Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیفیت پایین

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

کیفیت خوب

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

عصر ایران؛ زینب رحیمی ــ‌ شاید همه اعتراض‌ها به حضور کشتی های چینی تنها محدود به نحوه صیادی آنها یعنی استفاده از تور ترال شد اما تخریب اکوسیستم دریای عمان و از بین بردن گیاهان و جانوران دریایی تنها یک بخش ماجراست. این قصه ره دراز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجرا به دهه ۸۰ و ۷۰ برمی‌گردد. زمانی‌که یکی، دو شرکت ایرانی که اعضای آن عمدتا بازنشسته‌های شیلات بودند، مجوز صید تحقیقاتی و آزمایشی «فانوس‌ماهی» را گرفتند. تحقیقاتی که جزییات آن مثل میزان ماهی‌برداشت شده و سود حاصل از فروش یا صادرات ماهی‌ها در هاله ابهام است. همین شرکت‌ها که مجوز شناسایی جمعیت فانوس‌ماهی را برعهده داشتند از ابتدای دهه ۹۰ مجوز صید تجاری فانوس‌ماهی را گرفتند و این سرآغازی بود برای ورود کشتی‌های چینی به آب‌های ایران به اسم اجاره یا اجازه صید.
شیلات اعلام کرد کشتی‌های چینی در اجاره شرکت‌های ایرانی هستند و وزیر امور خارجه ایران هم مدعی شد تنها «اجازه» صید به کشتی‌های چینی داده شده است. بگذریم از اینکه کلمه «اجازه» از منظر حقوقی زیر سئوال است اما پرسش اصلی آن است که آیا بار این کشتی‌های چینی به سواحل ایراان برمی‌گردد یا خیر؟
برخلاف اظهارات صریح سازمان شیلات و وزیر امور خارجه ایران، از ماهی‌های ارزشمند و اقتصادی صیدشده در دریای عمان، بخشی در قالب صادرات قانونی و از طریق کارت‌های بازرگانی به کشورهای دیگر صادر می‌شده اما بخش دیگر که از میزان آن هیچ اطلاعی در دست نیست، از طریق کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای به شکل غیرقانونی از کشور خارج می‌شده و حتی مقداری هم وسط دریا بارگیری و از آب‌های ایران خارج می‌شده است.
به این موارد استفاده از سوخت یارانه‌ای را هم اضافه کنید. این کشتی‌های چینی که سودی برای ایران نداشتند، از سوخت ارزان‌قیمت دولتی هم استفاده می‌کردند. چطور؟ چون اینها بر خلاف مصوبه دولت درباره «ضوابط ثبت و اعطای تابعیت جمهوری اسلامی ایران به شناورها» در سال ۸۸ توانسته بودند پرچم ایرانی روی شناور خود نصب کنند.
تاکنون با ورود شورای امنیت ملی به این ماجرا، از میان ۳۴ کشتی چینی، مجوز فعالیت ۱۶ شناور چینی لغو شده و صید فانوس‌ماهی از ابتدای آذرماه به مدت دو سال ممنوع می‌شود اما شواهد بیانگر آن است که عده‌ای از طریق رانت توانستند به اسم صنعت صیادی، منابع دریایی ایران را به باد بدهند.

بیشتر بخوانید: توقیف ۲ کشتی متخلف صید ترال و کشف هزار و ۵۰۰ کیلو انواع آبزیان جزئیات ممنوعیت صید ترال فانوس ماهیان صید ترال تا ۲ سال ⁧‫ممنوع‬⁩ شد صیادی آسیب زای چینی ها در خلیج‌فارس با مشارکت "ژن‌ خوب" لینک کوتاه: asriran.com/003Asg

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ترال کشتی های چینی فانوس ماهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۶۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، حسین العزی، معاون وزیر امور خارجه صنعاء با تأکید بر این که ما از توطئه‌های ایالات متحده و اقدامات خصمانه آنها اطلاع داریم، گفت: مسئولیت پیامدهای هرگونه حماقت برضد یمن از سوی آمریکایی‌ها برعهده خودشان است.

وی با انتشار مطلبی در شبکه ایکس به واشنگتن هشدار داد که در صورت انجام هرگونه اقدام خصمانه، یک راه امن در منطقه نخواهند یافت و همه منافع آنها، هدف آزادگان قرار خواهد گرفت.

العزی از واشنگتن خواست به اقدامات خصمانه خود نسبت به یمن دست بردارد پیش از آنکه افکار شکست خورده آن را جهنمی بی‌پایان بکشاند.

وی این سخنان را بعد از تلاش آمریکا برای به کارگیری ایادی داخلی خود برای برهم زدن ثبات در یمن بعد از شکست در بازدارندگی در دریای سرخ عنوان کرد.

نیروهای مسلح یمن در حمایت از غزه همچنان کشتی‌های اسرائیلی و کشتی‌هایی که در دریا سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند به سمت سرزمین‌های اشغالی در حرکت هستند را هدف قرار می‌دهند. کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی نیز در پاسخ به حمله به یمن، هدف نظامیان صنعاء هستند.

سرهنگ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیشب (جمعه) از حمله به نفتکش انگلیسی "Andromeda Star" در دریای سرخ و اصابت مستقیم آن خبرداد.

همچنین نیروی پدافند هوایی یمن موفق شد یک فروند پهپاد "MQ9" را در آسمان استان صعده و در حین انجام عملیات خصمانه سرنگون کند.

عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یمن به عملیات‌های نظامی خود ادامه داده و تلاش می‌کند، عملیات‌های خود را در اقیانوس هند توسعه داده و تقویت کند تا جایی که در محاسبات آمریکایی ـ انگلیسی ـ اسرائیلی نمی‌گنجد.

الحوثی باردیگر تاکیدکرد که تنها راه حل، توقف نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه و پایان محاصره این منطقه است و طولانی کردن این حملات و محاصره نتیجه عکس بر وضعیت اقتصادی دشمنان دارد.
 

دیگر خبرها

  • هشدار صنعاء نسبت به توطئه‌های آمریکا برضد یمن
  • به شدت به آمریکا درباره ارتکاب هر حماقتی و تبعات آن هشدار می دهیم
  • یمن سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به کشتی انگلیسی را تأیید کرد
  • انصار الله یک کشتی انگلیسی را هدف قرار داد و یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد
  • واکنش انصارالله یمن به خروج ناو هواپیمابر آمریکا از دریای سرخ
  • عقب نشینی ناوهواپیمابر و یک ناوشکن آمریکایی از دریای سرخ
  • سومین پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکا هدف ارتش یمن قرار گرفت
  • الحوثی: در ۲۰۲ روز، ۱۰۲ کشتی هدف قرار گرفتند
  • وزش باد شمال شرقی در خلیج فارس و دریای عمان از امشب
  • عملیات یمن علیه ناوشکن و کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی