Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/گیلان در حالی که باستانی کاران انزلی چند سالی است چشم انتظار بهره برداری از پروژه زورخانه هستند، شاهد افزایش قیمت مصالح و در نتیجه کند شدن اجرای طرح و راکد ماندن آن هستیم.

ورزش زورخانه ای یکی از ورزش هایی است که ریشه در فرهنگ و تمدن ایران زمین دارد و همانطور که به آن ورزش باستانی هم می گویند، از گذشته های دور به عنوان میراثی ارزشمند به ما رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزش باستانی را علاوه بر نیرومندی و تقویت روحیه ورزشکاری با هدف تواضع، فروتنی و دوری از تکبر انجام می دهند و زورخانه که عنوان ساختمان و سالن این ورزش است، شبیه سرداب بوده که برای ورود باید خم و به دور از تکبر وارد شده و در پایان هم با دعا تمرین را خاتمه داد.

در انزلی هم همانند سایر رشته های ورزشی، ورزش زورخانه ای علاقمندان خود را دارد و شاهد استقبال از آن هستیم، ولی کمبود اعتبارات و نداشتن فضای مناسب به چالش با ورزشکاران زورخانه ای به میدان آمده و باستانی کاران انزلی در کنار همت خود، چشم امید به کرم مسئولان در اتمام پروژه زورخانه دارند.

باستانی دیر به انزلی آمد؛ ولی خوش آمد

حامد سمیعی، مسئول اداره فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری بندرانزلی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه شهرداری بندرانزلی اهتمام ویژه ای در رونق ورزش بین عموم شهروندان دارد و برنامه های متعددی به ویژه در ورزش های همگانی اجرا می کند، اظهار کرد: ورزش های باستانی از جمله شاخه های ورزشی است که در شهرهای مختلف کشور توسط شهرداری ها حمایت شده و فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ورزش باستانی در بندرانزلی قدمت دور و درازی ندارد، بر همین اساس آن گونه که باید از گذشته مورد توجه نبوده؛ هر چند از سال های گذشته و با استقبال عمومی شهروندان و فعالیت تعدادی از ورزشکاران در این زمینه، نگاه حمایتی از این ورزش در دستور کار قرار گرفته است.

سمیعی با اشاره به اینکه چندین سال گذشته کلنگ احداث فضای ورزشی ویژه ورزش زورخانه، سالن کشتی و سالن شطرنج در انزلی زده شده، افزود: بیش از دو سال است که این پروژه متوقف شده و منتظر هستیم تا مدیریت شهرداری با تکمیل این پروژه بتواند فضای مناسب برای ورزشکاران باستانی کار را در سطح انزلی فراهم کند.

پروژه ناتمام و داستان میل هایی که کنج خانه خاک می خورند

رئیس هیئت ورزش باستانی بندرانزلی نیز با بیان اینکه از شش سال گذشته فعالیت خود را با ۱۴ عضو به صورت جدی آغاز کرده، اظهار کرد: در حال حاضر اگر فضای مناسب در اختیار ورزشکاران این رشته باشد، با توجه به افزایش تعداد علاقمندان همه سانس های سالن پر می شود.

رامین محفلی با بیان اینکه بعد از گذشت این مدت زورخانه و فضای مناسب برای ورزش و حضور علاقمندان به این رشته را نداریم، افزود: پروژه ای که تحت عنوان سالن کشتی، خانه شطرنج و زورخانه جنب بازار کاسپین کلنگ زنی شد، نزدیک به سه سال است که راکد مانده و فنداسیون بنا میزبان آفتاب تابستان و باران های سیل آسای پاییز انزلی است.

وی با اشاره به اینکه با هزینه شخصی سالنی را برای استفاده ورزشکاران تجهیز کردم، افزود: به دلیل استفاده و استهلاک این وسیله ها از بین رفت و در حال حاضر ۲۵ میل دارم که گوشه خانه مانده و خاک می خورد.

رئیس هیئت ورزش باستانی بندرانزلی با تاکید بر اینکه مردم انزلی پیشگام در عرصه فرهنگ پهلوانی هستند، تصریح کرد: عشق به این ورزش باعث شد با موتور از رشت تا انزلی، بیش از ۴۰ کیلومتر کباده ۱۶ کیلویی را بر دوش بکشم تا ورزشکاران بتوانند به این وسیله زورخانه ای دسترسی داشته باشند.

محفلی به حمایت برخی از شهروندان در خرید لوازم ورزش باستانی اشاره کرد و گفت: علیرغم استقبال عمومی، سالن مناسب برای این ورزش تدارک دیده نمی شود؛ در حالی که خمام و شهرهای اطراف دارای زورخانه هستند.

وی به گران بودن شهریه ورزش اشاره و تصریح کرد: چرا باید بابت ورزش هزینه دهیم؟ دشمنان برای جوانان ما و در راستای اهداف خود هزینه می کنند تا آنها را از مسیر تعالی خارج کنند، اما ما چقدر هزینه می کنیم ورزشکار را داخل سالن نگه داریم؟

رئیس هیئت ورزش باستانی بندرانزلی اضافه کرد: قطعا با تاسیس زورخانه در شهر انزلی، راه برای آموزش و توسعه این ورزش در حوزه باستانی هموارتر می شود لذا از مسئولان تقاضا داریم در راه تحکیم و توسعه ارزش های فرهنگی آیین زورخانه ای و جوانمردی گام بردارند.

این ورزشکار باستانی کار که مردم انزلی را پیشگام در عرصه فرهنگ پهلوانی می‌داند، تاکید کرد: امروزه جوانان سایر استان ها استقبال خوبی از این رشته سنتی کرده اند، چرا که ورزش زورخانه ای به پیشرفت فرهنگی جوامع کمک می کند و ما نیز قطعا با منش پهلوانی که بین جوانانمان وجود دارد می‌توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

زورخانه انزلی چشم به راه حمایت مسئولان

موسی زنجانخواه، رئیس شورای شهر بندرانزلی نیز در ادامه، با بیان اینکه شهرداری پروژه سالن کشتی، خانه شطرنج و زورخانه را در شورای پنجم پیگیری کرده و تاکنون در حدود ۵۰ درصد کار انجام شده، اظهار کرد: قرار بود نهادهای دیگر از جمله اداره ورزش و جوانان شهرستان هم برای انجام آن کمک کنند ولی هیچ کدام وارد انجام این طرح نشدند و کل پروژه بر عهده شهرداری قرار گرفت.

وی افزود: شهرداری براساس توانمندی خود توانست عملیات احداث را تا حدی پیش ببرد ولی به دلیل شرایط بد اقتصادی که چند سالی است در همه شهرداری ها از جمله شهرداری بندر انزلی شاهد هستیم این طرح به کندی پیش رفته است.

زنجانخواه با بیان اینکه هفته قبل از تملک اراضی استان به همراه کارشناسان شهرداری از این پروژه بازدید شد، تصریح کرد: مقرر شد اعتباری جهت تکمیل پروژه لحاظ شود و اگر نهادهای دیگر هم کمک کنند مسلما شهرداری هم مبالغی را برای تکمیل آن اختصاص خواهد داد و تلاش می کنیم پروژه را به نقطه مطلوب برسانیم و امید داریم قول های مساعد داده شده به فعلیت درآید.

رئیس شورای شهر بندرانزلی با تاکید بر اینکه امیدواریم اگر شرایط مطلوب باشد بتوانیم پروژه را تا پایان این دوره شورا تکمیل کنیم، افزود: متاسفانه افزایش قیمت‌ها، کاهش درآمد شدید شهرداری همچنین تاثیرگذاری کرونا در تعاملات و فعالیت‌های اقتصادی مردم و شهرداری منابع را بسیار محدود کرده است.

زنجانخواه تصریح کرد: امیدواریم نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی و همچنین فرمانداری شهرستان نیز در اجرای این پروژه کمک کار شهرداری باشند تا پروژه را تحویل مردم قهرمان بندرانزلی دهیم.

وی با اشاره به اینکه در شورای اول مرحوم  فیلی، پیشکسوت قهرمان کشتی کشور قرار بود زورخانه ای در خیابان نواب انزلی با هزینه شخصی خود بسازد، تاکید کرد: شهردار وقت در واگذاری زمین تن به همکاری نداد. اگر در آن مقطع این اتفاق رخ می‌داد اکنون در انزلی صاحب زورخانه بودیم؛ البته فنداسیون

نیمه کاره این طرح در خیابان نواب انزلی هنوز هم وجود دارد. لیکن کارشکنی های ایجاد شده در فضای آن روز مانع کار شد.

زنجانخواه تصریح کرد: با پیگیری هایی که انجام دادیم نهایتا در شورای پنجم احداث زورخانه اجرایی شد، ولی به نوسانات مالی و درآمدی و شرایط سختی که امروز به همه ما تحمیل شده است، برخوردیم.

وی افزود: امروز که پروژه ورزشی زورخانه، خانه کشتی و سالن شطرنج به اینجا رسیده انتظار ما از مجموعه مدیریت شهرداری و استان همچنین نماینده منتخب مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی این است که در به سرانجام رساندن آن همراهی کنند تا بتوانیم هدیه ای هرچند ناچیز به جوانان شهر تقدیم کنیم، زیرا هر چقدر محیط‌های ورزشی را گسترش دهیم به نفع جامعه خواهد بود و قطعا ارتقای سلامت جامعه در گرو توسعه ورزش است.

لزوم رونق ورزش باستانی انزلی با استفاده از کمک دستگاه ها

در همین رابطه مریم بخشی، مدیرکل ورزش و جوانان استان گیلان در دیدار با روسای هیئت های ورزشی شهرستان بندرانزلی که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: جایگاه ورزش بندرانزلی در سطح استان مثال زدنی است ولی با این تعداد مدال آور و قهرمان، امکانات و زیرساخت های این شهرستان قدیمی است.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک شهرستان بندرانزلی که باعث محدودیت در واگذاری زمین برای ساخت و ساز شده است، افزود: در حال حاضر زمین های موجود در شهر که متعلق به اداره ورزش و جوانان باشد کم است و علیرغم اینکه نمایندگانی از وزارتخانه و استان برای بازدید و بررسی به شهرستان دعوت کردیم ولی نتوانستیم به جمع بندی در مورد ورزشگاه جدید که بتواند مشکلات شهرستان را کم کنند، برسیم.

بخشی با بیان اینکه هیئت ها به عنوان بازوان اداره ورزش و جوانان شرایط تعامل با دستگاه‌های مختلف در استفاده از اماکن مناسب برای بهره برداری ورزشی را داشته باشند، گفت: اگر هیئت ورزشی تشکیل می دهیم برای این است که باری از روی دوش ورزش و جوانان برداشته شود؛ هر چند برای تحقق اهداف ورزشی در حد توان و در چارچوب قانون ورزشکاران را حمایت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه هیئت باستانی از ورزش‌هایی است که زیر نظر شهرداری فعالیت دارد، گفت: با توجه به اینکه این ورزش زیرمجموعه اداره ورزش و جوانان نیست ولی در حد امکان می توانیم از امکانات سایر دستگاه ها برای رونق این ورزش و حل مشکلات فعالان این عرصه در سطح بندرانزلی کمک بگیریم.

مدیر ورزش و جوانان گیلان تاکید کرد: با توجه به محدودیت در زمین های مناسب ورزشی، باید ورزش را به این سمت ببریم که بتوانیم از اماکن مراکز دیگر نیز به نحو احسن برای حضور و استفاده ورزشکاران بهره برداری کنیم؛ به عنوان مثال از سوله هایی که آماده بهره‌برداری هستند برای واگذاری به ورزشکاران می تواند مورد استفاده باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی ورزشی ورزش باستانی اداره ورزش و جوانان ورزش باستانی ورزش زورخانه فضای مناسب هیئت ورزش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۲۸۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم

سردار محمد زهرایی مسئول سازمان بسیج سازندگی در نشست خبری، شعار امسال هفته بسیج سازندگی را «همه با هم بسیج خدمت‌رسانی» اعلام کرد و گفت: این شعار سه جنبه را دنبال می‌کند؛ همه در کنار هم بودن، وجود تشکیلات مردمی و خدمت‌رسانی خادمان ملت و جهادگران، سه جنبه شعار منتخب بسیج سازندگی در سال ۱۴۰۳ است.

وی افزود: بسیج گسترده‌ترین شبکه مردمی کشور است، بسیج از انقلاب و از مردم، جداشدنی نیست؛ اعتقاد ما این است که هر کسی که دغدغه انقلاب و مردم را دارد بسیجی است.

مسئول سازمان بسیج سازندگی با اشاره به اقدامات این سازمان در سال گذشته، یادآور شد: سال گذشته، بیش از ۳۳ هزار مسکن از سوی کمیته امداد احداث شد که ۱۱ هزار واحد از این تعداد را بسیج سازندگی ساخته بود. بسیج دارای دو قرارگاه «سازندگی و محرومیت زدایی» و «اقتصاد مقاومتی» است که عمده مسئولیت و امور این دو قرارگاه بر دوش سازمان بسیج سازندگی است که با توجه به شعار سال، عمده تمرکز بسیج سازندگی در سال جاری، معطوف به تولید خواهد بود.

زهرایی با اشاره میزان ثبت و فعالیت گروه‌های جهادی در بسیج سازندگی طی سال گذشته، اظهار کرد: در سال گذشته، ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج سازندگی پیوستند، ثبت شدند و مجوز فعالیت گرفتند. در حال حاضر سازمان بسیج سازندگی از ظرفیت ۵۱ هزار گروه جهادی فعال در سطح کشور بهره‌مند است و در طول سال گذشته ۲۳ هزار گروه جهادی در رزمایش فاطمی شرکت کردند و خدمات مختلفی را به مردم ارائه دادند.

وی با اشاره به مهمترین برنامه‌های بسیج سازندگی در سال جاری، گفت: از مدرسه جهاد رونمایی و اجلاسیه ملی «شهدای جهاد خدمت» هم برگزار خواهد شد. همچنین در جریان طرح «از آبخیز تا جالیز» چند صد پروژه در هفته بسیج سازندگی سال جاری افتتاح می‌شوند.

مسئول سازمان بسیج سازندگی یادآور شد: در سال گذشته ۳۴ هزار جهیزیه با کمک‌های مردمی، تامین و توزیع شد و بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی توسط بسیج سازندگی در سراسر کشور به اجرا در آمد. بسیج سازندگی طی سال گذشته ۱۲۳ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داد؛ بستر کار ما صندوق‌های قرض الحسنه است و ۳۰ هزار فرصت شغلی را همین صندوق‌های قرض‌الحسنه ایجاد کرده‌اند. در سال گذشته با احیای واحد‌های صنعتی، از نابودی ۲۷ هزار فرصت شغلی جلوگیری شد.

زهرایی با اشاره به ایجاد ۱۰ دهکده اقتصاد مقاومتی تاکنون، از افتتاح چندین دهکده دیگر اقتصاد مقاومتی در هفته بسیج سازندگی سال جاری خبر داد و گفت: بسیج همچنین در موضوع شرکت‌های دانش‌بنیان، طی سال گذشته ۵ هزار مورد اشتغال‌زایی انجام داده است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • همایش پهلوانان و باستانی کاران شهرضا
  •  میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت
  • پل سوخته کلا به زودی به بهره برداری می‌رسد
  • آئین گرامیداشت شهید «محسن حسین نیا» در زورخانه کن برگزار شد
  • سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم
  • عوارض پرخوری قبل خواب و بیماری های آن
  • لزوم ترویج روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی در جامعه
  • هشدار فیفا به محرومیت رئال، بارسا و تیم ملی اسپانیا
  • ورزشکار جوانمرد هرگز زیر بار زور نمی رود
  • روحیه غیرت و جوانمردی ورزشکاران باستانی باید در جامعه ترویج شود