Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد گفت: تمام دانشجویانی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه پژوهشی و علمی هستند باید با تمام وجود حتی در صورت کمبود امکانات تلاش خود را انجام دهند و مطمئن باشند که این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد.

زرین اسحاقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص معیارهای انتخاب اساتید برجسته در جهان، اظهار کرد: در جهان برای انتخاب اساتید برجسته معیاری به نام h-index وجود دارد که در واقع کارایی و نقش یک محقق را در جامعه بین‌المللی مشخص می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این معیار میزان تاثیرگذاری محقق در جامعه بین‌المللی بررسی می‌شود. h-index معیار اصلی انتخاب محققان است، البته برخی فاکتورهای دیگر نیز وجود دارند مانند رتبه محقق در مقالات و اعتبار علمی و همایش‌هایی که در آن‌ها شرکت داشته است اهمیت دارد.

تلاش بسیار مهم‌تر از نبود امکانات است

اسحاقی با اشاره به اینکه تلاش بسیار مهم‌تر از نبود امکانات است، تشریح کرد: درست است که راهنمایی و نوشتن مقالات دانشجویانم بر عهده من بود اما کار اصلی را این دانشجویان در آزمایشگاه‌هایی با امکانات بسیار کم انجام دادند. درحال حاضر آزمایشگاهی که در دانشگاه پیام‌نور در اختیار من قرار داده شده است امکانات اندکی دارد. با وجود این موضوع دانشجویان بسیار سخت کوش هستند. تمام دانشجویان در صورتی که علاقه‌مند به فعالیت در زمینه پژوهشی و علمی هستند باید با تمام وجود حتی در صورت کمبود امکانات تلاش خود را انجام دهند. دانشجویان باید مطمئن باشند که این تلاش‌ها نتیجه خواهد داد. 

این شیمیدان برجسته اظهار کرد: نکته مهمی که هرگز نباید فراموش شود ارزش‌گذاری برای زحمات دانشجویان است. در این شرایط که تحصیلات شاید هیچ بازخورد مالی برای دانشجویان نداشته باشد، آن‌ها به دانشگاه آمده و سخت تلاش می‌کنند تا در عرصه‌های علمی دنیا دیده شده و مقالات خوبی ارائه دهند.

جامعه جهانی ما را خواهد دید

وی گفت: با تلاش و مطالعه بسیار زیاد می‌توان به همه خواسته‌ها دست پیدا کرد. به همکاران و اساتید دیگر دانشگاهی نیز توصیه می‌کنم که همواره امید خود را از دست ندهند و علی‌رغم کمبود امکانات و مسائل و مشکلات بسیاری که بر سر راه تحقیق و پژوهش است با تلاش و کوشش خود این راه را ادامه دهند و مطمئن باشند که جامعه جهانی ما را خواهد دید. در ایران ما افراد محقق و خوش فکر بسیاری داریم که نباید از طی کردن مسیر تحقیق ناامید شوند.

اسحاقی افزود: در ابتدای شروع به تدریس در دانشگاه عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند بوده‌ام و سپس به دانشگاه پیام نور مشهد منتقل شدم. درحال حاضر استاد تمام گروه شیمی دانشگاه پیام نور مشهد هستم. هفتاد و پنج دانشجو در مقطع ارشد و شانزده دانشجو در مقطع دکتری فارغ التحصیل کرده‌ام. ۱۳۹ مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر خارج از کشور به چاپ رسانده‌ام. همچنین چهارده طرح پژوهشی در زمینه تخصص خود به اتمام رسانده و سه کتاب نیز در داخل ایران چاپ کرده‌ام. برای چاپ دو کتاب نیز با ناشران خارج از کشور همکاری‌هایی داشته‌ و بخش‌هایی از این کتاب را نوشته‌ام.

این شیمیدان برجسته در خصوص کتاب‌هایش، اظهار کرد: یکی از کتاب‌هایی که مستقلا آن را تهیه کردم کتاب «شیمی هسته‌ای» دانشگاه پیام نور است که مختص به انتشارات پیام نور است و توسط این دانشگاه به مرحله چاپ رسیده است. دو کتاب دیگر با عنوان «کروماتوگرافی» و «روش‌های فیزیکی و شیمی جداسازی» هستند که در زمینه‌های تخصصی رشته شیمی نوشته شده‌اند. همچنین یک فصل از کتابی را با همکاری ناشر کتاب در زمینه محیط زیست به چاپ رسانده‌ام.

دانشمند برتر علوم طبیعی جهان در سال ۲۰۰۸

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مشهد خاطرنشان کرد: در ۳۶ همایش بین‌المللی و ۶۵ همایش داخلی شرکت داشته‌ام. همچنین در سه سال متفاوت پژوهشگر برتر دانشگاه پیام نور مشهد شناخته شده‌ام. در سال گذشته نیز از طرف دانشگاه پیام نور تهران به عنوان استاد منتخب شناخته‌ شده‌ام. در یک همایش در هند و در همایش دیگری در چین مقاله علمی بنده به عنوان مقاله برتر شناخته شده است و همچنین در همایش‌های مختلفی در آلمان و ایتالیا سخنرانی داشته‌ام. در سال ۲۰۰۸ به پیشنهاد موسسه الزویر که در جوامع مختلف دانشمندان برتر را انتخاب می‌کند، در زمینه علوم طبیعی نفر اول جهان شناخته شده‌ام.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی پژوهش دانشجو دانشگاه پیام نور مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان

علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری و مشارکت سه‌جانبه این دانشگاه با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد:‌ این تفاهم‌نامه به‌منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های طرفین برای ارتقا سطح همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی برای استمرار ارتباط سازمان‌یافته بین دانشگاه‌ها به‌منظور برطرف کردن نیاز‌های متقابل و تلاش در شناسایی استعداد‌های درخشان مراکز علمی است.

وی با اشاره به همکاری‌های طرفین توضیح داد: از دیرباز در زمینه‌های مختلف همکاری‌های خوبی وجود داشته؛ اما با این تفاهم‌نامه راه برای استفاده بهتر از ظرفیت‌های طرفین، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی، اشتراک منابع علمی و مراکز اطلاع‌رسانی، مشارکت در تهیه مقالات و پایان‌نامه‌ها و طرح‌های مشترک، تدوین و انتشار کتب، مجلات و برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت مشترک هموار کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کرمان هم‌افزایی علمی را هدف والای این تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: انجام همایش‌های علمی و پژوهشی مشترک، بازدید‌های علمی متقابل و ایجاد شرایط برای فرصت‌های مطالعاتی و پژوهشی پسادکتری، برگزاری ژورنال کلاب و جلسات مشترک برای مبادله نتایج پژوهشی از مواد تفاهم‌نامه مذکور است.

منظری‌توکلی ابراز امیدواری کرد که انعقاد این تفاهم‌نامه در راستای شعار سال و مشارکت مردم برای افزایش تولید کارگشا و مثمر ثمر باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران ۱۲ اردیبهشت در قم برگزار می‌شود
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • بررسی زمینه‌های پژوهشی حوزه بازی میان ایران و دانشگاه سینرجی
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ۱۰ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • گردهمایی بزرگ تاریخ علم
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند