Web Analytics Made Easy - Statcounter

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به پیامدهای جدی مقاومت میکروبی برای ایمنی و سلامت غذایی، امنیت غذایی و تغذیه و وضعیت اقتصادی میلیون‌ها خانوار زارع در سراسر جهان هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، مقاومت میکروبی (مقاومت آنتی‌بیوتیکی) به عنوان یک تهدید جهانی نگرانی فزاینده‌ای را نسبت به سلامت انسان و دام ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مقاومت میکروبی به قابلیت میکروارگانیسم‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، ویروس‌ها و انگل‌ها برای مقاومت در برابر مواد ضد میکروبی- مانند آنتی‌بیوتیک‌ها که پیش‌تر در درمان عفونت‌ها موثر بوده‌اند، اشاره دارد.

در نتیجه این پدیده، داروهایی که زمانی برای درمان بیماری‌ها موثر و کارا بودند، تاثیر کمتری داشته یا بی‌فایده می‌شوند و به کاهش قابلیت درمان موفق عفونت‌ها منجر می‌شوند.

به گزارش فائو، کاربرد نادرست یا بیش ‌از حد داروهای ضد میکروبی برای درمان و جلوگیری از بیماری‌ها در بخش دامداری، آبزی‌پروری و تولیدات زراعی اغلب با خطر بالقوه ظهور و گسترش میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر مواد ضدمیکروبی همراه است.

اقدامات توصیه‌ شده برای مهار مقاومت میکروبی در زنجیره غذا

براساس این گزارش، تاکنون موثرترین رویکرد برای محدود کردن استفاده از مواد ضدمیکروبی در بخش کشاورزی، کم کردن نیاز به درمان بیماری‌های حیوانی و گیاهی است.

این مساله درخصوص دام‌ها و آبزیان، شامل اتخاذ شیوه‌های مناسب مدیریتی همچون امنیت زیستی، واکسیناسیون و تغذیه مناسب است.

در بخش تولیدات گیاهی، استفاده از رویه‌های تثبیت شده مدیریت یکپارچه آفات که شامل یک رویکرد نظام‌مند طراحی شده برای کاهش خسارات اقتصادی به محصولات زراعی و به حداقل رساندن خطرات برای مردم و محیط‌زیست است که علاوه بر افزایش عملکرد محصولات می‌توانند نیاز به درمان‌های ضدمیکروبی (آنتی‌بیوتیکی) را نیز کاهش دهند.

در سطح تولیدی فائو از اجرای شیوه‌ها و اقدامات مناسب بهداشتی حمایت می‌کند، شیوه‌ها و اقداماتی که هدف آن‌ها جلوگیری از آلودگی‌ها و همچنین تشویق استفاده مسوولانه از داروهای ضدمیکروبی و آنتی‌بیوتیک‌ها برای کاهش خطرات مرتبط با ایمنی و سلامت غذایی است.

این مساله شامل گستره‌ای فراتر از مزارع کشاورزی بوده و دربرگیرنده پایبندی همه بخش‌ها و افراد دخیل در تولید و کسب‌وکارهای مرتبط با مواد غذایی به شیوه‌های مناسب بهداشتی است، مساله‌ای که باید از طریق یک نظام بازرسی مبتنی بر خطر اجرایی شود.

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: محصولات کشاورزی فائو کشاورزی مقاومت میکروبی شیوه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۵۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگر‌های لمسی ضد میکروبی در راه است

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، اگر وسیله‌ای وجود داشته باشد که نیاز فوری به ضد میکروبی شدن داشته باشد آن صفحات نمایش لمسی عمومی است که همه با انگشتان آلوده خود به آن دست می‌زنند.

مس ویژگی‌های شناخته شده‌ای دارد از جمله خاصیت میکروب کشی در صورت تماس با آن ولی مات و رسانای الکتریکی نیز هست دو ویژگی که استفاده از آن را برای پوشش دهی صفحه لمسی جذاب نمی‌کند.

اکنون دانشمندان موسسه تحقیقات و مطالعه پیشرفته کاتالان در اسپانیا، مؤسسه علوم فوتونیک (ICFO) و شرکت کورنینگ ماده نوینی به نام «سطح مسی نانوساختار شفاف» (TANCS) با در نظر گرفتن این محدودیت‌ها ابدع کرده اند.

محققان کار خود را با قرار دادن یک لایه مسی به ضخامت ۳.۵ نانومتر بر روی یک لایه شیشه‌ای آغاز کردند. در فرآیندی به نام بازپخت حرارتی سریع، آنها آن لایه را تا دمای ۳۹۰ درجه سانتیگراد (۷۳۴ درجه فارنهایت) گرم کرده، آن را به مدت ۱۰ دقیقه در آن دما نگه داشته و سپس سرد کردند.

انجام این کار باعث شد که لایه قبلی یکنواخت به تعداد بی شماری از نانوذرات مس با فواصل مساوی تبدیل شود.
لایه تغییر یافته به دست آمده، کیفیت ضد باکتریایی مس را حفظ کرد، اما شفاف، دارای رنگ خنثی و از نظر الکتریکی نارسانا شد.

در نهایت برای دوام بیشتر و حفاظت از محیط زیست، لایه‌هایی از دی اکسید سیلیکون و فلوروسیلان‌ها (مواد شیمیایی دفع کننده آب و روغن) به لایه بالایی افزوده شد.

در آزمایش‌هایی که در شرایط خشک دنیای واقعی انجام شد، مشخص شد که این ماده نوین ۹/۹۹ درصد از باکتری‌های استافیلوکوکوس اورئوس را در عرض دو ساعت از بین می‌برد.

همچنین پس از اینکه به مدت دو سال دو بار در روز با پاک کننده‌ها تمیز شد، دست نخورده و موثر باقی ماند.

مجریان این طرح می‌گویند اگرچه هنوز برای عرضه تجاری این محصول تحقیقات بیشتری لازم است، اما این دستاورد گام مهمی در زمینه ساخت صفحه نمایش لمسی ضد میکروبی برای نمایشگر‌های عمومی یا شخصی است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Communications Materials منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پایش کیفیت روغن خوراکی از مزرعه تا سفره
  • این میوه خوشمزه هم کبد چرب را درمان می‌کند هم باعث طول عمر می‌شود
  • فرصت ۲ ماهه دستگاه‌ها برای تهیه برنامه عملیاتی امنیت غذایی
  • برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار
  • وظیفه دستگاه اجرایی برای تامین امنیت غذایی مردم
  • ساز کوک دانشگاه و صنعت برای تأمین امنیت غذایی/ هزار دانشجوی طرح پویشی به هلدینگ زر می‌روند
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • مشاور امنیت رژیم صهیونیستی: صحبت درباره پساجنگ در غزه مضحک است
  • نمایشگر‌های لمسی ضد میکروبی در راه است