Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@02:54:32 GMT

جامعه اجتماعی؛ جامعه‌ای دارای اخلاق مدنی است

تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۳۵۹۵

جامعه اجتماعی؛ جامعه‌ای دارای اخلاق مدنی است

سعید مدنی روز چهارشنبه در چهارمین نشست آنلاین مؤسسه دارالکرام و نشر نی، با موضوع اخلاق مدنی، منطق پشتیبان جامعه مدنی در حوادث طبیعی است، با طرح این سؤال که چرا افراد برای کار اجتماعی یا مدنی باید بخشی از فرصت های خود را صرف این امور کنند، افزود: در شرایط عادی امکان دارد به قدری منابع و امکانات در دسترس باشد که بتوان بخشی از آن را صرف امور مدنی و اجتماعی کرد اما در شرایط بحرانی مانند وقوع حوادث و رویدادهای طبیعی وضعیت متفاوت و پیچیده‌تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به طور کل شرایط بحرانی از جمله حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله و انواع بیماری‌ها مانند کرونا یا طاعون شرایط همرسانی و کمک را برای موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد دشوار می کند.چراکه جان افراد می تواند در معرض مخاطره باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه هر فعالیت مدنی جدا از منابع اختصاص داده شده داوطلبانه، مخاطرات و خطرپذیری های بالایی دارد به ویژه در جوامعی که منابع مدنی را به رسمیت نمی شناسند، تأکید کرد: این جوامع به نوعی سعی می کنند این منابع را محدود یا کنترل هایی برای آن داشته باشند.

مدنی افزود: این مسئله که مؤسسه یا سازمان مدنی یا ان.جی.اویی کار اجتماعی انجام می دهد یا سیاسی، همیشه تشخیصش آن آسان نیست. گاهی آنقدر این مسائل در یکدیگر ادغام و شرایط پیچیده می شود که ناشی از ساختار موجود است و مرز میان آنها ریسک های جدی در پی دارد.

وی اضافه کرد:پس همین موضوعات دامنه هزینه ها برای فعالیت های مدنی را بسیار گسترده می کند.اساسا سازمان های جامعه مدنی یکی از ویژگی های مهم شان، داشتن هویت مستقل است.

این پژوهشگر اجتماعی خاطرنشان کرد:سازمان های جامعه مدنی ویژگی های مشترکی دارند. از جمله فعالیت آنها مرتبط با زیست داوطلبان است. یعنی کسانی که در سازمان های مردم نهاد و خیریه ها کار می کنند بر اساس تجربه خود به این نتیجه می رسند که مشکلی در سطح اجتماع وجود دارد و خوب است که ما برای رفع آن تلاش کنیم. مثل موسسه دارالاکرام که منشا اولیه شکل‌گیری آن کودکانی هستند که توانایی رفتن به مدرسه ندارند و امروز این مؤسسه بر اساس تفکر حمایت از این کودکان شکل گرفته است.

مدنی تصریح کرد: ویژگی دوم جامعه مدنی این است که داوطلبان ورود و خروج آسانی دارند و هر فردی مایل به انجام کار خیری باشد و منفعت فردی خود را کنار بگذارد، می تواند در این فعالیت اجتماعی شرکت کند.

وی بیان کرد: معمولا تفکر درون این سازمان ها مبتنی بر خرد جمعی است. آنچه که مهم است انتخابی کاملا مستقل و آزادانه است که وارد کار اجتماعی شوند. شاید یکی از مهم ترین ویژگی‌های سازمان های مدنی استقلال نسبی از نظام و حکومت و مردمی بودن آن است.

این جامعه‌شناس و پژوهشگر ارشد علوم اجتماعی در بخش دیگری از صحبت هایش ادامه داد: همچنین منشاء اخلاق مدنی، تجربه همزیستی بشر در طول تاریخ است. زندگی شهر نشینی آغاز شده و طبیعتا جدا از منافع تک تک افراد منفعت جمعی هم مطرح است. کنار هم زیست کردن انسان ها، مستلزم پذیرش کلی واحد است و جامعه هویتی کاملا مستقل از افراد باید داشته باشد. به همین دلیل هرچقدر جوامع بیشتر اجتماعی شوند، در واقع مدنی نیز شده اند. زیرا تجربه همزیستی با یکدیگر را بهتر و بیشتر درک کرده و به همین میزان اخلاق مدنی در آنها رشد پیدا کرده است.

این جامعه شناس در ارتباط با مفهوم اخلاق مدنی نیز خاطرنشان کرد: این مفهوم تا حدودی نزدیک به سایر منابع مانند همبستگی اجتماعی است. همبستگی اجتماعی می تواند به اخلاق مدنی کمک کند اما این دو مفهوم با یکدیگر تفاوت دارند و یک مفهوم را شامل نمی شوند.

مدنی تصریح کرد: اخلاق اجتماعی می تواند نظم را در جامعه گسترش دهد ولی مفهومی کاملا جدا دارد. به طور کلی ما در جوامع دو نوع نظم داریم، یک نوع نظم اخلاقی و دیگری نظم هنجاری. نظم اخلاقی مبتنی بر نوعی جوشش درونی است و به نوعی پذیرش قواعدی آگاهانه و خود مختارانه است. نظم هنجاری اما توسط قواعد سیستم ها شکل می‌گیرد و این نظم هنجاری از طریق سیستم ها تعیین می شود و ما از آن طریق قوانین جاری را مطرح می کنیم.

این پژوهشگر علوم اجتماعی تأکید کرد: سازمان های جامعه مدنی در حوادث طبیعی با چالش های جدی سروکار دارند از جمله چالش در صورت بندی فعالیت ها، چالش مشروعیت، چالش سازمان، چالش اولویت، چالش رابطه با دولت و چالش منابع.

سعید مدنی در پایان افزود: مواجهه با این چالش ها نیاز به انگیزه های جدی دارد که منطق پشتیبان این انگیزه، اخلاق مدنی است.

وی اضافه کرد: همین پشتوانه نیز امید را در خون جامعه مدنی روان می سازد و در دوران سخت و دشوار اپیدمی توان لازم را برای تداوم تلاش های سازمان های مردم نهاد مهیا می کند.

برچسب‌ها جامعه مدنی توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی حزب همبستگی ایران اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جامعه مدنی توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی حزب همبستگی ایران اسلامی جامعه مدنی توسعه اقتصادی توسعه اجتماعی حزب همبستگی ایران اسلامی اخبار کنکور اخلاق مدنی جامعه مدنی سازمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)

برای نخستین بار در کشور مرکز امداد اجتماعی با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور و استاندار فارس در حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) افتتاح شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز به نقل از روابط عمومی بهزیستی استان فارس، مراسم افتتاح مرکز امداد اجتماعی در کنار امداد پزشکی در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام به عنوان پایلوت برای اولین بار در کشور با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور و استاندار فارس، برگزار شد تا صیانت و حمایت اورژانسی از آسیب دیدگان و نیازمندان بدون واسطه و در اسرع وقت در این مرکز انجام شود.

تسری و بسط این اقدام به سایر حرم‌های مطهر در سراسر کشور در آینده نزدیک، از موارد مطرح شده توسط معاون وزیر ورئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم بود.

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین در ادامه سفر یک روزه به شیراز در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان فارس گفت: امروز در جمع شورای اداری بهزیستی فارس میزبان نمایندگان ادوار و منتخبین مردم فارس در دور دوازدهم مجلس بودیم تا با بررسی نظام مسائل سازمان بهزیستی آخرین ظرفیت سازی‌ها را پیگیری کنیم.

علی محمد قادری با بیان اینکه بحمدالله نمایندگان و منتخبین مردم فارس در دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی آگاه به مسائل بودند و شناخت کاملی از سازمان بهزیستی دارند، افزود: امیدواریم بتوانیم پروژه‌های کوچک مقیاس و لوایح مهم و ضروری که کارگشا برای جامعه هدف بهزیستی است را در فصل جدید مجلس شورای اسلامی داشته باشیم.

قادری عنوان کرد: بودجه بهزیستی در دو سال اخیر در دوره مجلس انقلابی و دولت مردمی افزایش داشته، اما هنوز هم برای بسیاری از حوزه‌ها اعتبار کافی نیست؛ صفر شدن پشت نوبت‌های مستمری سازمان بهزیستی یک انقلاب در این زمینه بود لیکن 148هزار خانواده پشت نوبت دریافت حق پرستاری در کل کشور هستند.

رئیس سازمان بهزیستی تشکیل جلسات مستمر برای تنظیم لوایح در زمینه مطالبات جامعه هدف معزز بهزیستی را ضروری عنوان کرد.

وی با اشاره به کسب رتبه برتر اشتغال سازمان بهزیستی کشور در جشنواره شهید رجایی گفت: راه اندازی ظرفیت سازی اجتماعی و بهره مندی از رسالت‌های اجتماعی دستگاه‌ها و مجموعه‌های عمومی، دولتی و خصوصی نیز از اقدامات برتر سازمان بهزیستی در دولت سیزدهم است.

وی با تصریح بر اینکه برگزاری اولین آزمون استخدامی ویژه افراد دارای معلولیت که منتج به استخدام 4هزار 326نفر از مددجویان در 90 شغل در 46 دستگاه اجرایی در کشور نیز از اقدامات اثربخش سازمان است، تفاهم و تعامل با قوه قضائیه برای تسهیل خدمات به ویژه فرزندخواندگی را نیز به عنوان یکی از نقاط عطف خدمات برشمرد.

رئیس سازمان بهزیستی در ادامه افزود: بیش از 7 میلیون نفر از خدمات مستمر سازمان بهزیستی بهره مند می‌شوند و گستره‌ خدمات بهزیستی از پیش از تولد تا سوانح، تصادفات، موضوعات منجر به معلولیت و همچنین دوران سالمندی بهزیستی خدمت دهنده به مردم است چرا که خدمت در چنین سازمانی که سازه استراتژیک است مقدس و مددکارانه است.

قادری در پایان تصریح کرد: در سال 1402 با اهتمام دولت مردمی در زمینه تسهیلگری مسکن 100 در صد تخصیص اعتبارات را داشته ایم، تعداد 47هزار و 278 واحد مسکن در دولت سیزدهم تحویل مددجویان و بیش از 46هزار واحد نیز در دست احداث است.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور مجلس و استان‌ها در این جلسه خطاب به منتخبین مردم فارس گفت: امید است در هر قسمتی از کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفتند بهزیستی را حمایت کنند، در سیاست گذاری و قانون گذاری به نفع جامعه هدف بهزیستی فعالیت کنند و در تعاملات سمت و سوی خیرین را به سمت جامعه هدف بهزیستی هدایت کنند.

امیرحسین عرب زاده افزود: در دو قسمت طرح و لایحه و بودجه سنواتی کشور باید تعامل بیشتر با نمایندگان مجلس انجام شود؛ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، حوزه مستمری و بسته‌های تشویقی، نیروی انسانی و حمایت در زمینه پرداخت حقوق کارکنان اورژانس اجتماعی از دیگر موارد مطرح شده توسط مشاور پارلمانی رئیس سازمان بهزیستی در این جلسه بود.

مدیر کل بهزیستی فارس هم در این جلسه به تشریح عملکرد و خدمات بهزیستی فارس در سال گذشته پرداخت و با بیان اینکه یک میلیون و 209 هزار نفر در سال گذشته به طور مستقیم از بهزیستی فارس خدمات گرفته اند، گفت: در استان بالغ بر 137 هزار فرد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی فارس هستند. 

محمدرضا هوشیار افزود: بیش از 174 هزار کودک 3 تا 6 سال در 183 مرکز تحت نظارت بهزیستی فارس غربالگری بینایی شده اند و از اختلال بینایی 3هزار کودک با انجام این غربالگری پیشگیری شده است. 

در ادامه منتخبین مردم فارس در دور دوازدهم مجلس شورای اسلامی ضمن اعلام آمادگی در جهت تعامل با بهزیستی به بررسی موارد مطرح شده برای خدمت رسانی بهتر به جامعه هدف بهزیستی پرداختند.

انتهای پیام/424

دیگر خبرها

  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • خراسان رضوی دومین استان دارای خدمات روانشناسی
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • دشمن به دنبال کم رنگ کردن ارزش حجاب است
  • رسانه‌ها مشکلات را با رعایت اخلاق منعکس کنند
  • بیش از ۲ و نیم میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شد
  • افتتاح مرکز امداد اجتماعی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)
  • فضیلت‌گرایی اخلاق توحیدی برترین مرتبه اخلاق است