Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، احمد مرادی، نماینده بندرعباس، حاجی آباد، قشم، ابوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی در خصوص صید ترال گفت: روش عادی که به صورت کف‌روب است و با ماهواره‌ها در عمق خیلی پایین، برخی گونه‌ها بخصوص کمیاب را شناسایی می‌کنند و آن‌ها را صید می‌کنند.

نماینده مجلس توضیح داد: کف‌روب یا ترال یا گوفه تور ماهیگیری بزرگی به شکل قیف است که از دو طرف به تخته‌هایی متصل و معمولاً به دنبال شناور در بستر دریا کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرادی همچنین ادامه داد: شناوری که برای کف‌روبی استفاده می‌شود گوفه‌کش نامیده می‌شود. این شناورها در اندازه‌های متفاوت وجود دارند، از قایق‌های کوچک با قدرت تنها ۳۰ اسب بخار موتور یا شناورهایی با کارخانه‌های بزرگ با بیش از ۱۰٬۰۰۰ اسب بخار را شامل می‌شود. در حالی که ترال عمدتاً برای صید تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمونه‌برداری‌های علمی یا مطالعاتی، یکی دیگر از موارد استفاده از ترال می‌باشد.

وی در خصوص نگرانی‌های زیست محیطی بیان کرد: این موضوع نگرانی‌های زیست محیطی را بوجود آورده است، در واقع این تورهای کششی، غیر گزینشی عمل می‌کنند و سبب صید هر دو نوع ماهی قابل عرضه در بازار و ماهی نامطلوب و از هر دو اندازه قانونی و غیرقانونی آن‌ها می‌شود. در هر بار عملیات صیادی قسمتی از صید بی‌مصرف می‌باشد که به عنوان صید ضمنی، مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، برخی از گونه‌هایی که به‌عنوان صید ضمنی گرفتار می‌شوند نیز به‌طور تصادفی توسط فرایند ترال کشته می‌شوند.

وی افزود: در طی چند سال اخیر برخی افراد سودجو از اهرم‌هایی به نفع خود سوء استفاده می‌کنند با گرفتن مجوز از آب‌های دور یعنی در عمق ۲۰۰ متری به بالا با کشتی‌هایی که از کشورهایی، چون تایلند، چین اجاره کرده در دریای عمان و خلیج فارس مشغول به صید ترال هستند.

مرادی اظهار کرد: برخی دیگر از همان روش صید سنتی صید می‌کنند، با تلاش مسئولین قضایی و سپاه و پیگیری مجلس تا حدودی از صید ترال در خلیج فارس و دریای عمان کاسته است، در مجلس هم از وزیر جهاد کشاورزی طرح سوال شد که برای نماینده‌های مجلس قانع‌کننده نبود، درباره در برخی از قسمت‌های شرق استان هرمزگان و آب‌های دریای عمان و خلیج فارس با استفاده از رانت چرخه صید ترال همچنان ادامه دارد که آسیب‌های زیست محیطی این نوع ترال با انقراض برخی آبزیان کمیاب بسیار بالاست و جبران آن تا حدودی غیرممکن است.

نماینده مجلس گفت: کشتی‌های چینی و تایلندی که در دریای عمان و خلیج فارس مشغول صید ترال بودند توسط مسئولین مربوطه دستگیر شدند در اصل با سازماندهی دقیق‌تر و با کمک شیلات هم توانسته‌ایم انقراض آبزیان کمیاب گرفته شود، تا کنون با صید ترال بصورت غیرقانونی و یا با سوء استفاده از مجوزهایی که صادر می‌شود تعداد زیادی از گونه‌های در حال انقراض و یا کمیاب به خطر می‌افتد و همچنین آبزیانی که در بازار نامطلوب هستند، کشته می‌شوند.

وی استفاده از ترال بواسطه اثرات زیست‌محیطی را بحث‌برانگیز خواند و ادامه داد: از آنجا که ترال کف شامل کشیدن ابزار سنگین ماهیگیری در کف دریاست، می‌تواند تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف اقیانوس‌ها ایجاد نماید، از آن جمله شکستن مرجانها، خسارت به زیستگاه و حذف جلبک‌های دریایی می‌باشد. مهم‌ترین اجزای تأثیرگذار ترال تخته‌های صید هستند که می‌تواند چندین تن وزن داشته باشند و شیارهای عمیقی در کف دریا ایجاد کنند، و ساختار زنجیر پایینی نیز که معمولابه لبه پایین تور متصل بوده و همیشه با کف دریا در تماس باقی می‌ماند.

مرادی بیان کرد: بسته به نوع ساختار زنجیر پایینی، ممکن است سبب جابجایی سنگ‌های بزرگ یا تخته سنگ‌ها شده، آن‌ها را همراه با کشیدن تور، برهم بزند یا به موجوداتی که حرکتی از خود ندارند صدمه بزند و همچنین رسوبات بستر را برهم بزند. این اثرات باعث کاهش تنوع گونه‌ها و تغییرات زیست‌محیطی به سمت رشد موجودات زنده فرصت‌طلب می‌شود.

کد خبر 566127 برچسب‌ها صید

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: صید زیست محیطی دریای عمان خلیج فارس صید ترال گونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۴۰۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان

ایسنا/گیلان رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت با تاکید بر ضرورت اعتلای فرهنگ محیط زیست در جامعه، گفت: اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان الزامی است.

محمدتقی تقی‌زاده امروز هفتم اردیبهشت ماه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به برنامه‌های متنوع در هفته زمین پاک، اظهار کرد: اجرای برنامه‌های آموزشی زیست محیطی برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی ضروری است در همین راستا آموزش‌های لازم برای دانش‌آموزان ابتدایی یک مدرسه دخترانه در روستای پسیخان به مناسبت هفته زمین پاک انجام شد.

وی با اشاره به لزوم اهمیت محیط زیست و نهادینه کردن این علم همانند سایر علوم برای آموزش دانش‌آموزان، افزود:  برنامه‌های متنوعی به مناسبت هفته زمین پاک با مشارکت یکی از صنایع فعال در شهرستان در خصوص مباحث زیست محیطی برگزار شد. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رشت گفت: کارشناسان این اداره با حضور در بین دانش آموزان و ارائه موشن‌گرافی‌های زیست محیطی، آنها را با مفاهیم ساده محیط زیست آشنا کردند.

تقی‌زاده درباره آموزش‌های ارائه شده به دانش آموزان، تصریح کرد: آموزش تعاریف و مفاهیم زیست محیطی همچون تفکیک از مبدا،  موجودات زنده و حیوانات در خطر انقراض، جلوگیری از شکار و صید، تنوع زیستی، صرفه جویی در مصرف آب و روش‌های نگهداری و محافظت از گیاهان و جانوران همراه با برگزاری مسابقه و اهدای جوایز از مهمترین بخش‌های آموزش محیط زیست به دانش آموزان است.

 وی با تاکید بر اینکه برای حفظ محیط زیست و تحویل آن به نسل آینده باید فرهنگ سازی کرد، گفت: هر قدر هزینه برای این سنین از کودکان انجام شود خود یک سرمایه‌گذاری ارزشمند محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آموزش زیست محیطی و استمرار این برنامه‌ها برای  اعتلاء فرهنگ محیط زیست ضروری است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • شکست اسرائیل در عملیات وعده صادق جبران‌ناپذیر است
  • ایران جزو آسیب‌پذیرترین کشورها از بلایای طبیعی
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست