Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@14:13:43 GMT

دست دلالان زیر گلوی نرگس/گُل خزان خریدار ندارد

تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۲۸۵۵۸

دست دلالان زیر گلوی نرگس/گُل خزان خریدار ندارد

نرگس زارهای کویر خشک خراسان جنوبی بعد از گذشت سال ها، همچنان منتظر حمایت مسئولان برای مباحث فرآوری، بیمه و خرید تضمین این گلِ خزان در اوج یخبندان شبانه است تا دست دلالان هم از زیر گلوی این گل خوش رنگ و بو قطع کند.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: همزمان با رقص باد و سوزش سرما، هوای تازه ای در نرگس زارهای شهرستان خوسف دمیده شده، اما مردمان دیار گل های نرگس این روزها مجبور هستند دسترنج شان را تنها به مردم تعارف کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کهن‌ترین نرگس زارهای خراسان جنوبی متعلق به شهرستان خوسف بوده که ثبت آثار ملی شده است، در حال حاضر سطح زیر کشت این محصول در دل کویر استان  24 هکتار است.

 

 

اگرچه بوی خوش نرگس زارهای خوسف در قیاس با گل های مشابه  بر سر زبان ها جاری و ساری است اما خبری از بیمه و خرید تضمین این محصول در شریط حاد و بحرانی کرونا هم نیست و همچنان کشاورزان این خطه، چشم انتظار بیمه نرگس زاری های خود برای جلوگیری از خسارت های سوز سرما و یخ زدگی گل نرگس هستند.

 

 

شهرستان خوسف قطب تولید گل نرگس و دارای رتبه نخست تولید این محصول در خراسان جنوبی و در سطح کشور نیز رتبه پنجم را دارد و به همین دلیل این شهرستان را به دیار گل های نرگس می شناسند.

 

 

«محمد رضا علیزاده» نرگس کار روستای آریش خوسف در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: وضعیت محصول گل نرگس امسال به دلیل سرما و یخبندان شبانه زیاد خوب نیست زیرا کرونا، اقتصاد ما را هم تحت تأثیر قرار داده است.

 

 

این نرگس کار  با اشاره به اجرای محدودیت های کرونا از آذرماه، افزود: با اجرای محدودیت ها، فروش محصول گل نرگس برای کشاورزان با مشکل مواجه خواهد شد زیرا بیشتر نرگس کاران روستای دستگرد و آریش خوسف، محصول خود را به استان های خراسان رضوی، سیستان و تهران صادر می کنند.

 

 

علیزاده با بیان اینکه گل نرگس متأثر از شرایط کرونایی، مثل سال های گذشته خریدار ندارد، افزود: گل نرگس خاصیت ضد ویروسی و برای سرماخوردگی بسیار خوب است، بنابراین برای درمان بیماری کرونا هم بی تأثیر نیست، این مهم باید فرهنگ سازی شود.

 

 

درخواست این نرگس کار از مسئولان مربوطه و جهاد کشاورزی؛ فرآوری محصول، اسانس گیری، بیمه و خرید تضمنی گل نرگس است و بیان می کند: بیشترین دغدغه کشاوزان، فروش گل نرگس است؛ اگر فرآوری محصول در شهرستان انجام شود، کشاورزان مشکلی برای افزایش سطح زیر کشت ندارند زیرا تنها بازارِ گل های نرگس با شاخه های بزرگ خوب است و مابقی گل(ساقه کوتاه) خراب می شوند.

 

 

وی با بیان اینکه تعداد زیادی نرگس کار که سطح زیر کشت کمی از این محصول دارند، گل های شان خراب می شود و تنها کشاورزانی که سطح زیادی زیر کشت دارند گل های نرگس های خود را به استان های دیگر صادر می کنند، افزود: دلالان  هم به بازار گل نرگس ورود کرده  و کشاورزان هم برای جلوگیری از خرابی محصول مجبور به فروش محصول خود به دلالان هستند.

 

دلالان؛ گل نرگس را مفت می خواهند! 

 

این نرگس کار با بیان اینکه متأسفانه دلالان؛ گل نرگس را مفت می خواهند! گفت: دلالان هر شاخه گل را از کشاورز 500 تومان می خرند، در صورتی که قیمت هر شاخه گل یک‌‌هزار و 500 تومان است.

 

وی  از جهاد کشاورزی خواست تا بازار فروش گل نرگس در تهران را برای کشاورزان مهیا کند و ادامه داد: بازار فروش خوبی نداریم؛ سطح زیر کشت محصول گل نرگس من، یک هکتار و نیم هست که امسال تاکنون 25 هزار شاخه گل را از این مزرعه برداشت و به استان های همجوار صادر کرده ام، بنابراین نیازمند حمایت هم هستم.

 

 

«محمد حاجی زاده» کشاورز دیگری است که از نبود بیمه گل نرگس گلایه مند است و می گوید: سرمای هوا و یخبندان شبانه در دل کویر سبب خسارت به محصول گل نرگس می شود و این موضوع نرگس کاران را رنج می دهد.

 

این کشاورز با بیان اینکه مرکز خرید گل نرگس در شهرستان خوسف هم امسال فعال نیست، گفت: این محصول بازار فروش خوبی ندارد و کشاورزان، امسال گل هایشان را بیشتر تعارف دوستان و اقوام می کنند.

 

«سید حسن رضوی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از فعالیت ۱۳۰ بهره بردار گل نرگس در خوسف خبر داد و گفت: ۲۴ هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گل نرگس است که پیش بینی می‌شود امسال ۱۲ میلیون شاخه گل نرگس از اراضی زیر کشت، برداشت شود.

 

رئیس جهاد کشاورزی خوسف با بیان اینکه کشاورزان برای فروش محصول گل نرگس با مشکلی مواجه نیستند، گفت:  در حال حاضر شهرداری و تعاون روستایی خوسف آمادگی خرید گل نرگس از کشاورزان را دارند.

 

درآمد میلیاردری نرگس کاران خوسف

رضوی پیش بینی کرد: امسال از محل فروش گل نرگس، بیش از چهار میلیارد تومان عاید بهره برداران گل نرگس می شود زیرا از هر مترمربع ۶۰ شاخه گل برداشت می ‌شود.

 

وی  با بیان اینکه در سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات چهار درصد به متقاضیان پرداخت شده است، گفت: نیازمند سرمایه گذار برای فرآوری محصول در شهرستان هستیم.

 

رئیس جهاد کشاورزی خوسف تصریح کرد: برای استحصال عطر از گل نرگس در وهله نخست نیازمند افزایش سطح زیر کشت و جذب سرمایه گذار بوده و برای افزایش سطح زیر کشت گل نرگس برای هر هکتار نیازمند ۲۵۰ میلیون تومان هستیم،

 

وی با بیا اینکه  کشاورزان منطقه می توانند این محصول را زیر درختان عناب خود کشت و از این محل هم درآمد کسب کنند؛ بیشترین مشکل نرگس کاران  شهرستان خوسف را بازاریابی و بیمه نبودن این محصول به دلیل خسارت های یخ زدگی در فصل سرماعنوان کرد.

 

 پیش بینی برداشت ۲۲ میلیون شاخه گل نرگس در خزان خراسان جنوبی

 

«غلامرضا قوسی»، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم پیش بینی کرد: امسال 22 میلیون شاخه گل نرگس از مزارع زیر کشت این محصول برداشت می شود.

 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه  در حال حاضر ۴۳ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل نرگس است، افزود: این استان رتبه پنجم تولید گل نرگس در کشور را دارد.

 

قوسی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گل نرگس طی دو سال گذشته از ۳۷.۵ هکتار به ۴۳ هکتار افزایش یافته است، گفت:  پیش بینی می شود در سال جاری ۱۱۰ میلیارد ریال از محل فروش گل نرگس عاید 750 بهره بردار شود.

 

وی در پایان بر لزوم بر صادرات گل نرگس تاکید و تصریح کرد: برای فرآوری و اسانس گیری از گل نرگس نیازمند سرمایه گذار هستیم.

 

خبر خوش؛ بیمه گل نرگس برای سال زراعی جدید

 

غنچه،مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص بیمه گل نرگس اظهار کرد: برای بیمه گل نرگس در حال پیگیری هستیم.

 

وی با بیان اینکه طرح بیمه گل نرگس تهیه شده است، اظهار کرد: صندوق بیمه تعرفه، تعهد و عوامل خطر گل نرگس را بررسی کرده و در انتظار تایید هیئت مدیره اعضای صندوق بیمه کشاورزی هستیم.

 

غنچه با بیان اینکه مطلب که بیمه گل نرگس پس از تصویب ابلاغ خواهد شد، گفت: بهره برداران گل نرگس امیدوار باشند که تعرفه برای سال زراعی جدید ابلاغ شود.

پایان پیام/575

منبع: شبستان

کلیدواژه: برداشت گل نرگس گل نرگس خوسف خوسف شهرستان خوسف خراسان جنوبي بیرجند خبرگزاری شبستان زیر کشت گل نرگس محصول گل نرگس شهرستان خوسف خراسان جنوبی جهاد کشاورزی بیمه گل نرگس فروش گل نرگس نرگس زارهای سطح زیر کشت گل نرگس گل های نرگس نرگس کاران گل نرگس پیش بینی نرگس کار شاخه گل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاه‌بردار اینترنتی خریدار احشام در کرمانشاه

سرهنگ علی عباسی کسانی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با مراجعه یکی از شهروندان به مأموران انتظامی سنقر و کلیایی مبنی بر اینکه در بازار احشام این شهرستان مشغول فروش احشام بوده و شخصی با مراجعه به وی و نمایش رسید بانکی ۲ رأس گوسفند از وی خریداری کرده است اما پس از ساعتی متوجه شده است پولی به حسابش واریز نشده و مورد کلاه‌برداری قرار گرفته است، رسیدگی به موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی افزود: با بررسی‌های اولیه و اقدامات تخصصی، مشخص شد که فرد کلاه‌بردار با ایجاد یک رسید جعلی توسط برنامه‌های موبایلی و با نشان دادن یک رسید بانکی جعلی پس از دریافت احشام، بازار را ترک کرده است.

رئیس پلیس فتا استان کرمانشاه ادامه داد: مأموران پلیس فتا اقدامات تخصصی خود را آغاز کردند و پس از تحقیقات گسترده و همه‌جانبه ردپای مجرم را شناسایی کردند.

سرهنگ کسانی افزود: پس از هماهنگی با مرجع قضائی، متهم در اقدامی غافلگیرانه در مرکز استان دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد و در بازجویی‌ها به کلاه‌برداری اعتراف کرد.

وی گفت: فروشندگان طعمه‌های مناسبی برای کلاه‌برداری با رسید جعلی هستند، لذا اگر قصد فروش کالایی را دارند تا زمان دریافت پیامک واریز وجه از سر شماره اصلی بانک عامل و مطابقت با میزان موجودی حساب خود، از ارائه کالا به خریدار خودداری کرده و مواظب شگرد کلاه‌برداری با ساخت رسیدهای اینترنتی جعلی باشند.

کد خبر 6097193

دیگر خبرها

  • دستگیری کلاه‌بردار اینترنتی خریدار احشام در کرمانشاه
  • جنجال علیه اخذ مالیات از دلالان دانه‌درشت آن هم با پول بیت‌المال
  • بازگشت دلار به کانال ۵۹/دلار تلگرامی خریدار ندارد
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/ خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایران/خرمای مضافتی در صدر صادرات خرما
  • کمک به تسهیل تامین مالی تولید با برات الکترونیکی 
  • ۸۲ کشور خریدار خرمای ایرانی
  • فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان
  • رقص خون در گلوی پاییز؛ روایتی متفاوت از همسر شهید جاویدالاثر «رسول هوشیاری»