قهرمان پروری در فیلمهای ایرانی چه جایگاهی دارد؟/ حلقهای مفقوده در سینما
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۷۲۶۶
حمیدرضا قطبی کارگردان سینما درباره چرایی استفاده نکردن از قهرمان واقعی در آثار سینمایی و احساس نیاز آن بیش از هر زمان دیگری به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:سالهاست از معنا و مفهومی که در سینما تعریف میشود فاصله گرفته ایم و تعریف من از سینما و فیلمهایی که میبینم چیزی نیست که الان با آن مواجه هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: یکی از عناصری که سینما را سینما میکند قهرمان ها و فیلمهایی است که قهرمان محور هستند و البته آثاری که همیشه با اقبال روبرو میشدند قهرمان پرور بودند. کاراکتری که حادثه میآفریند، درگیر میشود، درام ایجاد میکند و امید به آینده را با زنده ماندن یا حتی مردنش به وجود میآورد.
او ادامه داد: سینمایی که ما را جادو کرد و شیفته آن شدیم این نیست، این سینما ما را به بستر دیگری میبرد. یک زمانی در ایتالیا سینمای نئورالیسم درست شد و واقع گرایی شکل و شمایلی پیدا کرد برای اینکه انسان از حالت فردی خارج شد و حرکت جمعی در مقابل بشریت قرار گرفت، سینمای نئورالیسم و بعد رئالیسم سوسیالیستی که در حقیقت مردم باید حرکت کنند و محور اصلی آنها هستند همه اینها باعث شد به یک سینمای اجتماعی روی بیاوریم که درونش دردهای جامعه بزرگ میشود و برای مبارزه با آن آدمهای معمولی را مشاهده میکنیم که سعی دارند با معضلات و مشکلات مقابله کنند و در حقیقت درام از دل این به وجود میآید، حالا برخی از مشکلات را با کمک یکدیگر میتوانند از بین ببرند و یا نمیتوانند حل کنند که فیلمهای به اصطلاح تلخ با درون مایههای تراژیک از دل این به وجود میآید. این یعنی انعکاس زندگی و جادو نیست، سینما برای من معنی جادوگری دارد یعنی هنری که فراتر از زندگی واقعی ما و اجتماعی است که میشناسم و در همسایگی من قرار دارد.
کارگردان «جامه دران» بیان کرد: وقتی فیلمهای این سالها را میبینم به خصوص با روی کارآمدن دوربین روی دست، فضای دیجیتال و ... متوجه میشوم بهشدت از سینما، زییاشناسی، قاب بندی و همه آنهایی که میتوانست تاثیرگذار باشد فاصله گرفتیم. متاسفانه آن تصویرهای زیبا از بین رفت و ما ماندیم و درد وگرفتاری و بدبختی که سینما نیست بلکه دوربین روی دست و تهیه گزارشی است برای اینکه فقط تصویری از جامعه را نشان بدهند و بگویند چنین چیزهایی داریم، من اینها را سینما نمیدانم.
این کارگردان تصریح کرد: به طور قطع بخشی از سینمایی که جادو میکند حضور قهرمانهایی است که فراتر از آدمهایی هستند که در کنار هم زندگی میکنند اینها قهرمانهای نئورالیسم و کوچه بازار نیستند افرادی هستند که ما را به آینده میبرند و به چیزهایی که فراتر از ماست امیدوار میکنند، برای همین ملت تقریبا فقیر هند قهرمانانش را دوست دارد، چون به آنها امید میدهند و میگویند ما میتوانیم دنیا را عوض کنیم.
قطبی اظهار کرد: البته که قهرمان فیلمها باید تمام مشخصهها ومولفهها را داشته باشند یعنی باید زیبا، کاریزماتیک، دارای جثه و قد و قامت درستی باشد. قبلا میگفتند اینها کلیشه هستند، اما واقعیت اینجاست همین کلیشهها همیشه بودند و به درد سینما خوردند منتهی باید با آنها فیلمهای بزرگ ساخت و ساده و سبک برخورد نکرد.
کارگردان «قطار آنشب» گفت: در هند مردم با همه سختیهای اقتصادی برای رفتن به سینما و دیدن قهرمان پول میدهند، چون اگر امیدشان را از آنها بگیرید دیگر چیزی ندارند و این امید در سینما شکل میگیرد در فضای تاریک و ساکت میبینند که میتوان به هدف رسید و قدرتمند بود.
وی افزود: همین کشور هند با چنین قهرمان سازی در فیلم ها، صنعت سینما را میچرخاند و درآمدزایی خوبی دارد از سویی در سالهای اخیر حجم تولید فیلمهای عالی آنها زیاد شده است، چون پشتوانه اصلی که همان مردم هستند را دارد و قطعا فرهنگ سازیهای خودشان هم در دل فیلمها میگنجانند.
قطبی در پایان گفت: اینکه فقط بخواهیم فیلمی تولید کنیم اتفاق حرفهای و درست نیست، باید طوری کار کنیم که صنعت سینما بچرخد و در این چرخش اتفاقات مثبت برای همه رخ میدهد.
انتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فیلم سینمایی سینمای ایران فیلم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۷۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برق هیچ منبع آبی در تربتجام قطع نمیشود
ایسنا/خراسان رضوی مدیر امور منابع آب تربتجام گفت: در قطعی برق اردیبهشتماه، برق هیچ منبع آبی در تربتجام قطع نمیشود.
یوسف اختری در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه کشاورزان تربتجام در مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند، خاطرنشان کرد: در قطعی برق اردیبهشتماه طرح مدیریت توأمان آب و برق چاههای کشاورزی استان، برق هیچ منبع آبی در تربتجام قطع نمیشود.
وی بیان کرد: بنا بر اعلام لیست چاههای مشمول اعمال محدودیت، در خصوص چاههای کشاورزی با مصرف آب و انرژی نامتعارف و بیشتر از پروانههای بهرهبرداری، با توجه به اهتمام جدی بهرهبرداران در زمینه مدیریت مصرف، رعایت الزامات قانونی و البته اقدامات مرکز کنترل و پایش چاههای شهرستان، هیچ اشتراکی از تربتجام قطع برق نخواهد شد.
مدیر امور منابع آب تربتجام افزود: طی ماه جاری در استان خراسان رضوی ۷۳۸ حلقه چاه کشاورزی مشمول اعمال محدودیت خواهند بود.
اختری گفت: در اسفندماه سال گذشته نیز تنها برق ۲ درصد چاههای کشاورزی تربتجام قطع شده بود که البته در قیاس با سایر شهرستانهای خراسان رضوی از حیث نسبت چاههای متخلف به کل چاهها، کشاورزان شهرستان در طرح مدیریت توأمان آب و برق نمره قبولی گرفتند.
وی در ادامه از وجود ۸۲۲ حلقه چاه در شهرستان تربتجام خبر داد و افزود: ۶۸۸ حلقه چاه مربوط به بخش کشاورزی است که تمامی آنها مجهز به کنتور هوشمند شدهاند.
مدیر امور منابع آب تربتجام با بیان اینکه در این منطقه به دلیل برخی شرایط امکان حفر چاه غیرمجاز نیست، بیان کرد معدودی چاه غیرمجاز در روستاهای کوهپایهای بودهاند که تمامی آنها شناسایی و مسدود شدهاند.
وی با اشاره به اینکه هرچند در گذشته بیشتر از حد مجاز برداشت آب داشتیم اما با نصب کنتورهای هوشمند میزان برداشت آب رعایت میشود، اذعان کرد: اگر بخواهد برداشت آب بیشتر از حد مجاز و پروانه باشد توسط کنتور قطع میشود.
اختری با اعلام اینکه میزان برداشت آب در هر چاه متفاوت است، از ممنوعه بحرانی بودن دشت تربتجام خبر داد و گفت: هر ساله کمتر از یک متر افت سطح آب زیرزمینی دارد.
وی عنوان کرد: با نصب کنتورهای هوشمند و کنترل میزان برداشت آب، افت سطح آب سفرههای زیرزمینی رو به کاهش است به طوری که قبلاً میانگین افت سطح آبهای زیرزمینی در سال یک متر و ۳۰ سانتیمتر بوده و اکنون به کمتر از یک متر رسیده و این روند همچنان ادامه دارد.
شهرستان مرزی تربتجام با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد قرار دارد. این شهرستان از شرق با کشور افغانستان هم مرز است.
انتهای پیام