Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:24:08 GMT

همدلی دولت و ملت مرهمی برای دردهای کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۸۲۲۲

همدلی دولت و ملت مرهمی برای دردهای کرونایی

در این ماه های سرد پاییزی، که هر روز عزیزی، شهروندانی و هموطنانی از بین ما کم می شوند حفظ جان به نخستین دغدغه دولت تبدیل شده است.

با وجود اینکه ارایه راهکارهای گوناگونی برای کنترل این ویروس کشنده ارایه شد بازهم با روند روبه رشد مبتلایان و جان باختگان بر اثر تهاجم این ویروس مواجه شدیم به آن اندازه که دولت ناچار شد بنا به توصیه کارشناسان بهداشت و درمان، محدودیت های جدیدی مقرر کند و اکنون آذرماه با تعطیلی فراگیری آغاز می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درست است که این تعطیلی موجب کاهش تردد و تجمع و مهار قابل توجه کرونا می شود، ولی در مقابل آنچه که در پیش است برقراری توازن بین سلامت و معیشت است آن هم در شرایطی که کشور با تحریم های ریز و درشت از سوی بیگانگان و دشمنان این مرز و بوم مواجه است.

اکنون که با توصیه های هرروزه مسوولان و پزشکان دانشگاه های علوم پزشکی با شعار «در خانه ماندن» در حال نبرد با این ویروس هستیم نباید از پیامدهای پساکرونایی براقتصاد استانی که سالها است با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می کند غافل شویم و این دولت است که با درنظر گرفتن سبد معیشتی برای اقشار آسیب پذیر همزمان با «جان» به «نان» مردم نیز می اندیشد.

اطلاع از تاثیر ویروس کرونا بر کسب و کارهای استان کرمانشاه و بیان نقطه نظراتی از سوی کارشناسان و صاحبنظران اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می تواند راهکاری برای تحمل بهتر این شرایط سخت باشد.

شاید طب سنتی برای مهار ویروس کمک رسان باشد

چنانچه یک پژوهشگر فرهنگی در گفت وگو با ایرنا، در پاسخ به این سوال که علاوه بر اقدام دولت در خصوص تعطیلی کشور برای کنترل کرونا چه راهکار و یا پیشنهادی مدنظر است، اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا در جهان و در کشور تاکنون افراد بسیاری جان خود را از دست داده ­اند و با شدت یافتن همه ­گیری این بیماری، قشر وسیعی از هموطنانمان در معرض خطر ابتلا به آن هستند و توجه به نظرات و راهکارهای ارایه شده از سوی کارشناسان طب سنتی و بررسی آنها پیشنهاد می شود.

«مجتبی فتح الهی نژاد»، در خصوص راهکارهای مبارزه و کنترل کرونا گفت: بعضی از کارشناسان طب سنتی و دلسوزان جامعه پیشنهاداتی را در خصوص استفاده از داروهای گیاهی برای مقابله با این بیماری ارایه داده ­اند و تا حدودی رضایت بخش بوده اما در ظاهر تمام توجهات به سمت درمان‌­های پزشکی و نکات ارایه شده توسط سازمان بهداشت جهانی معطوف شده است.

برنامه های ارایه شده از سوی دولت کارشناسی شده است

فتح الهی نژاد افزود: برای خارج شدن از این وضعیت، به مشارکت و همدلی دولت و مردم نیاز است، دولت بادقت نظر و حتی با الگوبرداری از برنامه‌ ­های درمانی و اقتصادی که کشورهای دیگر برای مقابله با این بیماری انجام داه اند و موفق شده­ اند، اقدام به ارایه برنامه ­هایی برای پیشگیری و همچنین معیشت افراد جامعه می کند و مردم نیز با رعایت نکات بهداشتی و پذیرش دستورات مقامات و نهادهای حکومتی، دولت را در این راه یاری کنند.

وی با اشاره به قرارگیری کشور در وضعیت تحریم، ادامه داد: دولت باید ضمن ارایه برنامه ­ها و محدودیت­‌ها، مردم را قانع کند که با رعایت این نکات به نتیجه مطلوبی خواهیم رسید با این حال نباید این مشارکت یک سویه شود و مردم تنها دستورات و نکات ارایه شده توسط مقامات را اجرا کنند.

فتح اللهی نژاد معتقد است، دولت و مقامات هم در قبال مردم مسوول هستند و بدون شک اعمال محدودیت‌­ها باعث ایجاد مشکلات معیشتی برای بعضی از افراد می‌­شود که باید با تدبیر لازم و منطقی، راهی برای حمایت از این اقشار جامعه در نظر گرفته شود.

در ادامه یک عضو هیات علمی اقتصاد دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت وگو با ایرنا، به بررسی تاثیرات ویروس کرونا بر کسب و کار مردم استان پرداخت و گفت: با شیوع بیماری کرونا بعضی کسب و کارها رونق گرفتند و برخی دچار رکود شدند.

«سهراب دل انگیزان» گفت: با شیوع این ویروس، کسب و کارها را می‌­توان به ۲ گروه تقسیم کرد، گروه اول کسب و کارهایی هستند که این ویروس بر کسب و کار آنها تاثیر مثبت داشته و گروه دوم که دامنه آن وسیع­تر است کسب و کارهایی هستند که اثر منفی این بیماری بیشتر در آنها مشهود است.

وی ادامه داد: اثر تکثیرکنندگی این ویروس بر دیگر مشاغل تاثیر دارد لذا کاهش شدید تقاضا را در پی دارد و اثر منفی و رکودی که این ویروس بر فعالیت‌­های اقتصادی داشته بسیار مشهودتر از اثر مثبت آن بوده است.

دل انگیزان افزود: بعضی از کسب و کارها با شیوع بیماری کرونا با رونق مواجه شده‌­اند که از جمله آنها می ­توان به مشاغل مرتبط با حوزه درمان و تولید، توزیع و فروش تجهیزات و ملزومات بهداشتی مانند ماسک، مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی غیره اشاره کرد اما در مقابل آن می­ توان به مشاغل و فعالیت ­های اقتصادی که دچار رکود شده ­اند همانند فعالیت ­های حوزه­ های گردشگری، خدمات اجتماعی و شهری اشاره کرد.

کرونا چه اندازه به اقتصاد استان ضربه زده است؟

این عضو هیات علمی دانشگاه رازی گفت: این در حالی است که این ویروس با توجه به طول دوره­ای که ادامه خواهد داشت و پوششی که در کل استان ها دارد می ­تواند بین پنج تا ۲۰ درصد به تولید ناخالص داخلی کشور زیان وارد کند به عنوان مثال از زمان ورود این ویروس به کشور ما که از زمستان گذشته بود تا اوایل اردیبهشت ضرری که به اقتصاد ایران وارد کرد مبلغی بین حدود ۶ تا ۱۲ میلیارد دلار برآورد شد.

دل انگیزان اضافه کرد، این ضرر در استان کرمانشاه فقط تا انتهای فروردین ماه سال جاری براساس برآورد شخصی من نشان دهنده ضرری بالغ بر ۲۰ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان است.

این صاحب نظر اقتصادی گفت: به صورت کلی در وضعیت پیش آمده اشتغال کاهش پیدا خواهد کرد، تعداد زیادی از فعالان اقتصادی بیکار خواهند شد، کارگرانی که روزمزد بوده ­اند دچار مشکل معیشتی می ­شوند و موضوع فقر به صورت جدی­تری خود را نشان خواهد داد و گسترش می­ یابد.

وی معتقد است، در چنین شرایطی انجام برخی اقدامات فوری است که باید نشأت گرفته از تصمیماتی درست و صحیح باشد تا بتوان وضعیت به وجود آمده در اثر شیوع این بیماری را مدیریت کرد.  

معیشت به اندازه سلامت اهمیت دارد

در پایان یک عضو هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا به ذکر مثالی پرداخت و گفت: همان گونه که یک پرنده برای پرواز کردن به ۲ بال نیاز دارد لذا یک انسان هم برای گذران زندگی و انجام هر کاری باید هم امور دنیوی و هم مسایل معنوی و اخروی را مدنظر قرار دهد.

«محمد نبی‌احمدی» گفت: در وضعیت ایجاد شده در جامعه بر اثر شیوع ویروس کرونا، نمی ­توان تنها مقوله بهداشت و سلامت را مدنظر قرار داد و به مبحث کسب و کار و معیشت افراد جامعه توجه نکرد و همچنین عکس این موضوع هم قابل پذیرش نیست. 

این دانشیار دانشگاه رازی ادامه داد: توزان را باید سرلوحه کارها و تصمیمات قرار داد و مسئله مقابله با کرونا نیز به همین صورت است، اگر بخواهیم در مبارزه و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس موفق شویم باید همه جوانب را درنظر بگیریم، باید ضمن رعایت پروتکل ­های بهداشتی و دستورات ستاد ملی کرونا موضوع معیشت افراد جامعه هم در نظر گرفته شود.

این پژوهشگر اجتماعی گفت: اگر ما ضمن رعایت تمام پروتکل ­ها و دستورات بهداشتی توانایی خرید مایحتاج اولیه و تامین هزینه معیشت خود و خانواده ­مان را نداشته باشیم، چگونه زندگی کنیم، دولت باید در ارایه برنامه ­ها و تصمیماتی که در این خصوص اتخاذ می ­کند هر ۲ مورد را همزمان مدنظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه در وضعیتی که گاه صدای خرد شدن استخوان­ های ناشی از فقر به گوش می ­رسد، ادامه داد: دولت باید تدبیری درنظر بگیرد و به نحوی نوعی حمایت مالی برای اقشار آسیب پذیری که توانایی تامین مایحتاج را ندارند در نظر بگیرد.

برای معیشت مشاغل آزاد در تعطیلات فکری شود

این استاد دانشگاه اضافه کرد، افرادی که کارمند هستند و به نوعی در پایان ماه از حقوقی بهره ­مند می ­شوند کمتر با مشکل مواجه خواهند بود و یا مشکلی ندارند اما باید برای اصناف و کسب و کارهایی که تعطیل شده­ و یا در برنامه جدید و محدودیت ­های کرونایی پیش رو مجبور به تعطیلی هستند چاره ­ای اندیشید.

نبی احمدی ادامه داد: این افراد که اکنون با مشکل مواجه شده­ اند همان کسانی هستند که بار انقلاب و نظام را به دوش می­ کشند و در گردنه­ های سخت و در پیچ ­های تند انقلاب، با حضور خود در صحنه­ ها و رویدادهای حساس انقلاب به میدان آمده و به نظام کمک می­ کنند لذا باید قدر این افراد را دانست و در این دوره و روزهای سخت به داد آنها رسید.
به گزارش ایرنا، از ابتدای اپیدمی تاکنون ۲۱ هزار و ۳۰۲ نفر با علایم کرونا در استان کرمانشاه بستری شدند و ۱۹ هزار و ۱۱۸ نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند.

هم اکنون هزار و ۶۸ بیمار مربوط به کرونا در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.
براساس اعلام رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، همه شهرستان‌های استان اکنون در وضعیت قرمز به سر می‌برند و باید تمام جوانب احتیاطی و بهداشتی در سراسر استان رعایت شود.

گزارش از زهره کریم زاده           

برچسب‌ها ویروس کرونا حسن روحانی کرمانشاه پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا حسن روحانی کرمانشاه ویروس کرونا حسن روحانی کرمانشاه اخبار کنکور استان کرمانشاه دانشگاه رازی ویروس کرونا کسب و کارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «ملوک طلوع‌نژاد» بازیگر گلستانی سریال پایتخت، پیشکسوت نمایش رادیو گلستان، تئاتر و تلویزیون پس از چند روز بستری در بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا و زخم سیاه ناشی از کاهش سیستم ایمنی بدن جان خود را از دست داد.وی در سری نخست سریال پایتخت در کنار بازیگران این سریال بخصوص «احمد مهرانفر»، «محسن تنابنده» و «ریما رامین‌فر» ایفای نقش کرد.وی سال‌های سال در عرصه تئاتر نیز فعالیت داشت.

دلیل اصلی مرگ بازیگر سریال پایتخت

خانم ملوک طلوع نژاد بعد از مبتلا شدن به قارچ سیاه تحت عمل جراحی قرار گرفت اما متاسفانه به علت عفونت ناشی از بیماری کرونا و زخم های قارچ سیاه دستگاه ایمنی بدن او به شدت پایین آمده بود و بر اثر عفونت کرونا درگذشت. گفتنی است سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم باعث را که بازی خانم ملوک طلوع نژاد به خوبی دیده شود.

او در فیلم‌های تاکسی برگشتی که از شبکه تبرستان پخش می‌شد نیز بازی کرده بود فیلمی که توسط آقای محمد حسین صفری کارگردانی شد.

خانم طلوع نژاد در سریال پایتخت نقش لیدر نقی معمولی را بر عهده داشت نقی در پایتخت ۵ در مسابقات ورزشی کشتی شرکت کرده بود و خانم طلوع نژاد به عنوان لیدر در سریال بازی می کرد.

روز شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ملوک طلوع نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون متولد گلستان و هنرمند پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون و گروه نمایش رادیو گلستان که با بازی در سریال پایتخت ۵ و پایتخت ۶ به شهرت رسید بر اثر بیماری شایع قارچ سیاه و کرونا و ابتلا به بیماری از شایع ترین خبرهای امسال دارفانی را وداع گفت‌.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902553

دیگر خبرها

  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • ایمن‌سازی کودکان زیر ۵ سال با قطره فلج اطفال اجرا شد
  • عملیات ایمن‌سازی با قطره فلج اطفال در مناطق پرخطر اجرا شد
  • درمان دردهای عضلانی و مفصلی با حرکات اصلاحی ورزشی +تصاویر
  • انسان نخستین بار کی سرما خورد؟
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • گشایش نمایشگاه مشق همدلی در قم