضاسازی و کنترل افکار عمومی می‌زنند تا از این طریق بتوانند سیاست‌های خود را ولو اینکه با تمام اصول انسانی و اخلاقی مخالف باشند، پیگیری کنند؛ به تعبیری آنان به وسیله زمینه‌سازی و تبلیغات رسانه‌ای وجهه‌ای مثبت و توجیه‌پذیر از اقدامات خود به نمایش می‌گذارند. در قبال درگیری‌ها و نزاع‌های موجود در خاورمیانه هم وضع به همین شکل بوده است. آنان هرگاه که جنگ و تقابلی بین نیروهای مقاومت فلسطینی، حزب‌الله و سایر مبارزان محور مقاومت با رژیم اشغالگر صهیونیستی رخ می‌داد، سعی می‌کردند چهره‌ای تروریستی از مقاومت نشان دهند که منافع ملی و مشروع اسرائیل را به خطر انداخته است؛ به تعبیری در طرح آنان طرف مثبت ماجرا اسرائیل بود و طرف منفی آن محور مقاومت!
امروزه پس از ضربه طوفان‌الاقصی به صهیونیست‌ها موضوعی که به‌ شدت برای جبهه غرب سخت و سنگین تلقی می‌شود، آگاهی و هوشیاری مردم کشورهای غربی و آمریکا از جنایاتی است که توسط اسرائیلی‌ها در نوار غزه رخ می‌دهد. پس از عملیات طوفان‌الاقصی و زیر سؤال بردن حیثیت نظامی و امنیتی اسرائیل توسط مقاومت، نتانیاهو و کابینه اسرائیل برای ترمیم این آبروریزی و بهبود زخمی که از مقاومت خوردند بی‌رحمانه‌ترین جنایات را در نوار غزه پیگیری کردند که نتیجه آن شهادت بیش از ۳۰هزار فلسطینی است.
همین جنایات گسترده اسرائیلی‌ها در نوار غزه موجب شد تا بیداری و آگاهی قابل توجهی در غرب و آمریکا به‌وجود بیاید. افکار عمومی در این کشورها به خوبی از فریب رسانه‌ها آگاه هستند و آن تصویری که در طول این سال‌ها از مقاومت و اسرائیل ترسیم کرده بودند، به هم ریخته و آشکار شده که این صهیونیست‌ها هستند که با کمک دولت‌های غربی دست به جنایات وحشتناک در غزه می‌زنند و از آن سو مردم فلسطین در یک نبرد نابرابر و غیرمتوازن از سرزمین و حقوق خود دفاع و مقاومت می‌کنند.
این بیداری برای آمریکا و غرب بسیار خطرناک است؛ بالاخص وقتی اعتراضات دانشجویی ضداسرائیل و سیاست‌های آمریکا به دانشگاه‌ها کشیده شده است؛ چرا که دانشجو به‌عنوان قشر پیشرو و پیشتاز جامعه قدرت انتقال سریع‌تر مسائل را دارد و افکار عمومی را می‌تواند به سمت دیگری هدایت کند. این دقیقاً همان چیزی است که برای آمریکایی‌ها خطرناک است و قدرت تحمل آن را ندارند.
علاوه بر این، به زمان انتخابات آمریکا نزدیک هستیم و بایدن از رقیب خود که ترامپ باشد از لحاظ مقبولیت عمومی عقب‌تر است؛ لذا سعی دارد با مدیریت شرایط خاورمیانه دستاویزی در جهت تبلیغ به نفع خود داشته باشد، اما این اعتراضات فراگیر دانشجویان و استادان آمریکایی و افشاگری جنایاتی که با کمک دولت بایدن رخ داده است، نقشه‌های آنان را تحت ‌تأثیر قرار داده و عصبانیت دولت آمریکا را نسبت به این تظاهرات که بر مبنای دمکراسی و آزادی‌خواهی شکل گرفته، برانگیخته است.
دقیقاً‌ در چنین شرایطی است که دست دولت‌های غربی، رو می‌شود و نشان می‌دهد شعارهای زیبا و فریبنده حقوق ‌بشری مبنی بر آزادی‌ بیان و انسان‌دوستی تنها برای غربی‌ها ابزارهایی برای پیشبرد سیاست‌های آنهاست.

کد خبر 847379 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو ایران و آمریکا اسرائیل ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • واکنش ماسک به وعده «پیروزی» اوکراین
  • تداوم جنگ پس از ۲۰۰ روز نشان دهنده توان مقاومت است
  • هیچ بستری برای مذاکره بین اوکراین و روسیه وجود ندارد
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • جنگ جهانی نفت؛ بایدن در تنگنای تحریم‌ها، قیمت‌ها و انتخابات
  • گزینه رویایی ایران در آستانه فتح بهترین لیگ دنیا
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه